31 393 läst ·
245 svar
31k läst
245 svar
Stora tråden om behörighet!
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Uhm... det var du som sa att behöriga elektriker minsann kör skylift och klättrar i stolpar, kör truck och vad du nu rabblade upp. Jag tog upp de sakerna som saker jag lärt mig "utöver" elsäkerhet på bara några månader. Och att jag därmed tycker att "behörighet" inte är en sådan gudastatus som en del vill påskina.sverre skrev:
Och vad var det för felaktigt påstående?
Hursomhelst... jag vill fortfarande jämföra med en bil där jag får byta bromsar, vilket kan vara farligt om jag inte vet vat jag pysslar med. Men jag får inte göra enkla eljobb hemma.
Beror väl på att Bilreparatörsförbundet inte är lika duktiga på att lobba!OlaF skrev:
Nu är det väl i alla fall så, rätta mej om jag har fel, men numera får man inte göra ingrepp i motorn som kan påverka avgasreningen. Finns väl nån miljölag som hindrar det.
jämförelsen mellan en elektriker och en bilmekaniker är inte något man bara kan göra rakt av! (jag jobbar själv både som elektriker och fordonsreparatör).OlaF skrev:Uhm... det var du som sa att behöriga elektriker minsann kör skylift och klättrar i stolpar, kör truck och vad du nu rabblade upp. Jag tog upp de sakerna som saker jag lärt mig "utöver" elsäkerhet på bara några månader. Och att jag därmed tycker att "behörighet" inte är en sådan gudastatus som en del vill påskina.
Och vad var det för felaktigt påstående?
Hursomhelst... jag vill fortfarande jämföra med en bil där jag får byta bromsar, vilket kan vara farligt om jag inte vet vat jag pysslar med. Men jag får inte göra enkla eljobb hemma.
tex om du bytt bromsar, skivor, ok, belägg,huvudcylinder så är det oftast svårt att skruva ihop grejorna på fel sätt, det brukar inte passa då
medans om du själv kopplar in en kabel i centralen (för det kan ju nästan vem som helst göra) så "passar" gul/grön lika bra på säkringen som på jordskenan (eller var det på nollskenan den skulle vara? för jord och nolla är ju samma sak?
Visst kan jag få ihop grejerna men misslyckas med att lufta bromsarna och då blir det farligt.
Sådant pyssel är frihet under ansvar men med el hemma är man begränsad till att koppla in TV:n i vägguttaget. Jag menar att det är obalans och att litet mer frihet under ansvar för elen vore bra.
Sådant pyssel är frihet under ansvar men med el hemma är man begränsad till att koppla in TV:n i vägguttaget. Jag menar att det är obalans och att litet mer frihet under ansvar för elen vore bra.
Släpper den första diskussionen då vi tydligen pratar runt varandra, kommmer nog inte längre där.OlaF skrev:Uhm... det var du som sa att behöriga elektriker minsann kör skylift och klättrar i stolpar, kör truck och vad du nu rabblade upp. Jag tog upp de sakerna som saker jag lärt mig "utöver" elsäkerhet på bara några månader. Och att jag därmed tycker att "behörighet" inte är en sådan gudastatus som en del vill påskina.
Och vad var det för felaktigt påstående?
Hursomhelst... jag vill fortfarande jämföra med en bil där jag får byta bromsar, vilket kan vara farligt om jag inte vet vat jag pysslar med. Men jag får inte göra enkla eljobb hemma.
Bromsarna på bilen: Din bil kontrolleras grundligt en gång per år via bilprovningen, hur ofta kontrolleras dina elinstallationer?
Det var ju mitt första förslag. Att det ska finnas en besiktningsinstans som man anmäler sitt jobb till och så kommer någon och kollar det.
Jag vet att elektriker vill få det till att det tar lika lång tid, minst, att kontrollera andras jobb men kan man kontrollera en bil på en kvart så...
Jag vet att elektriker vill få det till att det tar lika lång tid, minst, att kontrollera andras jobb men kan man kontrollera en bil på en kvart så...
och har du inte klarat av att lufta bromsarna så märker du det när du provkör och då inser du att det inte är rätt gjort.
har du spänningssatt tvättmaskinen så märker du det när frun kanske dör och då inser du att det inte är rätt kopplat.
har du spänningssatt tvättmaskinen så märker du det när frun kanske dör och då inser du att det inte är rätt kopplat.
