Hej!
Huset är lättbetongblock/blåbetong från 70-talet och jag ska byta ett 100 cm brett fönster till ett 180 cm brett.
Behöver jag lägga in en balk ovanför har någon gjort detta? Hittar ingen information om hur jag ska göra, har letat efter videos eller bloggar o dylikt för att se hur andra har gjort.
Mvh!
Huset är lättbetongblock/blåbetong från 70-talet och jag ska byta ett 100 cm brett fönster till ett 180 cm brett.
Behöver jag lägga in en balk ovanför har någon gjort detta? Hittar ingen information om hur jag ska göra, har letat efter videos eller bloggar o dylikt för att se hur andra har gjort.
Mvh!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
En byggkonstruktör bör ju räkna på hur kraftig balken och dess pelare (stöd) behöver vara utifrån t.ex. takkonstruktion, takbeläggning och snözon. Det kan ju t.ex. vara så att även grunden behöver förstärkas för att orka med de högre punktlasterna.
En bygganmälan ska också skickas in till kommunen.
En bygganmälan ska också skickas in till kommunen.
undrar hur fina alla husen skulle vara i sverige om det inte var för all bygglovsbyrokratin..
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
vissa grannar här har byggt jättefult haha, man får bygglov att bygga fult, det säger ju allt. fasad i lila? ok. 90-tals snickarglädje vitmålat burspråk med max antal spröjs på ett geometriskt minimalistiskt betong/ek funkis hus? ok. men det är ju bra att allt inte är likadant iofs men att det ska behövas planeras 36 år innan via 400 ritningar vad man vill göra.. argh.
anyways, min byggare fixar en stålbalk till mitt nya fönster. men när jag försöker köpa fönster i ek eller teak ser jag att det tar 6-8 veckor att få hem dom. så det går ju snabbare att jag bygger fönstren själv. känner någon till en snabb tillverkare (som inte har sommarlov)
anyways, min byggare fixar en stålbalk till mitt nya fönster. men när jag försöker köpa fönster i ek eller teak ser jag att det tar 6-8 veckor att få hem dom. så det går ju snabbare att jag bygger fönstren själv. känner någon till en snabb tillverkare (som inte har sommarlov)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Bygganmälan är en annan sak än bygglov. I det här fallet är det till för att se till att du inte bygger på ett sånt sätt att taket rasar in och en människa skadas eller dör.E erik999999999 skrev:
Och vad kommer balken att ligga på?E erik999999999 skrev:
Klicka här för att svara