38 245 läst ·
216 svar
38k läst
216 svar
Strömbrytare utan nolla?
Eller så upplyser ni så är problemet löst för denna gång så hämtar jag en elektriker när det är mer avancerat.
Det är inte ovanligt att svar från forummedlemmer i elfrågor gjör trådstartaren förvirrad. Det har kanske något att gjöra med den höga kunskapskrav som somliga elektriker gärna påstår att de har. Jag är född i ett land där man får anlägga el själv och där är det tex så att man i badrummet måste ha brytare som bryter båda fas- och neutralledare. Här läser man att sådana brytare inte finnsM MarcusLarsson136 skrev:
Om du vill använda din nya brytare såsom den är tänkt då:
1 dra en tandtråd från brytaren till fläkten.
2 dra neutraltråden från lampan till fläkten.
3 anslut tändtrådarna till brytaren enligt ritningen.
4 anslut fas till brytaren.
Var noga med att du får bra kontakt och trygga förbindelser. Om jag ser rätt på bilderna verkar det som att det är bäst att byta kablarna och använda en kopplingsdosa där du snyggt och säkert kan montera kopplingsklämmor. Då kan du därifrån dra kabel till lamporna och fläkten.
Jag tar inte ansvar för utförandet
Vad är det för land?J J Vos skrev:Det är inte ovanligt att svar från forummedlemmer i elfrågor gjör trådstartaren förvirrad. Det har kanske något att gjöra med den höga kunskapskrav som somliga elektriker gärna påstår att de har. Jag är född i ett land där man får anlägga el själv och där är det tex så att man i badrummet måste ha brytare som bryter båda fas- och neutralledare. Här läser man att sådana brytare inte finns.
Om du vill använda din nya brytare såsom den är tänkt då:
1 dra en tandtråd från brytaren till fläkten.
2 dra neutraltråden från lampan till fläkten.
3 anslut tändtrådarna till brytaren enligt ritningen.
4 anslut fas till brytaren.
Var noga med att du får bra kontakt och trygga förbindelser. Om jag ser rätt på bilderna verkar det som att det är bäst att byta kablarna och använda en kopplingsdosa där du snyggt och säkert kan montera kopplingsklämmor. Då kan du därifrån dra kabel till lamporna och fläkten.
Jag tar inte ansvar för utförandet![]()
Vore bra om du kunde starta en tråd om detta.
J J Vos skrev:Det är inte ovanligt att svar från forummedlemmer i elfrågor gjör trådstartaren förvirrad. Det har kanske något att gjöra med den höga kunskapskrav som somliga elektriker gärna påstår att de har. Jag är född i ett land där man får anlägga el själv och där är det tex så att man i badrummet måste ha brytare som bryter båda fas- och neutralledare. Här läser man att sådana brytare inte finns.
Om du vill använda din nya brytare såsom den är tänkt då:
1 dra en tandtråd från brytaren till fläkten.
2 dra neutraltråden från lampan till fläkten.
3 anslut tändtrådarna till brytaren enligt ritningen.
4 anslut fas till brytaren.
Var noga med att du får bra kontakt och trygga förbindelser. Om jag ser rätt på bilderna verkar det som att det är bäst att byta kablarna och använda en kopplingsdosa där du snyggt och säkert kan montera kopplingsklämmor. Då kan du därifrån dra kabel till lamporna och fläkten.
Jag tar inte ansvar för utförandet![]()
Om jag tolkar det rätt:
Ny kabel från lampan till brytare med Fas, tändtråd och neutral.
Kopplingsdosa mellan lampa och brytare. Här möts neutral från fläkt och lampa. Fas från lampa och fläkt går vidare till brytare tillsammans med tändtråd från lampa.
Vid brytaren kopplas fas från lampa i l1 och tändtråd i x1. Fas från fläkt i x2
Vid själva lampan kopplas neutral till den högra posten markerad med x.
?
