"
There are a few ways that the signal quality can be measured:

Signal to noise ratio (S/N) – This measures the peak signal reading and the reading of the noise floor of the signal. Not be best way to measure signal quality as it doesn’t take into account noise within the signal.

Carrier to noise ratio (C/N) – An improvement of the signal to noise ratio in that it measures the noise of the signal floor immediately next to the signal being measured. This still doesn’t measure the noise inside the signal but gives a better idea as to what this typically will be.

Modulation Error Ratio (MER) – This is the best measurement for reliability of digital TV signals. This looks into the signal and measures noise inside the constellation. In effect this is the C/N reading with the noise inside the signal also measured and taken into effect.

Bit Error Ratio (BER) – Ultimately it all comes down the BER. There will always be errors in a digital signal. This is literally 0’s mixed up as 1’s and vice versa. The more information being compressed and carried inside a signal the more robust it needs to be. There is error correction built into the signal (Viterbi Error Correction or FEC) and after this has been taken into account (Post Viterbi Error Correction) there should be no errors inside the signal. Hence when you check the signal quality on your TV, PVR or STB is says 100% because it is reading no errors after error correction. If you have too many errors after error correction the TV picture will start to fail, pixleate and becoming blocky. If there are too many you will not get a TV picture at all. Before any error correction has been applied to a signal this is known as “channel BER” or CBER.
"
 
kisumisu kisumisu skrev:
Jag får en känsla att det här handlar om gamla Viasat paraboler.

Viasat gick ju ihop med Canal Digital och blev Allente.
Viasat sände på 5ö och den satteliten var starkare än dagens 1w.
Men antar att man bara vred parabolen till 1w fast den tekniskt för liten till den satteliten.

Viasat fick man ju in med en 40cm minitallrik. Har en vän i södra Sverige som får in även Astra 19ö med en sådan. Men södra Sverige! I norra Sverige krävs mer till dessa andra satteliter.
För min del var det Canal digital från början, som sedan då blev Allente. Fick mitt parabolhuvud utbytt av canal digital då jag helt tappade signalen. Blev något bättre, men så bytte de ju box till den lilla oneplace, då började då problemet föt mig att den tappar signalen. Då de ansåg jag skulle lösa problemet själv sa jag upp abbonemaget, samt för att de höjde priset rejält då de i sitt minsta programpaket stoppade in fler kanaler. Fick dock behålla boxen, så jag ser alla playkanaler via dem.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Du borde få in Sky News även med 60 cm (Beam T2, 12 418 V på Thor 5 som börjar bli gammal nu) men den transpondern tillhör definitivt de svagare så 70 cm ger större marginal.
Jag gjorde en separat sökning på 12418 V 28000 utan att hitta några nya kanaler. Du tror alltså att det beror på inställningen av parabolen?
 
R raindance skrev:
Mycket intressant!

Det skulle alltså vara bra att kunna se att man har minst 10-12 dB MER och inte endast ett relativt värde:
"For your reference the suggested minimum readings for reliable satellite TV reception are: Strength - 52dB, MER - 10dB."
"For your reference for reliable satellite reception you should aim for a minimum signal strength of at least 52dB and a MER or C/N reading of more than 12dB at the receiver end for reliable reception."

"... Sky boxes have information on the satellite signal strength/ quality but it should only be used as a guide and really isn’t that helpful."

Men det kanske bara gäller om man har en äldre LNB:
"Changing your satellite LNB for a better quality model could see some improvements to your satellite signal which can reduce the effect of rain-fade."

"No installer in the world can guarantee that you will have a reliable signal all the time, there are simply too many things that can go wrong and things that can effect a satellite signal, even if everything has been installed correct. If you signal is only go off in torrential rain or lighting storms there is a chance that very little can be done to improve things, short of putting a ginormous satellite dish up which may require planning permission. On the other hand if your satellite signal is failing at the slightest hint of rain or cloud cover you know things can be improved and the methods suggested above can be tried."

