N
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Kanske off topic, men varför vill man ha en parabol 2025?🤔
För att man (inte så mycket på 0,8 grader väst där det mesta är kodat) kan få in mängder av bra TV- och radiokanaler helt gratis. Dock förutsätter det ju språkkunskaper i t.ex. tyska och engelska (även italienska i mitt fall).
Mycket av den sport som går på betalkanaler i Sverige sänds fritt på tysk och brittisk TV.

• Gilla
Kjellelizabeth och 1 till
  • Laddar…
N
R raindance skrev:
Skulle en annan LNB kunna förbättra mottagningen vid regn?
Skillnaden är nog marginell om det LNB du har är nytt eller åtminstone relativt nytt.
Jag bytte ett LNB på en av mina antenner (riktad mot 13 grader öst) häromdagen. Skillnaden med det nya huvudet och det ganska gamla var knappt märkbar faktiskt.

N
R raindance skrev:
Jag har monterat parabolen själv och använde endast mottagarens mätare för signalkvalite vid inställningen av azimut, elevation och skew. Parabolen är 60 cm och sitter strax söder om Gävle. Den är riktad mot Thor 0.8W med cirka 20 grader elevation. Det står 0.1 dB på LNB. Finns det mer avancerade signalstyrkemätare att hyra så att man ser den faktiska signalstyrkan? Skulle jag ha någon nytta av en billig signalstyrkemätare utöver mätaren för signalkvalite? Det står några träd en bit framför. Hur vet jag om topparna på dem påverkar signalen?
Billiga "satfinders" är inget att ha utan köp en något dyrare variant isf.
T.ex. Satpro och Amazon har bra instrument.
Skall du inte hålla på med regelbundna justeringar av antenner kan det vara bättre att lägga pengarna på att låta en DUKTIG installatör justera in antennen.

N Nalleman64 skrev:
Det finns några få gratiskanaler du kan få in med en 1,2 meters antenn i Gävle.
Huvudutbudet som BBC, ITV, Channel 4, Five o.s.v. som också sänds okodade behöver du en orimligt stor antenn för att få in i Gävle.
Jag får in dem med en 1,8 meters antenn i trakten av Motala.
Signalen blir svagare ju längre öster- och norrut du kommer i landet.
Var kan jag köpa paraboler mellan 1,2 m och 2 m till bra pris?

N Nalleman64 skrev:
Billiga "satfinders" är inget att ha utan köp en något dyrare variant isf.
T.ex. Satpro och Amazon har bra instrument.
Skall du inte hålla på med regelbundna justeringar av antenner kan det vara bättre att lägga pengarna på att låta en DUKTIG installatör justera in antennen.
Kan denna vara bra?
https://www.amazon.se/dp/B0DSGDW1RX...5baf06192a&sp_csd=d2lkZ2V0TmFtZT1zcF9kZXRhaWw

Min mottagare visar endast signalkvalite. Finns det någon bra mottagare som även visar signalstyrka som jag kan använda för inställning av parabolen. Jag tog upp mottagaren och en liten TV på taket när jag gjorde inställningen.

N Nalleman64 skrev:
Dags att uppdatera LNB och kabel. Troligen även behövs även en finjustering.
LNB:är nog från 2006 så den har nog betalt sig vid det här laget.

N
R raindance skrev:
Var kan jag köpa paraboler mellan 1,2 m och 2 m till bra pris?
Det börjar bli svårare att få tag i antenner nuförtiden. Satpro.se har en del men när vi talar om så pass stora antenner och det skall vara kvalitet kostar det mycket pengar. Jag kör med Channel Masters 1,8 m för 28,2/28,5 (Astra 2E ligger på 28,5 grader och de övriga två på 28,2 grader).
Det är långtifrån säkert att 2 meter räcker för mottagning av 28 grader öst i Gävletrakten.
Det kan skilja mellan bra mottagning och ingen mottagning alls bara på några mils avstånd.
Det finns "hotspots" och "nollspots".

