Status
Inte öppen för fler kommentarer.
it-snubben skrev:
Exakt min syn också. Tack Yens. :)
Men ge nått förslag på, hur denna behörighet skulle utformas! Jag vidhåller fortfarande att ingen blir intresserad när det kostar pengar (för det gör det), och ska dessa läsa avd-c vart tredje år som vi får göra?? Lägger du ihop dessa kostnader och jämför med kostnaden för hur mycket du anlitar en elektriker, så skulle jag tro denna blir väldigt nära noll.
 
gnistjagare, med all respekt för er kompetens, du får inte misstolka det, men det du hänvisar till nu är PRECIS en sådan produkt av samarbetet mellan arbetsmarknadspolitiker och fackförbund som jag har MYCKET svårt för. Tvingande kurser då och då som skapar barriärer. Hade det varit mellan länder hade det varit olagligt och kallats handelshinder.

Skriv en bra bok på 300 sidor med allt från grunderna fysiskt till kontkreta exempel, jämför körkortsboken, lägg därtill några praktikhäften och så kör man 10 kurstillfällen á 3 timmar, samt en tuff tenta. Boken går man inte igenom på kursen, den förväntas man läsa ändå. Det kanske finns någon elektriker här som är intresserad av att skriva boken? :)
 
yens skrev:
gnistjagare, med all respekt för er kompetens, du får inte misstolka det, men det du hänvisar till nu är PRECIS en sådan produkt av samarbetet mellan arbetsmarknadspolitiker och fackförbund som jag har MYCKET svårt för. Tvingande kurser då och då som skapar barriärer. Hade det varit mellan länder hade det varit olagligt och kallats handelshinder.
Jag vet inte vilken värld du lever i, men den jag lever i är föränderlig. Därför går man en uppdatering på föreskrifterna vart tredje år. Likadant är det för behörighet av kylinstallatör. De läser vart femte år (tror jag det är).

Så du menar att när man sedan har läst denna kurs så kan man 20 år efter utan att ha uppdaterat sig det minsta, eller för den delen inte ens gjort något elektriskt bara börja koppla?? Jag tycker argumenten emot detta väger över betydligt.
 
Låter bra yens, med bra litteratur kan man läsa in mycket.
Som du skrev tidigare har troligen de flesta som vill ha en hemmabehörighet kunskap om el, själv är jag el-ingenjör och van att plöja igenom tjocka böcker och pdf-filer.
Tror inte att någon vill att vi ska få uttökade befogenheter utan motprestation men att ta tjänsteledigt från jobbet i två år för att få fixa lite i sitt egna hem känns lite väl hårt.
 
stewi, håller med, absolut, jag är ekonom/systemvetare så jag har oxå läst en och annan tegelsten :)

gnistjagare, nej det är klart man måste uppdatera, men att det ska krävas en kurs var tredje år tror jag inte på. Ett test var 10:e år för att behålla sin hempularlicens kan kanske vara på sin plats, men mer än så tror jag inte ska behövas. Men återigen, det är ju någon som haft ett väldigt stort intresse av att FÅ det att verka oöverstigligt och skapa barriärer, då är det inte lätt att överbrygga, frågan är, VILL du att det ska funka med en hempularlicens? Jag frågar inte om du TROR, utan om du VILL?
 
pefo skrev:
BB1 en kort kurs? Det tar FEM ÅR att uppnå denna behörighet varav två skall vara praktiskt arbete under överinseende av elinstallatör. Kort utbildning? Tja, alla har vi ju våra referensramar.
Det går att gå en 400-timmars kurs, sedan är det bara 2 års praktik innan man får sin BB1-behörighet.
Som sagt. inte så höga krav.

klippt från Eläkehetsverket.

"Behörighet: Begränsad behörighet (BB1)
Utbildning: Elinstallation-Allmän behörighet, 400 tim

Om du uppfyller nedanstående praktikkrav så kan du ansöka om vald behörighet.

För denna behörighet krävs minst 2 års elinstallationsarbete under elinstallatörs överinseende. Din behörighet kommer endast att gälla för den typ av elinstallationsarbete som du har erfarenhet av. "
 
Jag får rycka in ibland och spika rör och dra FK när det kör ihop sig på elfirman. Har snart fått ihop 250 timmar av detta, dock har jag aldrig gjort något annat, de tycker jag jobbar för sakta eftersom jag vill vet vad jag gör och varför.
När jag kommer upp i 4000 timmar (två års praktik) får jag då behörighet att spika rör och dra FK?
 