"
If you’re going to purchase a satellite alignment tool I recommend getting one with the following functions:

dB readings for signal strength

MER readings for signal robustness

Bit error ratio readings to confirm that it is working, once you understand this it will tell you show much more than the TV picture itself

Satellite Recognition – This will help confirm that you’re pointing the dish the correct way

DVBS-2 Compatibility – This is a different more efficient compression technique usually used for HD broadcasts, over time more and more broadcasts will move to the DVB-S2 standard and you satellite alignment will last for far longer.
"

"Use silicone grease on the LNB connections. This is a personal favourite, I love silicone grease and it is a satellite engineers best friend. I recommend spreading some silicone grease over all outside connections. "

"I always get looked at strange when I tell my clients that their signal is too strong. This is unlikely to happen is a domestic type environment as the LNB’s are designed to output a signal at a usable strength, but I have come across this once when a customer was using a high gain LNB with a very short cable run.
Hej
Harlan en kabelförbindelse då är dämpningen mera konstant än vid en förbindelse med antenner

Jag kan låsa bilen med fjärrkontroll som bygger på radiokommunikation och där har jag varit med om att när jag är ute på landsbygden en bit ifrån masternas antenner då påverkar regn, dimma, snöfall men även solstrålning hur mycket dämpning/störning som påverkar kommunikationen
 
N Nalleman64 skrev:
En så pass stor parabol är dels otymplig (jag vet för jag har en takmonterad och det var bökigt att få den på plats och att underhålla den) och dels blir det ett rejält vindfång.
Det är även enklare att ställa in och underhålla den om den är vägg- eller stolpe i markmonterad.
Jag har endast en av mina åtta antenner på tak. De övriga på vägg eller stolpe. Mycket mera behändigt.

När det gäller 28 grader öst är det Astra 2G du skall sikta in dig på. 2E och 2F är mer svårfångade även när det gäller "Europabeamen" så där är 1,2 meter i underkant.

Nyhetskanalerna ligger dock på 2G liksom de flesta övriga okodade engelskspråkiga kanalerna av större intresse.

Är det mest nyhetskanaler du är ute efter finns det ju en hel del på antingen Astra på 19,2 grader öst alternativt Hotbird på 13 grader öst också.
Lätta att få in med en 70 - 80 cm antenn i dina trakter.

[länk]

[länk]
Hur bra fungerar motorstyrning av parabol? Jag hittade en billig 90 cm parabol. Skulle det fungera med motorstyrning av den?
 
kisumisu
U ullak40 skrev:
För min del var det Canal digital från början, som sedan då blev Allente. Fick mitt parabolhuvud utbytt av canal digital då jag helt tappade signalen. Blev något bättre, men så bytte de ju box till den lilla oneplace, då började då problemet föt mig att den tappar signalen. Då de ansåg jag skulle lösa problemet själv sa jag upp abbonemaget, samt för att de höjde priset rejält då de i sitt minsta programpaket stoppade in fler kanaler. Fick dock behålla boxen, så jag ser alla playkanaler via dem.
Ok.

Det som jag mest tyckt är skit med deras egna boxar är att de inte går använda till nåt annat än deras egna transpondrar (frekvenser) klarar inte av enkla saker som disqswitch mm.

Hänger sig även på deras egna kanaler och kräver norsk reset (göras strömlös och startas om).

Gick aldrig att göra egna favoritlistor (vilket tyvärr är idag vardagsmat även i många tvapparater idag).

Det som dock varit fint med cd boxar är att dessa har varit combo med även möjlighet till marksänd tv.

Men Viasat har haft boxar som klarat av switchar och andra satteliter. Dvs man har kunnat använda dessa även till fria sattelitkanaler på andra satteliter.

Canaldigital tog dessutom betalt för boxarna som Viasat bjussade!

Viasat hade dock sämre kanalutbud, krångligare krypteringssytem (nästan omöjligt få utbudet till nån annan box).
Viasat körde på en starkare sattelit (för oss som bor i Norden).
Viasat hade även Danska och Norska kanaler (tv3).

