38 253 läst ·
216 svar
38k läst
216 svar
Strömbrytare utan nolla?
Sen gällande den klippta jorden i bild 2. Jag satte endast tillbaka som det var innan. Men jag tolkar er som det vore bättre om jorden i lampan på bild 2 satt ihop? Ska man då byta de kablarna så man får komplett jord eller lägga in en jordkabel mellan de två posterna?
Bara du vet vad du gör så är allt i sin ordning.M MarcusLarsson136 skrev:
Annars kan allt brinna upp eller någon få en dödlig el chock.
Detta är konsekvenserna i värsta fall.
Bara du vet vad som finns i din anläggning.
Strukturera frågor och lägg upp bilder ifall någon ska kunna besvara.
Sitter biledaren i lampan ihop med neutral? Den borde vara ansluten till den andra biledaren istället?
Blir struligt om det installeras jordfelsbrytare i framtiden.
Blir struligt om det installeras jordfelsbrytare i framtiden.
Tänker att en elektriker hade fått se över det hela innan en jordfelsbrytare hade installerats på denna krets.
Men min fråga;
På bilden har jag kopplat allt som det varit tidigare. Jorden kommer från kablens hölje, likt tidigare. Dragit till de övre höger och vänster poster/terminaler. Men de sitter inte ihop. Bör de göra det?
Bör jag så fall dra om kanelen åt höger så jag får jord över båda poster eller räcker det med en kabel mellan?
Eller som föregående, att man skulle dragit om höger kabel till den vänstra posten och inte sitta ihop med neutral.
Vad blir bäst?
Jord är även kopplad i första kopplingsdosan men inte i den andra och brytaren.
Men min fråga;
På bilden har jag kopplat allt som det varit tidigare. Jorden kommer från kablens hölje, likt tidigare. Dragit till de övre höger och vänster poster/terminaler. Men de sitter inte ihop. Bör de göra det?
Bör jag så fall dra om kanelen åt höger så jag får jord över båda poster eller räcker det med en kabel mellan?
Eller som föregående, att man skulle dragit om höger kabel till den vänstra posten och inte sitta ihop med neutral.
Vad blir bäst?
Jord är även kopplad i första kopplingsdosan men inte i den andra och brytaren.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
M MarcusLarsson136 skrev:Där är jord på exakt samma vis som innan jag gjorde något. Så jag har inte gjort något extra med att klippa jorden. Satte endast tillbaka på samma vis som den som gjort det innan. Finns ingen jordfelsbrytare. Fläkten behöver ingen jord. Där är heller ingen möjlighet till jord från början. Manual anger endast L och N. Bild 1 och 2 är oförändrat i förhållande till hur det såg ut innan. Jag har endast bytt färg från svart till blå på nollan och från grå till brun på fas.
De nya sakerna är bild 3-4. Bild på fläkten finns tidigare i tråden. Fläkten är felkopplad på den bilden där N och L sedan bytt plats.
Du kan inte göra som det var tidigare, det här blir en nyinstallation och då gäller dagens regler.
Biledaren var tidigare godkänd som skyddsjord och den var 1,5 mm2.
Dagens biledare är klenare och därmed inte godkänd som skyddsjord.
Om utförandet säger jag bara ”harrejävlar”
Protte
Så det du säger med andra ord är att du vill ha en dedikerad kabel för jord som går hela vägen?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Kabel i min värld är ett antal isolerade trådar inneslutna i någon form av hölje.
Ja, jag anser att en isolerad tråd i kabeln ska vara skyddsjord och den ska vara gul-grön.
Gul-grön får bara användas som skyddsjord, inget annat.
Protte
Ja, jag anser att en isolerad tråd i kabeln ska vara skyddsjord och den ska vara gul-grön.
Gul-grön får bara användas som skyddsjord, inget annat.
Protte
Så om du förtydligar lite hur du tycker man ska förbättra jordsituationen från nuvarande lösning så tycker du att...?
Jag tänker använder gul/grön och kopplar likt idag fast direkt till den sista posten och inte till neutral?
Jag tänker använder gul/grön och kopplar likt idag fast direkt till den sista posten och inte till neutral?
Jag behövde förtydligande om vad problemet var med att montera som det var tidigare 
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Över allt så saknas det gul-gröna trådar.
I lampan är det gjort vad som kallas fuljordning.
Krävs bara ett fel för att det ska bli farligt.
Det ska finnas en gul-grön som hänger ihop från matningspunktens jord (Troligen i metalldosan) hela vägen till alla apparater (brytare, lampor och fläktar)
Biledaren ansluts till skyddsjord vanligen i matande ände.
Protte
I lampan är det gjort vad som kallas fuljordning.
Krävs bara ett fel för att det ska bli farligt.
Det ska finnas en gul-grön som hänger ihop från matningspunktens jord (Troligen i metalldosan) hela vägen till alla apparater (brytare, lampor och fläktar)
Biledaren ansluts till skyddsjord vanligen i matande ände.
Protte
Jag gör om med skyddsjord imorgon så det blir rätt.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Reglerna har ändrats. Nya regler gäller inte retroaktivt (turligt nog) men nu har du stoppat dit nya kablar och då gäller dagens regler.M MarcusLarsson136 skrev:
biledaren är inte godkänd som skyddsjord enligt dagens regler.
Protte
Jag hade aldrig accepterat att svart är nolla. Oavsett vem som gjort den dragningen tidigare så hade jag gjort om kopplingen och förmodligen bytt ut kabeln.M MarcusLarsson136 skrev:
