Status
Inte öppen för fler kommentarer.
En tanke till. Som någon skrev tidigare så är ju knappt någon behörig elektriker ense om hur man ska tolka reglerna. Hur kan det då inte bli om ytterligare 7 miljoner människor ska tolka regler efter sitt sätt ??
 
pellefant skrev:
Ja men tänk vad mycket pengar "svensson"kan spara på att slippa leja en elektriker till enklare jobb som att tex byta tvättmaskinen, dra ett vp-rör osv:D

första dagen och 45 inlägg hittills!
Matte är inte din "cup of tea" va? :)
 
En utbildning borde kanske inte vara 400 timmar. Tror knappast att alla vill gå utbildningen. Tyvärr är det många idag som får byta eluttag, som vet att de kan och som vet att el inte är farligt.

Kan man lära dem att el är livsfarligt kanske man har räddat något liv.
 
Kursen ska ju självklart ingå i grundskolan så att alla kan göra detta, det blir orättvist annars om bara överklassen ska kunna gå kursen!
 
p3C skrev:
pefo.
det blir svårt att utföra dina begränsade installationer utan att få koppla en dosa.
Det står inte angivet att man får göra annat än sätta upp och flytta enstaka armatur, brytare eller uttag.
Med tillhörande kablar står det också. Dvs behöver man sätta upp ett nytt uttag och dra ny kabel till detta uttag från exvis en dosa så är det OK. Däremot får man inte sätta upp ett uttag eller en belysning och ansluta en ny grupp i centralen.
 
Om du ställer frågan om jag skulle gå utbildningen? Ja, absolut, men inte 400-600h.

Vad är hemmabehörighet:

Förutom dagens "nödig kännedom" bör ingå:
- Montera dosor och rör.
- dra kabel i rör. Färgval och dess funktion.
- Montera utanpåliggande kabel
- kännedom om egenskaper och tillämpningar av vanligt förekommande kabeltyper. Skall veta var och när olika typer används i bostadsmiljö.
- Ansluta ovanstående till lämplig kopplingsdosa.
- Förståelse för belastning per grupp.

Begränsning till 230v/10A med jordfelsbrytare installerad.

Finns säkert mer. Ställ frågan "vad hemmapular du med" så blir listan längre.

I min tanke vad man stöter på vid normal hemmarenovering. Detta sker redan i många villor, men det är okontrollerat idag.
 
Men hur skulle det då gå med det här forumet, om alla som vill, får och kan allt om "enkla" elarbeten, har vi "experter" då mer att tillföra?
 
pefo.
Du får heller inte montera en kopplingdosa.
 
Tänk om vi alla var helt överens, vad skulle vi då käbbla om ?? ;)
 
elmont skrev:
Men hur skulle det då gå med det här forumet, om alla som vill, får och kan allt om "enkla" elarbeten, har vi "experter" då mer att tillföra?
Fast det ställs väl en hel del frågor i andra delar av forumet också, som inte är reglerat lika hårt som el-området!?
 
elmont skrev:
Men hur skulle det då gå med det här forumet, om alla som vill, får och kan allt om "enkla" elarbeten, har vi "experter" då mer att tillföra?
Det har ju diskuterats här på forumet om de som kan, "experterna", verkligen får tala om för någon som inte kan hur de ska göra en viss sak som de inte är behöriga att göra.

Borde väl kännas bättre att svara med expertråd till någon som verkligen FÅR utföra arbetet sedan.
 
it-snubben skrev:
I min tanke vad man stöter på vid normal hemmarenovering. Detta sker redan i många villor, men det är okontrollerat idag.
Hur skulle detta bli mer kontrollerat då?? Kostar det nåt så skiter många i det och då blir det ändå inte mer kontrollerat. Det är bara inse, vissa regler måste man leva efter vare sig man tycker de är fel eller rätt. De har ju ett syfte, vilket är att rädda liv.
 
it-snubben skrev:
Det har ju diskuterats här på forumet om de som kan, "experterna", verkligen får tala om för någon som inte kan hur de ska göra en viss sak som de inte är behöriga att göra.

Borde väl kännas bättre att svara med expertråd till någon som verkligen FÅR utföra arbetet sedan.
det är så att man får inte uppmana/ hjälpa någon att göra lagbrott genom att "tipsa" tex här på forumet, det strider mot svensk lag. och det ska tydligen gälla för alla typer av lagöverträdelser, inte bara av ellagen
 
gnistjagare skrev:
Hur skulle detta bli mer kontrollerat då?? Kostar det nåt så skiter många i det och då blir det ändå inte mer kontrollerat.
Det skulle tex bli mera kontrollerat genom att det är fler som vet risker och vad som gäller. Allmänkännedomen blir alltså högre. (Friends don´t let friends drive drunk)
 
it-snubben skrev:
Det skulle tex bli mera kontrollerat genom att det är fler som vet risker och vad som gäller. Allmänkännedomen blir alltså högre. (Friends don´t let friends drive drunk)
Där kan du ha en poäng, men jag tror det är få människor som hoppar på ditt entusiastiska tåg att gå denna "kursen". Kostar det någonting så har folk en tendens att skita i det, och då är vi tillbaka på ruta 1 igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.