Sen blev det Allente och mycket blev ju sämre av de två världarna.
Sämre sattelit.
I Sverige blev det bara ett svenskt utbud.
Priserna gick såklart även de upp pga mindre konkurrens.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
kisumisu
R raindance skrev:
Jag gjorde en separat sökning på 12418 V 28000 utan att hitta några nya kanaler. Du tror alltså att det beror på inställningen av parabolen?
Nu tycker jag du skulle kunna istället satsa på att ta in fler satteliter.
Byter du parabol så byt till en med plats för flera LNB.

Lite utanför ämnet men gällande Sky News så har en fågel viskat i örat att den försvinner 1/10 från Thor satteliten.

Ps. Jag skojar om fågeln. Finns på Allentes hemsida.
Sky News försvinner från Allentes utbud 1 oktober. Text med telefonnummer och chattalternativ på en webbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N
R raindance skrev:
Jag gjorde en separat sökning på 12418 V 28000 utan att hitta några nya kanaler. Du tror alltså att det beror på inställningen av parabolen?
Jag vet inte vilka värden du måste ange för att sökningen måste funka på din mottagare? På mina måste jag ange frekvens (12418), polarisation (V), Mode (DVB-S), SR (28000) och FEC (7/8) för att det skall funka.
Om du behöver göra det och har gjort det och du ändå inte får in kanalerna på 12418 V så är det högst sannolikt justering av antennen som behövs.

Själv tar jag emot Sky News från 28,5 grader öst men den sänds där från Astra 2E som är svag i dina trakter. Bättre då att ta den från Astra på 19,2 grader öst.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
N
kisumisu kisumisu skrev:
Nu tycker jag du skulle kunna istället satsa på att ta in fler satteliter.
Byter du parabol så byt till en med plats för flera LNB.

Lite utanför ämnet men gällande Sky News så har en fågel viskat i örat att den försvinner 1/10 från Thor satteliten.

Ps. Jag skojar om fågeln. Finns på Allentes hemsida.
[bild]
Undrar om Sky kommer att lämna 0,8 väst helt men det är väl troligt i så fall. Finns ju på Astra okodat.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
N
R raindance skrev:
Hur bra fungerar motorstyrning av parabol? Jag hittade en billig 90 cm parabol. Skulle det fungera med motorstyrning av den?
Jag körde motorstyrning av en 1,5 meters antenn i många år och det funkade relativt bra. Tar ju lite tid att byta från en satellit till en annan. Sedan pajade motorn efter en rejäl storm och då lade jag ner det och började med fast monterade antenner mot de intressanta positionerna.

Det krävs en bra motor och inte minst en mottagare som klarar motorstyrning. Idag sker det via samma kabel som antennsignalen går i (på den tiden jag körde med det krävdes separat kabel till motorn).
Skall man satsa på en motorstyrning skall man även satsa på en kvalitetsparabol. Billiga paraboler håller ofta dålig kvalitet (kan vara skeva o.s.v.) vilket påverkar mottagningen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
MultiMan
kisumisu kisumisu skrev:
Nu tycker jag du skulle kunna istället satsa på att ta in fler satteliter.
Byter du parabol så byt till en med plats för flera LNB.

Lite utanför ämnet men gällande Sky News så har en fågel viskat i örat att den försvinner 1/10 från Thor satteliten.

Ps. Jag skojar om fågeln. Finns på Allentes hemsida.
[bild]
Just av sådana anledningar som jag slutade med parabol. Var trött på att skriva på kontrakt där sedan kanalerna försvann en och en efterhand. CNBC var ett av huvudskälen vid ett tillfälle. Skrev på för 2 år, efter 6 månader togs den bort. Hade ingen rätt att bryta kontraktet eftersom den inte tillhörde någon kärnkanal eller vad de skrev.

Sedan fick detta konsekvensen att jag aldrig mer skrev på för hela TV-paket oavsett transmissionssätt, men det är en annan historia. Förändrade dock mitt TV-tittande i grunden och gjorde att jag började rösta helt annorlunda i valen. Så det kan gå.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
N
MultiMan MultiMan skrev:
Just av sådana anledningar som jag slutade med parabol. Var trött på att skriva på kontrakt där sedan kanalerna försvann en och en efterhand. CNBC var ett av huvudskälen vid ett tillfälle. Skrev på för 2 år, efter 6 månader togs den bort. Hade ingen rätt att bryta kontraktet eftersom den inte tillhörde någon kärnkanal eller vad de skrev.

