Europadomstolen...
 
B
Strandskyddet är ett allt för stort ingrepp i äganderätten

Då jag som ansvarig fastighetsägare är förhindrad att sköta och bruka min egna ärligt ägda fastighet.
Gräsklippning leder till polisförhör, samma sak om jag ställer en solstol på min egen fastighet.

Det finns ingen logik i detta.
Helt sjukt!

Ett regelverk med vars hjälp tjänstemän kan terrorisera medborgare

Men jag har fortfarande ansvaret och skyldighet att återställa andras strandskydds och miljöbrott som allmänheten och det fria friluftslivet eller turistnäringen förorsakar på fastigheten i form av nedskräpning, nedsågning av träd och växtlighet, utspillande av oljor mm från båtar skotrar fyrhjulingar mm utsläpp från båtar som driver i land samt strandskyddsbrott som stugägare eller okända orsakar genom grävning flyttande av stenar anläggande av pirar, bryggor landgångar deras privatisering av min fastighet, genom båtförvaring förvaring av skotrar ved mm mm.

Privatiseringsbegreppet – enskild egendom är privat
Hur kan det vara olagligt att privatisera något som redan är privat. Privat ägande innebär vanligtvis att ägaren har rådighet över sin egendom.

Tjänstemannaaktivister sätter sig över lagen
Tjänstemän uppträder allt oftare på ett sådant sätt att förtroendet för myndigheten skadas. Deras handläggning är rättsosäker och de medverkar till intressekonflikter genom sitt engagemang i miljöorganisationer……Det är ingen svår sak att påvisa att tjänstemän driver sina egna agendor, inte minst genom vissa myndigheters handläggning

Tjänstemannaansvaret måste återinföras
Viktigt med ansvarsutkrävande

De finns för många fall som illustrerar hur enskilda medborgare behandlas på ett sätt som inte anstår en rättsstat.

Strandskyddet som det ser ut idag innebär ofta inskränkningar i den enskildes rätt som inte kan motiveras med angelägna allmänna intressen. Det strider därför mot grundlagsbestämmelserna om egendomsskydd, Europakonventionen om mänskliga rättigheter och proportionalitetsprincipen”.

Rättsstaten bygger på den grundläggande idén att statens makt bör ha begränsningar, särskilt hur makt får utövas och användas. Rättsstaten handlar om att skydda den enskilde mot godtycklig maktutövning.

• En proportionalitetsbedömning skall alltid ska göras i det enskilda fallet vid förslag om inskränkningar i äganderätten. Det måste klarläggas vad som skall skyddas och på vilka grunder


• Rätten till hemfrid och ostört privatliv på egen mark måste skyddas genom en hemfridszon så tilltagen att tredje man (allmänheten) inte får röra sig inom syn- och hörhåll, vilket i öppen terräng innebär minst 100 meter från boningshus. Hemfriden måste vara överordnad allemansrätten.


• Mark inklusive strandnära mark samt ständer och vattenområden som bedöms vara av angeläget allmänt intresse ska lösas in och skälig ersättning utgå till markägare


I stället borde det slås fast att det, med regeringsformens ord, är ett angeläget allmänt intresse att slå vakt om äganderätten, och att äganderätten är en överordnad princip.
 
Redigerat:
  • Gilla
petersthlm och 2 till
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Hej @Pia DellaMonro
Vad är dit problem eller din fråga?
Vad får du inte göra enligt kommunen och länsstyrelsen?

Servitutet du har avser bara din väg till allmän väg. Resten är din fastighet.
Själva dokumentet från Lantmäteriet säger inte om det finns strandskydd där eller inte (det fanns ju inget strandskydd när dokumentet gjordes)
Så varför anser du att din fastighet är undantagen från strandskydd och varför tycker myndigheterna tvärtom?
H hempularen skrev:
Vad är den exakta frågan som har behandlats i förvaltningsdomstolarna i det här fallet?
Nej,
Servitutet innehåller 24sidor. De viktigaste är
Sid 1 med karta över tomtindelningen.
Sid 3Servitutet berör även det faktum att fastigheten räknas som tomt i sin helhet.
Sid 4
Samt att de strandskyddsregler som gäller inte berör fastigheten, då den redan är så ianspråkstagen att den inte är allmängiltig.
 
  • Skärmavbild av en webbsida med servitutprotokoll inkluderande text om fastighetsindelning och strandskyddsregler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av ett dokument som visar en del av ett servitut med text och underskrifter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
D Dilato skrev:
Europadomstolen...

Ja, det är det som gäller nu.
Jag tycker det värsta med detta är att ett helt gäng myndighetspersoner, nonchalerar lagarna.
Varför?

Jag var övertygad om att det rådde en jävsituation. När den handledare som gjort oerhört grundlig research, kommit fram till att grannens mark mot sjön är strandskyddad och att allt som privatiserar den ska bort, tyckte jag att det kändes bra. Samma person fick hand om anmälan Från min granne, gällande min totalrenovering som han ansåg var svartbygge.
Jag sa ingenting om det då.
Tänkte att jag får lära mig av detta och betalade 78 000kr i byggsanktionsavgift.
Denna handläggare var en konsult utifrån.
Han slutade ganska snart och den kommunanställda som tog över ärendet ändrade konsultens beslut. Till nackdel för min del och enbart till fördel för min granne.
Jag tänkte att det måste föreligga en jävsituation.
Sa till min familj att det blir uppklarat när jag överklagar till länstyrelsen.

Jag har svårt att lämna detta. Min journalistiska ådra bultar för att skipa rättvisa.
Inser att detta nog är toppen på ett isberg, eftersom det berör så många myndigheter.


Jag ska göra ett dokument som belyser allt tydligt, från början september 2017 tills nu.

Återkommer.

tack för ert engagemang
 
  • Gilla
U i CAR och 1 till
  • Laddar…
B nord123 skrev:
Strandskyddet är ett allt för stort ingrepp i äganderätten

Då jag som ansvarig fastighetsägare är förhindrad att sköta och bruka min egna ärligt ägda fastighet.
Gräsklippning leder till polisförhör, samma sak om jag ställer en solstol på min egen fastighet.

Det finns ingen logik i detta.
Helt sjukt!

Ett regelverk med vars hjälp tjänstemän kan terrorisera medborgare

Men jag har fortfarande ansvaret och skyldighet att återställa andras strandskydds och miljöbrott som allmänheten och det fria friluftslivet eller turistnäringen förorsakar på fastigheten i form av nedskräpning, nedsågning av träd och växtlighet, utspillande av oljor mm från båtar skotrar fyrhjulingar mm utsläpp från båtar som driver i land samt strandskyddsbrott som stugägare eller okända orsakar genom grävning flyttande av stenar anläggande av pirar, bryggor landgångar deras privatisering av min fastighet, genom båtförvaring förvaring av skotrar ved mm mm.

Privatiseringsbegreppet – enskild egendom är privat
Hur kan det vara olagligt att privatisera något som redan är privat. Privat ägande innebär vanligtvis att ägaren har rådighet över sin egendom.

Tjänstemannaaktivister sätter sig över lagen
Tjänstemän uppträder allt oftare på ett sådant sätt att förtroendet för myndigheten skadas. Deras handläggning är rättsosäker och de medverkar till intressekonflikter genom sitt engagemang i miljöorganisationer……Det är ingen svår sak att påvisa att tjänstemän driver sina egna agendor, inte minst genom vissa myndigheters handläggning

Tjänstemannaansvaret måste återinföras
Viktigt med ansvarsutkrävande

De finns för många fall som illustrerar hur enskilda medborgare behandlas på ett sätt som inte anstår en rättsstat.

Strandskyddet som det ser ut idag innebär ofta inskränkningar i den enskildes rätt som inte kan motiveras med angelägna allmänna intressen. Det strider därför mot grundlagsbestämmelserna om egendomsskydd, Europakonventionen om mänskliga rättigheter och proportionalitetsprincipen”.

Rättsstaten bygger på den grundläggande idén att statens makt bör ha begränsningar, särskilt hur makt får utövas och användas. Rättsstaten handlar om att skydda den enskilde mot godtycklig maktutövning.

• En proportionalitetsbedömning skall alltid ska göras i det enskilda fallet vid förslag om inskränkningar i äganderätten. Det måste klarläggas vad som skall skyddas och på vilka grunder


• Rätten till hemfrid och ostört privatliv på egen mark måste skyddas genom en hemfridszon så tilltagen att tredje man (allmänheten) inte får röra sig inom syn- och hörhåll, vilket i öppen terräng innebär minst 100 meter från boningshus. Hemfriden måste vara överordnad allemansrätten.


• Mark inklusive strandnära mark samt ständer och vattenområden som bedöms vara av angeläget allmänt intresse ska lösas in och skälig ersättning utgå till markägare


I stället borde det slås fast att det, med regeringsformens ord, är ett angeläget allmänt intresse att slå vakt om äganderätten, och att äganderätten är en överordnad princip.
Är detta någon form av manifest eller har du egna exempel som du drabbats av?
 
  • Gilla
Fadai och 4 till
  • Laddar…
P
H hempularen skrev:
Jag har lite svårt att få ihop detta.

Strandskyddslagen fanns inte 1966. Därmed kan fastigheten knappast ha blivit undantagen redan när den bildades. Däremot så ger ju lagen möjlighet till dispens. Och den vanligaste motiveringen till att ge dispens är om marken redan var ianspråkstagen när lagen infördes (typ 1972 eller - 73 tror jag). Men även om man kan få dispens, så innebär det inte att en fastighet är undantagen strandskyddsreglerna, dispensen kan innebära att en fastighet, eller delar av den blir undantagen, men då måste man först söka och få beviljad dispens.