Sorry, tror att du bör ringa en elektriker. Du har fått flera bra svar, men du verkar inte förstå (eller så förstår jag inte dig).M MarcusLarsson136 skrev:Om jag tolkar det rätt:
Ny kabel från lampan till brytare med Fas, tändtråd och neutral.
Kopplingsdosa mellan lampa och brytare. Här möts neutral från fläkt och lampa. Fas från lampa och fläkt går vidare till brytare tillsammans med tändtråd från lampa.
Vid brytaren kopplas fas från lampa i l1 och tändtråd i x1. Fas från fläkt i x2
Vid själva lampan kopplas neutral till den högra posten markerad med x.
?
Hur tror du strömmen ska gå. Kan du rita ett schema?
Fasen går genom brytaren och blir då tändtråd.
Ny kabel med 2 tändtrådar och fas till brytaren om du vill använda brytaren du köpte. Neutralledaren ska inte till din brytare.M MarcusLarsson136 skrev:Om jag tolkar det rätt:
Ny kabel från lampan till brytare med Fas, tändtråd och neutral.
Kopplingsdosa mellan lampa och brytare. Här möts neutral från fläkt och lampa. Fas från lampa och fläkt går vidare till brytare tillsammans med tändtråd från lampa.
Vid brytaren kopplas fas från lampa i l1 och tändtråd i x1. Fas från fläkt i x2
Vid själva lampan kopplas neutral till den högra posten markerad med x.
?
Kopplingen i brytaren verkar du förstå, så varför vill du ha neutralledaren dit?
Du verkar vara lite vilsen i vad en tändtråd och fas- och neutralledaren innebär.
Läs tipsen du fick noggrant och försök att rita ett kopplingsschema så kan forummedlemmer bekräfta om du tänker rätt. Det är inte lätt med fackspråk.
Jag håller med tidigare skribenter om att det är lite tveksamt om du borde hålla på med det här. Du behöver ha lite mer grundkunskaper först.
Jag tror inte att du har förstått hur tändtråden fungerar, och vad den har för syfte.
Om vi struntar i fläkten för en stund, och bara tänker på en vanlig lampa. Lampan behöver fas och nolla för att lysa. Strömmen flyter då från fasen och in till nollan (det här är en förenkling, men den duger i ditt fall). Du skulle kunna koppla lampan direkt mellan fas och nolla, men då skulle den lysa hela tiden. Och det är ju inte så praktiskt.
För att kunna styra lampan som vi vill, så kopplar vi loss fasledaren från lampan. Fasledaren kopplar vi istället in i en brytare. I andra änden av brytaren kopplar vi in en kabel som vi kallar tändtråd. Den här tändtråden kopplar vi till vår lampa. Tändtråden kommer alltså att antingen vara identisk med fasen, eller vara bruten i brytaren. Plötsligt lyser lampan när vi trycker på knappen.
Brytaren du har, den med två knappar. Den kan du lika gärna se som två brytare brevid varandra, som matas av samma fasledare. TIll var och en av de två brytarna (som ju är hopbyggda i en enhet) kan du då koppla en tändtråd. En tändtråd skulle kunna styra lampan, den andra kan styra fläkten.
Om du ritar upp det jag skrivit här på papper så kan du titta på vad som händer med nollan. Du verkar hela tiden vilja ha den med till brytaren, men som du ser här så behövs den bara uppe vid lampan (och fläkten). Brytaren behöver bara ha fasledare och tändtråd(ar).
Jag tror inte att du har förstått hur tändtråden fungerar, och vad den har för syfte.
Om vi struntar i fläkten för en stund, och bara tänker på en vanlig lampa. Lampan behöver fas och nolla för att lysa. Strömmen flyter då från fasen och in till nollan (det här är en förenkling, men den duger i ditt fall). Du skulle kunna koppla lampan direkt mellan fas och nolla, men då skulle den lysa hela tiden. Och det är ju inte så praktiskt.