Sedan fick detta konsekvensen att jag aldrig mer skrev på för hela TV-paket, men det är en annan historia. Förändrade dock mitt TV-tittande i grunden och gjorde att jag började rösta helt annorlunda i valen. Så det kan gå.
Just därför jag tar in flertalet nyhetskanaler (samtliga Allente erbjudit/erbjuder plus fler därtill) helt gratis från andra satelliter än de på 0,8 grader väst.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Jag körde motorstyrning av en 1,5 meters antenn i många år och det funkade relativt bra. Tar ju lite tid att byta från en satellit till en annan. Sedan pajade motorn efter en rejäl storm och då lade jag ner det och började med fast monterade antenner mot de intressanta positionerna.

Det krävs en bra motor och inte minst en mottagare som klarar motorstyrning. Idag sker det via samma kabel som antennsignalen går i (på den tiden jag körde med det krävdes separat kabel till motorn).
Skall man satsa på en motorstyrning skall man även satsa på en kvalitetsparabol. Billiga paraboler håller ofta dålig kvalitet (kan vara skeva o.s.v.) vilket påverkar mottagningen.
Kan man rikta in parabolen ungefärligt och sedan ställa in parabolen för önskade satelliter med mottagaren utan att behöva gå upp på taket? Och tex ställa in nya satelliter eller finjustering om parabolen flyttar sig vid en storm med mottagaren? Eller måste inställningen först göras på plats vid parabolen?
 
N
R raindance skrev:
Kan man rikta in parabolen ungefärligt och sedan ställa in parabolen för önskade satelliter med mottagaren utan att behöva gå upp på taket? Och tex ställa in nya satelliter eller finjustering om parabolen flyttar sig vid en storm med mottagaren? Eller måste inställningen först göras på plats vid parabolen?
Att montera en motorstyrd parabol är ganska knepigt.
Eftersom satelliterna ligger på olika höjd över horisonten (lägst i änden åt öster respektive väster) gäller det ju att få antennen att följa denna bana. Detta löser man genom att använda ett polarmountstativ.
Du måste alltså ha allt perfekt inställt på taket om det skall fungera.
När detta ganska trixiga jobb väl är gjort väljer du önskad kanal med fjärrkontrollen och antennen flyttar sig till den satellit kanalen ligger på.
En storm skall anläggningen tåla (men på taket är det ett väldigt utsatt läge särskilt om man har en stor antenn). Bäst är om man kan montera anläggningen på en mera skyddad plats.
Finns inte så mycket info på nätet längre då motorstyrda anläggningar börjar bli väldigt sällsynta.

Här finns lite men gammal info:

http://www.the-lighthouse.se/eng/dbvs/antenna/motor/motor-swe.html
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
kisumisu
R raindance skrev:
Kan man rikta in parabolen ungefärligt och sedan ställa in parabolen för önskade satelliter med mottagaren utan att behöva gå upp på taket? Och tex ställa in nya satelliter eller finjustering om parabolen flyttar sig vid en storm med mottagaren? Eller måste inställningen först göras på plats vid parabolen?
Du ställer in motorn till 0 position och riktar in till Hotbird 13ö. Du måste få in den perfekt.

Sedan kan du sitta inne i värmen och ratta in satteliter.

Inte så komplicerat som vissa vill få det till. Okej det finns ju säkert olika slags motorer också.

Men största nackdelen med motor är att det tar tid byta sattelit så inget kul när man vill zappa.
Nästa grej är att det är bara en sattelit åt gången. Har du flera mottagare och en vill se en annan sattelit (eller du vill spela in nåt från nån annan sattelit samtidigt) så går det inte!

Sen finns det ju såklart nyttan att sitta i värmen och ställa in satteliter och små justera för att kunna få in bra signal.
Även stor fördel att man får in flera satteliter och satteliter som kanske bara har 1 eller 2 intressanta kanaler....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.