Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Så då kan vi alltså konstatera att allt det extra inte ingår i behörigheten och vi är tillbaka i diskussionen behörigheter kontra hempul?
 
OlaF skrev:
Hur många av de "vanliga" elektrikerna som installerar uttag hemma hos folk klättrar även i stolpar och kör skylift? Ingen av de tre elektriker jag känner iaf. men de är kanske undantag?

Ingår klättring, skylift, truck o.s.v. i den behörighet vi diskuterar här? Alltså 3 år gymnasium och 2 år praktik, för att få utföra de jobb vi hempulare vill ha "lightbehörighet" till? Isåfall får jag ta och se över min åsikt om hur ingående utbildningen är.
Nej, den kunskapen/färdigheten ingår inte i den behörigheten vi diskuterar här och jag vet inte varför du överhuvudtaget tog upp det till diskussion först heller, jag bara svarade på ditt felaktiga påstående!
 
Mikael_L
p3C skrev:
Med begränsad behörighet får man inte utföra några elinstallationer. Man får bara byta ut elmateriel. ex. cirkulatonspumpar, tvättmaskiner etc.
Om det nu vore som någon påstod längre upp att en person med BB kan dra kabel och koppla in men inte röra centralen så skulle en lärling kunna ansvara för ett helt industribygge, eller en vilainstallation om en med allmän behörighet kom och la på kablarna i centralen.

Vet inte var denna vanföretällning kommer ifrån, BB är en vaktmästarbehörighet.
Ja nånting mer än byta befintlig utrustning måste det iaf vara!
Men jag vet inte var gränsen för enstaka ljusarmatur/installationsströmställare/uttag går.

Vad omfattar begränsad behörighet BB1?

"vissa elinstallationsarbeten på anläggning med systemspänning högst 1000 V"

uppsättning och flyttning i befintlig gruppledning av enstaka ljusarmatur, installationsströmställare och uttag med tillhörande kablar samt fast anslutning och losskoppling av maskin, apparat, bruksföremål eller annan anordning med tillhörande styr-, regler-, säkerhets- och indikeringsdon samt förläggning och anslutning av kablar tillhörande donen.

enligt ELSÄK-FS 1996:2, 9 §

Men om det är BB2 du menar, så håller jag med dig.
 
Hehe, det spelar ingen roll inom vilken verksamhet man argumenterar i. Det finns alltid folk som absolut inte för sitt liv kan förstå varför det finns lagar/förordningar som begränsningar vissa handlingar! Det heter att :det är väl inge svårt, det klarar väl vem som helst, bara man tar det varsamt, bara man frågar istället. Kastar man sedan in ett litet motargument för att visa att det trots allt inte kanske är så enkelt alltjämt för att personen i fråga ska tänka till och att kanske förstå helheten i det hela så snärjer man in sig ytterligare i tankevurpor.
Det gäller inte bara inom el utan kan vara varför i allsindar det är 90 km/h på en rak och fin motorväg och man kör en ny,stor krocksäker bil. Det borde vara 150 minst för jag kör bra efter att ha haft körkort i 30 år. Eller att flyga, de är väl inge svårt. Starta och landa i motvind klarar man väl att hålla reda på. Bara att gasa, hålla höjden och svänga. Ge mig 1 vecka med en instruktör fixar jag det ju ! Lång text blev det. Förstår ni min tanke ??
 
Visst finns det lagar och förordningar. Dessa finns av en anledning och de ska man också följa.

Jag menar att med anpassad information och/eller utbildning samt ett begränsat arbetsområde så fungerar det iallafall.

Du får utföra flygningar med begränsad utbildning. Tex segelflyg, miniflyg osv. Men det finns regler om vart och hur du ska göra det.

Du får köra 150km/h. På för ändamålet anpassade banor.

Jag vidhåller fortfarande för att en hemmabehörighet är säkrare än dagens system.
 
it-snubben skrev:
Jag vidhåller fortfarande för att en hemmabehörighet är säkrare än dagens system.
Säg då att ni bör gå en kurs på 400-600 tim. Vilket kanske kan kosta 30000:- med material, lokalhyra och lärarlön m.m. För man måste ju utgå från att de som börjar är helt "rudis" på el. Blir ju svårt att ta bakgrundsfakta på varje individ och göra en validering av detta. Vem skulle vara beredd att betala dessa priser tror du?

Min gissning är ingen. Hur detta sedan skulle bli bättre har jag svårt att få in.
 
Mikael_L skrev:
Ja nånting mer än byta befintlig utrustning måste det iaf vara!
Men jag vet inte var gränsen för enstaka ljusarmatur/installationsströmställare/uttag går.



Man får byta och till och med utöka den befintliga elinstallationen med en belysningsarmatur, brytare eller vägguttag.
Men det betyder inte att man får utföra elinstallationen i ett helt hus eller ens ett rum.
 
