Claes Sörmland
Aktuell marknadsundersökning av lågprissegmentet för Grevé:

Arla Ko Grevé 28% / billigaste Grevé 28% i den affären

Mathem 102,71 / 102,71 kr/kg

Willys 69,90 / 69,90 kr/kg

Coop 96,00 / 79,95 kr/kg

ICA (dyr affär) 93,90 kr / 78,90 kr/kg

Hemköp 99,00 kr/kg / 79,95 kr /kg

D v s inga tecken på ökat pris jämfört med de priser man fann i Konkurrensverkets utredning.

1066Hastings skrev:
Om du jämför med en ost köpt över disk med en vakuumförpackad ost så skiljer det i konsistens och färg och smak. Inte till fördel för vad jag kallar plastost då konsistensen påminner om plast.
Struntprat. Jag har aldrig sett någon vakuumförpackad ost öht. Det kanske finns men är definitivt inte vanligt.

Köper du rätt ost så är det ingen skillnad. Men självklart finns det billig äcklig ost.

P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Aktuell marknadsundersökning av lågprissegmentet för Grevé:

Arla Ko Grevé 28% / billigaste Grevé 28% i den affären

Mathem 102,71 / 102,71 kr/kg

Willys 69,90 / 69,90 kr/kg

Coop 96,00 / 79,95 kr/kg

ICA (dyr affär) 93,90 kr / 78,90 kr/kg

Hemköp 99,00 kr/kg / 79,95 kr /kg

D v s inga tecken på ökat pris jämfört med de priser man fann i Konkurrensverkets utredning.
Har jag rätt i att du inte har priser på ost över disk. Jag jämför med ost över disk för fem år sedan med ost över disk idag. Priser på plastost för fem år sedan har jag inga uppgifter på.

1066Hastings skrev:
Om vi nu tittar på huspriserna som stiger hela tiden. Vi har en inflation på ca 2-3% och en löneutveckling som ungefär följer inflationen. Inga allmänna prisstegringar. Allt är frid och fröjd i folkhemmet.

Hur kommer det sig att byggkostnaderna stiger när vi inte har några prisökningar. Vi har vilket jag förstått prissänkningar på det mesta. (vilket jag förvisso inte håller med om men för saken skull utgår vi från det).

Att det råder brist på byggbara tomter är ett faktum men det torde vara en enkel lösning politiskt om det är där skon klämmer. Vi har en fantastiskt bostadsbrist.

Så den enkla förklaringen är politiker som inte planerar för fler tomter gör att bopriserna skenar med 10% om året.

Edit

Då jag sitter i ett stort hus som är betalt så bryr jag mig faktiskt inte så mycket. Är mest förundrad att folk accepterar att betala dessa fantastiska priser för att bo någonstans. Då ett enkelt beslut om att stycka av fler tomter skulle lösa upp knuten och prisstegringarna på 10% skulle upphöra över en natt. 10% på en nybyggd villa på ca 5 miljoner är en del pengar som man med en enkel lösning skulle åtgärda med fler tomter.
Att byggpriserna stiger beror på löneökningar för byggarbetarna, chaufförerna som levererar materialet, ökande priser på mark, osv. Det är inte alls svårt att förstå. Priset på material stiger kanske. Med betoning på kanske. Jag har noterat att gips sjunkit i pris medan osb stigit i pris. Räkna på vad det kostar att bygga ett hus med egna händer så kostar det absolut inga 5 millar. Dock är det inte många som är beredda att göra det idag, utan man vill ha det nyckelfärdigt och då drar arbetskostnaden iväg ordentligt. Så ja, det är vad jag kan se som förklarar prisökningarna rörande hus. Vad kostar en snickare idag och vad kostade han för 30 år sedan? Retorisk fråga.

P
V vectrex skrev:
Struntprat. Jag har aldrig sett någon vakuumförpackad ost öht. Det kanske finns men är definitivt inte vanligt.

Köper du rätt ost så är det ingen skillnad. Men självklart finns det billig äcklig ost.
Faktum kvarstår att ost över disk har blivit betydligt dyrare än plastost undrar varför det är så. Sist jag köpte greve över disk någon månad sedan kostade den ca 389 SEK kilot. Vad får dig att tro att du kan ta ett sådant pris när enligt dig samma ost kostar 69 SEK Kilot. Kvinnan i charken berättade att osten blivit så dyr att ingen köper den och deras förluster ökar.

