9 738 läst ·
175 svar
10k läst
175 svar
Störningar satellit-TV vid regn
Har själv parabol från Allente. Har störningar hela tiden, signalen tappas då och då. Problemet började när jag bytte till deras oneplacebox. De säger parabolen behöver justeras, men fattar inte varför.R raindance skrev:
De tar saftigt betalt för att skicka en tekniker för att kolla på det. De tyckte jag själv skulle gå upp på taket o justera den. Är mycke störningar vid oväder och om det är väldigt kallt utomhus.
Idag har vi haft hällregn, då gick det inte se tv.
Har du abbonemang och deras grejor ska dom väl fixa detta åt dig utan kostnader???U ullak40 skrev:Har själv parabol från Allente. Har störningar hela tiden, signalen tappas då och då. Problemet började när jag bytte till deras oneplacebox. De säger parabolen behöver justeras, men fattar inte varför.
De tar saftigt betalt för att skicka en tekniker för att kolla på det. De tyckte jag själv skulle gå upp på taket o justera den. Är mycke störningar vid oväder och om det är väldigt kallt utomhus.
Men bara ett tips skippa deras skitbox.
Finns bättre grejor t ex
http://vuplus.com/sub/sub0116.php
Ett annat alternativ är att ha en tv med inbyggd dvb-s2 mottagare.
Du kan ha en modul från allente så får du kanalerna på andra enheter än deras boxar.
Hota med att säga upp abbonemanget så tror jag det händer positiva saker till din fördel 😎
Hur stor är parabolen och var i Sverige sitter den?U ullak40 skrev:Har själv parabol från Allente. Har störningar hela tiden, signalen tappas då och då. Problemet började när jag bytte till deras oneplacebox. De säger parabolen behöver justeras, men fattar inte varför.
Jag får en känsla att det här handlar om gamla Viasat paraboler.
Viasat gick ju ihop med Canal Digital och blev Allente.
Viasat sände på 5ö och den satteliten var starkare än dagens 1w.
Men antar att man bara vred parabolen till 1w fast den tekniskt för liten till den satteliten.
Viasat fick man ju in med en 40cm minitallrik. Har en vän i södra Sverige som får in även Astra 19ö med en sådan. Men södra Sverige! I norra Sverige krävs mer till dessa andra satteliter.
Viasat gick ju ihop med Canal Digital och blev Allente.
Viasat sände på 5ö och den satteliten var starkare än dagens 1w.
Men antar att man bara vred parabolen till 1w fast den tekniskt för liten till den satteliten.
Viasat fick man ju in med en 40cm minitallrik. Har en vän i södra Sverige som får in även Astra 19ö med en sådan. Men södra Sverige! I norra Sverige krävs mer till dessa andra satteliter.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 886 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 886 inlägg
En parabol på 60 cm skall räcka för att ta emot Allentes utbud i hela Sverige.
De använder Thor 5, 6 och 7 och enbart transpondrar (T1 på Thor 5, K1 på Thor 6 och Ku på Thor 7) som är väldigt starka över Norden.
Utöver detta finns några kanaler som sänds okodade över andra och lite svagare transpondrar som t.ex. Sky News.
Allt förutsätter dock en väl injusterad parabol. Värt att veta är att ju större parabol desto svårare och känsligare är den när det gäller inställningen (många tror det är tvärtom) då öppningsvinkeln är mindre på en stor antenn än på en mindre.
https://www.flysat-beams.com/1west-beam.php
De använder Thor 5, 6 och 7 och enbart transpondrar (T1 på Thor 5, K1 på Thor 6 och Ku på Thor 7) som är väldigt starka över Norden.
Utöver detta finns några kanaler som sänds okodade över andra och lite svagare transpondrar som t.ex. Sky News.
Allt förutsätter dock en väl injusterad parabol. Värt att veta är att ju större parabol desto svårare och känsligare är den när det gäller inställningen (många tror det är tvärtom) då öppningsvinkeln är mindre på en stor antenn än på en mindre.
https://www.flysat-beams.com/1west-beam.php
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 886 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 886 inlägg
Jag skall faktiskt besvara mig själv och komplettera "några få kanaler" med att du på "Europabeamen" finner många shoppingkanaler, kanaler på andra språk än engelska MEN även flera engelskspråkiga nyhetskanaler som Bloomberg, Sky News (finns även okodad på 0,8 väst), France 24, Al Jazeera, TRT World, CNN och några till. Det finns även flera bra musikkanaler, och kanaler som Challenge (frågesport och tävlingsprogram), Court TV och några till som faktiskt är riktigt bra. Alla okodade och alltså inte så få trots allt.N Nalleman64 skrev:Det finns några få gratiskanaler du kan få in med en 1,2 meters antenn i Gävle.