Inga problem OlaF!OlaF skrev:
boka in en tid hos mej för en enklare besiktning av din inkoppling av tvättmaskinen! Det gör jag på en kvart för 300:-. sen så tillkommer en liten kostnad för dej för att leja en husflyttfirma som kommer med ditt hus till mej för att jag ska kunna besikta inkopplingen av tvättmaskinen
Njä pellefant, då får du nog snarare kontrollera hela husets el på en kvart och för 300... rätt ska vara rätt.
Ja ja, jag kliver av tåget här. Denna tråd blev precis som alla andra eltrådar och det har jag inget intresse av. Jag vet vart jag står och alla behöriga kommer slåss med näbbar och klor för att behålla sin "status".
Tack för mig och lycka till ni andra.
Ja ja, jag kliver av tåget här. Denna tråd blev precis som alla andra eltrådar och det har jag inget intresse av. Jag vet vart jag står och alla behöriga kommer slåss med näbbar och klor för att behålla sin "status".
Tack för mig och lycka till ni andra.
Behörighetsfråga.
Efter jag haft behörigeletriker hos mig som monterat lampkontakter i taket med modell krok och för stickkontakt så köpte jag armaturer som skulle upp. Princip alla armaturer (4:a av 5) var inte gjorda för detta utan de skulle skruvas direkt i takdosan och så satt det sockerbit för att ansluta kablar.
Det medförde att jag fick i efter hand lossa nästan samtliga takkontakter och skruva upp armaturen i takdosan och göra fast installation. Och då behöver man väl vara behörig enligt lagen.
Det gör ju att man i så fall i stort alltid behöver "köpa" eltjänsten bara för att sätta upp en lampa i taket. Fruktansvärt dumt och speciellt att de som tillverkar armaturerna väljer denna lösning.
Efter jag haft behörigeletriker hos mig som monterat lampkontakter i taket med modell krok och för stickkontakt så köpte jag armaturer som skulle upp. Princip alla armaturer (4:a av 5) var inte gjorda för detta utan de skulle skruvas direkt i takdosan och så satt det sockerbit för att ansluta kablar.
Det medförde att jag fick i efter hand lossa nästan samtliga takkontakter och skruva upp armaturen i takdosan och göra fast installation. Och då behöver man väl vara behörig enligt lagen.
Det gör ju att man i så fall i stort alltid behöver "köpa" eltjänsten bara för att sätta upp en lampa i taket. Fruktansvärt dumt och speciellt att de som tillverkar armaturerna väljer denna lösning.
Moderator
· Stockholm
· 57 817 inlägg
Jämförelser med bil blir lite fel. En bil ser ut på ett bestämt vis. Bromsarna kan bara vara antingen rätt eller fel. Man kan göra efter en bestämd mall, och man kan kontrollera efter en bestämd mall.
Det kan man med el också OM du bor i ett hus som seritllverkats exakt likadant i några hundra tusen exemplar. El (och allt annat inom bygg) innehåller ett visst mått av kreativitet. Det går att dra ledningar från A till B på kanske 1000 olika sätt, varav kanske 150 är felaktiga. Det ställer helt andra krav både på de som skall utföra det och på en ev. kontrollinstans.
Det kan man med el också OM du bor i ett hus som seritllverkats exakt likadant i några hundra tusen exemplar. El (och allt annat inom bygg) innehåller ett visst mått av kreativitet. Det går att dra ledningar från A till B på kanske 1000 olika sätt, varav kanske 150 är felaktiga. Det ställer helt andra krav både på de som skall utföra det och på en ev. kontrollinstans.
Om jag inte minns eller läst fel så är det inget behörighetskrav längre för att ansluta belysning med fast installation i torra och ej brandfarliga utrymmen.
http://www.elsakerhetsverket.se/download/18.60a759a611147b1cd6180004270/1999_4.pdf
/Kent
http://www.elsakerhetsverket.se/download/18.60a759a611147b1cd6180004270/1999_4.pdf
/Kent
Jag tyckte överhuvudtaget att det kändes som viss uppluckring i den texten. Helt plötsligt är ju frågan om att sätta spottar i ett innertak aktuell, är det att ansluta en fast armatur? Det skulle jag inte göra själv idag exempelvis, men man kanske måste tänka om, är man för feg 
