T
M MarcusLarsson136 skrev:
Sen är ju även ingångarna till lampan fulla så det går inte att dra in ytterligare en kabel.

Antar att kopplingsdosa är det som behövs här.

Kan någon förklara vad syftet är med de röda kablarna. Ser närmast ut som tvinnad ståltråd med krympslang på.
Röd är troligen "jord".

Jag tycker nog om du ändå ska hålla med denna gamla skit så byta kablar och armatur till lampan. Gör ordning så det blir ordentligt gjort. Även om det är en källare...
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
M MarcusLarsson136 skrev:
Vad är du tänker inte fungerar? Där är en ledare och en neutral? Jag kopplar in ytterligare en ledare och neutral från fläkten?
M MarcusLarsson136 skrev:
Sen är ju även ingångarna till lampan fulla så det går inte att dra in ytterligare en kabel.

Antar att kopplingsdosa är det som behövs här.

Kan någon förklara vad syftet är med de röda kablarna. Ser närmast ut som tvinnad ståltråd med krympslang på.
Röd är jord. Byt kablar från dosa till lampa och strömbrytaren så kan du lösa detta galant.
 
Att döma av färgerna du fotat tidigare så går kabeln åt höger till dosan medan kabeln åt vänster går till strömbrytaren. Stämmer det? Om det stämmer så är den högra svarta nolla och den vänstra svarta tändtråd. Den grå och den vita är obruten fas. Fläkten skall alltså kopplas in på de två anslutninger som är markerade med X. Sedan har vi de praktiska detaljerna. Finns det något mer hål i armaturen där du kan dra ut kabeln till fläkten?
 
J
M MarcusLarsson136 skrev:
Här är lampan

Tänker att jag kopplar in neutral där grå sitter längst ned och fas där svart sitter uppe till höger?
Var inte svart noll?

Tycker mig se att biledaren är kopplad på nollan, stämmer det?
 
A Avemo skrev:
Att döma av färgerna du fotat tidigare så går kabeln åt höger till dosan medan kabeln åt vänster går till strömbrytaren. Stämmer det? Om det stämmer så är den högra svarta nolla och den vänstra svarta tändtråd. Den grå och den vita är obruten fas. Fläkten skall alltså kopplas in på de två anslutninger som är markerade med X. Sedan har vi de praktiska detaljerna. Finns det något mer hål i armaturen där du kan dra ut kabeln till fläkten?
Det är dragit exakt som du skriver. Den praktiska detaljen är att det inte finns fler hål. Så det är i så fall om jag borrar upp ett hål.

Bästa hade varit att göra om och byta allt, vet dock inte fall jag lyckas reda ut det utan kraftig huvudvärk.
 
M MarcusLarsson136 skrev:
Det är dragit exakt som du skriver. Den praktiska detaljen är att det inte finns fler hål. Så det är i så fall om jag borrar upp ett hål.

Bästa hade varit att göra om och byta allt, vet dock inte fall jag lyckas reda ut det utan kraftig huvudvärk.
Om du kan dra ny kabel lampa-strömbrytare och sedan kabel från strömbrytaren till fläkten så behöver du inte koppla allt för mycket.
 
Lampan har två hål, i ena sitter kabeln från dosan, men i andra hålet sitter en kabel.......var går den?

Protte
 
  • Gilla
Lassebo
  • Laddar…
Hur skulle det se ut? Vad behöver jag för att dra om från lampan>brytare>fläkt? Den typ av kabel jag har hemma är med svart, blå och skyddsjord. Fungerar det? Kan jag behålla samma lampa och brytare?

Gällande lampan går den vänstra kabeln till brytaren och höger till dosan
 
Kräver fläkten jord? Vill du kunna styra fläkten med ena knappen och lampan med andra. Eller vill du att fläkten ska gå när lampan är tänd?
 
Fläkt kräver inte jord, endast L och N enligt instruktionerna. Det hade varit kul med enskild knapp. Jag har en brytare med två knappar som är på bild längre upp i tråden. Fungerar inte det räcker det med att köra när lampan är tänd
 
M MarcusLarsson136 skrev:
Hur skulle det se ut? Vad behöver jag för att dra om från lampan>brytare>fläkt? Den typ av kabel jag har hemma är med svart, blå och skyddsjord. Fungerar det? Kan jag behålla samma lampa och brytare?

Gällande lampan går den vänstra kabeln till brytaren och höger till dosan
Du kan skaffa en kabel med minst tre ledare förutom skyddsjorden. Från lampan till strömbrytaren skall du då dra fram fas, nolla och tändtråd. Efter att du dragit fram den kabeln så att du har en nolla fram till strömbrytaren så kan du fortsätta som du har börjat. Det går då att välja fritt om du vill fortsätta med befintlig brytare och lägga fläkten parallellt med lampan eller om du vill byta till en brytare med två vippor och låta en gå till lampan och den andra till fläkten.
 
Jag får skaffa en ny kabel imorgon. Hur rent praktiskt kopplar jag det från lampan och brytaren?
Sätter jag N och L vid X som beskrivits ovan och resterande som de redan är?

Som det sitter nu i brytaren så är fas kopplad på vänster och tänd på höger. Vart skulle jag då sätta N?

Om jag använder min brytare med två vippor. Hur kopplar jag då. Schema finns i tråden
 
ClasseClas
M MarcusLarsson136 skrev:
Jag får skaffa en ny kabel imorgon. Hur rent praktiskt kopplar jag det från lampan och brytaren?
Sätter jag N och L vid X som beskrivits ovan och resterande som de redan är?

Som det sitter nu i brytaren så är fas kopplad på vänster och tänd på höger. Vart skulle jag då sätta N?

Om jag använder min brytare med två vippor. Hur kopplar jag då. Schema finns i tråden
Du kopplar inte N i brytaren. Ta hjälp av en kunnig person, lämpligtvis en elektriker.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
T
Jag tycker du ska testa lite olika varianter. Efter tillräckligt många försök måste det ju bli rätt!
 
Redigerat:
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
Om
T TechChad skrev:
Jag tycker du ska testa litw olika varianter. Efter tillräckligt många försök måste det ju bli rätt!
Haha
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.