Om jag velat ha en spydig kommentar, så hade jag bett om det.
Men visst, vissa lever kvar i stenåldern
 
  • Haha
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
Alfredo Alfredo skrev:
Fast här finns det väl nästan lika många definitioner som definierare...
Jo så är det väl.

Är dock lite synd att vi inte har gemensamma copyright regler inom EU.

Eller synd och synd....vissa länder går ju i överdrift med dessa. Här kan jag tycka vi har bra regler i Sverige t ex att man får kopiera en skiva åt en kompis och eget bruk. T ex i vårat grannland är det ajabaja...
 
Baba_yaga Baba_yaga skrev:
Om jag velat ha en spydig kommentar, så hade jag bett om det.
Jag anser nog att du bad om det. 😉
 
  • Gilla
  • Haha
Per Sandberg1 och 5 till
  • Laddar…
Kan nog hålla med 😂
 
  • Haha
  • Gilla
Jansson69 och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
Baba_yaga Baba_yaga skrev:
Om jag velat ha en spydig kommentar, så hade jag bett om det.
Men visst, vissa lever kvar i stenåldern
O vissa vill styras helt av operatörer som har monopol! Styrs antingen av giriga Teleoperatörer (legal ip tv) eller kriminella (pirat iptv).

Ps. Finns dock undantag men väldigt få vettiga kanaler sänder öppet på nätet.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N
kisumisu kisumisu skrev:
Jo så är det väl.

Är dock lite synd att vi inte har gemensamma copyright regler inom EU.

Eller synd och synd....vissa länder går ju i överdrift med dessa. Här kan jag tycka vi har bra regler i Sverige t ex att man får kopiera en skiva åt en kompis och eget bruk. T ex i vprat grannland är det ajabaja...
Exakt så. Det är copyright det handlar om.
Allente Sverige har rätt att sälja abonnemang som får användas i Sverige. De kanaler som ingår i Allente Sveriges utbud har de betalat rättigheter för i just Sverige. Precis som Allente i de övriga nordiska länderna betalar för rättigheterna i respektive land.
Det finns kanaler som specifikt bara kan abonneras på i respektive land.
Då är det inte meningen att de kanalerna kan ses i något av de övriga länderna.
Larvigt kan tyckas men det är så reglerna ser ut.

Sedan om någon flyttar till ett land utan att meddela Allente vet jag inte om de är något de får reda på eller ej.

Har man ett bundet abonnemang och vill avsluta det i förtid åker man högst sannolikt på att betala för avtalsperioden ändå.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
N
Baba_yaga Baba_yaga skrev:
Kan nog hålla med 😂
Lite så jag tänkte men no hard feelings.
 
  • Gilla
Baba_yaga
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
O vissa vill styras helt av operatörer som har monopol! Styrs antingen av giriga Teleoperatörer (legal ip tv) eller kriminella (pirat iptv).

Ps. Finns dock undantag men väldigt få vettiga kanaler sänder öppet på nätet.
Forumets egna Hasse Aro!! 😜
 
  • Haha
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Lite så jag tänkte men no hard feelings.
Nemas problemas 👌
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Jag tror TS redan monterat ett sådant skydd.
Man får se upp så det inte samlas en massa tung snö på skyddet då det kan bli så tungt att armen som håller LNB:t knäcks.
Det står att denna modell ger låg belastning. Den kanske är bra?
https://satpro.se/parabol-tv/tillbehor/clearview-lnb-regnskydd/
 
N
R raindance skrev:
Det står att denna modell ger låg belastning. Den kanske är bra?
[länk]
Ja den modellen ser faktiskt ganska smidig ut.
Man kan ju spraya utsidan med lite silikonspray kanske så ev. snö glider av lite lättare?
 
N
R raindance skrev:
Det var en bra ide. Fungerar för plast och förhindrar fastfrysning. Men jag antar man kanske måste använda sprayen varje år inför vintern.
[länk]
[länk]
Risken finns nog att det behövs.
 
Nu har jag skaffat ett mätinstrument och ska gå upp på taket någon dag när det är bra väder. Som det är nu före ny justering är signalstyrkan 62 dB men 0 i kvalite för 12418 V 2800. Ska det finnas kanaler på 11389 H, 10778 V och 10778 H? Där står det också 0 för kvalite. Vilka SR värden har dessa tre inställningar?
 
Redigerat:
N
R raindance skrev:
Nu har jag skaffat ett mätinstrument och ska gå upp på taket någon dag när det är bra väder. Som det är nu före ny justering är signalstyrkan 62 dB men 0 i kvalite för 12418 V 2800. Ska det finnas kanaler på 11389 H, 10778 V och 10778 H? Där står det också 0 för kvalite. Vilka SR värden har dessa tre inställningar?
0 i kvalitet visar att det behövs en justering av antennen. Det är just kvaliteten på signalen som är viktig.

Här kan du se alla parametrar för respektive frekvens:

https://www.lyngsat.com/Thor-5-6-7-and-Intelsat-10-02.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.