Huvudutbudet som BBC, ITV, Channel 4, Five o.s.v. som också sänds okodade behöver du en orimligt stor antenn för att få in i Gävle.
Jag får in dem med en 1,8 meters antenn i trakten av Motala.
Signalen blir svagare ju längre öster- och norrut du kommer i landet.
De kanaler som sänder på "Europabeam" är relativt enkla att få in. Särskilt de som sänder på Astra 2G (där behöver du inte 1,2 meter).
De som sänder på "UKbeam" kräver en mycket stor antenn.
[länk]
Hej raindanceR raindance skrev:
”Rain Fade” är ett välkänt begrepp som ingår i ”Fade Margin” när man beräknar sin ”Link Budget” för satellitmottagning.
Se till exempel här här; ” The Link Budget and Fade Margin”
https://s.campbellsci.com/documents/us/technical-papers/link-budget.pdf
Läs även här; “Why Does Satellite TV Signal Go Off In Rain?”
https://www.smartaerials.co.uk/blog/rain-fade-explained-what-it-is-how-to-fix
Redigerat:
Jag funderade på om jag skulle byta till 70 cm parabol om jag ändå ska upp på taket och justera parabolen igen. Jag får inte in Sky News. Kan det hjälpa med en 70 cm för att få in Sky News eller räcker det med 60 cm?N Nalleman64 skrev:En parabol på 60 cm skall räcka för att ta emot Allentes utbud i hela Sverige.
[länk]
Bra. Det var det jag läste någonstans. Det bra att se några olika internationella nyhetskanaler så man slipper bli hjärntvättad av SVT. Jag antar att en parabol på 1,2 m eller större monteras bäst på öppen yta närmare marken?N Nalleman64 skrev:Jag skall faktiskt besvara mig själv och komplettera "några få kanaler" med att du på "Europabeamen" finner många shoppingkanaler, kanaler på andra språk än engelska MEN även flera engelskspråkiga nyhetskanaler som Bloomberg, Sky News (finns även okodad på 0,8 väst), France 24, Al Jazeera, TRT World, CNN och några till. Det finns även flera bra musikkanaler, och kanaler som Challenge (frågesport och tävlingsprogram), Court TV och några till som faktiskt är riktigt bra. Alla okodade och alltså inte så få trots allt.
Det är inte 4G som är problemet då all 5G i Sverige är beroende av att 4G fungerar, det är dålig Antennförstärkning som ställer till det (dålig signalkvalitet pga plats och/eller antenn). Är det samma operatör på den förresten?nikasp skrev:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 886 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 886 inlägg
Du borde få in Sky News även med 60 cm (Beam T2, 12 418 V på Thor 5 som börjar bli gammal nu) men den transpondern tillhör definitivt de svagare så 70 cm ger större marginal.R raindance skrev:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 886 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 886 inlägg
En så pass stor parabol är dels otymplig (jag vet för jag har en takmonterad och det var bökigt att få den på plats och att underhålla den) och dels blir det ett rejält vindfång.R raindance skrev:
Det är även enklare att ställa in och underhålla den om den är vägg- eller stolpe i markmonterad.
Jag har endast en av mina åtta antenner på tak. De övriga på vägg eller stolpe. Mycket mera behändigt.
När det gäller 28 grader öst är det Astra 2G du skall sikta in dig på. 2E och 2F är mer svårfångade även när det gäller "Europabeamen" så där är 1,2 meter i underkant.
Nyhetskanalerna ligger dock på 2G liksom de flesta övriga okodade engelskspråkiga kanalerna av större intresse.
Är det mest nyhetskanaler du är ute efter finns det ju en hel del på antingen Astra på 19,2 grader öst alternativt Hotbird på 13 grader öst också.