Men om jag förstod rätt så har byggnad nr. 2 byggts efter att strandskyddslagen infördes? Ansöktes det då om dispens? Eller är den ett svartbygge?

Tack för ditt engagemang

Strandskyddet kom 1952.
När fastigheten bildades 1966, genom tomtindelning, gjordes det klart att hela fastigheten, inkl. Vatten 750kvm, utanför dess strand var att beteckna som tomt.

1974 byggdes det andra huset inom samma hemfridzon. Med tillåtelse från kommun.

2013 köpte jag fastigheten och den byggnad 2(1974) var då förfallen, mögelangripen och dess plintar hade vikt sig i leran.

Jag totalrenoverade byggnaden, bytte grund till hel platta. Byggnaden fick bli 20 kvm mindre till yta, och befann sig på samma plats som tidigare.

Skärmavbild av ett elektroniskt dokument med text relaterad till byggprojekt och strandskydd från 1952.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
harry73
M Myckling skrev:
Är detta någon form av manifest eller har du egna exempel som du drabbats av?
@nord123 (och en annan medlem här?) har en skogsfastighet med strandremsa och det finns massor med avstyckade tomter där ägarna börjar ta delar av strandremsan i besittning.
Finns redan massor av trådar om detta på forumet
 
P
M Myckling skrev:
Är detta någon form av manifest eller har du egna exempel som du drabbats av?
harry73 harry73 skrev:
@nord123 (och en annan medlem här?) har en


skogsfastighet med strandremsa och det finns massor med avstyckade tomter där ägarna börjar ta delar av strandremsan i besittning.
Finns redan massor av trådar om detta på forumet

Jag trodde att detta forum var rätt för skapa en seriös debatt?
Jag vet att jag inte är ensam om detta.- därför har jag svårt att släppa det - uppenbart maktmissbruk som jag ser det
De tjänstemän som på min och andra skattebetalares bekostnad - missköter sitt uppdrag- bör dömas och sparkas från sin tjänst.
 
  • Gilla
Christoffer SZ och 1 till
  • Laddar…
P
M Myckling skrev:
Är detta någon form av manifest eller har du egna exempel som du drabbats av?
Manifest?
Allt jag skrivit bygger på egna erfarenheter som jag just nu inte vet hur jag ska gå vidare.

Med vänlig hälsning
Pia D
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
Hemmakatten
Man kan knappast kalla alla dessa myndigheters och domstolars genomgång och beslut för maktmissbruk. Sverige är på topp på Corruption Perceptions Index 2019, dvs ett av de länder som har minst korruption i världen.

Du har gjort fel bl.a. genom att inte ha de tillstånd som krävs, alla myndigheter och domstolar har kommit till samma slutsats. Inget kommer att ändra den saken. För din egen inre frid, så lägg ner och inrätta dig och din fastighet efter detta. Eller sälj.
 
  • Gilla
Fadai och 10 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
@nord123 (och en annan medlem här?) har en skogsfastighet med strandremsa och det finns massor med avstyckade tomter där ägarna börjar ta delar av strandremsan i besittning.
Finns redan massor av trådar om detta på forumet
Ok. Då är jag med.(y)
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
P Pia DellaMonro skrev:
Manifest?
Allt jag skrivit bygger på egna erfarenheter som jag just nu inte vet hur jag ska gå vidare.

Med vänlig hälsning
Pia D
Jag ställde frågan till nord123 som la in långa texter som jag inte riktigt hade med ditt ärende att göra. Dvs frågan var inte riktad till dig.
 
  • Gilla
U i CAR och 4 till
  • Laddar…
Det är en stor skillnad på att ha rätt och att få rätt.

När man blir indragen i strider av den här typen är det viktigt att ibland ta ett djupt andetag och ta sig en funderare.

Mycket energi/liv/tid/familj har kastats bort i strid med väderkvarnar... och väderkvarnarna bryr sig ofta inte, utan de snurrar så länge det blåser.

/ATW
 
  • Ledsen
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Arne, nu pratar du om "väderkvarnar och att alla beslut varit felaktiga gentemot TS. Jag håller inte med, alla myndigheter och domstolar har varit eniga. Det är nog TS som pigg i riskzonen för att utvecklas till en rättshaverist.
 
  • Gilla
Myrstacken och 6 till
  • Laddar…
Om nu som de verkar allt börjar med att TS anmäler sin granne för brott mot strandskyddet, varvid grannen anmäler TS för svartbygge vilket för dit myndigheterna som konstaterar att TS förutom att ha ett svartbygge även har satt staket ända ner till vattnet på sin skogstomt
då tycker jag på sätt och vis att situationen är självförvållad.
 
  • Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.