1 174 läst ·
73 svar
1k läst
73 svar
Strul i golvvärmefördelaren , termostater
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 266 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 266 inlägg
LED lyser när ett styrdon är aktivt .ClasseClas skrev:
Har 6 st platser på Mastern men enbart 5 slingor med termostat .
Har nu upptäckt hur det är kopplat (av ngn elektriker för 17 år sedan)
De som spökar är ju Kök / Hall och Vardagsrum .
Dessa är kopplade till samma plint / zon , man kan fråga sig varför !
Står ordagrant i kopplings schemat att man då måste ha ett relä , finns inget relä !
Jag ser inte ett enda relä eller liknande enhet på varje zon i reglerboxen som gör så att det går att koppla mer än ett ställdon till en termostat.aspa-hasse skrev:
I manualen till reglerboxen så går det att koppla fyra ställdon till varje zon.
Alltså, det lär inte vara några problem att koppla fyra av TS ställdon på TS termostater.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fram med multimetern. Problemet med allt sånt där är att det måste vara uppmärkt annars blir det ett råttbo och stor risk att det blir fel. Larminstallatörer är experter på sånt där. Kanske inte lika vanligt bland rörmokare.
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 266 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 266 inlägg
Detta med att ha upp till 4 ställdon till en zon (av 6st) går endast att göra om det går via ett relä .Demmpa skrev:
Jag ser inte ett enda relä eller liknande enhet på varje zon i reglerboxen som gör så att det går att koppla mer än ett ställdon till en termostat.
I manualen till reglerboxen så går det att koppla fyra ställdon till varje zon.
Alltså, det lär inte vara några problem att koppla fyra av TS ställdon på TS termostater.
[bild]
Finns inget relä hos mig .
Jag har två ställdon till en termostat med enbart kopplingsboxen utan relä och det har funkat.
Redigerat:
Nej, du uppfattar texten fel.Tomture61 skrev:
Det är termostaten som bara kan belastas med max fyra ställdon, själva reglerboxen kan ha många fler ställdon.
Citat från manualen:
"Vid behov av att styra fler än 4st ställdon på en termostat av Typ RTTO2 eller WTD03 kopplas ett mellanrelä in för den ökade belastningen."
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 266 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 266 inlägg
Ok 🤔Demmpa skrev:
Nej, du uppfattar texten fel.
Det är termostaten som bara kan belastas med max fyra ställdon, själva reglerboxen kan ha många fler ställdon.
Citat från manualen:
"Vid behov av att styra fler än 4st ställdon på en termostat av Typ RTTO2 eller WTD03 kopplas ett mellanrelä in för den ökade belastningen."
Man får då hoppas att belastningen är ställdonen , eller ?
Vill ju även att varje rum med termostat ska styra 1 slingan / ställdon .
Ej att en termostat ska styra flera rum .
Reglerboxen (kopplingsbox är en bättre benämning) är egentligen inte någonting annat än en ("avancerad") kopplingsplint med en lysdiod parallellt med ställdonen.
Är reglerboxen programmerbar eller trådlös så är det en annan femma, eftersom det då finns aktiva komponenter i den.
Är reglerboxen programmerbar eller trådlös så är det en annan femma, eftersom det då finns aktiva komponenter i den.
En sån där där termostat kanske har en liten ic-krets eller transistor som öppnar och stänger. Den skulle brinna upp direkt om du kopplar ett ställdon direkt till den utan kopplingsbox. Ställdonet drar för mycket effekt.
Ja, termostaterna belastas bara av ställdonen på respektive zon.Tomture61 skrev:
Det ser ut som att det är fem anslutna termostater, en per zon (1-5).Tomture61 skrev:
På alla zoner förutom på zon 4 som har två ställdon.
Troligen finns det två slingor i ett rum eller så har den som beställt installationen ansett att två rum kan dela på en termostat.Tomture61 skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 266 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 266 inlägg
2 W enligt spec på ställdon .aspa-hasse skrev:
Tippar att det måste kopplas genom en Master (reglerbox)
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 266 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 266 inlägg
2 W jösses. Det betyder att om du har åtta NC-ställdon som alltid är öppna så drar det 140 kWh/år. Plus pumpen kanske dubbla det. Man borde byta till NO.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 266 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 266 inlägg
Nu har jag lösningen 👍
Slinga 11 där jag satt en hatt med gänga (inget ställdon) hade sitt ställdon nedstoppad på sidan om .
Detta ställdon (1) sitter nu till slinga 14 (vardagsrum)
Ställdon 4 som från början satt på slinga 14 får nu agera reservdel .
Stort tack för eran support 👍👍👍
Slinga 11 där jag satt en hatt med gänga (inget ställdon) hade sitt ställdon nedstoppad på sidan om .
Detta ställdon (1) sitter nu till slinga 14 (vardagsrum)
Ställdon 4 som från början satt på slinga 14 får nu agera reservdel .
Stort tack för eran support 👍👍👍