aspa-hasse aspa-hasse skrev:
En sån där där termostat kanske har en liten ic-krets eller transistor som öppnar och stänger. Den skulle brinna upp direkt om du kopplar ett ställdon direkt till den utan kopplingsbox. Ställdonet drar för mycket effekt.
Till/på varje zon i regler-/kopplingsboxen så sitter der två dioder och ett motstånd.
På vilket sätt gör dessa passiva komponenter att strömmen genom termostaten minskar jämfört med att koppla ställdonen direkt på termostaten?

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Varje zon / rum har enbart 1 slinga i mitt fall / hus .
Nu har jag lösningen 👍
Slinga 11 där jag satt en hatt med gänga (inget ställdon) hade sitt ställdon nedstoppad på sidan om .
Detta ställdon (1) sitter nu till slinga 14 (vardagsrum)
Ställdon 4 som från början satt på slinga 14 får nu agera reservdel .

Stort tack för eran support 👍👍👍
Du har sex fysiska golvvärmeslingor.
Du använder bara fem zoner i regler-/kopplingsboxen där det sitter två ställdon på ena zonen, alltså sex ställdon (en till varje slinga) men bara fem termostater, alltså är det antingen två slingor i ett rum eller så delar två rum på en termostat.

Här har du hela manualen/kopplingsschemat som tidigare bilder är klippta från,

Edit:
Nu ska länken fungera,
https://assets-global.website-files...4_Inkoppling trådbunden golvvärmestyrning.pdf

Redigerat:
ClasseClas
En sån där där termostat kanske har en liten ic-krets eller transistor som öppnar och stänger. Den skulle brinna upp direkt om du kopplar ett ställdon direkt till den utan kopplingsbox. Ställdonet drar för mycket effekt.
Nja, vad jag förstår så har dessa rumstermostater ett inbyggt traditionellt relä, ej halvledartyp. Gäller även golvvärmetermostater.

@Tomture61 Visst är det väl så att dina termostater klickar tydligt vid på- och avslag?

Det beror naturligtvis på hur mycket effekt det går att dra genom en sån där termostat. Jag tyckte bara att det lät otroligt att dom där kan bryta 4W men jag kanske har fel. Mina klickar i alla fall inte.

Tomture61
ClasseClas ClasseClas skrev:
Nja, vad jag förstår så har dessa rumstermostater ett inbyggt traditionellt relä, ej halvledartyp. Gäller även golvvärmetermostater.

@Tomture61 Visst är det väl så att dina termostater klickar tydligt vid på- och avslag?
Nope inget relä i mina termostater.
En öppen termostat utan relä, med synliga kretskort och trådanslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Tomture61
Demmpa Demmpa skrev:
Du har sex fysiska golvvärmeslingor.
Du använder bara fem zoner i regler-/kopplingsboxen där det sitter två ställdon på ena zonen, alltså sex ställdon (en till varje slinga) men bara fem termostater, alltså är det antingen två slingor i ett rum eller så delar två rum på en termostat.

[länk] trådbunden golvvärmestyrning.pdf
Går ej att öppna PDF:en
Men har redan sparat bilder du bifogat 🙂

ClasseClas
Demmpa Demmpa skrev:

[länk] trådbunden golvvärmestyrning.pdf
URLen funkar ej. Hinner du fixa till den innan ditt inlägg låses?

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Länken fixad

• Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas
Nu har jag lösningen 👍
Slinga 11 där jag satt en hatt med gänga (inget ställdon) hade sitt ställdon nedstoppad på sidan om .
Detta ställdon (1) sitter nu till slinga 14 (vardagsrum)
Ställdon 4 som från början satt på slinga 14 får nu agera reservdel .

Stort tack för eran support 👍👍👍
Märk upp allt med etiketter nu och häng upp manualen bredvid. Om 1 månad har du glömt allt. 😆

Som bonus kan du nu justera flödena i slingorna så att donen i stort sett alltid är öppna i normalfallet.

