31 392 läst ·
245 svar
31k läst
245 svar
Stora tråden om behörighet!
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det berodde väl förmodligen på att du utbildades till just den uppgift som du skulle utföra.OlaF skrev:
Jag fick köra lastbil med släp i lumpen efter 2 veckors utbildning. Även på allmän väg. Men bara medans jag låg inkallad. Gissar att du inte får pula med ställverk i det civila?
Det är ju bara en gymnasieutbildning, så det är nog mycket långsammare tempo än på normala högskolekurser. Sen är det väl inte de mest studiebegåvade som väljer den utbildningen heller, så tempot måste väl anpassas så att de flesta eleverna kan hänga med.gnistjagare skrev:
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Intressant tråd!
Nej, det här med lightbehörighet eller liknande har diskuterats förr och visst borde det vara en rimlig väg att gå eller efterkontrollsystem.
Jag håller nog med dig att förståelse är mycket viktigt annars kan det snart barka iväg...Ganska intressant då att relativt många trådar här på forumet faktiskt utmynnar i att behöriga diskuterar just HUR reglerna skall tolkas, inte VARFÖR. Frågan är då om regleverket i sig är för snårigt eller om de behöriga här är okunniga yrkesmän. Jag tror det förra, regelverket är ärketypen av Svensk byråkrati och ett utbrett skråtänkande. Jag menar, de som skriver reglerna är väl troligtivs elektriker inte jurister eller?pefo skrev:
Nej, det här med lightbehörighet eller liknande har diskuterats förr och visst borde det vara en rimlig väg att gå eller efterkontrollsystem.
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Yiiihaaa. Det blir ett stagedive rätt in i denna tråd.
Just en lightbehörighet är något jag, som husägare, har drömt om länge.
Idag är det ju tillåtet att utan utbildning byta tex uttag. Med nödvändig kännedom. Jag vet många som jag definitivt inte skulle låta göra detta, men som själva anser sig ha kännedomen. Vad ger det för säkerhet? Totalt okontrollerat skulle jag säga.
Så inför en, givetvis frivillig, utbildning för husägare och ta bort den allmänna kännedomsbehörigheten. Utbildningen ger denne rätt att utföra "mindre förändringar i bostadens elsystem" (kallar den härmed MFIBE).
Denna "MFIBE" skulle då vara en utökning av dagens "nödvändig kännedoms"-dravel och ge husägaren mera möjligheter att utföra förändringar eftersom husägaren styrs till att ha kännedomen som krävs.
I kursen kan man även inkludera saker som att dra tomrör (som för gemene man bara låter löjligt att man inte får göra) och hur man läser inkopplingsinformationen på tvättmaskinen.
Alltså, har du gått kursen så får du göra vissa saker. Annars rör du inte ens ett uttag.
Ett efterkontrollsystem är ju inte heller fel. Det förekommer ju redan inom andra grenar. Tex provtryckning av skorsten innan den får användas.
Väntar på påhoppen
Just en lightbehörighet är något jag, som husägare, har drömt om länge.
Idag är det ju tillåtet att utan utbildning byta tex uttag. Med nödvändig kännedom. Jag vet många som jag definitivt inte skulle låta göra detta, men som själva anser sig ha kännedomen. Vad ger det för säkerhet? Totalt okontrollerat skulle jag säga.
Så inför en, givetvis frivillig, utbildning för husägare och ta bort den allmänna kännedomsbehörigheten. Utbildningen ger denne rätt att utföra "mindre förändringar i bostadens elsystem" (kallar den härmed MFIBE).
Denna "MFIBE" skulle då vara en utökning av dagens "nödvändig kännedoms"-dravel och ge husägaren mera möjligheter att utföra förändringar eftersom husägaren styrs till att ha kännedomen som krävs.
I kursen kan man även inkludera saker som att dra tomrör (som för gemene man bara låter löjligt att man inte får göra) och hur man läser inkopplingsinformationen på tvättmaskinen.
Alltså, har du gått kursen så får du göra vissa saker. Annars rör du inte ens ett uttag.
Ett efterkontrollsystem är ju inte heller fel. Det förekommer ju redan inom andra grenar. Tex provtryckning av skorsten innan den får användas.
Väntar på påhoppen
Tja, utöver elsäkerheten så ingår ju en massa andra moment som vanliga elektriker slipper. Svetsning, brytare som väger tre ton, skylift, HLR/sjukvård, klättring o.s.v. Så "uppgiften" är nästan svår att bedöma. Mer än en vanlig elektriker iaf.pefo skrev:
Jag vet faktiskt inte hur reglerna ser ut med vad jag får göra civilt. Tydligen åkte några tidigare elever till u-länder och jobbade civilt med ställverk i biståndsprojekt, utan ytterligare utbildning i just el. Men vad jag har för "behörighet" i Sverige vet jag faktiskt inte.
Innan jag får en massa skit för mina inlägg så vill jag poängtera att visst ingår det en massa i en behörighet som jag inte skulle ge mig på och som jag respekterar att man ska ge fan i som "civil". Men, jag tycker nog att vissa med behörigheter i olika områden ibland slår sig litet väl för bröstet när det gäller vad de kan och vad en hempulare klarar. (Attans, nu får jag skit likförbaskat)
Exemplet med diskmaskinen är jättebra tycker jag. Enkelt jobb som inte är så självklart som man kunde tro. Men, man kan väl fråga någon kunnig om hur det brukar vara kopplat och hur man testar om det stämmer? Precis som man gör när man mekar med bilen. Byta bromsar får jag göra och det kan ju bli hur farligt som helst om man inte vet vad man pysslar med. Jag tycker alltså fortfarande att vissa (t.o.m. rätt många) jobb borde man få göra själv men att det ska finnas någon form av besiktningsinstans.
Om man tog fram bra besiktningsrutiner så borde det inte ta lika lång tid att kontrollera som att göra hela jobbet. Klarar man att kontrollera en hel bil på en kvart så borde man väl kunna kolla genom en elinstallation hyfsat snabbt. Personligen tycker jag inte att en felaktig bil är mindre farlig än en felaktig elinstallation.
Usch, varför skriver jag alltid så mycket?
Jag håller med om att behörighetssystemet är föråldrat och att förståelse för VARFÖR man gör som man gör är otroligt viktigt samt att vissa saker inte borde vara behörighetspliktigt.
Men bara för att kasta ytterligare bränsle på elden så undrar jag bara HUR en med eventuell "lightbehörighet" kontrollerar kontinuitetet mot sann jord när han byter tvättmaskin t.ex. och hur dokumentationen sker?
Vilken metod och vilka verktyg/instrument använder han, eller blir det månne så att han helt enkelt skiter i kontrollen så har vi ånyo ett potentiellt dödshot inbyggt i nått av våra bostäder?
Frågan är ju självklart komplex, men kanske att man ska dra gränsen vid just sådana jobb som kräver mätning och protokoll, för det krävs ju även en viss förmåga att analysera mätresultaten och se om dom ligger inom rimliga gränser och vilka eventuella åtgärder som behöver vidtas om dom inte är ok förutom att du ska ha dom rätta verktygen (ingen multimeter från Classe i sjön för 199
!
Men även enklare icke behörighetskrävande jobb kan ju gå fel!
http://www.elsakerhetsverket.se/download/18.604e011294a8affb8000667/Rapport_Heestad.pdf
Till syvende och sist så är det ju just olyckorna som man vill åt, och den springande punkten är ju hur vi kommer åt dom och alla presumtiva tickande brandbomber som är installerade runt om i vårt avlånga land!?
Men bara för att kasta ytterligare bränsle på elden så undrar jag bara HUR en med eventuell "lightbehörighet" kontrollerar kontinuitetet mot sann jord när han byter tvättmaskin t.ex. och hur dokumentationen sker?
Vilken metod och vilka verktyg/instrument använder han, eller blir det månne så att han helt enkelt skiter i kontrollen så har vi ånyo ett potentiellt dödshot inbyggt i nått av våra bostäder?
Frågan är ju självklart komplex, men kanske att man ska dra gränsen vid just sådana jobb som kräver mätning och protokoll, för det krävs ju även en viss förmåga att analysera mätresultaten och se om dom ligger inom rimliga gränser och vilka eventuella åtgärder som behöver vidtas om dom inte är ok förutom att du ska ha dom rätta verktygen (ingen multimeter från Classe i sjön för 199
Men även enklare icke behörighetskrävande jobb kan ju gå fel!
http://www.elsakerhetsverket.se/download/18.604e011294a8affb8000667/Rapport_Heestad.pdf
Till syvende och sist så är det ju just olyckorna som man vill åt, och den springande punkten är ju hur vi kommer åt dom och alla presumtiva tickande brandbomber som är installerade runt om i vårt avlånga land!?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 806 inlägg
Sverre, skall börja med att säga att jag i stort håller med det du skriver.
