kisumisu
MultiMan MultiMan skrev:
Just av sådana anledningar som jag slutade med parabol. Var trött på att skriva på kontrakt där sedan kanalerna försvann en och en efterhand. CNBC var ett av huvudskälen vid ett tillfälle. Skrev på för 2 år, efter 6 månader togs den bort. Hade ingen rätt att bryta kontraktet eftersom den inte tillhörde någon kärnkanal eller vad de skrev.

Sedan fick detta konsekvensen att jag aldrig mer skrev på för hela TV-paket oavsett transmissionssätt, men det är en annan historia. Förändrade dock mitt TV-tittande i grunden och gjorde att jag började rösta helt annorlunda i valen. Så det kan gå.
Är ju mer kanaländringar på kabeltv.

På sattelit har man ju mer alternativ.
Om man nu bortser från illegal IP tv dom legala alternativen är ju lika begränsade som kabeltv.
 
kisumisu kisumisu skrev:
....Nu tycker jag du skulle kunna istället satsa på att ta in fler satteliter.
Byter du parabol så byt till en med plats för flera LNB....
Jag har hittat en billig 90 cm parabol. Vad finns det för bra hållare för flera LNB? Är det svårt att justera när det är flera LNB på samma parabol? Hur många LNB kan man montera på samma parabol med bra funktion? Det finns många satelliter att välja på:
Astra 5E
Astra 19.2E
Astra 28.2E
Astra 28.5E
Hotbird 13E
 
kisumisu
R raindance skrev:
Jag har hittat en billig 90 cm parabol. Vad finns det för bra hållare för flera LNB? Är det svårt att justera när det är flera LNB på samma parabol? Hur många LNB kan man montera på samma parabol med bra funktion? Det finns många satelliter att välja på:
Astra 5E
Astra 19.2E
Astra 28.2E
Astra 28.5E
Hotbird 13E
Jag skulle köpa en med hållare med!

Jag hade flera wokar och körde flera år med olika hemmalösningar som tom en sattelitaffär tom sålde 😂 var mycket svårt få bra signal på sidmatade satteliter.

Körde ett tag motor på en 100cm. Funkade riktigt bra men som sagt andra nackdelar som jag skrev i tidigare.

Idag äger jag en Torroidal 90. Den är mycket speciell att installera men mycket praktisk att installera! När du väl har rätt vinkar så ligger alla LNB huvudena på en skena där de går flytta mycket enkelt!

Äger också en separat antenn på är det 110cm. Den tog jag emot 28ö innan engelsmännen började ändra i sina satteliter.
Torroidal satellitanläggning för åtta positioner och ingår flera LNB-huvuden, visas med pris på €229 och betalningsalternativ via Paypal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns dock en massa olika lösningar

https://www.hm-sat-shop.de/

5Ö är Viasats gamla position.
Baltiska "Viasat" använder det fortfarande.
Finns mestadels Ukrainska kanaler där idag och dessa går in UTAN kort! Dvs gratis!

13Ö mestadels Polska kanaler som av intresse men de mesta är kodat tyvärr.

19Ö egentligen de mest intressanta positionen. Här har vi bla det enorma utbudet av fria Tyska kanaler. Även kanaler som Eurosport sänder okodat (dock med tysk kommentatör).

28Ö Ännu en mycket intressant position då vi här har en massa engelskspråkiga program! Men riktigt kinkigt att få in den här satteliten speciellt i norra sverige.

Sedan varierar de här med intressen såklart!
Det lättaste är att kolla på
Www.lyngsat.com
Www.Kingofsat.net

Där du ser vad som finns.

Ps.
13Ö och 19Ö går att ta emot med en gammal nordenparabol. Om du skulle hitta nånstans begagnat.

De man dock ska se upp med gamla grejor är att om de är slitna.
Hämtade en gång en gammal Europa parabol 1w,5ö,13ö,19ö....men lnb hållaren var helt porös och sprack helt och hållet när jag försökte installera parabolen.

Men köper du nytt så köp ett färdigt paket så får du rätt delar som passar ihop!
 
Redigerat:
N
kisumisu kisumisu skrev:
Jag skulle köpa en med hållare med!

Jag hade flera wokar och körde flera år med olika hemmalösningar som tom en sattelitaffär tom sålde 😂 var mycket svårt få bra signal på sidmatade satteliter.

Körde ett tag motor på en 100cm. Funkade riktigt bra men som sagt andra nackdelar som jag skrev i tidigare.

Idag äger jag en Torroidal 90. Den är mycket speciell att installera men mycket praktisk att installera! När du väl har rätt vinkar så ligger alla LNB huvudena på en skena där de går flytta mycket enkelt!

Äger också en separat antenn på är det 110cm. Den tog jag emot 28ö innan engelsmännen började ändra i sina satteliter.
[bild]

Finns dock en massa olika lösningar

[länk]

5Ö är Viasats gamla position.
Baltiska "Viasat" använder det fortfarande.
Finns mestadels Ukrainska kanaler där idag och dessa går in UTAN kort! Dvs gratis!

13Ö mestadels Polska kanaler som av intresse men de mesta är kodat tyvärr.

19Ö egentligen de mest intressanta positionen. Här har vi bla det enorma utbudet av fria Tyska kanaler. Även kanaler som Eurosport sänder okodat (dock med tysk kommentatör).

28Ö Ännu en mycket intressant position då vi här har en massa engelskspråkiga program! Men riktigt kinkigt att få in den här satteliten speciellt i norra sverige.

Sedan varierar de här med intressen såklart!
Det lättaste är att kolla på
Www.lyngsat.com
Www.Kingofsat.net

Där du ser vad som finns.

Ps.
13Ö och 19Ö går att ta emot med en gammal nordenparabol. Om du skulle hitta nånstans begagnat.

De man dock ska se upp med gamla grejor är att om de är slitna.
Hämtade en gång en gammal Europa parabol 1w,5ö,13ö,19ö....men lnb hållaren var helt porös och sprack helt och hållet när jag försökte installera parabolen.

Men köper du nytt så köp ett färdigt paket så får du rätt delar som passar ihop!
13 grader öst är en av mina favoriter.
Flera bra nyhetskanaler, bra musikkanaler (polska och italienska), flertalet italienska kanaler varav RAI 1, 2 och 3 mestadels sänds okodade. Ibland även RAI Sport men den är ofta kodad. Därutöver många andra bra italienska kanaler som även har originalspråket (ofta engelska) på separat ljudkanal. Dessa är dock kodade så CA-modul och programkort krävs vilket innebär att mottagaren måste ha plats för CA-modul.
 
kisumisu
N Nalleman64 skrev:
13 grader öst är en av mina favoriter.
Flera bra nyhetskanaler, bra musikkanaler (polska och italienska), flertalet italienska kanaler varav RAI 1, 2 och 3 mestadels sänds okodade. Ibland även RAI Sport men den är ofta kodad. Därutöver många andra bra italienska kanaler som även har originalspråket (ofta engelska) på separat ljudkanal. Dessa är dock kodade så CA-modul och programkort krävs vilket innebär att mottagaren måste ha plats för CA-modul.
Absolut är ju Rai bra om man kan Italienska.

Men är inte deras kodning just gör att inte synas utomlands? Går det få kort när man bor utomlands?

Formel 1 var iaf kodat.
 
Redigerat:
N
kisumisu kisumisu skrev:
Absolut är ju Rai bra om man kan Italienska.

Men är inte deras kodning just gör att inte synas utomlands? Går det få kort när man bor utomlands?

Formel 1 var iaf kodat.
Jo RAI kodar vissa program (går att se på deras text-TV sidan 517 vilka) som de inte har rättigheter att visa fritt. Sedan har RAI flera kanaler (4, 5, Movie, Premium och RAI 4K) som alltid är kodade precis som Mediasets och ett antal andra italienska kanaler.
Officiella kort går att hitta på nätet om man inte har någon italiensk vän som kan hjälpa till.
S.k. piratkort är inget som är aktuellt.
 
Redigerat:
kisumisu
N Nalleman64 skrev:
Officiella kort går att hitta på nätet om man inte har någon italiensk vän som kan hjälpa till.
S.k. piratkort är inget som är aktuellt.
Ok intressant.

Så då betalar man helt enkelt rättigheterna med abbonemang oavsett var man bor 😎
 
N
kisumisu kisumisu skrev:
Ok intressant.

Så då betalar man helt enkelt rättigheterna med abbonemang oavsett var man bor 😎
Nja RAI betalar rättigheterna för att visa programmen i Italien (talar då om de program som kodas).
Sedan får den som bor i Italien teckna ett abonnemang på Tivusat eller Sky Italia.
Att kort säljs på internet är inget som är sanktionerat/godkänt från italienskt håll.
För att ett kort skall fungera måste det registreras och därigenom aktiveras av någon som har det som ungefär motsvarar våra personummer (codice fiscale).
Du har alltså ingen nytta av ett kort som inte är aktiverat eftersom du som t.ex. svensk inte har något codice fiscale och inte kan aktivera kortet.
Därav är en vän som bor i Italien bra att ha. Det säljs dock även aktiverade kort på nätet men det gäller då att de verkligen är aktiverade så man inte blir blåst på pengarna.
 
kisumisu
N Nalleman64 skrev:
Nja RAI betalar rättigheterna för att visa programmen i Italien (talar då om de program som kodas).
Sedan får den som bor i Italien teckna ett abonnemang på Tivusat eller Sky Italia.
Att kort säljs på internet är inget som är sanktionerat/godkänt från italienskt håll.
För att ett kort skall fungera måste det registreras och därigenom aktiveras av någon som har det som ungefär motsvarar våra personummer (codice fiscale).
Du har alltså ingen nytta av ett kort som inte är aktiverat eftersom du som t.ex. svensk inte har något codice fiscale och inte kan aktivera kortet.
Därav är en vän som bor i Italien bra att ha. Det säljs dock även aktiverade kort på nätet men det gäller då att de verkligen är aktiverade så man inte blir blåst på pengarna.
Ok ungefär som Allentes kort.
Fast där får man ju inte ens kortet om man bor i "fel land".

Många gånger dock funderat lite vad händer om jag bor i Sverige och har ett bundet abb. Byter dom det till t ex Norskt om jag flyttar till Norge eller bryts avtalet fast man tecknat ett bundet avtal?
 
N
kisumisu kisumisu skrev:
Ok ungefär som Allentes kort.
Fast där får man ju inte ens kortet om man bor i "fel land".

Många gånger dock funderat lite vad händer om jag bor i Sverige och har ett bundet abb. Byter dom det till t ex Norskt om jag flyttar till Norge eller bryts avtalet fast man tecknat ett bundet avtal?
Du får inte kortet i det italienska fallet heller utan det är ett sätt att få kort via "bulvan". Givetvis är detta något programbolagen ogillar (åtminstone officiellt - de får ju sälja fler abonnemang).
Det är samma sak med t.ex. Sky i UK. Det finns officiella kort att tillgå på nätet för de utanför UK men det är givetvis inget Sky gillar (officiellt).

Jag tror ett bundet abonnemang bryts om du byter adress till ett annat land. Men om du flyttar till t.ex. Norge kan du ju teckna ett abonnemang där hos norska Allente.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Jag tror ett bundet abonnemang bryts om du byter adress till ett annat land.
Varför skulle ett TV-abonnemang påverkas av var man bor om det nu inte finns någon teknisk koppling till en viss bostad? Får leverantören ens veta det om man inte informerar om det själv?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Visste inte att folk 2025 använder parabol...
Mina föräldrar hade en motordriven i början av 90 talet eller vad det var
Jaja man lär sig något nytt varje dag 😂 😂 😂
 
kisumisu
Alfredo Alfredo skrev:
Varför skulle ett TV-abonnemang påverkas av var man bor om det nu inte finns någon teknisk koppling till en viss bostad? Får leverantören ens veta det om man inte informerar om det själv?
Är det jag undrar också.

Har själv några bonuskort till olika affärer i Finland. Dock inget med nån betalfunktion.

S etu kortet funkar dock inte. Men dom är ju lite som en bank. Har väl tillgång till folkboksregistret på ett annat sätt.

Men jag har andra kort där det står på avtal att man måste bo i landet men dom är ej spärrade 👍😂

Men skall man teckna nåt nytt idag krävs det elegitimation till stortsett allt och den får man bara om man är folkbokförd i landet! Antar det är samma sak med våran svenska mobila bankid att den slutar funka så fort man flyttar till nåt annat land....

Haha förlåt att jag förstör dessa trådar nu med helt annat. Sorry 😔
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
står på avtal att man måste bo i landet
Fast här finns det väl nästan lika många definitioner som definierare...
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
N
Baba_yaga Baba_yaga skrev:
Visste inte att folk 2025 använder parabol...
Mina föräldrar hade en motordriven i början av 90 talet eller vad det var
Jaja man lär sig något nytt varje dag 😂 😂 😂
Så bra att du lärt dig något även idag då.
Om du verkligen inte trodde folk använder parabol längre har du nog en hel del att lära dig.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.