• Gilla
Kjellelizabeth
  • Laddar…
N
P-plats P-plats skrev:
LNB:är nog från 2006 så den har nog betalt sig vid det här laget.
Då är det nog läge att byta då det nuvarande lär vara "välstekt" vid det här laget. Ett nytt kostar inte många kronor.

• Gilla
P-plats
  • Laddar…
N
R raindance skrev:
Kan denna vara bra?
[länk]

Min mottagare visar endast signalkvalite. Finns det någon bra mottagare som även visar signalstyrka som jag kan använda för inställning av parabolen. Jag tog upp mottagaren och en liten TV på taket när jag gjorde inställningen.
Den ser mycket väl "tilltagen" ut d.v.s. den lär fylla dina behov mer än väl.
Att använda mottagare och TV är inte så dumt det heller faktiskt bara man tänker på att att det är lite eftersläpning mellan justering av antennen och det som visas på skärmen.
I de mottagare jag använder mest (VU+ DUO 4K SE) ser jag både signalstyrka och kvalitet. Det är kvalitet som är det viktigaste.
Har även en Octagon SF8008 och där ser man även värdet på den mottagna signalen i dB. (Det kan man även göra i VU+ beroende på vilken mjukvara man väljer att installera).

• Gilla
Kjellelizabeth
  • Laddar…
N
G gaidin skrev:
Överdrivet komplicerad.
Du behöver bara få signalstyrkan, det gör du enkelt med en sådan här.

[länk]
Den är otillräcklig om när du t.ex. ställer in skew.
Enkla satfinders är inte bättre än den som finns inbyggd i många satellitmottagare.
Dock är det givetvis enklare att ta med satfindern du länkar till upp på taket om parabolen sitter där.

Allra enklast (och troligen med bäst resultat) är att anlita en seriös installatör.

• Gilla
Kjellelizabeth
  • Laddar…
kisumisu
N Nalleman64 skrev:
För att man (inte så mycket på 0,8 grader väst där det mesta är kodat) kan få in mängder av bra TV- och radiokanaler helt gratis. Dock förutsätter det ju språkkunskaper i t.ex. tyska och engelska (även italienska i mitt fall).
Mycket av den sport som går på betalkanaler i Sverige sänds fritt på tysk och brittisk TV.
Yep Sverige, Norge och Danmark = dyr betaltv.

Jag tar också in tyska kanaler via sattelit.

Finska kanaler via marksänt.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
nikasp
pacman42 pacman42 skrev:
Du kan googla på det och då kommer det upp massor av info om att störningar uppkommer från 10 mm/h eller mer. Jag råkar ha insyn i problemet för att det är liknande problem som vi har med höga frekvenser (millimeterband) i mobilnäten. Men även mikrovågslänkarna mellan mobilmasterna får klart sämre kapacitet när det regnar mycket.
Vår gräsklipparrobot i torpet kan bli stående särskilt kväll/natt vid regn och dimma. Går på 4G så nu låter jag den klippa fram till kl 20 bara.

N
kisumisu kisumisu skrev:
Yep Sverige, Norge och Danmark = dyr betaltv.

Jag tar också in tyska kanaler via sattelit.

Finska kanaler via marksänt.
[media]
Och i svenska marknätet finns bara SVT:s kanaler kvar efter nyår när även TV4 lämnat...

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
N Nalleman64 skrev:
Och i svenska marknätet finns bara SVT:s kanaler kvar efter nyår när även TV4 lämnat...
Jo så är det. Sluttittat på svensk reklamtv!

Nu har fyran blivit rätt usel kanal redan nu. Men hoppas de förlorar reklamintäkter nu när de blir betaltv!

Vi får hoppas också att ännu fler "gruppavtal" försvinner. I Luleå tog stora hyresvärden bort Tele2 kabel. Blev individuella avtal och bara basic tv 1,2,4,barn/kunskap, 24 resten på betal precis som i egna hus 😉 fyran lär nog försvinna 👍

Redigerat:
  • Gilla
djanlov och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.