31 392 läst ·
245 svar
31k läst
245 svar
Stora tråden om behörighet!
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
En tanke till. Som någon skrev tidigare så är ju knappt någon behörig elektriker ense om hur man ska tolka reglerna. Hur kan det då inte bli om ytterligare 7 miljoner människor ska tolka regler efter sitt sätt ??
En utbildning borde kanske inte vara 400 timmar. Tror knappast att alla vill gå utbildningen. Tyvärr är det många idag som får byta eluttag, som vet att de kan och som vet att el inte är farligt.
Kan man lära dem att el är livsfarligt kanske man har räddat något liv.
Kan man lära dem att el är livsfarligt kanske man har räddat något liv.
Med tillhörande kablar står det också. Dvs behöver man sätta upp ett nytt uttag och dra ny kabel till detta uttag från exvis en dosa så är det OK. Däremot får man inte sätta upp ett uttag eller en belysning och ansluta en ny grupp i centralen.p3C skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Om du ställer frågan om jag skulle gå utbildningen? Ja, absolut, men inte 400-600h.
Vad är hemmabehörighet:
Förutom dagens "nödig kännedom" bör ingå:
- Montera dosor och rör.
- dra kabel i rör. Färgval och dess funktion.
- Montera utanpåliggande kabel
- kännedom om egenskaper och tillämpningar av vanligt förekommande kabeltyper. Skall veta var och när olika typer används i bostadsmiljö.
- Ansluta ovanstående till lämplig kopplingsdosa.
- Förståelse för belastning per grupp.
Begränsning till 230v/10A med jordfelsbrytare installerad.
Finns säkert mer. Ställ frågan "vad hemmapular du med" så blir listan längre.
I min tanke vad man stöter på vid normal hemmarenovering. Detta sker redan i många villor, men det är okontrollerat idag.
Vad är hemmabehörighet:
Förutom dagens "nödig kännedom" bör ingå:
- Montera dosor och rör.
- dra kabel i rör. Färgval och dess funktion.
- Montera utanpåliggande kabel
- kännedom om egenskaper och tillämpningar av vanligt förekommande kabeltyper. Skall veta var och när olika typer används i bostadsmiljö.
- Ansluta ovanstående till lämplig kopplingsdosa.
- Förståelse för belastning per grupp.
Begränsning till 230v/10A med jordfelsbrytare installerad.
Finns säkert mer. Ställ frågan "vad hemmapular du med" så blir listan längre.
I min tanke vad man stöter på vid normal hemmarenovering. Detta sker redan i många villor, men det är okontrollerat idag.
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Det har ju diskuterats här på forumet om de som kan, "experterna", verkligen får tala om för någon som inte kan hur de ska göra en viss sak som de inte är behöriga att göra.elmont skrev:
Borde väl kännas bättre att svara med expertråd till någon som verkligen FÅR utföra arbetet sedan.
Hur skulle detta bli mer kontrollerat då?? Kostar det nåt så skiter många i det och då blir det ändå inte mer kontrollerat. Det är bara inse, vissa regler måste man leva efter vare sig man tycker de är fel eller rätt. De har ju ett syfte, vilket är att rädda liv.it-snubben skrev:
det är så att man får inte uppmana/ hjälpa någon att göra lagbrott genom att "tipsa" tex här på forumet, det strider mot svensk lag. och det ska tydligen gälla för alla typer av lagöverträdelser, inte bara av ellagenit-snubben skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Det skulle tex bli mera kontrollerat genom att det är fler som vet risker och vad som gäller. Allmänkännedomen blir alltså högre. (Friends don´t let friends drive drunk)gnistjagare skrev:
Där kan du ha en poäng, men jag tror det är få människor som hoppar på ditt entusiastiska tåg att gå denna "kursen". Kostar det någonting så har folk en tendens att skita i det, och då är vi tillbaka på ruta 1 igen.it-snubben skrev: