38 245 läst ·
216 svar
38k läst
216 svar
Strömbrytare utan nolla?
Den stämmer med hur jag förklarade förut så det ser bra ut. Du har förstått hur detr fungerar i princip.M MarcusLarsson136 skrev:
Nu är det bara det praktiska kvar. Personligen hade jag inte försökt använda den befintliga lampan som kopplingsdosa eftersom det ser lite trångt ut. Mitt råd är att antingen köpa en ny armatur som där det finns tillräckligt med plats att koppla, eller att köpa en ny separat dosa. Det vill säga: Från den gamla dosan där det är fullt drar du en helt ny fin fräsch kabel till en ny fin fräsch dosa istället för dern gamla ruttna kabel som går till lampan idag.. Från den nya dosan drar du en ny fin fräsch kabel till strömbrytaren och en till lampan.
Beroende på tycke och smak är det många som föredrar EKLK eftersom den är lite styvare och lättare att få rak och snygg vid klamring. Den är lite dyrare och lite tåligare mot fukt och mekanisk åverkan. I garage och ointredda källare är det många som föredrar den framför EKK.T TechChad skrev:
Redigerat:
Då ska vi se fall jag har fått till det någorlunda.
Allt är kopplat från vänster om man utgår från kopplingsdosa av metall.
Hade avsikt att byta amartur men den typ Jula har hade endast en ingång för kabel så jag får byta sen.
Fas = brun
Nolla = blå
Tvinnad tråd = jord
Svart= tändtråd till lampa
Grå= tändtråd fläkt
Brun från vänster = fas fläkt
Allt är kopplat från vänster om man utgår från kopplingsdosa av metall.
Hade avsikt att byta amartur men den typ Jula har hade endast en ingång för kabel så jag får byta sen.
Fas = brun
Nolla = blå
Tvinnad tråd = jord
Svart= tändtråd till lampa
Grå= tändtråd fläkt
Brun från vänster = fas fläkt
Dem är i ordning, rund kopplingsdosa>lampa>komplingsdosa+fläkt>brytare.
Jord bild 2 är på samma ställe som innan. Dvs där nollan är och den fri posten till vänster. Bild 1 och 2 är som det var tidigare utöver att nollan fortsätter till den nya dosan för att möta fläktens nolla.
Jord bild 2 är på samma ställe som innan. Dvs där nollan är och den fri posten till vänster. Bild 1 och 2 är som det var tidigare utöver att nollan fortsätter till den nya dosan för att möta fläktens nolla.
Kopplingsdosa bild 3, lampan kommer under ifrån, fläkt från vänster och brytaren överifrån.
Nej, dem är alla nollor. Tidigare kopplare har kört svart till både tänd och nolla. Jag har bytt till blå på den del jag gjort
Allt fungerar. Stort tack för all hjälp med att lära mig den mest grundläggande ellära. Uppskattas väldigt
Jag blir ändå orolig.
Trådarna med röd tejp är väl jord? Dom sitter inte ihop med varandra???
Dom gul/gröna kablarna vart är dom??? Dom sitter ju inte ihop under dem röda tejepen då jag inte ser någon koppar under skruven??
Jag hoppas jag ser fel.
Trådarna med röd tejp är väl jord? Dom sitter inte ihop med varandra???
Dom gul/gröna kablarna vart är dom??? Dom sitter ju inte ihop under dem röda tejepen då jag inte ser någon koppar under skruven??
Jag hoppas jag ser fel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sorry, men. Jag har en ganska liberal inställning till vad man kan göra själv. Det duger dock inte att fixa till något som kanske funkar utan att ha koll på varför det funkar. Bättre då att be någon som vet. Om man har svårt att formulera frågan här så är det klart tecken på att det är för avancerat. Återigen sorry.
Om jag ser rätt så är de avklippta.T TechChad skrev:
Det fungerar men:M MarcusLarsson136 skrev:
Även om skyddsjorden inte behövs i anslutningen, t.ex. i dina strömbrytare, så brukar man inte klippa den. Om du låter den vara finns den dels där ifall du behöver den i framtiden, om du klipper den måste du byta kabel. Sen har skyddsjorden en säkerhetsfunktion för att skydda själva kabeln även om den inte behövs i det du skall ansluta. Det fungerar så att man alltid ansluta jorden genom hela kretsen, och även kopplar ihop den med biledaren i ena änden på varje kabel. Det gör man för att skydda kabeln mot mekanisk åverkan. Om du t.ex. råkar skruva i den eller slår hål på den med en spade så kommer det bli kortslutning mellan skärmen, skyddsjorden och fasledaren. Då bryter säkringen och/eller jordfelsbrytaren direkt. Som du har det nu när du klippt jorden och inte anslutit den upptäcks inte sådana skador utan istället riskerar dels hela skärmen bli spänningsförande och dels blir skruven eller spaden spänningsförande vilket är direkt livsfarligt.
Nu utgör det du gjort ingen omedelbar fara, men en elektriker som inspekterar det där kommer garanterat att anmärka och det utgör som sagt var en ökad risk.
Där är jord på exakt samma vis som innan jag gjorde något. Så jag har inte gjort något extra med att klippa jorden. Satte endast tillbaka på samma vis som den som gjort det innan. Finns ingen jordfelsbrytare. Fläkten behöver ingen jord. Där är heller ingen möjlighet till jord från början. Manual anger endast L och N. Bild 1 och 2 är oförändrat i förhållande till hur det såg ut innan. Jag har endast bytt färg från svart till blå på nollan och från grå till brun på fas.
De nya sakerna är bild 3-4. Bild på fläkten finns tidigare i tråden. Fläkten är felkopplad på den bilden där N och L sedan bytt plats.
De nya sakerna är bild 3-4. Bild på fläkten finns tidigare i tråden. Fläkten är felkopplad på den bilden där N och L sedan bytt plats.



