10 500 läst ·
175 svar
11k läst
175 svar
Störningar satellit-TV vid regn
Jo så är det väl.Alfredo skrev:
Är dock lite synd att vi inte har gemensamma copyright regler inom EU.
Eller synd och synd....vissa länder går ju i överdrift med dessa. Här kan jag tycka vi har bra regler i Sverige t ex att man får kopiera en skiva åt en kompis och eget bruk. T ex i vårat grannland är det ajabaja...
O vissa vill styras helt av operatörer som har monopol! Styrs antingen av giriga Teleoperatörer (legal ip tv) eller kriminella (pirat iptv).Baba_yaga skrev:
Ps. Finns dock undantag men väldigt få vettiga kanaler sänder öppet på nätet.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Exakt så. Det är copyright det handlar om.kisumisu skrev:
Jo så är det väl.
Är dock lite synd att vi inte har gemensamma copyright regler inom EU.
Eller synd och synd....vissa länder går ju i överdrift med dessa. Här kan jag tycka vi har bra regler i Sverige t ex att man får kopiera en skiva åt en kompis och eget bruk. T ex i vprat grannland är det ajabaja...
Allente Sverige har rätt att sälja abonnemang som får användas i Sverige. De kanaler som ingår i Allente Sveriges utbud har de betalat rättigheter för i just Sverige. Precis som Allente i de övriga nordiska länderna betalar för rättigheterna i respektive land.
Det finns kanaler som specifikt bara kan abonneras på i respektive land.
Då är det inte meningen att de kanalerna kan ses i något av de övriga länderna.
Larvigt kan tyckas men det är så reglerna ser ut.
Sedan om någon flyttar till ett land utan att meddela Allente vet jag inte om de är något de får reda på eller ej.
Har man ett bundet abonnemang och vill avsluta det i förtid åker man högst sannolikt på att betala för avtalsperioden ändå.
Det står att denna modell ger låg belastning. Den kanske är bra?N Nalleman64 skrev:
https://satpro.se/parabol-tv/tillbehor/clearview-lnb-regnskydd/
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Det var en bra ide. Fungerar för plast och förhindrar fastfrysning. Men jag antar man kanske måste använda sprayen varje år inför vintern.
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilunderhall/smorjmedel/silikonspray-004560/
https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/silikonspray-400-ml-2000057790
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilunderhall/smorjmedel/silikonspray-004560/
https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/silikonspray-400-ml-2000057790
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Nu har jag skaffat ett mätinstrument och ska gå upp på taket någon dag när det är bra väder. Som det är nu före ny justering är signalstyrkan 62 dB men 0 i kvalite för 12418 V 2800. Ska det finnas kanaler på 11389 H, 10778 V och 10778 H? Där står det också 0 för kvalite. Vilka SR värden har dessa tre inställningar?
Redigerat:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
0 i kvalitet visar att det behövs en justering av antennen. Det är just kvaliteten på signalen som är viktig.R raindance skrev:Nu har jag skaffat ett mätinstrument och ska gå upp på taket någon dag när det är bra väder. Som det är nu före ny justering är signalstyrkan 62 dB men 0 i kvalite för 12418 V 2800. Ska det finnas kanaler på 11389 H, 10778 V och 10778 H? Där står det också 0 för kvalite. Vilka SR värden har dessa tre inställningar?
Här kan du se alla parametrar för respektive frekvens:
https://www.lyngsat.com/Thor-5-6-7-and-Intelsat-10-02.html