1 144 läst ·
73 svar
1k läst
73 svar
Strul i golvvärmefördelaren , termostater
Jag har också Energijägarna. Vissa termostater är kopplade så de styr två ställdon, andra ett. Det är ju konstigt om funktionen har ändrats plötsligt men ta av locket på styrenheten och kolla hur det ser ut. Du kanske t om har tomma platser som du kan flytta till om det behövs.
Energijägarna finns kvar, de heter numera Energijägarna Dorocell. Ligger i Upplands Väsby. Jag har varit där och köpt reservdelar. Om man har långt att åka kan man ringa och snacka med dem. De vet nog vad det brukar bli för fel och vad som brukar gå sönder. Om du behöver en ny styrbox så kan du bergis köpa av dem.
Om du ska börja med ett annat märke är det väl risk att du åker på att byta mer grejor än du behöver.
Har du inte en sån här.
Energijägarna finns kvar, de heter numera Energijägarna Dorocell. Ligger i Upplands Väsby. Jag har varit där och köpt reservdelar. Om man har långt att åka kan man ringa och snacka med dem. De vet nog vad det brukar bli för fel och vad som brukar gå sönder. Om du behöver en ny styrbox så kan du bergis köpa av dem.
Om du ska börja med ett annat märke är det väl risk att du åker på att byta mer grejor än du behöver.
Har du inte en sån här.
Redigerat:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 177 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 177 inlägg
Fantastiskt du har ett kopplingsschema .aspa-hasse skrev:
Jag har också Energijägarna. Vissa termostater är kopplade så de styr två ställdon, andra ett. Det är ju konstigt om funktionen har ändrats plötsligt men ta av locket på styrenheten och kolla hur det ser ut. Du kanske t om har tomma platser som du kan flytta till om det behövs.
Har du inte en sån här.
Undrar vad som menas med Master - Termostat (undre bild)
Har själv 5 st termostater , termostat har 4 st kopplingspunkter .
Kopplingsboxen heter Master. Det låter som att det borde gå att lösa om du kollar upp hur det är kopplat. Du kanske har nån ledig zon kvar om det behövs.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 177 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 177 inlägg
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 177 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 177 inlägg
Kopplingsschemat visar att det går att koppla 2 don till samma termostat = zon.
I mitt fall har jag 2 slingor med 2 don till vardagsrummet som styrs av samma termostat.
På ena bilden har du bytt plats på 2 don. Frågan är om det är så enkelt att det behövs en omkoppling i kontrollboxen pga skiftet av don?
I mitt fall har jag 2 slingor med 2 don till vardagsrummet som styrs av samma termostat.
På ena bilden har du bytt plats på 2 don. Frågan är om det är så enkelt att det behövs en omkoppling i kontrollboxen pga skiftet av don?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 177 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 177 inlägg
Styrdonen som ses i bild (med tejp) är de 2 som inte gör som jag vill .ClasseClas skrev:
Kopplingsschemat visar att det går att koppla 2 don till samma termostat = zon.
Har testat att byta plats på dessa , därav uppmärkta .
Har dock visat sig i felsökningsresan att termostat i vardagsrum styr 2 st styrdon (tog en stund för mig att förstå just detta)
Obs att så har funktionen ej varit från början , när det var helt .
Termostaten pallar nog inte att driva ställdonet direkt utan kopplingsbox.
Redigerat:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 177 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 177 inlägg
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå