1 175 läst ·
73 svar
1k läst
73 svar
Strul i golvvärmefördelaren , termostater
Till/på varje zon i regler-/kopplingsboxen så sitter der två dioder och ett motstånd.aspa-hasse skrev:
På vilket sätt gör dessa passiva komponenter att strömmen genom termostaten minskar jämfört med att koppla ställdonen direkt på termostaten?
Tomture61 skrev:
Du har sex fysiska golvvärmeslingor.Tomture61 skrev:
Du använder bara fem zoner i regler-/kopplingsboxen där det sitter två ställdon på ena zonen, alltså sex ställdon (en till varje slinga) men bara fem termostater, alltså är det antingen två slingor i ett rum eller så delar två rum på en termostat.
Här har du hela manualen/kopplingsschemat som tidigare bilder är klippta från,
Edit:
Nu ska länken fungera,
https://assets-global.website-files...4_Inkoppling trådbunden golvvärmestyrning.pdf
Redigerat:
Nja, vad jag förstår så har dessa rumstermostater ett inbyggt traditionellt relä, ej halvledartyp. Gäller även golvvärmetermostater.aspa-hasse skrev:
@Tomture61 Visst är det väl så att dina termostater klickar tydligt vid på- och avslag?
Det beror naturligtvis på hur mycket effekt det går att dra genom en sån där termostat. Jag tyckte bara att det lät otroligt att dom där kan bryta 4W men jag kanske har fel. Mina klickar i alla fall inte.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 266 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 266 inlägg
Går ej att öppna PDF:enDemmpa skrev:
Du har sex fysiska golvvärmeslingor.
Du använder bara fem zoner i regler-/kopplingsboxen där det sitter två ställdon på ena zonen, alltså sex ställdon (en till varje slinga) men bara fem termostater, alltså är det antingen två slingor i ett rum eller så delar två rum på en termostat.
Här har du hela manualen/kopplingsschemat som tidigare bilder är klippta från,
[länk] trådbunden golvvärmestyrning.pdf
Men har redan sparat bilder du bifogat 🙂
Märk upp allt med etiketter nu och häng upp manualen bredvid. Om 1 månad har du glömt allt. 😆Tomture61 skrev:
Som bonus kan du nu justera flödena i slingorna så att donen i stort sett alltid är öppna i normalfallet.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 266 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 266 inlägg
Det enda som inte är uppmärkt korrekt är signalkablar från termostater .ClasseClas skrev:
Elektrikern skrev med tuschpenna på elslangen 😳
Annars är fördelaren uppmärkt + alla ställdon , rättad information på ställdon .
Men ja , jag är tyvärr slarvig med sådant , nästa projekt - nästa projekt ...... 😄
Jag var ju där och snackade med dom, och då frågade jag vilka reservdelar de säljer mest av. Då sa dom till mig att det springer folk där hela tiden och köper nya ventiler och styrdon, men det förekommer knappast att folk behöver rumstermostater och såna där kopplingsboxar.
Däremot den där shuntstyrningsautomatiken som dom höll på och prånglade ut förut, EVR-CDR, den är verkligen kass. Helt värdelös. Den går knappt att ställa in för att det är så små och plotttiga knappar på den. Den slängde jag ut för länge sen och bytte till en Esbe CRC 200, det är det bästa jag har gjort med den där, rekommenderas verkligen.
Däremot den där shuntstyrningsautomatiken som dom höll på och prånglade ut förut, EVR-CDR, den är verkligen kass. Helt värdelös. Den går knappt att ställa in för att det är så små och plotttiga knappar på den. Den slängde jag ut för länge sen och bytte till en Esbe CRC 200, det är det bästa jag har gjort med den där, rekommenderas verkligen.
Redigerat:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 266 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 266 inlägg
Sitter Esbe CRC 200 i din VP eller för att få 2 värmezoner 🤔aspa-hasse skrev:
Jag var ju där och snackade med dom, och då frågade jag vilka reservdelar de säljer mest av. Då sa dom till mig att det springer folk där hela tiden och köper nya ventiler och styrdon, men det förekommer knappast att folk behöver rumstermostater och såna där kopplingsboxar.
Art.nr. 12821700 ser lovande ut för mig när jag skall byta ut nuvarande VP till ngt modernare , vilket år som helst 😀
Detta för att få till 2 st värmezoner .
Jag har nog en Crc211 tror jag, det är för att få till flera värmezoner så den sitter vid golvvärmefördelare och shunten till den. Den där du länkade till, Crc217, verkar även kunna styra pumpflödet och det vore ju bra.
Många tycker nog att Esbes reglering är för plottrig den också, den är billig men kräver att man ligger och ålar på golvet med manualen och en ficklampa.
Det bästa är om man har en panna som kan sköta flera värmezoner och sen en Nibe ECS 41. Det vore ju drömmen och nästa uppgradering. Då kan man sitta i fåtöljen med appen och ställa in värmen.
Många tycker nog att Esbes reglering är för plottrig den också, den är billig men kräver att man ligger och ålar på golvet med manualen och en ficklampa.
Det bästa är om man har en panna som kan sköta flera värmezoner och sen en Nibe ECS 41. Det vore ju drömmen och nästa uppgradering. Då kan man sitta i fåtöljen med appen och ställa in värmen.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 266 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 266 inlägg
Egentligen så behövs iofs enbart en https://esbe.eu/sv/produkter/vridande-ventiler/vrg130aspa-hasse skrev:
Jag har nog en Crc211 tror jag, det är för att få till flera värmezoner så den sitter vid golvvärmefördelare och shunten till den. Den där du länkade till, Crc217, verkar även kunna styra pumpflödet och det vore ju bra.
vid golvvärmefördelaren .
För tex mig med GV nere och vattenradiatorer på ö-plan .
Räcker vell med att justera in framledning en gång till GV 🤔
Om du har radiatorer uppe och golvvärme nere, så kommer du aldrig att få ordning på det om du inte har en separat zon med separat shunt och reglering till golvvärmen. Det är helt olika framledningstemperaturer. Du behöver en sån där VRG130 shuntventil som du länkar till och även en CRC200 för att reglera den. Inställningen av shunten beror ju på utetemperaturen så det räcker inte att ställa in den en gång. Det blir en del rördragning runt shuntventilen för att koppla in den om du inte har en, men inte oöverkomligt. Till och med jag skulle nog fixa det tror jag. Sen har du en shuntgrupp billigt.
Vrg130 får man koppla som på bilden för att blanda ner framledningstemperaturen. Sen monterar man CRC på shunten.
Vrg130 får man koppla som på bilden för att blanda ner framledningstemperaturen. Sen monterar man CRC på shunten.
Redigerat: