31 393 läst ·
245 svar
31k läst
245 svar
Stora tråden om behörighet!
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jo där sprack den... kristallkulan alltså ...
Lika bra det, den funkade ju tydligen inte ...
Jag ska skriva lite mer nu ...
En sak som gäller för mycket av de saker man för hålla på med, trots att det är mer eller mindre farligt (t.ex. bilreparationer, bilkörning, utförsåkning osv) är att det är inte speciellt reglerat för att få utföra sysslan, men däremot är det omgärdat av kontroller (bilbesiktning) eller utredning med konsekvenser för utövaren efter att det defacto har gått illa.
Om det blev alldeles självklart i gemene mans rättsmedvetande att "jag åker dit, och åker dit rejält" om mitt hempul orsakar någon skada tror jag att mycket kunde vara vunnet.
Lika bra det, den funkade ju tydligen inte ...
Jag ska skriva lite mer nu ...
En sak som gäller för mycket av de saker man för hålla på med, trots att det är mer eller mindre farligt (t.ex. bilreparationer, bilkörning, utförsåkning osv) är att det är inte speciellt reglerat för att få utföra sysslan, men däremot är det omgärdat av kontroller (bilbesiktning) eller utredning med konsekvenser för utövaren efter att det defacto har gått illa.
Om det blev alldeles självklart i gemene mans rättsmedvetande att "jag åker dit, och åker dit rejält" om mitt hempul orsakar någon skada tror jag att mycket kunde vara vunnet.
Nej, är det inte så här många olagliga installationer går till. Elektrikern berättar hur det ska dras, hemmapularen drar, elektrikern kommer och slutför.Mikael_L skrev:
Men bara för att det sker så blir det ju inte lagligt.
Samtidigt inser jag att det inte är så enkelt, men vi kanske ska fråga oss vad vi vill få göra?
pellefant: Om vi hade en utbildning för hemmapulare kanske dessa missförstånd mellan elektriker och hemmapulare förhindras.
När det gäller ditt kopplingsexempel kan man inte på färgerna se hur det ska kopplas, inte ens om man har behörighet. Även om du haft gul/grön+blå+brun i dosan hoppas jag att du kontrollmäter innan du kopplar in något.
Personligen tror jag rätt många både kan se fel färger och inte vill mäta något om sisådär ett dygn *S*
Glad midsommar!
/Kent
Glad midsommar!
/Kent
sådant som rördragning och dosmontering/utförande på dosan är nog inte så lätt att läsa sej till, det får man nog lära sej genom att jobba med det som lärling
jo jag mäter, men en hempulare som kanske inte har något att mäta med eller vet hur man mäter kanske kopplar fel.
Glad midsommar på er allihopa!
jo jag mäter, men en hempulare som kanske inte har något att mäta med eller vet hur man mäter kanske kopplar fel.
Glad midsommar på er allihopa!
Hmmmm, mina har redan blivit blåa, nått är fel....vet ju att det är noga med färgerna! Får nog testa alla burkarna imorgon och smaka om dom är ok!Mikael_L skrev:
Trevlig midsommar på er alla, det verkar ju vara rätt säkert att den blir ordentligt blöt iallafall, minst 40mm!!
Men då är det tyvärr Noll(a)-procentare.sverre skrev:
Men det är ju bra, då kan du ju köra hem istället...
Ähh, vatusan, vi var väl överens om att regler inte behövdes (följas), så kör du, vad du än hittar för färg på ölen ...
Åhh, nu kommer pellefant snart och predikar att man inte får skriva om nåt som är olagligt ...
(hoppas du inte blir putt nu, jag menar absolut inget illa
Jag vet inte vad det är för sorts skrivklåda som drabbat mig ikväll, men nu måste jag gå och sussa, vi höres (troligen efter m-afton)...
Trevlig midsommar alla. Glöm nu inte att öltillverkarna, av nån anledning, brukar stoppa kräkmedel i den sista burken.
Slut på friden, nu kör vi igen... 
Det verkar som många behöriga som hårdnackat försvarar dagens barriärer i branschen vägrar lyssna på argumentet att man skulle införa en hempularlicens för att MINSKA rättigheterna för dem UTAN licens och ÖKA rättigheterna för dem som verkligen är intresserade.
Hade det inte varit ganska skönt att kunna säga till kunden som envist hävdar att han kan dra tråd och sätta dosor själv att han gärna får göra det om han har hempularlicens, men inte annars...
Någon hänvisade till en incident orsakad av ringledningstråd i en golvlampa, det är ju knappast det man skulle lära ut på en hempularkurs.
Obehörig: Sätta i och dra ur stickproppar, byta säkringar.
Hempularbehörig: Samma som är tillåtet idag, + begränsad utökning av befintlig anläggning, dock inte inkoppling av nya grupper...
Jag tror nog tyvärr att många överdriver komplexiteten i delar av jobbet. Har man fått ordentligt itutat sig hur farligt det är om man gör fel så tror jag det gör underverk för säkerheten, inte tvärtom...
Det verkar som många behöriga som hårdnackat försvarar dagens barriärer i branschen vägrar lyssna på argumentet att man skulle införa en hempularlicens för att MINSKA rättigheterna för dem UTAN licens och ÖKA rättigheterna för dem som verkligen är intresserade.
Hade det inte varit ganska skönt att kunna säga till kunden som envist hävdar att han kan dra tråd och sätta dosor själv att han gärna får göra det om han har hempularlicens, men inte annars...
Någon hänvisade till en incident orsakad av ringledningstråd i en golvlampa, det är ju knappast det man skulle lära ut på en hempularkurs.
Obehörig: Sätta i och dra ur stickproppar, byta säkringar.
Hempularbehörig: Samma som är tillåtet idag, + begränsad utökning av befintlig anläggning, dock inte inkoppling av nya grupper...
Jag tror nog tyvärr att många överdriver komplexiteten i delar av jobbet. Har man fått ordentligt itutat sig hur farligt det är om man gör fel så tror jag det gör underverk för säkerheten, inte tvärtom...
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
För att provocera lite kan vi konstatera att elektricitet som olycksfallsproblem i samhället i stort är så litet att det knappt kommer med i statistiken. "Antalet dödsfall till följd av elolyckor har också under lång tid haft en neråtgående trend, men syns nu plana ut på cirka 5 dödsfall per år." (Olyckor i siffror -04) Detta är mycket lite, t.ex. dör ca 450-500 i trafiken, 1200 äldre i fallolyckor, 100-talet brinner inne, 120 drunknar osv. Ingenting i denna statistik säger något om att dessa ca 5 fall/år kan relateras till hemmapuleri.
Man kan därför fråga sig om det är relevant med en så stenhård reglering av ett område som i dagsläget leder till få skador. Möjligen har den hårda regleringen något med den goda skadestatistiken att göra. Men det skulle också kunna bidra till skråtänket och att svensson har allt för liten kunskap om el för att förstå vad som är farligt.
Nej, nog behövs en översyn av hela systemet, så att en kunnig hemmapulare ges utrymme att göra begränsade jobb av den typen elektriker idag knappt vill ta.
Ref: http://www.srv.se/Shopping/pdf/19041u.pdf
Man kan därför fråga sig om det är relevant med en så stenhård reglering av ett område som i dagsläget leder till få skador. Möjligen har den hårda regleringen något med den goda skadestatistiken att göra. Men det skulle också kunna bidra till skråtänket och att svensson har allt för liten kunskap om el för att förstå vad som är farligt.
Nej, nog behövs en översyn av hela systemet, så att en kunnig hemmapulare ges utrymme att göra begränsade jobb av den typen elektriker idag knappt vill ta.
Ref: http://www.srv.se/Shopping/pdf/19041u.pdf
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Och av de 100 som brinner inne, hur många beror på elfel?
Personligen är jag ganska kluven till dagens bestämmelser. En uppluckring av bestämmelserna tror jag skulle ge fler "okunniga" mod att ge sig på saker som de inte borde, det skulle så att säga flytta fram fronten lite.
Dagens ordning har den fördelen att de som hempular trots att det inte är tillåtet oftast försöker följa regelverket (i övrigt) till punkt och pricka, det får ju helt enkelt inte bli fel. Galningarna som kör ringledningstråd, använder gulgrön som tändtråd etc. kommer alltid att finnas. Dem tror jag faktiskt inte att man kommer åt vare sig via förbud eller med information.
Dagens gränser för vad som får göras är helt klart onödigt tight satta, men frågan är väl vr gränsen skall gå.
Tanken om hempularbehörighet som någon form av certifiering tror jag inte på, det låter bara som en administrativt tung historia. Många som förespråkar den tror jag har uppfattningen att det skulle räcka med ett par kvällars informationsmöten. Det håller inte (möjligen för oss som har en gedigen elutbildning men saknar behörighet), men om man antar att den skall rikta sig till allmänheten så behöver den vara betydligt tyngre.
En fördel om man luckrade upp reglerna runt rördragning är ju att det borde kunna effektivisera vanliga byggarbetsplatser (men jag kanske är ute och cyklar, vet för lite om organisationen på ett bygge). Om snickare med en smärre vidareutbildning kunde få förtroende att dra VP rör enligt ritningar, så borde en del samordningsproblem på byggen kunna minskas. Slippa vänta på elektrikern innan en vägg skall stängas osv.
Personligen är jag ganska kluven till dagens bestämmelser. En uppluckring av bestämmelserna tror jag skulle ge fler "okunniga" mod att ge sig på saker som de inte borde, det skulle så att säga flytta fram fronten lite.
Dagens ordning har den fördelen att de som hempular trots att det inte är tillåtet oftast försöker följa regelverket (i övrigt) till punkt och pricka, det får ju helt enkelt inte bli fel. Galningarna som kör ringledningstråd, använder gulgrön som tändtråd etc. kommer alltid att finnas. Dem tror jag faktiskt inte att man kommer åt vare sig via förbud eller med information.
Dagens gränser för vad som får göras är helt klart onödigt tight satta, men frågan är väl vr gränsen skall gå.
Tanken om hempularbehörighet som någon form av certifiering tror jag inte på, det låter bara som en administrativt tung historia. Många som förespråkar den tror jag har uppfattningen att det skulle räcka med ett par kvällars informationsmöten. Det håller inte (möjligen för oss som har en gedigen elutbildning men saknar behörighet), men om man antar att den skall rikta sig till allmänheten så behöver den vara betydligt tyngre.
En fördel om man luckrade upp reglerna runt rördragning är ju att det borde kunna effektivisera vanliga byggarbetsplatser (men jag kanske är ute och cyklar, vet för lite om organisationen på ett bygge). Om snickare med en smärre vidareutbildning kunde få förtroende att dra VP rör enligt ritningar, så borde en del samordningsproblem på byggen kunna minskas. Slippa vänta på elektrikern innan en vägg skall stängas osv.
