31 392 läst ·
245 svar
31k läst
245 svar
Stora tråden om behörighet!
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Min poäng är att man får inte installera med begänsad behörighet. Man kan inte ha ett system som tillåter att man får installera bara lite. Antingen får man installera eller så får man inte, gränsdragningen måste göras någonstans,med begränsad behörighet får man bara göra underhåll i befintlig anläggning i princip.pefo skrev:
Vill du utföra elinstallationer skall du skaffa dig allmän berhörighet.
Varför gjorde du så? Hos lampaffärerna och även IKEA finns det färdiga lampkontakter med en uppskalning i ena änden. Bara till och använda en sån.Linnex skrev:Behörighetsfråga.
Efter jag haft behörigeletriker hos mig som monterat lampkontakter i taket med modell krok och för stickkontakt så köpte jag armaturer som skulle upp. Princip alla armaturer (4:a av 5) var inte gjorda för detta utan de skulle skruvas direkt i takdosan och så satt det sockerbit för att ansluta kablar.
Fast ett problem med "hemmapul", el eller fordon, är väl inte bara att man inte vet att man skall göra si eller så, utan att det kan slarvas också. Man kan slarva när man byter bromsar eller whatever på en bil, strunta i att skruva dit nåt eller så. Ta genvägar. Så även om det kanske finns bara ETT riktigt sätt att utföra saken på så finns det HUNDRA sätt att göra det, men mer eller mindre fel.hempularen skrev:Jämförelser med bil blir lite fel. En bil ser ut på ett bestämt vis. Bromsarna kan bara vara antingen rätt eller fel. Man kan göra efter en bestämd mall, och man kan kontrollera efter en bestämd mall.
Det kan man med el också OM du bor i ett hus som seritllverkats exakt likadant i några hundra tusen exemplar. El (och allt annat inom bygg) innehåller ett visst mått av kreativitet. Det går att dra ledningar från A till B på kanske 1000 olika sätt, varav kanske 150 är felaktiga. Det ställer helt andra krav både på de som skall utföra det och på en ev. kontrollinstans.
Alltså för att förtydliga, dom som hempular gör antingen så bra som dom kan, och vill göra bra, eller så slarvar man och bryr sig inte så mycket. För den första kategorin skulle ökade "rättigheter" vara kanon, för den senare en katastrof.
Sen är det väl också så att man från högre "el-instanser" till en viss del försöker skydda den egna yrkeskåren genom att reglera vad som är tillåtet och inte. Om bestämmelserna hade gjort gällande att gemene man fått dra tomrören själv och elektrikern sedan gjord kabeldragningen samt inkopplingen så hade ju elektikern gått miste om en hel del arbete och därigenom även inkomst. Av precis samma anledning har vi tullar gentemot omvärlden för att skydda vår inhemska produktion och sysselsättning.
Givetvis ska det finnas regler vad gäller el eftersom det kan vålla så stora skador på såväl människor som egendom men ibland blir man ju lite konfunderad. Vad gäller rördragningen så borde det väl räcka med att en elektriker kontrollerat dragningen och kommenterat ev. brister.
Det är väl bara en tidsfråga innan rörkrökarnas gille "lobbar" försäkringsbolagen lite så att dessa ställer krav på att vvs-jobb måste utföras av vv-firmor för att försäkringen ska gälla.
Givetvis ska det finnas regler vad gäller el eftersom det kan vålla så stora skador på såväl människor som egendom men ibland blir man ju lite konfunderad. Vad gäller rördragningen så borde det väl räcka med att en elektriker kontrollerat dragningen och kommenterat ev. brister.
Det är väl bara en tidsfråga innan rörkrökarnas gille "lobbar" försäkringsbolagen lite så att dessa ställer krav på att vvs-jobb måste utföras av vv-firmor för att försäkringen ska gälla.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Poängen med mitt inlägg är att vid installation handlar det inte (bara) om att utföra ett jobb bra och nogrannt. Det handlar dessutom om att med viss kreativ talang skapa något nytt som samtidigt uppfyller alla krav i ett omfattande regelverk. Skall du reparera bromsarna på en bil (och har nödig kännedom) så kan bromsarna bara se ut på ett bestämt vis efter reparationen, det finns inga frihetsgrader. Ser de inte ut på just det sättet så är det fel. Det går då att kontrollera mot en mall. Så kan man också resonera när du byter en strömbrytare, om du vet hur du skall göra så går är det ett begränsat antal arbetsmonet som skall utföras, de går att räkna upp i en entydig arbetsbeskrivning. Och detta får man göra själv.
Men skall du dra fram en ny ledning till ett nytt uttag i ett rum som kanske inte har några uttag sedan tidigare så finns det väldigt många sätt att göra det på, en del mindre bra.