Men exemplet med kontinuitetsmätningen vid tvättmaskinsbyte blir lite krystat. För om jag har förstått det rätt så får ju en person med BB1 göra en sådan istallation, samtidigt så kräver en korrekt kontroll av jorden att man gör ingrepp i centralen, vilket den BB1 behörige inte har rätt att göra. Eller tänker jag fel?
Men exemplet med kontinuitetsmätningen vid tvättmaskinsbyte blir lite krystat. För om jag har förstått det rätt så får ju en person med BB1 göra en sådan istallation, samtidigt så kräver en korrekt kontroll av jorden att man gör ingrepp i centralen, vilket den BB1 behörige inte har rätt att göra. Eller tänker jag fel?
Läs gårna hela tråden, frågan var att yens kunde läsa in hela 3 års teori på 2 månader. då det är 1440 tim så blir det inte mycket sömn..Tony2 skrev:
Det räcker tom med BB2 som behörighet för att koppla ur och in en fast inkopplad maskin typ tvättmaskin. Så någon kontinuitetskontroll kommer knappast att göras.hempularen skrev:Sverre, skall börja med att säga att jag i stort håller med det du skriver.
Men exemplet med kontinuitetsmätningen vid tvättmaskinsbyte blir lite krystat. För om jag har förstått det rätt så får ju en person med BB1 göra en sådan istallation, samtidigt så kräver en korrekt kontroll av jorden att man gör ingrepp i centralen, vilket den BB1 behörige inte har rätt att göra. Eller tänker jag fel?
Såg dessutom att det finns en BB3 behörighetsnivå också. Den kräver visst inte samma praktiska erfarenhet som BB2 men teorin är densamma.
Kan ju bara säga att BB1-BB3 är det nästan ingen elektriker som tar ut. Det är mest kyl, styr/regler och en del vvs:are som tar ut denna för att kunna utföra sina jobb lagligt. Den kostar ju trots allt 2000:- att få ut.pefo skrev:
Vet du vad en elektriker gör/behöver/måste kunna?OlaF skrev:
HLR behövs defintivt! Livrädning vid elskada skall repeteras regelbundet!
Skylift behöver alla elektriker ha som gör mer jobb än spika kulo efter golvlisten (lite hård-draget, men otroligt mycket av installationer sitter på höga höjder!)
Klättring behöver dom som jobbar i alla civila stolpar (och det är nog dom flesta el-stolparna i vårat land)
Truck-kort har alla elektriker på industrin där jag jobbar.
Svetsning är ju kanske inte så aktuellt, men heta arbeten är inte fel att ha om det ska köras med varmluftspistol eller vinkelslip!
Hur många av de "vanliga" elektrikerna som installerar uttag hemma hos folk klättrar även i stolpar och kör skylift? Ingen av de tre elektriker jag känner iaf. men de är kanske undantag?
Ingår klättring, skylift, truck o.s.v. i den behörighet vi diskuterar här? Alltså 3 år gymnasium och 2 år praktik, för att få utföra de jobb vi hempulare vill ha "lightbehörighet" till? Isåfall får jag ta och se över min åsikt om hur ingående utbildningen är.
Ingår klättring, skylift, truck o.s.v. i den behörighet vi diskuterar här? Alltså 3 år gymnasium och 2 år praktik, för att få utföra de jobb vi hempulare vill ha "lightbehörighet" till? Isåfall får jag ta och se över min åsikt om hur ingående utbildningen är.
Med begränsad behörighet får man inte utföra några elinstallationer. Man får bara byta ut elmateriel. ex. cirkulatonspumpar, tvättmaskiner etc.
Om det nu vore som någon påstod längre upp att en person med BB kan dra kabel och koppla in men inte röra centralen så skulle en lärling kunna ansvara för ett helt industribygge, eller en vilainstallation om en med allmän behörighet kom och la på kablarna i centralen.
Vet inte var denna vanföretällning kommer ifrån, BB är en vaktmästarbehörighet.
Om det nu vore som någon påstod längre upp att en person med BB kan dra kabel och koppla in men inte röra centralen så skulle en lärling kunna ansvara för ett helt industribygge, eller en vilainstallation om en med allmän behörighet kom och la på kablarna i centralen.
Vet inte var denna vanföretällning kommer ifrån, BB är en vaktmästarbehörighet.
OlaF skrev:Hur många av de "vanliga" elektrikerna som installerar uttag hemma hos folk klättrar även i stolpar och kör skylift? Ingen av de tre elektriker jag känner iaf. men de är kanske undantag?
De flesta elektriker kör väl skylift. Jag gör det ofta nu för tiden.
Men jag har aldrig hört att man behöver nåt cert för det.