Mikael_L
stewi skrev:
Jag får rycka in ibland och spika rör och dra FK när det kör ihop sig på elfirman. Har snart fått ihop 250 timmar av detta, dock har jag aldrig gjort något annat, de tycker jag jobbar för sakta eftersom jag vill vet vad jag gör och varför.
När jag kommer upp i 4000 timmar (två års praktik) får jag då behörighet att spika rör och dra FK?
Jag misstänker att du inte får någon behörighet alls, med motiveringen "inte tillräckligt varierande arbetsuppgifter".
Mig veterligen (och det kan ju givetvis vara fel då :) ), så finns det inte några specialvarianter på BB1 och BB2, antingen har man det eller inte.

Men om arbetsgivaren är snäll, kan han kanske intyga mer varierande uppgifter, vad vet jag?
 
yens skrev:
stewi, håller med, absolut, jag är ekonom/systemvetare så jag har oxå läst en och annan tegelsten :)

gnistjagare, nej det är klart man måste uppdatera, men att det ska krävas en kurs var tredje år tror jag inte på. Ett test var 10:e år för att behålla sin hempularlicens kan kanske vara på sin plats, men mer än så tror jag inte ska behövas. Men återigen, det är ju någon som haft ett väldigt stort intresse av att FÅ det att verka oöverstigligt och skapa barriärer, då är det inte lätt att överbrygga, frågan är, VILL du att det ska funka med en hempularlicens? Jag frågar inte om du TROR, utan om du VILL?
Jag är förste man att räcka upp en hand att slippa jobba med privata hushåll, så självklart är jag för detta. Men bara för att du är utbildad systemvetare så säger det inget om dina förkunskaper. sedan att du är en jävel på att läsa är en annan sak. Detta gäller sedan alla andra, hur gör man en validering av deras förkunskaper, alla har olika förutsättningar.

Men att tro att du kan läsa dig till praktisk kunskap är att tro lite för mycket om sig själv. Det är trots allt en stor skillnad på teori och praktik. Det är väl likadant i en ekonoms värld?? Om du vill bli revisor räcker det väl inte med en tegelsten till pdf:er heller. Där måste du väl också ha praktik innan du får din licens.
 
p3C skrev:
Det går att gå en 400-timmars kurs, sedan är det bara 2 års praktik innan man får sin BB1-behörighet.
Som sagt. inte så höga krav.
OK, fel av mej. Tänkte inte på att det finns genvägar utan tänkte på kortaste vägen via gymnasiet. Men tvåårspraktiken kommer man i alla fall inte runt. Börjar ana varför man stöter på Elektriker och "elektriker"... :p
 
Det är bara godkända och auktoriserade revisorer som behöver 3 års utbildning och 3 års praktik innan de får göra det prov som testar deras kunskaper.

Men liknelsen är bra, för det är revisorer för elarbete är ju något som många efterlyser.

Det är inte ofta som en revisor sköter den löpande bokföringen, revisorn kontrollerar en gång om året så att man inte har gjort fel.
Tänk om det vore så när jag renoverar mitt hus, jag renoverar något och sedan kommer det någon som har utbildning och erfarenhet och kollar att allt är rätt.
Så är det ju med det mesta utom just elen.
 
gnistjagare skrev:
Jag är förste man att räcka upp en hand att slippa jobba med privata hushåll, så självklart är jag för detta.
Där kom den, som jag väntat... Är det MÄRKLIGT att man inte är nöjd när man ska ha hem en elektriker, när det ibland känns som citat ovan visar prov på PRECIS det som leder till detta...

När det gäller förkunskapskrav etc. så är det ju kursplan och examinering som sätter gränser, det känns så snävt att se problemen bland alla möjligheter. Här kommer nu utkast 1 till kursplanen för hemmapularlicens för glada amatörer som tycker VP-rör och dubbelgipsdosor är roligare än otäckt:

1: Kursdeltagaren läser en "körkortsbok" på 350 sidor, och examineras på den när han så finner lämpligt. Med boken finns instuderingsuppgifter, DVD med instruktionsfilmer, interaktivt kopplande mm. Detta paket kostar 1295 kronor och i det ingår ETT testtillfälle hos något studieförbund som blivit certifierade för uppgiften.

1b: Tycker man det är lite klurigt att läsa in en bok på egen hand, kan man gå teorikurs hos ovan nämnda studieförbund, kostnad 2995 kronor för 10 tillfällen.

2: När teorin är inläst, och provet avklarat, så har man tillträde till den praktiska kursen. 10 kvällar mellan 18 och 21 får en grupp om 8 lära sig allt om hur man skalar kabel och använder Wago, fördelarna med u-båtar och att eltejp inte är ett bra sätt att koppla ihop en elcentral. Kursen drivs i studiecirkelform och kostar ett par tusenlappar.

3: Slutprovet är praktiskt och teoretiskt, det är inte obligatoriskt om man inte vill ha en hempularlicens. Det kostar en tusenlapp att göra provet, som tar en lördagförmiddag och om man sedan vill ha ut sin hempularlicens så får man lägga några hundra till i registreringsavgift.

