Byggahus.se

Stor prisuppgång på hus sista månaderna

1. Cancerman_777
    Renoverare · Skåne · 2 080 inlägg

Cancerman_777

Renoverare
    Jag håller absolut med att viss teknik stiger mer än inflationen. Definitivt är allt "det senaste" hutlöst dyrt. Ett exempel som går i motsatt riktning är tv-apparater. En 28-tummare idag kostar bråkdelen av vad en 28-tummare kostade under 80- och 90-talet i förhållande till inkomsterna. För att inte ta datorer som exempel. Vad kostade en dator under 80-talet och vad kostar en idag? Det är tom lägre belopp idag än under början av 90-talet.

Samsung - ja, sålde fler telefoner än Apple, men avsevärt billigare. Dagens modeller är ju i samma prisklass som Apples, av ditt tidigare inlägg att döma. Förr var Samsung inte ett premiummärke, idag verkar de vilja vara eller bli det.

Jag har inte "bestämt mig", men jag upplever det som att du och Hastings stirrar er blinda på just de modellerna från de leverantörerna som säljs på det sätt som ni vill ha, noterar att det blivit dyrare och ropar "allting blir bara dyrare". Detta trots att KPI säger annat, standarden säger annat, multipla produktsegment säger annat.

Inbyggd åldersgräns på produkter är ett gissel. Apple åkte ju dit i EU-domstol för det. Dessvärre är det billigare att ta böterna och fortsätta än att tvingas ställa om.

2. U
    Medlem · 340 inlägg

Unikt namn

Medlem
    Det blir inte rättvist att kolla på en 28tums TV idag, ingen köper en sådan TV.
    På samma vis köper man inte oisolerade timmerkojor med jordgolv idag.
    Det ställs både krav från konsumenter och myndigheter på att höja effektiviteten eller nivån av leverans.

Standarden höjs, men det gör även priset vi betalar. Och i teknik går det funktionsinflation.

Snart kan din kaffebryggare spela MS RÖJ med dig, men den håller bara 2-3år.
    Är det en defaktoförbättring?

Varför prisökningarna inte syns i KPI kanske du kan svara på?

Inflationstakten enligt KPIF är alltså 0.7%. Trots att bostäder exempelvis gått upp 10-15%.

Besynnerligt.

3. Viktor.J
    Renoverare · Saltsjö-boo (Blekinge exil) · 594 inlägg

Viktor.J

Renoverare
    Byggahus.se: Huspriserna har gått upp sista månaderna
    Byggahus.se´s medelmmar:
    - OST har blivit dyrt
    - Vad kallar du ost ?
    - Inplastad ? HA DET ÄR INTE OST
    ...
    ...
    ...
    - Jag vill inte ha kamera på min mobil

:)

• Laddar…
  4. M
    Medlem · 133 inlägg

Mach77777

Medlem
    Hade denna insikt för 2 år sedan. Det är mer risk att stå utanför än att vara exponerad i en krasch med högre räntor. En krasch innebär akut deflation som man kommer kontra med akut pengatryckande.

Man kan faktiskt påstå att vi redan har kraschat och banker försöker hålla tillbaka deflationsmonstret som innebär konkurser och högre räntor genom pengatryckande. Vi har sett detta utspelas sedan åtminstone 2008, men nu är det övertydligt till och med i Sverige med det senaste stimulanspaketet. Lika bra att belåna sig upp till tänderna mao, så du har något reellt när pengar inte är värda något längre.

5. Appendix
    Husägare · Roslagen · 3 018 inlägg

Appendix

Husägare

Ja. Det handlar väl om att vissa på forumet är ute och försöker "fynda" på denna marknaden.

Genom att det inte finns alternativa avkastningar som är "säkra" är det de fakto bättre att köpa ett boende nu. Jag har faktiskt svårt att se hur det ska bli ett ras inom det tillgångsslaget som inte korrigeras inom 24 månader. Då efterfrågan är stor och utbudet lågt skulle mest troligt en korrigering snarare innebära att det är en låg pristillväxt under en tid istället.

Sen är det ju klart att ovan nämnda åtgärder och obalanser skapar en risk. Men risken finns i alla tillgångsslag.

Har man relativt låg belåning kan man ju sitta still i båten när det svajjar.

6. J
    Medlem · stockholm · 4 652 inlägg

JohanLun

Medlem
    Med HÖG belåning är det dock en stor risk att köpa. Tyvärr har många av oss i sthockholm hög belåning. Kontentan är att vi "vinner" mkt på uppgång, men riskerar torska rejält i nedgång. Bor man så man kan betala större delen (eller hela boendet) kontant så håller jag med, att äga sitt boende är nog isåfall en stabilitet och trygghet.

Många kommer nog inte ha betalt tillbaka nog mycket för att bo kvar vid pension, men förhoppningsvis kan många isåfall sälja, skatta och få över nog pengar att köpa ett lågbelånat boende lite längre ut från stan... Behöver man inte pendla mellan jobb, skola, barnens fritidsaktiviteter så kanske det lockar mer att bo en bit utanför...

7. Appendix

Appendix

Husägare
    Är väl snarare tvärtom. När riksbanken går sårbrhetsanalys av marknaden så är de flesta relativt lågt belånade på grund av just uppgångarna.
    Det är en av anledningarna till att man ser att marknaden är högt värderad men det är ingen bubbla.

8. J
    Medlem · stockholm · 4 652 inlägg

JohanLun

Medlem
    OK, de som köpt nyligen har hög belåning. De som köpte för 10 år sen har nog fortfarande sannolikt höga lån men låg belåningsgrad. De som köpte för 25 år sen har knappt lån alls...

Sårbarheten hos kollektivet / medlet kan vara låg, men hos en mindre grupp individer (=nya på bostadsmarknaden) hög.

• Laddar…
  9. Appendix

Appendix

Husägare
    Jag köpte för två år sen och har 60% belåning. Och det är väl så att generellt bland de som har råd att köpa en villa i Sthlm blir det nog en relativt hög insats då man behöver varit med ett tag i bostadstrappan för att ha råd med en villa

Jag pratar om kollektivet när jag generaliserar. Enstaka personers situation är ju rätt irellevant för marknaden. Det är ju så riksbanken tänker när de värderar risken. Om de 5% av fastighetsägarna som har hög belåning drabbas av en nedgång så är det ju ingen risk för landet som det ser ut nu. Och det är ju belåning som är en av de stora indikatorerna för en bubbla. Då så många i Sverige som köper dyrt redan har stora pengar från tidigare affärer att stoppa in så finns det en krockkudde.

Skulle inte som ny på bostadsmarknaden köpa dyrt med hög belåning idag... Men det är kanske lättare säga när man varit på marknaden i 18 år nu :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.