För att kunna styra lampan som vi vill, så kopplar vi loss fasledaren från lampan. Fasledaren kopplar vi istället in i en brytare. I andra änden av brytaren kopplar vi in en kabel som vi kallar tändtråd. Den här tändtråden kopplar vi till vår lampa. Tändtråden kommer alltså att antingen vara identisk med fasen, eller vara bruten i brytaren. Plötsligt lyser lampan när vi trycker på knappen.
Brytaren du har, den med två knappar. Den kan du lika gärna se som två brytare brevid varandra, som matas av samma fasledare. TIll var och en av de två brytarna (som ju är hopbyggda i en enhet) kan du då koppla en tändtråd. En tändtråd skulle kunna styra lampan, den andra kan styra fläkten.
Om du ritar upp det jag skrivit här på papper så kan du titta på vad som händer med nollan. Du verkar hela tiden vilja ha den med till brytaren, men som du ser här så behövs den bara uppe vid lampan (och fläkten). Brytaren behöver bara ha fasledare och tändtråd(ar).
Jag vill inte dra neutral till brytaren utan tänker mer att fläktens neutral och neutral på den nya kabeln behöver mötas och att det då skulle ske i kopplingsdosa för att få en komplett krets.
Jag tänker att jag vill ha sluten krets för att elen ska flöda. Brytaren bryter kretsen och lampan släcks. Fas är ingående el till brytaren, tändtråd är elen som kommer i retur till lampan från brytaren? Tänker jag rätt eller är jag tappad i frågan? Begreppen förvirrar mig.
Jag tänker att fläktens fas behöver kopplas in på samma krets som lampans tändtråd via kopplingsdosa om man kör allt på samma brytare
Jag tänker att jag vill ha sluten krets för att elen ska flöda. Brytaren bryter kretsen och lampan släcks. Fas är ingående el till brytaren, tändtråd är elen som kommer i retur till lampan från brytaren? Tänker jag rätt eller är jag tappad i frågan? Begreppen förvirrar mig.
Jag tänker att fläktens fas behöver kopplas in på samma krets som lampans tändtråd via kopplingsdosa om man kör allt på samma brytare
Denna bild visar bra hur jag tolkar det.
https://www.byggahus.se/forum/attachments/elkoppling-jpg.17778/
Fast lampan utgör kopplingsdosa i mitt fall.
Om jag lägger dosa mellan lampa och brytare.
Neutral från lampa till dosa, neutral från fläkt till dosa.
Fas från lampa>dosa>brytare.
Tändtråd>dosa>lampa. Fläktens ledare kopplas på tändtråden i dosan.
Framgång?
https://www.byggahus.se/forum/attachments/elkoppling-jpg.17778/
Fast lampan utgör kopplingsdosa i mitt fall.
Om jag lägger dosa mellan lampa och brytare.
Neutral från lampa till dosa, neutral från fläkt till dosa.
Fas från lampa>dosa>brytare.
Tändtråd>dosa>lampa. Fläktens ledare kopplas på tändtråden i dosan.
Framgång?
Nu börjar det likna något!M MarcusLarsson136 skrev:Denna bild visar bra hur jag tolkar det.
[länk]
Fast lampan utgör kopplingsdosa i mitt fall.
Om jag lägger dosa mellan lampa och brytare.
Neutral från lampa till dosa, neutral från fläkt till dosa.
Fas från lampa>dosa>brytare.
Tändtråd>dosa>lampa. Fläktens ledare kopplas på tändtråden i dosan.
Framgång?
Ring din lokala elfirma och fråga om du kan få lärlingsplats. Denna tråd har du som referens i CVt.
Men hävdar fortfarande att du ska byta armatur, typ denna skulle funka minst lika bra:
https://www.hornbach.se/shop/MALMBE...mm-IP44-7535518/5194308/artikel-detaljer.html
https://www.hornbach.se/shop/MALMBE...mm-IP44-7535518/5194308/artikel-detaljer.html
Haha, framsteg kommer långsamt i detta fall. Räcker det med ekk kabel? Tänker på den är jorden av tvinnad tråd? Eller den lämnas orörd?