19 402 läst ·
72 svar
19k läst
72 svar
Stoppa buskörning på enskild väg?
Jag misstänker att det inte finns en skillnad mellan enskild väg och infart. Men det som är en infart i ett villaområde ligger oftast i hemfridszonen. Om man bor på landet och har en uppfart som är flera hundra meter lång ser jag ingen skillnad med en enskild väg, dvs allemansrätten gäller och om det inte finns en förbudsskylt är motorfordonstrafik tillåten. Man får så klart inte beträda hemfridzonen utan anledning.
Om vägägaren (markägare eller samfällighet) får kommunalt bidrag eller statsbidrag får den inte förbjuda motorfordonstrafik.
Om vägägaren (markägare eller samfällighet) får kommunalt bidrag eller statsbidrag får den inte förbjuda motorfordonstrafik.
I det här fallet uppbar de ju inga bidrag och borde alltså kunna skylta Motorfordonstrafik förbjuden ("Gäller ej behörig trafik" eller "Gäller genomfart")?
Det måste ju vara betydligt enklare än att ändra hastighetsbegränsning?
Det måste ju vara betydligt enklare än att ändra hastighetsbegränsning?
Då är det väl enklast att se till att brotten mot de skyltarna beivras? Fast det är kanske inte som polisen prioriterar direkt... Men samtidigt så kan ju inte polisen strunta i alla såna brott, för då blir ju all sån skyltning meningslös... Så jag antar att första steget blir att göra polisen uppmärksam på hur ofta det bryts mot den skyltningen
För länge sedan hade jag problem med en idiot till granne. Jag var då på polisstationen efter att min bil blivit vandaliserad och diskuterade saken.Nerre skrev:
Enligt denne polis så räckte det (iaf då, typ 2002) att man hade vittne på en sådan sak som en trafiköverseelse för att en polisman ska kunna skriva ut en bot. I teorin så räcker det alltså med att TS och en kompanjon registrerar en syndare och sedan lämnar in vittnesmål/bevis till polisen så bötfäller de på stående fot vederbörande.
Det här är dock inte något som jag provat i praktiken, så jag vet inte om det ens finns en möjlighet till att vara framgångsrik.
En rolig anekdot i sammanhanget är att jag funderat på att praktisera detta på övernitiska parkeringsvakter i området. På gatan råder datumparkering och kommunen har ett avtal med ett lokalt P-bolag som skriver böter på polisens papper.
Det går till så att P-vakten letar upp en felparkerad, parkerar sedan bakom denne i 11 minuter (efter som man har rätt att "stanna" i 10 minuter). Parkeringsvakten sätter därefter sin bot och åker vidare i jakt på andra syndare. Förfarandet betyder dock att P-vakten själv stått felparkerad och bör därmed kunna bötfällas enligt samma princip som den nyss bötfällde.
Vad som är tätbebyggt område regleras av kommunen i en lokal trafikföreskrift, och har inget med hus att göra (även om det i praktiken oftast hänger ihop). Kontakta dem, de vet.
Fel. Inom tätbebyggt område, som det är definierat i kommunens liggare över trafikföreskrifter (och numera även i RDT) så gäller 50 som bashastighet.
Det är dock inte bebyggelse eller vägen som avgör det, det är LTF-en i trafikliggaren, inget annat.
Fördelen med mopedtrafik är att den är övergående, få ungar kör mer än ett år eller två, inga kör längre än tills de är 18.
Hade bekymmer med det ett år när vi flyttade hit, och igen för nåt år sedan, när grabbarna som var 2 när vi flyttade hit "fyllde moppe", men de har redan slutat i och med att de får gratis busskort när de går på gymnasiet.
Hade bekymmer med det ett år när vi flyttade hit, och igen för nåt år sedan, när grabbarna som var 2 när vi flyttade hit "fyllde moppe", men de har redan slutat i och med att de får gratis busskort när de går på gymnasiet.
Ser att det skrivits lite olika saker om polisen i tråden. Men dock, det finns trafikpoliser, och dom har regelbundet olika typer av kontroller lite varstans. Det är inte alls någon omöjlighet att ni kan få dom att ha en kontroll på er väg om det är ett stort problem med trimmade mopeder, sånt brukar ju trafikpolisen var heta på emellanåt
Kontakta trafipolisen och prata med dem. Jag vet att det har hänt att polisen satt upp kontroller på begäran på annat håll.
Med risk för att åka dit för vållande till kroppsskada, eller ännu värre.Liemannen skrev:
Fartgupp är en ide, men måste göras rätt om man inte vill åka dit själv för betydligt värre saker.
Tittade på kartan nu: vad jag inte kan förstå är vad de tror att de tjänar på att åka där? Kan ni inte mäta upp vägen och lägga lappar i brevlådorna om att det faktiskt är längre? Eller iallafall att det tar längre tid och drar mer bensin? För det gör det bevisligen, det syns rätt tydligt på kartan om jag fattar rätt.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg