Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
Nu har jag läst mitt inlägg själv :) , största felet med mitt resonemang är komplexititen mellan att tända stearinljus eller köra lastbil eller motorsåg jämfört med vad en fullt praktiserande elektriker stöter på ibland. Nu har jag skrivit det, så slipper ni. ;)

Men å andra sidan, den som flyttar en vägg, och därför måste flytta en strömbrytare eller nåt uttag eller den som vill komplettera med ett extra uttag ovan diskbänken i köket, det är inte speciellt komplicerade jobb. Och försök inte lura i mig att en elektriker kommer att räkna om på utlösningsvillkoret vid ett sånt här jobb! ;)

Mikael_L skrev:
Om jag bor mitt i ett villa-ghetto med 500kvm stora tomter och har ett jätteträd får jag gå och köpa en motorsåg och sen kapa ner trädet med. Jag kan alltså både skada andra, mig själv och egendom kraftigt. Ändå kan jag göra detta utan den minsta form av behörighet, varför ska det vara annorlunda med eldragning?
Till viss del har det nog med människors förståelse om vad som är farligt eller inte. Ett stort träd som kan falla över grannens hus känns betydligt mer påtagligt än en felaktig elkabel som förvisso fungerar men med tiden kommer att bli en brandfara. För hur svårt kan det vara? Två trådar som ska kopplas. Det där med volter och amperer eller olika kabeltypers egenskaper har man föga kunskap om. Ett par exempel. Min svärmor hade ett skarvuttag som "blev varmt" när hon damsög. Föga anade hon att det kunde bli en orsak till brand eller vad som var fel på det. Min svärfar hade i sin ägo en bordslampa där någon hade bytt elkabeln till en ringledningskabel. Inte nog med att isoleringsförmågan var minst sagt bristfällig, det var även en EK som förr eller senare skulle ha blivit glapp. Appropå glappkontakt så brann min svägerskas hus för något år sedan pga en gammal golvlampa. Kablarna i den hade för länge sedan tjänat ut och orsakade en kortslutning som tände eld på gardinen den stod brevid. Alla tre exemplen visar att oförmågan eller okunskapen att förstå faran blev eller kunde blivit fatal.

I slutänden tror jag inte någon på allvar kan hävda ngn annan anledning, än fara för olycka och skador som argument för att ha systemet med elbörighet kvar.

Och det är nog just detta som sticker i ögonen på många, att det är fritt fram att utöva diverse riskfyllda aktiviteter men inte andra.
Det är ju just riskerna med el som är orsaken. Sedan kan man ha olika åsikter om vad man borde få göra ändå. Just det att risken med el inte är så påtaglig är en av farorna med el. Till skillnad från trädet. Folk har normalt fantasi nog att fatta vad som kan gå åt fanders när de ser åbäket och kanske tänker sig för och anlitar en 'expert'. Naturligt har vi inte någon förståelse för vad som är farligt med el, där räcker inte fantasin till.

Sedan kan man ju älta i oändlighet hur en hempularbehörighet skulle se ut.

Uj, blev visst långt det här. :o

stewi skrev:
Kunskap betalar jag gärna för, fick betala för att gå en kurs innan jag fick sota själv. Men det var det värt, nu får jag sotat fler gånger per år än tidigare och tiden passar mig alltid.

Som hemmapulare jobbar jag kvällar och helger, det är svårt att få elektriker som vill hjälpa mig då.

Nu till helgen ska jag börja renoveringen av vårt nya hus, åker till brädgården efter jobbet och ska köpa reglar och gips till en innervägg. Tänk om jag fått montera rör och dosor också, då kunde väggen vara uppe på en dag. Nu måste jag vänta på att elektrikern har tid att komma, tråkigt.
Just det belyser väl en möjlighet. Om man kunde komma överens med elektrikern om vad man kunde göra själv och det var tillåtet att göra så så skulle mycket tid och spring kunna sparas.

Mikael_L
pefo skrev:
Just det belyser väl en möjlighet. Om man kunde komma överens med elektrikern om vad man kunde göra själv och det var tillåtet att göra så så skulle mycket tid och spring kunna sparas.
Skulle enklast lösas genom att helt enkelt ta bort kravet på anställningsförhållande för att koppla el under behörigs överinseende.

Wow där hade vi en enkel lösning på problemet.

Mikael_L
pefo skrev:
Till viss del har det nog med människors förståelse om vad som är farligt eller inte. Ett stort träd ... <klipp>
Jag klipper bort det mesta av ditt inlägg, för jag håller med dig till 99% :)
Alltså, jag tycker du har mycket bra poänger där, med att det inte verkar så farligt.

Sen funderade jag lite på hur ofta folk skulle chansa och skruva lite "försiktigt" med spänningen på. Typ, det är så jobbigt att slå av datorn...:D
Man dör ju inte garanterat om man får sig en "kyss", isåfall skulle jag vara död ca 10ggr nu... ;) . Jag kan inte minnas att jag fått en stöt av elen i en bostad någon gång, men några smällar blev det då jag var svagströmelektriker (ibland pga riktiga elektrikers slarv) ibland från någon öppnad elektronisk utrustning då jag kommit åt nåt vid nätdelen. (Och tänk, det är dock tillåtet för vem som helst, att öppna konsumentprodukter med 230V).

Men varje gång tänker man (eller jag iaf) att nu kunde det varit sista gången, jag hade faktiskt kunnat varit död redan första gången jag fick en stöt, det är ju som ett lotteri egentligen.

Men om man släppte vissa enklare delar av elkopplandet fritt så skulle det tyvärr kunna resultera i något eller några till onödiga dödsfall per år.

Mikael_L
stewi skrev:
Wow där hade vi en enkel lösning på problemet.
Var du ironisk nu, eller...
Det gör inte mig nåt om du ironisk... jag bara undrade..
Dessutom är den här tråden som ämnad för skitkastning, och man får vara beredd på att det stänker tillbaka lite på en ... ;)

Men för att förtydliga min mening; genom att dra bort detta krav blir det lagligt för en elektriker att låta sin beställare/uppdragsgivare göra de delar av installationen som elektrikern tror han kan överlåta.
Dvs som det redan fungerar i praktiken idag i många fall, men då skulle det inte vara olagligt längre, och det kanske skulle kännas som en lättnad för både elektrikern med aningens för många uppdrag i pipen och för husägaren som både får det snabbare och billigare gjort.

Om jag har fel, det kanske inte är så enkelt..., får väl nån med behörighet skriva... :o

Jag tycker vi ska bli mycket liberalare på alla fronter! Ta bort alla förbud på sånt som är farligt, släpp vapnen lösa och låt den som vill köra bil, flyga flygplan, koppla el osv göra det utan kontroll eller utbildning!
Fram för den fria människan!
OBS! Kraftig ironi-svar!!

Men det kanske är så att man skulle skapa en "frizon" där alla gör som dom vill utan regler. Men jag skulle inte vilja driva ett försäkringsbolag där....*flinar*

Hemmakatten
Har för mig att min bror som bor i USA berättat att han drog el själv vid en ombyggnad, men att det var krav på att en kommunal? besiktningsman kom ut o tittade i efterhand och godkände det hela. Likadant är det med VA och gas. Hur kan det gå ihop måntro?

Hmm... om försäkringsbolagen hade upplevt något problem med elinstallationerna i vanliga villor etc så hade de säkerligen ställt krav på elbesiktning.

Har någon statistik på hur många bränder som orsakas av olagliga respektive lagliga elinstallationer i villor etc? Företag och industrier lär ju knappast vara relevant här.

Att dödsolyckor kan ske är beklagligt men även här vore statistik intressant. Självfallet så omkommer några per år p g a de gör saker de inte skall göra MEN så sker i trafiken och i skogen med!

Tidigare i tråden så undrades eller kommenterades det om "behörighet" för t ex motorsåg och ja det finns utbildningar för detta. Skogsvårdsstyrelsen arrangerar dessa.

