Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 531 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 531 inlägg
Mycket underligt fel 🙄
Justerar jag värmen till kök/hall (samma slinga) så händer noll på styrdon , ingenting !
Justerar jag värmen I vardagsrum så aktiveras ställdon för både kök/hall och vardagsrum !
Har testat skifta plats på väggtermostater , ingen skillnad .
Termostater är trådbundna .
Anläggning från 2008 , märke EnergiJägarna .
Har ej borrat / spikat i väggar .
Justerar jag värmen till kök/hall (samma slinga) så händer noll på styrdon , ingenting !
Justerar jag värmen I vardagsrum så aktiveras ställdon för både kök/hall och vardagsrum !
Har testat skifta plats på väggtermostater , ingen skillnad .
Termostater är trådbundna .
Anläggning från 2008 , märke EnergiJägarna .
Har ej borrat / spikat i väggar .
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 531 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 531 inlägg
24 v på både termostater och ställdon .ClasseClas skrev:
Har NC funktion .
Har frågat 2 företag om ny kontrollenhet .
Uponor skickar en broschyr skriver de .
Ett annat vet troligen inte vad som passar till mig .
🙄
Är det här ett nytt fel som dykt upp?
Vad jag förstår så går termostaterna att koppla NO eller NC. Kolla även där vad gäller inkopplingen.
För egen del har jag också 24V trådbundna termostater fast NO-don. Jag tycker att slingorna ska vara öppna som default och egentligen bara stängas vid övertemperatur, tex solinstrålning, kamineldning eller typ storbak i köket. Då drar donen minst elenergi. Sen går det att dra ner framledningstemperaturen med öppna don.
Själva kopplingsboxen är inte så avancerad. Den ger 24V till termostaterna via en kopplingsplint och sen matas donen via samma eller annan kopplingsplint efter termostaterna.
Vad jag förstår så går termostaterna att koppla NO eller NC. Kolla även där vad gäller inkopplingen.
För egen del har jag också 24V trådbundna termostater fast NO-don. Jag tycker att slingorna ska vara öppna som default och egentligen bara stängas vid övertemperatur, tex solinstrålning, kamineldning eller typ storbak i köket. Då drar donen minst elenergi. Sen går det att dra ner framledningstemperaturen med öppna don.
Själva kopplingsboxen är inte så avancerad. Den ger 24V till termostaterna via en kopplingsplint och sen matas donen via samma eller annan kopplingsplint efter termostaterna.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 531 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 531 inlägg
Skåpet är under en trapp / förvaringsutrymme så trångt och fullt med prylar 😁ClasseClas skrev:
Är det här ett nytt fel som dykt upp?
Styrdonen blir varma av att vara aktiverade så åtgår energi .
Felet är nytt , har grävt i felet ngr veckor .
Tar tid innan ställdonen ändrar läge så glöms bort att jag höll på att testa ngt 🙂
Min anläggning är så gammla att det är enbart NC .
Är tvungen att ha olika värme på slingor så helt öppet går ej .
Men tråkigt när inte ens Uponor vet vad de säljer .
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 531 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 531 inlägg
För egen del så bytte jag don för originaldonens fästen sprack med tiden efter sådär 20 år. Dum konstruktion.Tomture61 skrev:
Skåpet är under en trapp / förvaringsutrymme så trångt och fullt med prylar 😁
Styrdonen blir varma av att vara aktiverade så åtgår energi .
Felet är nytt , har grävt i felet ngr veckor .
Tar tid innan ställdonen ändrar läge så glöms bort att jag höll på att testa ngt 🙂
Min anläggning är så gammla att det är enbart NC .
Är tvungen att ha olika värme på slingor så helt öppet går ej .
Men tråkigt när inte ens Uponor vet vad de säljer .
Vad jag förstår så är det i stort sett en dimension på dessa don så om du biter i det sura äpplet så kan du byta ut alla don till NO + ev kopplingsbox med transformator. Behåll termostaterna.
Ett förslag på annan leverantör än Uponor, https://termeco.se/
Vad gäller temperatur på olika slingor så kan du ha dem öppna alltid. Det är "bara" att justera in flödet per slinga. Ex, jag har 23 grader i badrummet och ca 20 grader i kontor och kök med helt öppna slingor. Jag fick beräkningsunderlag med flöde per slinga och sen ställde jag in därefter och finjusterade.
På Amazon går det att hitta en del ställdon. Jag bytte till denna typen 24V NO
https://amzn.eu/d/aJz9SWu
https://amzn.eu/d/aJz9SWu
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här har du manualen för "Energijägarna Golvvärmesystem"
Finns ett enkelt kopplingsschema också.
Edit:
Termostater & ställdon bör/"ska" normalt bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning, matlagning.
Hela värmesystemet bör/"ska" injusteras så att det blir "rätt" fördelning mellan rummen samt "rätt" framledningstemperatur som styrs av utetemperaturen.
Finns ett enkelt kopplingsschema också.
Edit:
Termostater & ställdon bör/"ska" normalt bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning, matlagning.
Hela värmesystemet bör/"ska" injusteras så att det blir "rätt" fördelning mellan rummen samt "rätt" framledningstemperatur som styrs av utetemperaturen.
Redigerat:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 531 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 531 inlägg
Tror inte att det är ngt fel på styrdon .
Tror mest på kontrollenheten som fått spel .
När mina styrdon är i viloläget så är ventil i fördelaren stängda .
Byter jag till NO så blir det tokigt , termostater påkallar värme så stänger styrdon av värmen .
Men ska ge det en till match ock kolla kablar mm.
Måste bara rensa bort lite prylar först 😁
Tror mest på kontrollenheten som fått spel .
När mina styrdon är i viloläget så är ventil i fördelaren stängda .
Byter jag till NO så blir det tokigt , termostater påkallar värme så stänger styrdon av värmen .
Men ska ge det en till match ock kolla kablar mm.
Måste bara rensa bort lite prylar först 😁
ClasseClas skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 531 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 531 inlägg
Låter rimligt om det inte går att koppla om termostaterna till NO-läge.Tomture61 skrev:
Även om du skulle byta till en NC-modell av den jag länkade till så är fördelen att den bara drar 1 Watt i läge NO.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 531 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 531 inlägg