Jag tycker iofs att vissa sådana jobb borde vi hempulare kunna få göra, men det är svårt att se en tydlig gräns.
Men skall du dra fram en ny ledning till ett nytt uttag i ett rum som kanske inte har några uttag sedan tidigare så finns det väldigt många sätt att göra det på, en del mindre bra.
Jag tycker iofs att vissa sådana jobb borde vi hempulare kunna få göra, men det är svårt att se en tydlig gräns.
Därför att det inte går att montera dessa armaturer så länge som kontakten sitter kvar. Armaturen har hål placerade för att skruva direkt i dosan och den blir så tight mot taket att det inte heller går att ha dosan kvar under.gnistjagare skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Jag är ju inte behörig men monterar en hel del klenspänning. Det på bilderna är utfört av erfaren och behörig elektriker
Den grå tråden satt inte fast över huvud taget och det ser ut som ett skatbo, inte alls så ortogonalt snyggt som det borde. Jag obehörige kommer att göra om detta så jag törs visa mitt skåp för någon annan.
Som alltid så finns det behöriga som borde ta ner skylten och obehöriga som är mycket pålästa och har handlag att få det snyggt och redigt kopplat.
Jag får ofta hjälpa elektriker att få saker och ting rätt, fast anslutning med SKX, nätspänningskabel tillsammans med SELV utan mellanvägg i kabelkanaler, avsäkringar och förreglingar. Det är ju klart jag är påläst om min nisch, men elektrikerna SKA behärska alla regler.
Prototypen
Den grå tråden satt inte fast över huvud taget och det ser ut som ett skatbo, inte alls så ortogonalt snyggt som det borde. Jag obehörige kommer att göra om detta så jag törs visa mitt skåp för någon annan.
Som alltid så finns det behöriga som borde ta ner skylten och obehöriga som är mycket pålästa och har handlag att få det snyggt och redigt kopplat.
Jag får ofta hjälpa elektriker att få saker och ting rätt, fast anslutning med SKX, nätspänningskabel tillsammans med SELV utan mellanvägg i kabelkanaler, avsäkringar och förreglingar. Det är ju klart jag är påläst om min nisch, men elektrikerna SKA behärska alla regler.
Prototypen
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Jag tror att den ökade allmänkännedomen som en föreklad behörighet skulle ge också skulle medföra att kraven på väl utfört arbete ökar för de behöriga elektrikerna. Både på gott och ont. Bättre utfört arbete, men mer irritation då nån "j-a hempulare ska stå över axeln och kommentera"
Men prototypens exempel ovan kanske inte skulle ha inträffat.
Men prototypens exempel ovan kanske inte skulle ha inträffat.
Det var inte svaret på det jag avsåg. Du påstår hela tiden att man med BB1 inte får göra saker som jag aldrig sagt att man får göra. Läser man bestämmelserna noga så framgår det tydligt vad som är tillåtet.p3C skrev:Min poäng är att man får inte installera med begänsad behörighet. Man kan inte ha ett system som tillåter att man får installera bara lite. Antingen får man installera eller så får man inte, gränsdragningen måste göras någonstans,med begränsad behörighet får man bara göra underhåll i befintlig anläggning i princip.
Vill du utföra elinstallationer skall du skaffa dig allmän berhörighet.
Det var någon som sa att man skulle införa en hempularbehörighet för enklare jobb i bostaden.
Då är det väg bara för vederbörande att läsa in begränsad behörighet, det är en kort kurs som ger BB-innehavaren rätt att koppla den där tvättmaskinen, eller sätta upp det där uttaget i vardagsrummet.
Om vi skulle släppa behörighetskravet och låta vem som helst att installera så blir det i praktiken omöjligt att driva en elfirma. med denna vilda västern-standard vi skulle få i Sverige då går det inte för en elektriker att jobba efter föreskrifterna om anläggningarna förstörs av icke fackutbildade personer.
Då är det väg bara för vederbörande att läsa in begränsad behörighet, det är en kort kurs som ger BB-innehavaren rätt att koppla den där tvättmaskinen, eller sätta upp det där uttaget i vardagsrummet.
Om vi skulle släppa behörighetskravet och låta vem som helst att installera så blir det i praktiken omöjligt att driva en elfirma. med denna vilda västern-standard vi skulle få i Sverige då går det inte för en elektriker att jobba efter föreskrifterna om anläggningarna förstörs av icke fackutbildade personer.
p3C skrev:Det var någon som sa att man skulle införa en hempularbehörighet för enklare jobb i bostaden.
Då är det väg bara för vederbörande att läsa in begränsad behörighet, det är en kort kurs som ger BB-innehavaren rätt att koppla den där tvättmaskinen, eller sätta upp det där uttaget i vardagsrummet.
Om vi skulle släppa behörighetskravet och låta vem som helst att installera så blir det i praktiken omöjligt att driva en elfirma. med denna vilda västern-standard vi skulle få i Sverige då går det inte för en elektriker att jobba efter föreskrifterna om anläggningarna förstörs av icke fackutbildade personer.
BB1 en kort kurs? Det tar FEM ÅR att uppnå denna behörighet varav två skall vara praktiskt arbete under överinseende av elinstallatör. Kort utbildning? Tja, alla har vi ju våra referensramar.
Ja, blyg kan man inte beskylla dig för att varaprototypen skrev:Jag är ju inte behörig men monterar en hel del klenspänning. Det på bilderna är utfört av erfaren och behörig elektriker
Den grå tråden satt inte fast över huvud taget och det ser ut som ett skatbo, inte alls så ortogonalt snyggt som det borde. Jag obehörige kommer att göra om detta så jag törs visa mitt skåp för någon annan.
Jag får ofta hjälpa elektriker att få saker och ting rätt, fast anslutning med SKX, nätspänningskabel tillsammans med SELV utan mellanvägg i kabelkanaler, avsäkringar och förreglingar. Det är ju klart jag är påläst om min nisch, men elektrikerna SKA behärska alla regler.
Prototypen
Men så här är det i fler yrkesgrupper. Bara för att du är utbildad snickare så kan du inte alla moment inom den yrkeskåren heller. Lika med elektriker, en som gått på byggen i 20 år är inte lika insatt i automation, styr/regler, reservkraft, jobb i explosionsfarlig miljö m.m. Därför är behörighetsfrågan ute på "remiss". Många vill att den ska bestå av flera nivåer än bara hög/lågspänning som det är idag. Men en snygg installation kan man begära, även en efterkontroll det håller jag med om.
Sedan är det väl inte svårare än att du talar med denna elfirma och förklarar vad du tycker är fel i denna installation. Gjorde jag senast igår, pga hög arbetsbelastning fick vi ta in en utomstående firma som hjälpte oss med en liten central till en ups installation. Denna elektriker hade både satt jordfelsbrytare och dragit fram TN-C. Bara att förklara sitt missnöje och att de får rätta till misstaget utan kostnad.
Men tänker man efter var inte detta så konstigt då de i 95% av fallen installerade el i villor. Det är inte lätt att vara uppdaterad i alla "moment" som ingår i elektrikeryrket. Därför är det nog bra att de ser över detta.
Men sedan att ytterligare "privatpersoner" ska in i denna djungel, det vet fan om det gör saken bättre.
En sak får vi inte glömma, vi som sitter och plitar i den här tråden ser oss säkert som den gemene hempularen, vilket vi är oerhört långt ifrån. Att överhuvudtaget ha en aning om att det finns olika behörigheter, ha i prinicp exakt koll på vad vi får genomföra, beställt materail från elsäkerhetsverket för att få bättre koll (ja det har jag gjort), osv osv... Vi tillhör en liten skara som säkert inte skulle vålla några bekymmer alls om vi fick en rapp och saklig utbildning och en begränsad behörighet. Frågan är bara vad resten skulle göra, som exempelvis den berömde "rumänske byggaren" från någon tråd jag läste (en som isolerat ett hus med gamla t-shirtar och dragit elen med telefontråd) och hans likasinnade.
Med en "hempularbehörighet" skulle man kunna MINSKA befogenheterna för gemene man och öka dem något för hempularbehöriga (få spika rör, dra tråd osv). Det tror jag skulle göra väldigt mycket för säkerheten. Jag har massor med bekanta som verkligen inte borde göra så mycket som att laga en skarvsladd, men de anser sig ha koll på det och då tycker de att de enligt lag har tillbörlig kunskap och får göra det.
Med en "hempularbehörighet" skulle man kunna MINSKA befogenheterna för gemene man och öka dem något för hempularbehöriga (få spika rör, dra tråd osv). Det tror jag skulle göra väldigt mycket för säkerheten. Jag har massor med bekanta som verkligen inte borde göra så mycket som att laga en skarvsladd, men de anser sig ha koll på det och då tycker de att de enligt lag har tillbörlig kunskap och får göra det.
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Exakt min syn också. Tack Yens.yens skrev:Med en "hempularbehörighet" skulle man kunna MINSKA befogenheterna för gemene man och öka dem något för hempularbehöriga (få spika rör, dra tråd osv). Det tror jag skulle göra väldigt mycket för säkerheten. Jag har massor med bekanta som verkligen inte borde göra så mycket som att laga en skarvsladd, men de anser sig ha koll på det och då tycker de att de enligt lag har tillbörlig kunskap och får göra det.