• Haha
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
ClasseClas ClasseClas skrev:
Märk upp allt med etiketter nu och häng upp manualen bredvid. Om 1 månad har du glömt allt. 😆

Som bonus kan du nu justera flödena i slingorna så att donen i stort sett alltid är öppna i normalfallet.
Det enda som inte är uppmärkt korrekt är signalkablar från termostater .
Elektrikern skrev med tuschpenna på elslangen 😳
Annars är fördelaren uppmärkt + alla ställdon , rättad information på ställdon .
Men ja , jag är tyvärr slarvig med sådant , nästa projekt - nästa projekt ...... 😄

Jag var ju där och snackade med dom, och då frågade jag vilka reservdelar de säljer mest av. Då sa dom till mig att det springer folk där hela tiden och köper nya ventiler och styrdon, men det förekommer knappast att folk behöver rumstermostater och såna där kopplingsboxar.

Däremot den där shuntstyrningsautomatiken som dom höll på och prånglade ut förut, EVR-CDR, den är verkligen kass. Helt värdelös. Den går knappt att ställa in för att det är så små och plotttiga knappar på den. Den slängde jag ut för länge sen och bytte till en Esbe CRC 200, det är det bästa jag har gjort med den där, rekommenderas verkligen.

Redigerat:
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
Jag var ju där och snackade med dom, och då frågade jag vilka reservdelar de säljer mest av. Då sa dom till mig att det springer folk där hela tiden och köper nya ventiler och styrdon, men det förekommer knappast att folk behöver rumstermostater och såna där kopplingsboxar.

Däremot den där shuntstyrningsautomatiken som dom höll på och prånglade ut förut, EVR-CDR, den är verkligen kass. Helt värdelös. Den går knappt att ställa in för att det är så små och plotttiga knappar på den. Den slängde jag ut för länge sen och bytte till en Esbe CRC 200, det är det bästa jag har gjort med den där, rekommenderas verkligen.
Sitter Esbe CRC 200 i din VP eller för att få 2 värmezoner 🤔
Art.nr. 12821700 ser lovande ut för mig när jag skall byta ut nuvarande VP till ngt modernare , vilket år som helst 😀
Detta för att få till 2 st värmezoner .

Jag har nog en Crc211 tror jag, det är för att få till flera värmezoner så den sitter vid golvvärmefördelare och shunten till den. Den där du länkade till, Crc217, verkar även kunna styra pumpflödet och det vore ju bra.

Många tycker nog att Esbes reglering är för plottrig den också, den är billig men kräver att man ligger och ålar på golvet med manualen och en ficklampa.

Det bästa är om man har en panna som kan sköta flera värmezoner och sen en Nibe ECS 41. Det vore ju drömmen och nästa uppgradering. Då kan man sitta i fåtöljen med appen och ställa in värmen.

• Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
Jag har nog en Crc211 tror jag, det är för att få till flera värmezoner så den sitter vid golvvärmefördelare och shunten till den. Den där du länkade till, Crc217, verkar även kunna styra pumpflödet och det vore ju bra.

Många tycker nog att Esbes reglering är för plottrig den också, den är billig men kräver att man ligger och ålar på golvet med manualen och en ficklampa.

Det bästa är om man har en panna som kan sköta flera värmezoner och sen en Nibe ECS 41. Det vore ju drömmen och nästa uppgradering. Då kan man sitta i fåtöljen med appen och ställa in värmen.
Egentligen så behövs iofs enbart en https://esbe.eu/sv/produkter/vridande-ventiler/vrg130
vid golvvärmefördelaren .
För tex mig med GV nere och vattenradiatorer på ö-plan .
Räcker vell med att justera in framledning en gång till GV 🤔

Om du har radiatorer uppe och golvvärme nere, så kommer du aldrig att få ordning på det om du inte har en separat zon med separat shunt och reglering till golvvärmen. Det är helt olika framledningstemperaturer. Du behöver en sån där VRG130 shuntventil som du länkar till och även en CRC200 för att reglera den. Inställningen av shunten beror ju på utetemperaturen så det räcker inte att ställa in den en gång. Det blir en del rördragning runt shuntventilen för att koppla in den om du inte har en, men inte oöverkomligt. Till och med jag skulle nog fixa det tror jag. Sen har du en shuntgrupp billigt.

Vrg130 får man koppla som på bilden för att blanda ner framledningstemperaturen. Sen monterar man CRC på shunten.

• Diagram över rörledning för radiator med shuntventil och cirkulationspump, med separata rör för varma och kalla vätskor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.