Voila, nu är det bara för nästa att göra om denna tills den är fulländad, sedan börjar lobbyverksamheten för att få politikerna att inse storheten i förslaget :)

Nu tar jag midsommarledigt utan dator, ha det så bra och håll igång, vågar man hoppas på 100 inlägg till på söndagkväll :)
 
stewi skrev:
Det är bara godkända och auktoriserade revisorer som behöver 3 års utbildning och 3 års praktik innan de får göra det prov som testar deras kunskaper.

Men liknelsen är bra, för det är revisorer för elarbete är ju något som många efterlyser.

Det är inte ofta som en revisor sköter den löpande bokföringen, revisorn kontrollerar en gång om året så att man inte har gjort fel.
Tänk om det vore så när jag renoverar mitt hus, jag renoverar något och sedan kommer det någon som har utbildning och erfarenhet och kollar att allt är rätt.
Så är det ju med det mesta utom just elen.
Det är inte ofta en elinstallatör (utom enmansföretagare) gör dom praktiska el-jobben, utan det gör en elyrkesman under överinseende av elinstallatören, typ samma upplägg som revisorn tydligen.

Frågan dyker ju direkt upp om en revisors arbete är "viktigare" och varför inte det systemet inom det skrået ifrågasätts? Vad händer om denne gör ett fel mer än att fogden kan komma på besök?

Jag är också FÖR att man ska få göra mer som privatperson, men som diskuterats tidigare, vem vill betala för den kunskapen och registerhållningen och hur ska den kvalitetssäkras?
 
Mikael_L
gnistjagare skrev:
Så du menar att när man sedan har läst denna kurs så kan man 20 år efter utan att ha uppdaterat sig det minsta, eller för den delen inte ens gjort något elektriskt bara börja koppla?? Jag tycker argumenten emot detta väger över betydligt.
För 21 år sedan tog jag lastbils och busskörkort.
Senast jag körde lastbil var för 19 år sen, en ganska lätt en på ca 8 ton och utan släp, jag har aldrig kört lastbil med släp efter själva utbildningen.
Trots allt får jag idag sätta mig en 60tons långtradare direkt, jag får (men kanske inte kan) köra med denna längs norska fjällvägar eller i alperna. Jag kan tom vänta 30 år till, och göra samma sak, helt utan uppdatering av vad som förändrats på trafikens område. Visst, jag får böter om jag blir upptäckt med överlastat eller kört för lång tid pga att jag missat att uppdatera om nya regler.
Alltså inga hinder innan, men repressiva åtgärder efteråt om nåt gått på tok.

Det finns många exempel på aktiviteter som kräver ngn form av grundutbildning för att få utföras, men saknar krav på uppdatering, varför ska el-aktiviteter vara undantagna?

Om jag bor mitt i ett villa-ghetto med 500kvm stora tomter och har ett jätteträd får jag gå och köpa en motorsåg och sen kapa ner trädet med. Jag kan alltså både skada andra, mig själv och egendom kraftigt. Ändå kan jag göra detta utan den minsta form av behörighet, varför ska det vara annorlunda med eldragning?

I slutänden tror jag inte någon på allvar kan hävda ngn annan anledning, än fara för olycka och skador som argument för att ha systemet med elbörighet kvar.

Och det är nog just detta som sticker i ögonen på många, att det är fritt fram att utöva diverse riskfyllda aktiviteter men inte andra.

Lite rättvisa tack! Antingen måste eldragningen bli fri, eller så måste alla andra potentiellt farliga verksamheter regleras med behörigheter och återkommande uppdateringar.

Har ni tänkt på hur många som dör årligen pga bränder orsakade av ljus, stearinljus, värmeljus etc.? Och hur mycket materiella skador det är.
Dags att införa en "levande-ljus"-licens. Ett års utbildning, 3 månader tillsammans med ngn som redan har licens, sen repetionskurs var 5:e år. :rolleyes:

(fotnot, detta inlägg speglar inte 100% av mina riktiga åsikter ;), men ämnar att belysa en del av den inneboende problematiken.)
 
Kunskap betalar jag gärna för, fick betala för att gå en kurs innan jag fick sota själv. Men det var det värt, nu får jag sotat fler gånger per år än tidigare och tiden passar mig alltid.

Som hemmapulare jobbar jag kvällar och helger, det är svårt att få elektriker som vill hjälpa mig då.

Nu till helgen ska jag börja renoveringen av vårt nya hus, åker till brädgården efter jobbet och ska köpa reglar och gips till en innervägg. Tänk om jag fått montera rör och dosor också, då kunde väggen vara uppe på en dag. Nu måste jag vänta på att elektrikern har tid att komma, tråkigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.