Det lär förresten vara rätt svårt att få polisen och åklagare att intressera sig för hemmapulande kring el om inte en allvarlig olycka redan skett, de lär nämligen inte kunna göra husrannsakan för misstanke för ett sådant brott och därmed faller rätt mycket.

/Kent

sverre, där slog du mitt i prick !! De som har orkat läsa mina inlägg i tråden tidigare så försökte jag att beskriva det sverre prickar in klockrent !! Men sverre gjorde det mycket tydligare på mindre textutrymme.:)

stewi skrev:
Kunskap betalar jag gärna för, fick betala för att gå en kurs innan jag fick sota själv. Men det var det värt, nu får jag sotat fler gånger per år än tidigare och tiden passar mig alltid.

Som hemmapulare jobbar jag kvällar och helger, det är svårt att få elektriker som vill hjälpa mig då.

Nu till helgen ska jag börja renoveringen av vårt nya hus, åker till brädgården efter jobbet och ska köpa reglar och gips till en innervägg. Tänk om jag fått montera rör och dosor också, då kunde väggen vara uppe på en dag. Nu måste jag vänta på att elektrikern har tid att komma, tråkigt.
när en som jag känner låtit hempulare själv monterat dosor och rör/slang efter tydliga instruktioner och även gjort en del av montaget för att dom ska ha något att titta på så har det ändå inte alltid blivit som han tänkt sej. dom har dragit slang till fel dosor, för långt emellan downligtdosa och trafodosa(mer än 2 meter) fast dom blivit tydligt upplysta om det, vilket gör att han måste skarva 12Volten för att dom ska nå fram eller riva ner taket och göra om från början! fkn är för kort i dosorna så det går inte att ansluta apparater osv mm mm.

idag kopplade jag in en enfas tvättmaskin i en kopplingsdosa. i dosan fans det 5 trådar med färgerna svart, vit, gul, blå och röd. tvättmaskinen hade färgerna gul/grön, blå och brun. månntro hur många sätt hempulare som "vet" hur det ska kopplas på skulle kunna koppla?

Får man citera sig själv??

Elbogen skrev:
Se det så här angående inkoppling av 1-fas tvättmaskinen:
En människa har köpt en ny tvättmaskin. Packar upp den hemma och det sitter en stickpropp monterad på sladden men det är en kopplingsdosa infällt i väggen. Så ser han/hon att det är 3 trådar en vit en svart och en röd. Hur var det nu den gammla var kopplad? Tänkte inte på det. Hur fäster jag stickproppen i dosan? Det var nog ingen jord för det är ingen grön/gul där. Inga problem, eller?? :eek: Därav alla lagar och regler!

Mikael_L skrev:
Kul ide att dra igång den här tråden. Hoppas att det kan minska den här sortens diskussioner i andra trådar med.
Men nu gnuggar jag lite i kristallkulan .... hmmm, den säger att det kommer finnas 114 inlägg här inom 3 dagar ... :D
QUOTE]

Ack så fel, det tog bara 18 timmar.

Prototypen

Hemmakatten skrev:
Har för mig att min bror som bor i USA berättat att han drog el själv vid en ombyggnad, men att det var krav på att en kommunal? besiktningsman kom ut o tittade i efterhand och godkände det hela. Likadant är det med VA och gas. Hur kan det gå ihop måntro?
I USA (de flesta stater iallafall) måste man ha licens som "contractor" för att få utföra vissa jobb.

Efter visst googlande:
Contractors are defined in the law by each state and are usually considered those who contract, bid, negotiate a price or offers to construct, supervise, oversee, schedule, direct, alter, repair, install, improve, move, demolish, furnish labor, etc. In addition, there are various types: building (residential and commercial); electrical; plumbing; mechanical; highway; and environmental (mold/lead remediation).

Då kan det se ut så här!
http://www.state.tn.us/commerce/boards/contractors/pdf/LLEApplication.pdf

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.