Lätta att få in med en 70 - 80 cm antenn i dina trakter.
https://www.lyngsat.com/Astra-1KR-1M-1N-1P.html
https://www.lyngsat.com/Hotbird-13F-13G.html
Redigerat:
Hej
Nummer 1 vid montering är fri sikt sen måste fästet sitta stadigt om de ska vara någon mening att justera en parabol.
Du får prova dra lite lätt på ena sida av tallriken för att se om signalen blir bättre eller sämre och lika på andra sidan. Spänn muttrarna och håll koll på signalen.
Sen provar du att justera höjdled.
Till sist justerar du skew som med vissa LNB kan göra rätt stor skillnad och andra är mindre känsliga.
Fri sikt Om LNB sitter mitt framför LNB är de lätt att se i vilken linje signalen kommer ifrån är LNB sidomonterat så kommer signalen (vanligen 6' LNB hållare) 3 grader från sidan men de beror på vilken sida om armen sitter.
Höjdled Om man tittar från sidan så kan försöka tänka sig en linje 20' uppåt som ska vara fri. Tänk på att trätoppar kan svaja.
Signalstyrkemätare säger inget om signalkvaliten och även om du skulle låna ett instrument så är inte inte bara för den som inte kan.
Nummer 1 vid montering är fri sikt sen måste fästet sitta stadigt om de ska vara någon mening att justera en parabol.
Du får prova dra lite lätt på ena sida av tallriken för att se om signalen blir bättre eller sämre och lika på andra sidan. Spänn muttrarna och håll koll på signalen.
Sen provar du att justera höjdled.
Till sist justerar du skew som med vissa LNB kan göra rätt stor skillnad och andra är mindre känsliga.
Fri sikt Om LNB sitter mitt framför LNB är de lätt att se i vilken linje signalen kommer ifrån är LNB sidomonterat så kommer signalen (vanligen 6' LNB hållare) 3 grader från sidan men de beror på vilken sida om armen sitter.
Höjdled Om man tittar från sidan så kan försöka tänka sig en linje 20' uppåt som ska vara fri. Tänk på att trätoppar kan svaja.
Signalstyrkemätare säger inget om signalkvaliten och även om du skulle låna ett instrument så är inte inte bara för den som inte kan.
Mycket intressant!M Martin Lundmark skrev:
Det skulle alltså vara bra att kunna se att man har minst 10-12 dB MER och inte endast ett relativt värde:
"For your reference the suggested minimum readings for reliable satellite TV reception are: Strength - 52dB, MER - 10dB."
"For your reference for reliable satellite reception you should aim for a minimum signal strength of at least 52dB and a MER or C/N reading of more than 12dB at the receiver end for reliable reception."
"... Sky boxes have information on the satellite signal strength/ quality but it should only be used as a guide and really isn’t that helpful."
Men det kanske bara gäller om man har en äldre LNB:
"Changing your satellite LNB for a better quality model could see some improvements to your satellite signal which can reduce the effect of rain-fade."
"No installer in the world can guarantee that you will have a reliable signal all the time, there are simply too many things that can go wrong and things that can effect a satellite signal, even if everything has been installed correct. If you signal is only go off in torrential rain or lighting storms there is a chance that very little can be done to improve things, short of putting a ginormous satellite dish up which may require planning permission. On the other hand if your satellite signal is failing at the slightest hint of rain or cloud cover you know things can be improved and the methods suggested above can be tried."
"
If you’re going to purchase a satellite alignment tool I recommend getting one with the following functions:
dB readings for signal strength
MER readings for signal robustness
Bit error ratio readings to confirm that it is working, once you understand this it will tell you show much more than the TV picture itself
Satellite Recognition – This will help confirm that you’re pointing the dish the correct way
DVBS-2 Compatibility – This is a different more efficient compression technique usually used for HD broadcasts, over time more and more broadcasts will move to the DVB-S2 standard and you satellite alignment will last for far longer.
"
"Use silicone grease on the LNB connections. This is a personal favourite, I love silicone grease and it is a satellite engineers best friend. I recommend spreading some silicone grease over all outside connections. "
"I always get looked at strange when I tell my clients that their signal is too strong. This is unlikely to happen is a domestic type environment as the LNB’s are designed to output a signal at a usable strength, but I have come across this once when a customer was using a high gain LNB with a very short cable run."
Redigerat: