A Avemo skrev:
Det är inte fråga om att vara ok. Det fungerar inte.
Vad är du tänker inte fungerar? Där är en ledare och en neutral? Jag kopplar in ytterligare en ledare och neutral från fläkten?
 
M MarcusLarsson136 skrev:
Vad är du tänker inte fungerar? Där är en ledare och en neutral? Jag kopplar in ytterligare en ledare och neutral från fläkten?
Där är i dagsläget två ledare. En av dem är fas och den andra är tändtråd. Ingen av dem är neutral. Fläkten går inte utan neutral. Ditt problem går att lösa. Men inte på det sätt du påbörjat.
 
Du tänker att jag ska koppla till dosan och inte till brytaren?
 
Här är närmast liggande dosa. Lampan och tidigare visad brytare är det som kommer från vänster
 
  • Eluttag med öppen dosa som visar anslutna kablar, inklusive blå och brun, under en vitmålad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
wernersson
  • Laddar…
M MarcusLarsson136 skrev:
Här är närmast liggande dosa. Lampan och tidigare visad brytare är det som kommer från vänster
Ingångarna till denna dosa är även full. Vilket är det vettigaste sättet att lösa det här?

Här är fläkten så det är inget avancerat.
 
Du verkar sakna grundläggande kunskaper om hur elkretsar byggs upp, så mitt råd är att anlita någon som kan.
 
  • Gilla
jojjew och 6 till
  • Laddar…
I den dosan har du fas, nolla och jord. Men inte tändtråden till lampan. Du kan koppla fläkten i dosan om du vill att den skall gå kontinuerligt oberoende av lampan. Eller så går det att koppla den via en ny strömbrytare. Eller så kan du koppla den direkt i lampan för att få funktionen du först tänkte. Har du någon kompis som har bättre koll på el? Det är inte helt lyckat att prova sig fram när man inte riktigt har koll.
 
T
Byt den gamla dassiga kabel j*veln så får du ihop allt, nolla fas jord tändtråd. Förstår du inte hur så kan du lägga ner det du håller på med och på måndag ringer du elektriker som får komma o hjälpa dig.
 
Jag provar inget utan att fråga ;)
Allt jag vill är att fläkten ska gå samtidigt som lampan. Fläkten kräver endast ledare och neutral.
Lampan är utanpåliggande och lätt åtkomlig. Men finns det neutral där? Tänker att det borde finnas samma i lampan som i brytaren?
 
  • Gilla
NICHOLAS J
  • Laddar…
M MarcusLarsson136 skrev:
Tänker att det borde finnas samma i lampan som i brytaren?
Nej det gör det inte. Det har vi försökt att förklara ett tag nu. Öppna lampan och posta en bild på hur det ser ut där så kan vi nog tala om hur det skall kopplas.
 
M MarcusLarsson136 skrev:
Lampan är utanpåliggande och lätt åtkomlig. Men finns det neutral där? Tänker att det borde finnas samma i lampan som i brytaren?
Tänk tvärtom... Lampan kräver neutral för att funka, så givetvis finns den framdragen dit. Brytaren bryter bara fasen, så dit drar man inte neutral.
 
T
Dra kabeln från lampan till fläkten?
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Hur ser lampan ut? Kan ju gå vidare därifrån.
Eller kapa kabeln mellan dosa och lampa, sätta dit en dosa och kabel bort till fläkten.
Kabeln kommer bli för kort så du måste byta ena biten.

Protte
 
Här är lampan

Tänker att jag kopplar in neutral där grå sitter längst ned och fas där svart sitter uppe till höger?
 
  • Lampsockel med anslutna kablar, grå kabel längst ned och svart till höger, mot mörk bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen är ju även ingångarna till lampan fulla så det går inte att dra in ytterligare en kabel.

Antar att kopplingsdosa är det som behövs här.

Kan någon förklara vad syftet är med de röda kablarna. Ser närmast ut som tvinnad ståltråd med krympslang på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.