Skulle en annan LNB kunna förbättra mottagningen vid regn?

Farstatjej90
Kanske off topic, men varför vill man ha en parabol 2025?🤔

• Gilla
  • Haha
  • Wow
husägaren TS och 7 till
  • Laddar…
Ett bra skydd är ett rör som
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Antagligen för att man har bredband via mobilnätet... 😎

• Haha
  • Gilla
jbr och 7 till
  • Laddar…
Kanske off topic, men varför vill man ha en parabol 2025?
Mycket roligare med parabol än streaming. Slipper även bli övervakad på Internet och dessutom registrerad vilka kanaler man tittar på. Finns gratis FTA kanaler som inte kräver abonnemang. Fungerar även utan Internet.

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Har själv ett stort intresse för satellit-TV sedan slutet på 80-talet.
Just nu sitter åtta antenner uppe varav den största är på 1,8 meter för mottagning av brittisk TV.
Jag funderar på Astra 28.2E. Som jag förstått det så finns det många FTA kanaler där. Hur stor parabol behövs för Astra 28.2E ?

kisumisu
Allt det som de förra nämde.

Men även bättre bildkvalite, möjlighet till inspelning av program, kunna se på tv även vid strömavbrott (om man har backup, fiber är rätt dött). Man kanske saknar fiber och sitter där med begränsat data (som de flesta mobilabb är i Sverige).

Jadu finns många anledningar....

Visst kan det bli störningar som hos ts men är ändå sällsynt om antennen är rätt installerat.

• Gilla
H Joakim och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
R raindance skrev:
Nej men däremot kan du ta in fler satteliter med flera LNB. Så absolut skaffa det.

Men jag skulle dock rekommendera en wok av lite större storlek!

kisumisu
R raindance skrev:
Jag funderar på Astra 28.2E. Som jag förstått det så finns det många FTA kanaler där. Hur stor parabol behövs för Astra 28.2E ?
Japp 28ö är mycket intressanta kanaler.

Dock besvärligt att ta emot i Sverige.

Nu bor du dock mer söderut än jag.
Men satteliten är som en sweizerost, har du tur kan du få in kanaler med en 100cm antenn. Medans om du har otur krävs det betydligt större wok.

Upplever att vår parabol blivit mer känslig mot regn och rusk på senare år.
Parabolen är ca 20år, kabel och box ca 10år.
Om det beror på svagare signal eller att prylarna börjar bli gamla vet jag ej men har justerat in allt enligt konstens alla regler...

MultiMan
R raindance skrev:
Jag har monterat parabolen själv och använde endast mottagarens mätare för signalkvalite vid inställningen av azimut, elevation och skew. Parabolen är 60 cm och sitter strax söder om Gävle. Den är riktad mot Thor 0.8W med cirka 20 grader elevation. Det står 0.1 dB på LNB. Finns det mer avancerade signalstyrkemätare att hyra så att man ser den faktiska signalstyrkan? Skulle jag ha någon nytta av en billig signalstyrkemätare utöver mätaren för signalkvalite? Det står några träd en bit framför. Hur vet jag om topparna på dem påverkar signalen?
När jag hade parabol så gav 60cm inga marginaler alls på dina breddgrader, där jag också bor. Du borde skaffa klart större.

Gällande inställningen så måste man ha satfinder eller liknande mätare för att ställa in, annars blir det aldrig helt rätt. Det påverkar också signalen mycket. Den jag har kvar kostade max 200kr. Värt varenda krona i besparad tid och framförallt helt rätt riktning på parabolen. Börja med detta. Räcker inte det så köp större parabol.

Träd dödar effektivt signalen. Inget får finnas i vägen. Även en gles topp kommer störa, och ännu mer vintertid.

Bättre bild och ingen fördröjning som vid streaming om det är livesändning t.ex

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Jag har inte haft problem med regn med min standard canal digital parabol.

I mitt fall har bara ställt till det. Jag har ingen kåpa över LNB. Det är inte själva nederbörden, men när snön lyckas lägga sig på LNB:n, då blir det problem.

Sen har jag haft någon gång att ruskväders blåst vred aningen på parabolen så den blev felriktat. Det löste sig med lite finjustering.

Nu befinner jag mig hyfsad sydlig runt Göteborg, men (mycket) mer nörut kan en större parabol behövas för problemfri mottagning. Man kommer ju först få problem vid kraftfull nederbörd, som dämpar signalen.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
R raindance skrev:
Kolla så du har lite skew på huvudet: när du står framför parabolen ska kontakten på LNB peka mot kl 17 (ish)

N
R raindance skrev:
Det finns några få gratiskanaler du kan få in med en 1,2 meters antenn i Gävle.
Huvudutbudet som BBC, ITV, Channel 4, Five o.s.v. som också sänds okodade behöver du en orimligt stor antenn för att få in i Gävle.
Jag får in dem med en 1,8 meters antenn i trakten av Motala.
Signalen blir svagare ju längre öster- och norrut du kommer i landet.
De kanaler som sänder på "Europabeam" är relativt enkla att få in. Särskilt de som sänder på Astra 2G (där behöver du inte 1,2 meter).
De som sänder på "UKbeam" kräver en mycket stor antenn.

https://www.lyngsat.com/Astra-2E-2F-2G.html

Redigerat:
  • Gilla
Kjellelizabeth och 1 till
  • Laddar…
N
P-plats P-plats skrev:
Upplever att vår parabol blivit mer känslig mot regn och rusk på senare år.
Parabolen är ca 20år, kabel och box ca 10år.
Om det beror på svagare signal eller att prylarna börjar bli gamla vet jag ej men har justerat in allt enligt konstens alla regler...
Dags att uppdatera LNB och kabel. Troligen även behövs även en finjustering.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.