P
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Att byggpriserna stiger beror på löneökningar för byggarbetarna, chaufförerna som levererar materialet, ökande priser på mark, osv. Det är inte alls svårt att förstå. Priset på material stiger kanske. Med betoning på kanske. Jag har noterat att gips sjunkit i pris medan osb stigit i pris. Räkna på vad det kostar att bygga ett hus med egna händer så kostar det absolut inga 5 millar. Dock är det inte många som är beredda att göra det idag, utan man vill ha det nyckelfärdigt och då drar arbetskostnaden iväg ordentligt. Så ja, det är vad jag kan se som förklarar prisökningarna rörande hus. Vad kostar en snickare idag och vad kostade han för 30 år sedan? Retorisk fråga.
Nix lönerna ökar inte mer än inflationen. Enligt vad jag har förstått. Men du kan gärna komma med siffror som visar att byggnads har 10% löneökning per år

Edit
Om nu priserna ökar med 10% om året det är inte så att det är den kostnaden man kompenserar för. Det är hyfsat tufft för ett ungt par att skaffa hus idag. Så 10% är väl den kostnadsökningen som är rätt. Jag tycker det luktar inflation

Claes Sörmland
1066Hastings skrev:
Har jag rätt i att du inte har priser på ost över disk. Jag jämför med ost över disk för fem år sedan med ost över disk idag. Priser på plastost för fem år sedan har jag inga uppgifter på.
Det är förpackad ost jag kollade priserna på. Jag trodde ostförsäljningen över disk hade dött för många år sedan. Minns det från 80-talets barndom. Då förstår jag att du tycker ost är dyrt, du betalar ju för en extremt kostsam distributionsform.

• Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
1066Hastings skrev:
Nix lönerna ökar inte mer än inflationen. Enligt vad jag har förstått. Men du kan gärna komma med siffror som visar att byggnads har 10% löneökning per år

Edit
Om nu priserna ökar med 10% om året det är inte så att det är den kostnaden man kompenserar för. Det är hyfsat tufft för ett ungt par att skaffa hus idag. Så 10% är väl den kostnadsökningen som är rätt. Jag tycker det luktar inflation
Jag hittade någonting bättre. Absolut inte bästa källan i världen, men vad jag minns och vad jag kollat så stämmer det ganska bra.

Tidslinje: 40-talet till 00-talet - Generationerna https://mingeneration.story.aftonbladet.se/chapter/tidslinje/

Det är väldigt mycket som har blivit vansinnigt billigt med tiden, och såklart annat som blivit dyrare. Återigen är jag övertygad om att det handlar om huruvida man är beredd att ändra sina vanor eller inte.

1066Hastings skrev:
Faktum kvarstår att ost över disk har blivit betydligt dyrare än plastost undrar varför det är så. Sist jag köpte greve över disk någon månad sedan kostade den ca 389 SEK kilot. Vad får dig att tro att du kan ta ett sådant pris när enligt dig samma ost kostar 69 SEK Kilot. Kvinnan i charken berättade att osten blivit så dyr att ingen köper den och deras förluster ökar.
Vet inte vad du köper för ost. Men 69sek mot 389 är knappast samma vara. Långlagrad svensk greve brukar inplastad ligga runt 140kr kg i ordinarie pris.

Resten av priset består nog mest av påslag till all personal som behövs för att handla ost som man gjorde förr.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
1066Hastings skrev:

Edit
Vad gäller hus för unga så är det bullshit att det är värre nu än förr. Skillnaden idag är att unga skall bo centralt, ha nyare bilar (ja, helst plural), senaste elektroniken, åka på semestrar, osv. Så var det absolut inte när mina föräldrar satte bo. Det var till att bosätta sig en bra bit från städer, en extremt billig bil, ingen elektronik, helt ärligt så hade de sängar och matbord. Stolar till matbordet hade de inte råd att köpa till en början. Det finns gott om billiga hus som kräver lite arbete, men inte f-n ser jag några unga par på de visningarna. Så nej. Att det är tuffare för unga idag är bollocks.

P
Jag hittade någonting bättre. Absolut inte bästa källan i världen, men vad jag minns och vad jag kollat så stämmer det ganska bra.

Tidslinje: 40-talet till 00-talet - Generationerna [länk]

Det är väldigt mycket som har blivit vansinnigt billigt med tiden, och såklart annat som blivit dyrare. Återigen är jag övertygad om att det handlar om huruvida man är beredd att ändra sina vanor eller inte.
Tyvärr så klickar jag inte in på aftonbladet.

Att saker har blivit billigare är jag inte alls motståndare till. Elektronik är väl en av de saker som är mycket billigare. Jag kan ha fel men jag vill minnas att man påstod att inkråmet på elprylarna var ca 10-20 SEK på den tiden och att man betalade för utvecklingskostnaderna. Vi kan titta på grafikkort det finns säkert grafik kort för 100 000 SEK idag och det finns "normala" grafikkort för ett par tusenlappar. Nu gissar jag men krafset i det dyra är förmodligen bara några kronor. Nu gissar jag hejvilt (det finns säkert någon som kan det rätta) Så efter några år så sjunker priserna på grafikkortet och kan köpas av "vanliga människor" Tja man kan ju se det som en prissänkning men den är inte så relevant eftersom "vanliga människor inte köper grafikkort för 100 000 SEK (tänk KPI nu). Mer relevant är bröd och bas varor. Visst mjölk är en ganska stabil vara och hänger nog ihop med att folk skulle upptäcka prisökningar ganska fort. Min gissning och jag är förmodligen inte rätt person att debattera detta.

