Hur i hela friden skulle jag kunna veta det?
 
D Daniel 109 skrev:
Hur i hela friden skulle jag kunna veta det?
Jag svarade på fel meddelande, det var menat till TS. Förstår att du inte har en aning om det.
 
L Lilak skrev:
Från vilken tråd blev de inledande inläggen flyttade?

/Jonas
En helt annan tråd som TS plötsligt lade in sitt vägservitut i.
 
H
Som många andra har jag inte läst allt men slänger in en liten kommentar i alla fall. Kan det vara så att ordet tomt inte motsvarar ordet tomtplats? Det fanns många ord för fastighet förr i tiden, Lägenhet tex.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
P Pia DellaMonro skrev:
Myndigheters okunnighet och godtycke har gjort mig rättslös.
Min tomt är en sjötomt. äger även det vatten utanför min strand.
Hela min fastighet är tomt. Tomtindelningen utfördes 1966, och beskrivs som undantagen från strandskyddsreglerna på grund av befintlig byggnad 20m från sjön. Detta står i det Officialservitut som bildades.

Samtliga myndigheter påstår att alla servitut, avtal blev ogiltiga när nya strandskyddslagen
kom. Dom har fel.

. 16:20 skrev Kundcenter Lantmäteriet <kundcenter@lm.se>: Hej
Citat” När det gäller servitut så är de inte inskrivna i fastighetsregistret om de bildades före 1972. Servitutet ni bifogat är ett officialservitut och bildat av en lantmätare 1966. Det vill säga ett juridiskt gällande servitut.”slut citat
Källa. Lantmäteriet ̊
Förnyelselagen, innebär att inskrivningen av avtalsservitut eller nyttjanderätter som har beviljats före 1 juli 1968 kommer att tas bort från fastighetsregistret efter den 31 december 2018.
De berörda fastigheterna är de som har ett avtalsservitut, en nyttjanderätt eller en avkomsträtt kopplat till sig.
De fastigheter som inte berörs är de med officialservitut, inskrivning av tomträtt eller av vattenkraft och vattenreglering.
Gäller alltså min fastighet.

Jag har skrivit till samtliga myndigheter om detta, men har inte fått något bemötande.
Nu överklagat ända upp till Högsta Domstolen genom att begära resning.

Svea Hovrätt och Högsta Domstolen finner ingen anledning till resning. Punkt.
Det gör mig rättslös.

Beträffande allmänhet och tomt, hemfridzon
Hemfridszonen är området närmast runt ett bostads- och fritidshus där den boende har rätt till ett privat område och att få vara ostörd. Inom hemfridszonen har fastighetsägaren eller hyresgästen full rådighet över marken, och ingen får vistas där utan lov av denne. Inom hemfridszonen gäller således inte allemansrätten

Jag har min fulla rätt att markera min tomt, min hemfridzon med staket.

Däremot inte min mark. Där gäller allemansrätten.

Jag skrev mycket. Tror att jag efter flera års kamp mot myndigheterna, kan en hel del om strandskyddsregler o dyl.
Tyvärr kan inte myndigheter lika mycket.
Dom borde inte ha sådana komplicerade uppgifter.
Med vänlig hälsning,

Pia DellaMonro

min bostad- två hus.
[bild] [bild]Officialservitut
Jag orkar inte läsa hela tråden men nått jag snappat upp är att om det redan fanns en byggnadsplan på plats 1975 så gäller inte strandskyddet på land, rent generellt:

"
Strandområden som vid utgången av juni 1975 ingick i fastställd generalplan, stadsplan eller byggnadsplan skall inte omfattas av strandskydd enligt miljöbalken, om det inte bestäms något annat.
OBS! Omfattar ej avstyckningsplaner trots att de gäller som detaljplaner enl. ÖG 5 PBL,

MMD Nacka M 209-13, MÖD 2006:67
"
 
H hhenning skrev:
Som många andra har jag inte läst allt men slänger in en liten kommentar i alla fall. Kan det vara så att ordet tomt inte motsvarar ordet tomtplats? Det fanns många ord för fastighet förr i tiden, Lägenhet tex.
Jag har tänkt som du, vokabulären har ändrats över tid. Jag har frågat TS om det gjorts någon tomtplatsavgränsning nyligen, men inte fått nåt svar.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P
M MetteKson skrev:
Jag har tänkt som du, vokabulären har ändrats över tid. Jag har frågat TS om det gjorts någon tomtplatsavgränsning nyligen, men inte fått nåt svar.
M MetteKson skrev:
Jag har tänkt som du, vokabulären har ändrats över tid. Jag har frågat TS om det gjorts någon tomtplatsavgränsning nyligen, men inte fått nåt svar.
Jag, tomtgränserna kollades via lantmäteriet 2009 och 2019.
Tomtgränserna är utstakade sedan 1966, som syns på tomtkartan. Och fastigheten är betecknad som tomt i sin helhet. Dvs hemfridzon. Ingenting som jag hittat på utan finns i de juridiskt gällande dokumenten på Lantmäteriet, utfärdat av lantmätare allt enligt lagen ,
En skärmvisning av ett dokument från Lantmäteriet på en digital enhet med text om tomtgränser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Skärmvisning av en tablett som visar en digitalisering av en tomtkarta med markerade tomtgränser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En skärmvisning av ett dokument från Lantmäteriet med text och signatur rörande tomtgränser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
S surfarn skrev:
Jag orkar inte läsa hela tråden men nått jag snappat upp är att om det redan fanns en byggnadsplan på plats 1975 så gäller inte strandskyddet på land, rent generellt:

"
Strandområden som vid utgången av juni 1975 ingick i fastställd generalplan, stadsplan eller byggnadsplan skall inte omfattas av strandskydd enligt miljöbalken, om det inte bestäms något annat.
OBS! Omfattar ej avstyckningsplaner trots att de gäller som detaljplaner enl. ÖG 5 PBL,

MMD Nacka M 209-13, MÖD 2006:67
"

Samtliga myndigheter påstår att alla servitut blev ogiltiga när nya strandskyddslagen kom att gälla. An dom skäl som du tog upp.
Men det fanns undantag.
Källa 1. Samtliga myndigheters avslag.
Källa 2. De lagregler som nu reglerar servitutsfrågor tillkom 1972-01-01. Enligt de
övergångsbestämmelser som gäller är huvudprincipen att äldre bestämmelser gäller för servitut
tillkomna före 1972-01-01. Jordabalkens regler angående formkrav är således ej tillämpliga på servitut
tillkomna före 1972-01-01
Källa 3 Lantmäteriet ons 8 maj 2019 kl. 16:20 skrev Kundcenter Lantmäteriet <kundcenter@lm.se>:
Hej
Citat” När det gäller servitut så är det inte inskrivna i fastighetsregistret om det bildades före 1972.
Servitutet ni bifogat är ett officialservitut och bildat av en lantmätare 1966. Det vill säga ett juridiskt
gällande servitut.”slut citat


Källa. Lantmäteriet˚
Förnyelselagen, innebär att inskrivningen av avtalsservitut eller nyttjanderätter som har beviljats före
1 juli 1968 kommer att tas bort från fastighetsregistret efter den 31 december 2018.
De berörda fastigheterna är de som har ett avtalsservitut, en nyttjanderätt eller en avkomsträtt kopplat till sig.

De fastigheter som inte berörs är de med officialservitut, inskrivning av tomträtt eller av vattenkraft och vattenreglering.
 
Läser du inte vad folk försöker förklara? Det är inget servitut du försöker hänvisa till. Servitut reglerar rättigheter på annans fastighet. Inte vad som är tomt på din fastighet.

Har du lika svårt att fatta svaren från myndigheterna förstår jag varför du har en konflikt.
 
  • Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Precis, ts problem är att inte vilja ta till sig den fakta som ges.
Önskar ts all lycka i framtiden, men att fortsätta den linjen som följs nu är en återvändsgränd.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Precis, ts problem är att inte vilja ta till sig den fakta som ges.
Önskar ts all lycka i framtiden, men att fortsätta den linjen som följs nu är en återvändsgränd.
”Informationsintolerant” är ordet vi på kontoret använder om personer liknande TS.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 4 till
  • Laddar…
P Pia DellaMonro skrev:
dvs även den del som går ut i vatten
Lite tveksam om du har del i vatten om du inte har rätt från i mantal satt jord.
Fiskerätt var då en del i försörjningen.
En utredning av vattenrätten bekostas av den som initierar denna. Mycket kostsamt.
 
K kest skrev:
Lite tveksam om du har del i vatten om du inte har rätt från i mantal satt jord.
Fiskerätt var då en del i försörjningen.
En utredning av vattenrätten bekostas av den som initierar denna. Mycket kostsamt.
Man kan ha del i vatten utan att ha fiskerätt ! Äger själv en fastighet, som har del i vatten via en samfällighet. Fiskerätt för samfälligheten eller dess medlemmar, ingår inte i denna. Känner också till ett fall med privat fastighet med vatten, som också saknar fiskerätt.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Grunden är att man har fiskerätt om man äger vatten. Men det är väldigt vanligt att fiskerätten regleras separat.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
el i vatten via en samfällighet
På vilket sätt har ni rådighet över vattnet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.