48 838 läst ·
215 svar
49k läst
215 svar
Strandskydd servitut och allemansrätt
Hur i hela friden skulle jag kunna veta det?
Jag orkar inte läsa hela tråden men nått jag snappat upp är att om det redan fanns en byggnadsplan på plats 1975 så gäller inte strandskyddet på land, rent generellt:P Pia DellaMonro skrev:Myndigheters okunnighet och godtycke har gjort mig rättslös.
Min tomt är en sjötomt. äger även det vatten utanför min strand.
Hela min fastighet är tomt. Tomtindelningen utfördes 1966, och beskrivs som undantagen från strandskyddsreglerna på grund av befintlig byggnad 20m från sjön. Detta står i det Officialservitut som bildades.
Samtliga myndigheter påstår att alla servitut, avtal blev ogiltiga när nya strandskyddslagen
kom. Dom har fel.
. 16:20 skrev Kundcenter Lantmäteriet <kundcenter@lm.se>: Hej
Citat” När det gäller servitut så är de inte inskrivna i fastighetsregistret om de bildades före 1972. Servitutet ni bifogat är ett officialservitut och bildat av en lantmätare 1966. Det vill säga ett juridiskt gällande servitut.”slut citat
Källa. Lantmäteriet ̊
Förnyelselagen, innebär att inskrivningen av avtalsservitut eller nyttjanderätter som har beviljats före 1 juli 1968 kommer att tas bort från fastighetsregistret efter den 31 december 2018.
De berörda fastigheterna är de som har ett avtalsservitut, en nyttjanderätt eller en avkomsträtt kopplat till sig.
De fastigheter som inte berörs är de med officialservitut, inskrivning av tomträtt eller av vattenkraft och vattenreglering.
Gäller alltså min fastighet.
Jag har skrivit till samtliga myndigheter om detta, men har inte fått något bemötande.
Nu överklagat ända upp till Högsta Domstolen genom att begära resning.
Svea Hovrätt och Högsta Domstolen finner ingen anledning till resning. Punkt.
Det gör mig rättslös.
Beträffande allmänhet och tomt, hemfridzon
Hemfridszonen är området närmast runt ett bostads- och fritidshus där den boende har rätt till ett privat område och att få vara ostörd. Inom hemfridszonen har fastighetsägaren eller hyresgästen full rådighet över marken, och ingen får vistas där utan lov av denne. Inom hemfridszonen gäller således inte allemansrätten
Jag har min fulla rätt att markera min tomt, min hemfridzon med staket.
Däremot inte min mark. Där gäller allemansrätten.
Jag skrev mycket. Tror att jag efter flera års kamp mot myndigheterna, kan en hel del om strandskyddsregler o dyl.
Tyvärr kan inte myndigheter lika mycket.
Dom borde inte ha sådana komplicerade uppgifter.
Med vänlig hälsning,
Pia DellaMonro
min bostad- två hus.
[bild] [bild]Officialservitut
"
Strandområden som vid utgången av juni 1975 ingick i fastställd generalplan, stadsplan eller byggnadsplan skall inte omfattas av strandskydd enligt miljöbalken, om det inte bestäms något annat.
OBS! Omfattar ej avstyckningsplaner trots att de gäller som detaljplaner enl. ÖG 5 PBL,
MMD Nacka M 209-13, MÖD 2006:67
"
Jag har tänkt som du, vokabulären har ändrats över tid. Jag har frågat TS om det gjorts någon tomtplatsavgränsning nyligen, men inte fått nåt svar.H hhenning skrev:
M MetteKson skrev:
Jag, tomtgränserna kollades via lantmäteriet 2009 och 2019.M MetteKson skrev:
Tomtgränserna är utstakade sedan 1966, som syns på tomtkartan. Och fastigheten är betecknad som tomt i sin helhet. Dvs hemfridzon. Ingenting som jag hittat på utan finns i de juridiskt gällande dokumenten på Lantmäteriet, utfärdat av lantmätare allt enligt lagen ,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
S surfarn skrev:Jag orkar inte läsa hela tråden men nått jag snappat upp är att om det redan fanns en byggnadsplan på plats 1975 så gäller inte strandskyddet på land, rent generellt:
"
Strandområden som vid utgången av juni 1975 ingick i fastställd generalplan, stadsplan eller byggnadsplan skall inte omfattas av strandskydd enligt miljöbalken, om det inte bestäms något annat.
OBS! Omfattar ej avstyckningsplaner trots att de gäller som detaljplaner enl. ÖG 5 PBL,
MMD Nacka M 209-13, MÖD 2006:67
"
Samtliga myndigheter påstår att alla servitut blev ogiltiga när nya strandskyddslagen kom att gälla. An dom skäl som du tog upp.
Men det fanns undantag.
Källa 1. Samtliga myndigheters avslag.
Källa 2. De lagregler som nu reglerar servitutsfrågor tillkom 1972-01-01. Enligt de
övergångsbestämmelser som gäller är huvudprincipen att äldre bestämmelser gäller för servitut
tillkomna före 1972-01-01. Jordabalkens regler angående formkrav är således ej tillämpliga på servitut
tillkomna före 1972-01-01
Källa 3 Lantmäteriet ons 8 maj 2019 kl. 16:20 skrev Kundcenter Lantmäteriet <kundcenter@lm.se>:
Hej
Citat” När det gäller servitut så är det inte inskrivna i fastighetsregistret om det bildades före 1972.
Servitutet ni bifogat är ett officialservitut och bildat av en lantmätare 1966. Det vill säga ett juridiskt
gällande servitut.”slut citat
Källa. Lantmäteriet˚
Förnyelselagen, innebär att inskrivningen av avtalsservitut eller nyttjanderätter som har beviljats före
1 juli 1968 kommer att tas bort från fastighetsregistret efter den 31 december 2018.
De berörda fastigheterna är de som har ett avtalsservitut, en nyttjanderätt eller en avkomsträtt kopplat till sig.
De fastigheter som inte berörs är de med officialservitut, inskrivning av tomträtt eller av vattenkraft och vattenreglering.
Läser du inte vad folk försöker förklara? Det är inget servitut du försöker hänvisa till. Servitut reglerar rättigheter på annans fastighet. Inte vad som är tomt på din fastighet.
Har du lika svårt att fatta svaren från myndigheterna förstår jag varför du har en konflikt.
Har du lika svårt att fatta svaren från myndigheterna förstår jag varför du har en konflikt.
Man kan ha del i vatten utan att ha fiskerätt ! Äger själv en fastighet, som har del i vatten via en samfällighet. Fiskerätt för samfälligheten eller dess medlemmar, ingår inte i denna. Känner också till ett fall med privat fastighet med vatten, som också saknar fiskerätt.K kest skrev:
Grunden är att man har fiskerätt om man äger vatten. Men det är väldigt vanligt att fiskerätten regleras separat.