19 159 läst ·
122 svar
19k läst
122 svar
Straffansvar för falska bud
Nej, jag förutsätter att mäklaren är ärlig. Det borde jag kanske inte göra..hempularen skrev:Du menar helt anonyma bud? Men om ex. mäklaren vet vem som står bakom buden så har jag väldigt svårt att se att inte den informationen läcker till säljaren, och därmed till ev. bulvaner, om de nu inte jobbar direkt för mäklaren.
Och totalt anonyma bud skulle öppna för andra konstigheter, som rena busfasoner.
-MH- skrev:
Javisst! Om man inte villkorat något minimipris.
Men jag kan lugna dig med att den här modellen aldrig kan förverkligas sålänge inskrivningsmyndigheterna har månadslånga ärendebalanser. Dessutom talar vi som sagt om Jordabalken, och den är ju lite speciell.
Inte för att jag förstår hur en mäklare skall kunna uppdaga det, men vad innebär det för säljaren att budgivningen är invaliderad? Det är väl bara att kontakta den som bjöd högst och sälja?mycke_nu skrev:
Är det bara jag som fått en lista med namn och telefonnummer till alla budgivare?
Det tycker jag är bra och det visar på att man inte har nått att dölja, att trissa upp priserna genom att luras tycker jag är helt fel.
Det tycker jag är bra och det visar på att man inte har nått att dölja, att trissa upp priserna genom att luras tycker jag är helt fel.
Bara ett fåtal mäklare gör så och det är inget tvingande. Men hur många ringde du och kollade? Och skulle du märka om det var säljaren som svarade eller en av säljaren kompisar?Pumba skrev:
Eftersom jag inte vara i närheten av att vinna de budgivningarna så ringde jag inte runt, däremot så bor jag i en liten stad och då känner man ofta igen de som går på husvisningarna, det är mer än 1 gång man möter samma personer, så då ser man lite på namnen vilka som var på visningen och vilka som faktiskt budar.huggan skrev:
Hade jag kommit längre i budgivningarna så hade jag helt klart kollat upp mer, det är ju tämligen enkelt att kolla vilka telefonnummer och namn som stämmer när man bor i en stad med typ 20 000 invånare.
Jag fick namnen och telefonnummer under pågående budgivning, de redovisades även i ett skriftligt dokument efter avlutad budgivning, namn telefonnummer, datum och klockslag fick jag förklarat av mäklaren, det dokumentet var dock bara till den som vann budgivningen.-MH- skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 227 inlägg
Ja, det är ju inte för inte som man i många andra länder har två mäklare. En för köpare och en för säljare. När jag förklarar det Svenska systemet för utländska bekanta så skakar de bara på huvudet. "Hur skulle vederbörande kunna representera båda parter? Det är ju upplagt för jäv och jävelskap..."Alfredo skrev: