Hur ser enheten som ställdonen och termostaterna är inkopplade i?

Själva rumstermostaterna brukar ha någon typ av kopplingsschema i locket.

Tomture61
Demmpa Demmpa skrev:

Får återkomma om det .

Jag har också Energijägarna. Vissa termostater är kopplade så de styr två ställdon, andra ett. Det är ju konstigt om funktionen har ändrats plötsligt men ta av locket på styrenheten och kolla hur det ser ut. Du kanske t om har tomma platser som du kan flytta till om det behövs.

Energijägarna finns kvar, de heter numera Energijägarna Dorocell. Ligger i Upplands Väsby. Jag har varit där och köpt reservdelar. Om man har långt att åka kan man ringa och snacka med dem. De vet nog vad det brukar bli för fel och vad som brukar gå sönder. Om du behöver en ny styrbox så kan du bergis köpa av dem.

Om du ska börja med ett annat märke är det väl risk att du åker på att byta mer grejor än du behöver.

Har du inte en sån här.

• Kopplingsschema för styrenhet till termostater och ställdon med detaljer för olika zoner, säkringar och kopplingsinstruktioner, Energijägarna Dorocell.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elscheman för kopplingsplint och termostatmodell RTT02, med instruktioner för ställdon i kopplingsbox Master.
Redigerat:
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
aspa-hasse aspa-hasse skrev:
Jag har också Energijägarna. Vissa termostater är kopplade så de styr två ställdon, andra ett. Det är ju konstigt om funktionen har ändrats plötsligt men ta av locket på styrenheten och kolla hur det ser ut. Du kanske t om har tomma platser som du kan flytta till om det behövs.

Energijägarna finns kvar, de heter numera Energijägarna Dorocell. Ligger i Upplands Väsby. Jag har varit där och köpt reservdelar. Om man har långt att åka kan man ringa och snacka med dem. De vet nog vad det brukar bli för fel och vad som brukar gå sönder. Om du behöver en ny styrbox så kan du bergis köpa av dem.

Om du ska börja med ett annat märke är det väl risk att du åker på att byta mer grejor än du behöver.

Har du inte en sån här.
Fantastiskt du har ett kopplingsschema .
Undrar vad som menas med Master - Termostat (undre bild)
Har själv 5 st termostater , termostat har 4 st kopplingspunkter .

Kopplingsboxen heter Master. Det låter som att det borde gå att lösa om du kollar upp hur det är kopplat. Du kanske har nån ledig zon kvar om det behövs.

• Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
Kopplingsboxen heter Master. Det låter som att det borde gå att lösa om du kollar upp hur det är kopplat. Du kanske har nån ledig zon kvar om det behövs.
Kopplingsbox = Kopplingsplint eller som jag kallar det Kontrollenhet
Det är ju en kontrollenhet med kopplingsplintar 🤔

Tomture61
Demmpa Demmpa skrev:

Nu finns ett kopplingsschema i tråden 👍

ClasseClas
Kopplingsschemat visar att det går att koppla 2 don till samma termostat = zon.
I mitt fall har jag 2 slingor med 2 don till vardagsrummet som styrs av samma termostat.

På ena bilden har du bytt plats på 2 don. Frågan är om det är så enkelt att det behövs en omkoppling i kontrollboxen pga skiftet av don?

Tomture61
ClasseClas ClasseClas skrev:
Kopplingsschemat visar att det går att koppla 2 don till samma termostat = zon.
I mitt fall har jag 2 slingor med 2 don till vardagsrummet som styrs av samma termostat.

På ena bilden har du bytt plats på 2 don. Frågan är om det är så enkelt att det behövs en omkoppling i kontrollboxen pga skiftet av don?
Styrdonen som ses i bild (med tejp) är de 2 som inte gör som jag vill .
Har testat att byta plats på dessa , därav uppmärkta .
Har dock visat sig i felsökningsresan att termostat i vardagsrum styr 2 st styrdon (tog en stund för mig att förstå just detta)
Obs att så har funktionen ej varit från början , när det var helt .

Du skulle lätt kunna bygga en sån där låda själv med en normkapsling och några såna här.

• Relä ERD218 med märkström 16A och spänning 24V AC, används för att bygga lådor själv med normkapsling och har både NO och NC kontakter.
    Skapa konto
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Om både termostaten och ställdon(et/en) har samma "funktion" NO/NC så behöver man inte ha något mellan termostat & ställdon (mer än trafo & plintar).

Termostaten pallar nog inte att driva ställdonet direkt utan kopplingsbox.

Redigerat:
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
Nu har jag "kopplat" i skallen också 😄

Tomture61
Så här ser det ut IRL
Så en ledig plats (reserv) får man hoppas .
Måste enbart lista ut vilken plats som är felaktig på Mastern 🤔

Elektrisk krets med gröna lysdioder och kablar i en öppen väggpanel; diskussion om att hitta en felaktig plats på en mastern.
Skapa konto

ClasseClas
Det ser ut som att en plint saknar en grönt lysande LED. Skymd?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.