Oavsett så ser jag smygprisökningar i samhället. Loka citron 1,5 L 2018 (Stora skogsbrändernas år därav som jag minns det) Kostade lite drygt 7 SEK priset idag 10 SEK

P
Vad gäller hus för unga så är det bullshit att det är värre nu än förr. Skillnaden idag är att unga skall bo centralt, ha nyare bilar (ja, helst plural), senaste elektroniken, åka på semestrar, osv. Så var det absolut inte när mina föräldrar satte bo. Det var till att bosätta sig en bra bit från städer, en extremt billig bil, ingen elektronik, helt ärligt så hade de sängar och matbord. Stolar till matbordet hade de inte råd att köpa till en början. Det finns gott om billiga hus som kräver lite arbete, men inte f-n ser jag några unga par på de visningarna. Så nej. Att det är tuffare för unga idag är bollocks.
Vi konstaterar nu att vi är mil ifrån varandra. Du får nu rätt i att vi inte har några prisökningar och allt är frid och fröjd. Adjö min vän

1066Hastings skrev:
Tyvärr så klickar jag inte in på aftonbladet.

Att saker har blivit billigare är jag inte alls motståndare till. Elektronik är väl en av de saker som är mycket billigare. Jag kan ha fel men jag vill minnas att man påstod att inkråmet på elprylarna var ca 10-20 SEK på den tiden och att man betalade för utvecklingskostnaderna. Vi kan titta på grafikkort det finns säkert grafik kort för 100 000 SEK idag och det finns "normala" grafikkort för ett par tusenlappar. Nu gissar jag men krafset i det dyra är förmodligen bara några kronor. Nu gissar jag hejvilt (det finns säkert någon som kan det rätta) Så efter några år så sjunker priserna på grafikkortet och kan köpas av "vanliga människor" Tja man kan ju se det som en prissänkning men den är inte så relevant eftersom "vanliga människor inte köper grafikkort för 100 000 SEK (tänk KPI nu). Mer relevant är bröd och bas varor. Visst mjölk är en ganska stabil vara och hänger nog ihop med att folk skulle upptäcka prisökningar ganska fort. Min gissning och jag är förmodligen inte rätt person att debattera detta.

Oavsett så ser jag smygprisökningar i samhället. Loka citron 1,5 L 2018 (Stora skogsbrändernas år därav som jag minns det) Kostade lite drygt 7 SEK priset idag 10 SEK
Du har många principer, och vill du inte läsa källorna, så är det ditt val.
Basvaror har blivit billigare. Punkt.

Ja...och du ser inte kopplingen till att förr köpte man inte vatten på flaska. Man drack ur kranen. Idag är det någon fix idé att köpa vatten i butik som ofta är sämre än vattnet i kranen. När något blir poppis så brukar pris öka. Just Loka har ju kört sina reklamkampanjer ganska många år nu med nya smaker och annat tjafs. Det skall betalas, såklart. Där har du troligen dina prisökningar.

1066Hastings skrev:
Vi konstaterar nu att vi är mil ifrån varandra. Du får nu rätt i att vi inte har några prisökningar och allt är frid och fröjd. Adjö min vän
Ja, vi är troligen det om du inte kan se hur verkligheten ser ut.

Adjö, adjö. För andra gången.

Unikt namn
Ja då lär inte den stå för alltför mycket vad gäller prisökningen. Det jag då närmast tänker på är att Samsung 2012 höll på att slå sig in på marknaden med sin tredje generation mobiler. Idag, åtta år senare, har de byggt upp sitt varumärke och likt andra premiumvarumärken, tar betalt för just det...varumärket. Då får man kanske titta på andra uppstickare inom branschen och vad de erbjuder och vilken prestanda de produkterna har. Men visst, absolut kan priserna generellt gått upp, men att titta på en tillverkare är inte att få bekräftat att priserna ökat. Diesel-jeans var budget när jag var barn, lyx när jag var ung vuxen och numer vet jag inte ens om de finns. Fila var ett större märke, numer en doldis. Samma med Puma och Slaezenger och säker många andra.
Samsung började med smartphonevarumärket Galaxy redan 2009, men de har gjort telefoner åtminstonde sedan 90talet ( https://en.wikipedia.org/wiki/Samsung_Anycall ).
2011 sålde Samsung mer smartphones än apple.https://www.counterpointresearch.com/recap-of-the-smartphone-market-in-2011/
Höll på att slå sig in på marknaden känns inte som en rättvis beskrivning.

Men det är ju egentligen inte vad vi diskuterar.
För och ena sidan vill du ha specifika exempel, och andra sidan kan man inte kolla på specifika exempel och dra slutsatser?
Det blir svårt att motbevisa...
Jag kan visa fler exempel på teknikprylar som släpps varje år och där priset stigit, men det känns lite som att din magkänsla bestämt sig att det inte är så...

Hur som helst har inte satt mig in i detalj hur inflationen räknas ut, men jag kan konstatera att av de prylar jag har någorlunda koll på så har priset absolut stigit i en takt som överstiger inflationen.
Samtidigt som jag upplever att sådana prylar lättare går sönder och det tillverkas på ett sätt som gör att det blir omotiverat dyrt att laga dom jämfört med att byta till årets modell.

Jag tycker att det är en tråkig utveckling och slöseri med resurser.

• Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.