38 249 läst ·
216 svar
38k läst
216 svar
Strömbrytare utan nolla?
Där är i dagsläget två ledare. En av dem är fas och den andra är tändtråd. Ingen av dem är neutral. Fläkten går inte utan neutral. Ditt problem går att lösa. Men inte på det sätt du påbörjat.M MarcusLarsson136 skrev:
Du tänker att jag ska koppla till dosan och inte till brytaren?
I den dosan har du fas, nolla och jord. Men inte tändtråden till lampan. Du kan koppla fläkten i dosan om du vill att den skall gå kontinuerligt oberoende av lampan. Eller så går det att koppla den via en ny strömbrytare. Eller så kan du koppla den direkt i lampan för att få funktionen du först tänkte. Har du någon kompis som har bättre koll på el? Det är inte helt lyckat att prova sig fram när man inte riktigt har koll.
Jag provar inget utan att fråga
Allt jag vill är att fläkten ska gå samtidigt som lampan. Fläkten kräver endast ledare och neutral.
Lampan är utanpåliggande och lätt åtkomlig. Men finns det neutral där? Tänker att det borde finnas samma i lampan som i brytaren?
Allt jag vill är att fläkten ska gå samtidigt som lampan. Fläkten kräver endast ledare och neutral.
Lampan är utanpåliggande och lätt åtkomlig. Men finns det neutral där? Tänker att det borde finnas samma i lampan som i brytaren?
Tänk tvärtom... Lampan kräver neutral för att funka, så givetvis finns den framdragen dit. Brytaren bryter bara fasen, så dit drar man inte neutral.M MarcusLarsson136 skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Hur ser lampan ut? Kan ju gå vidare därifrån.
Eller kapa kabeln mellan dosa och lampa, sätta dit en dosa och kabel bort till fläkten.
Kabeln kommer bli för kort så du måste byta ena biten.
Protte
Eller kapa kabeln mellan dosa och lampa, sätta dit en dosa och kabel bort till fläkten.
Kabeln kommer bli för kort så du måste byta ena biten.
Protte
Sen är ju även ingångarna till lampan fulla så det går inte att dra in ytterligare en kabel.
Antar att kopplingsdosa är det som behövs här.
Kan någon förklara vad syftet är med de röda kablarna. Ser närmast ut som tvinnad ståltråd med krympslang på.
Antar att kopplingsdosa är det som behövs här.
Kan någon förklara vad syftet är med de röda kablarna. Ser närmast ut som tvinnad ståltråd med krympslang på.