Om man fortsätter din tanke om hemmabehörighet så kommer det inte att stanna där ni tänker er nu. Som ett brev på posten kommer det att komma krav på mer långtgående arbeten. Argument som: att nu när vi får göra det här varför får vi inte göra det här då för det är inte heller svårt ?? Det kommer bara att flytta fram linjen lite till och vi kommer att ha precis samma dilemma som nu. Man "släpper" lite på regler och vips så har man krav på att släppa på reglerna lite till.
Just nu känns det som att vi med behörigheter måste förvara oss mot alla som vill och kan själv. Vi kan inget göra åt detta utan det måste stiftas nya lagar om det och det är bara att acceptera. Nu sticker jag ut hakan lite med att säga: eftersom vi har läst och jobbat länge med el så ser vi faror,möjligheter, sannolikheter, effekter, konsekvenser med att jobba med el. Det är det som är svårt att förklara till dom som inte försöker att förstå det vi menar.Ännu en lång text ! :p
 
gnistjagare skrev:
Säg då att ni bör gå en kurs på 400-600 tim. Vilket kanske kan kosta 30000:- med material, lokalhyra och lärarlön m.m. För man måste ju utgå från att de som börjar är helt "rudis" på el. Blir ju svårt att ta bakgrundsfakta på varje individ och göra en validering av detta. Vem skulle vara beredd att betala dessa priser tror du?

Min gissning är ingen. Hur detta sedan skulle bli bättre har jag svårt att få in.
Skulle kunna tänka mig att det där är samma argumentation som skorstensfejarna hade när det blev prat om att villaägarna skulle få sota sin egen skorsten själv. Och hur ser det ut idag?

Observera. Jag vill inte på något sätt föringa de utbildade elektrikernas kunnade och utbildning. Anser bara att det finns saker som även vi husägare borde få göra som vi inte får idag.
 
p3C skrev:
Med begränsad behörighet får man inte utföra några elinstallationer. Man får bara byta ut elmateriel. ex. cirkulatonspumpar, tvättmaskiner etc.
Om det nu vore som någon påstod längre upp att en person med BB kan dra kabel och koppla in men inte röra centralen så skulle en lärling kunna ansvara för ett helt industribygge, eller en vilainstallation om en med allmän behörighet kom och la på kablarna i centralen.

Vet inte var denna vanföretällning kommer ifrån, BB är en vaktmästarbehörighet.
Med BB1 får man faktiskt utföra just begränsade installationsarbeten, bla uppsättning av brytare och anslutningsdon med tillhörande kablar. Men man får inte göra arbeten i elcentralen för att koppla in dessa kablar. Så tolkar jag (och andra) dessa föreskrifter.
 
p3C skrev:
Man får byta och till och med utöka den befintliga elinstallationen med en belysningsarmatur, brytare eller vägguttag.
Men det betyder inte att man får utföra elinstallationen i ett helt hus eller ens ett rum.
Var det väl ingen som påstod heller? Begränsad betyder just begränsad.
 
it-snubben skrev:
Skulle kunna tänka mig att det där är samma argumentation som skorstensfejarna hade när det blev prat om att villaägarna skulle få sota sin egen skorsten själv. Och hur ser det ut idag?
Men hur blir det med din hemmabehörighet då?? Det är väl bättre om du svarar på frågeställningen jag skrev och inte snurrar in på skorstensfejarna. Hur tycker du en "lightbehörighet" bör se ut, när alla har olika förutsättningar??
 
Men med en "Behörighet-light" skulle vi då inte få säkrare installationer? Så här var min tanke:

Ta en husägare som vill ha ytterligare ett uttag i vardagsrummet, frugan har nämligen tröttnat på den långa sladden över golvet till den nya golvlampan.
han har inte gått någon kvällskurs och när han frågade på ett forum vilken kabel han skulle köpa fick han till svar "Det får du inte göra, ring en elektriker".
Frugan tjatar och vid ett besök i bygghandeln ser han en massa kablar, han vet inte varför han ska ta 1.5 kvadratskabel istället för den slanka och snygga 0.75 kvadrats lampsladden (samma typ som lampan är ansluten med).

På en "Behörighet-light" kurs skulle han ha lärt sig vad man måste ha i åtanke innan man kan sätta upp ett nytt uttag.

Varför inte införa ett krav på att besikta el-anläggningen vid ägarbyte, då kan man hitta och åtgärda osäkra installationer som "hemmapularen" fått göra.
 
pefo.
det blir svårt att utföra dina begränsade installationer utan att få koppla en dosa.
Det står inte angivet att man får göra annat än sätta upp och flytta enstaka armatur, brytare eller uttag.
 
gnistjagare skrev:
Säg då att ni bör gå en kurs på 400-600 tim. Vilket kanske kan kosta 30000:- med material, lokalhyra och lärarlön m.m. För man måste ju utgå från att de som börjar är helt "rudis" på el. Blir ju svårt att ta bakgrundsfakta på varje individ och göra en validering av detta. Vem skulle vara beredd att betala dessa priser tror du?

Min gissning är ingen. Hur detta sedan skulle bli bättre har jag svårt att få in.
Ja men tänk vad mycket pengar "svensson"kan spara på att slippa leja en elektriker till enklare jobb som att tex byta tvättmaskinen, dra ett vp-rör osv:D

första dagen och 45 inlägg hittills!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.