19 402 läst ·
72 svar
19k läst
72 svar
Stoppa buskörning på enskild väg?
Varför och för vad skulle han åka dit för betydligt värre saker för om han bygger fartgupp efter "egen ritning" om det finns skyltar med förbud mot motordrivna fordon ??thomasx skrev:
Vägen är enskild utan bidrag och han får ju tillomed stänga av vägen med en bom.
Han kan ju fylla den blomkrukor o annat kul om han vill.. strategiskt utplacerade cykelställ och sittplatser.
Därför att det finns lagar som är till för att hindra vettvillingar från att utsätta andra för fara, t.ex. att lägga en tvåtum-fyra över vägen som föreslogs här, där man vet att mopder och andra kommer farande. Det är inte tillåtet att ta lagen i egna händer.Benny_o_Lina skrev:Varför och för vad skulle han åka dit för betydligt värre saker för om han bygger fartgupp efter "egen ritning" om det finns skyltar med förbud mot motordrivna fordon ??
Vägen är enskild utan bidrag och han får ju tillomed stänga av vägen med en bom.
Han kan ju fylla den blomkrukor o annat kul om han vill.. strategiskt utplacerade cykelställ och sittplatser.
Gör man en sån sak och en mopedist förolyckas kan man bli åtalad för mord, dråp eller grovt vållande till annans död eftersom det är en medveten och planerade handling, oavstt var det är.
Han tar ju inte lagen i egna händer. Han får lägga plankan där om han vill (den utgör kanske en del av utsmyckning/markbeläggningen), ställa ut 103846 stycken blomkrukor, 473562 stycken parkbänkar, bygga 23485236 farthinder o gupp.. Det är ju "samma" sak bara i annan form, mopedisten kan ju köra på både blomkrukor, bänkar o farthinder men det är ju fortfarande förbjudet att köra både bil och moped på gatan.thomasx skrev:Därför att det finns lagar som är till för att hindra vettvillingar från att utsätta andra för fara, t.ex. att lägga en tvåtum-fyra över vägen som föreslogs här, där man vet att mopder och andra kommer farande. Det är inte tillåtet att ta lagen i egna händer.
Gör man en sån sak och en mopedist förolyckas kan man bli åtalad för mord, dråp eller grovt vållande till annans död eftersom det är en medveten och planerade handling, oavstt var det är.
Du tror väl inte att kommunen blir skyldiga om en bilist trotsar ett förbud och kör på farthinder/blomkrukor/bänkar utplacerade på t.ex. en såkallat gågata så att både bil och förare skadas? Dessa är ju också en högst medveten och planerad handling/placering!
Redigerat:
Du får väl googla "uppsåt".Benny_o_Lina skrev:Han tar ju inte lagen i egna händer. Han får lägga plankan där om han vill (den utgör kanske en del av utsmyckning/markbeläggningen), ställa ut 103846 stycken blomkrukor, 473562 stycken parkbänkar, bygga 23485236 farthinder o gupp.. Det är ju "samma" sak bara i annan form, mopedisten kan ju köra på både blomkrukor, bänkar o farthinder men det är ju fortfarande förbjudet att köra både bil och moped på gatan.
Du tror väl inte att kommunen blir skyldiga om en bilist trotsar ett förbud och kör på farthinder/blomkrukor/bänkar utplacerade på t.ex. en såkallat gågata så att både bil och förare skadas? Dessa är ju också en högst medveten och planerad handling/placering!
Tandem?
Vid ett bygge i vårt område så ligger en sladd rakt över gatan, den skyddas av någon trekantig gummilist som man måste köra väldigt försiktigt över. Har sett fartgupp i grupphusområden som är utformade på liknande sätt. Det kanske vore något?
Det är mycket möjligt att jag cyklar ute.. hoppas jag iallfall.. men inte just nu, bra program på tv'n. Kedjan är inte så bra på den plus att ett drev behöver bytas.
Ser att det ekar här inne.. En del läser inte hela inläggen heller verkar det som.
Inte bra.. då blir det värre för den som placerat guppet där.
Ser att det ekar här inne.. En del läser inte hela inläggen heller verkar det som.
Det kan man inte lägga på vägen enligt en del inlägg här ovan.. Tänk om moppedisten kommer lite på sne över den och ramlar, brytar ryggen och får sitta i rullstol resten av livet trots att han kör mot ett förbud och kör på en gata han inte får framföra motordrivet fordon på..byggankan skrev:
Inte bra.. då blir det värre för den som placerat guppet där.
Uppsåt ska ju bevisas också, gäller även att kunna bevisa vem som placerat objektet där.. självklart är det inte för att skada någon grejorna ligger där, enbart hindra motordrivna fordon att köra in på gatan vilket han har all rätt att göra.. med t.ex. en bom. Skulle inte tro att han får påföljd om någon mot alla förmodan kör på bommen.thomasx skrev:
Redigerat:
Jo men en trekantig gummigrej som är tillverkad just för att användas som trafikhinder känns inte riktigt som samma sak som en bräda. Men det skulle såklart behöva kombineras med skyltar och kanske även lappar i brevlådorna där man förklarar att behovet av fartsänkande åtgärder har resulterat i detta.
Ni som föreslår farthinder. Tror ni på fullt allvar att det påverkar mopeder? Körde moppe från jag var 13 till jag tog körkort vid 18 års ålder, och jag har ALDRIG bromsat för ett farthinder.
Sen ska man ha klart för sig att det blir vibrationer i marken om man bygger farthinder, något som mycket väl kan påverka huset om man ligger hyfsat nära.
Mitt förslag med en blöt tvåtumfyra var inte sådär jätteseriöst menat, och ja, du kommer garanterat åka dit för det om det händer en olycka och nån vet att du är den skyldige.
Nu är ju det här avdelningen för "juridik", men hade jag stört mig tillräckligt mycket på samma fordon tillräckligt länge, då hade jag helt enkelt sett till att fordonet inte gick att bruka. Punktering, soppatorsk eller helt enkelt slå sönder skiten lär ju funka.
Sen ska man ha klart för sig att det blir vibrationer i marken om man bygger farthinder, något som mycket väl kan påverka huset om man ligger hyfsat nära.
Mitt förslag med en blöt tvåtumfyra var inte sådär jätteseriöst menat, och ja, du kommer garanterat åka dit för det om det händer en olycka och nån vet att du är den skyldige.
Nu är ju det här avdelningen för "juridik", men hade jag stört mig tillräckligt mycket på samma fordon tillräckligt länge, då hade jag helt enkelt sett till att fordonet inte gick att bruka. Punktering, soppatorsk eller helt enkelt slå sönder skiten lär ju funka.