19 402 läst ·
72 svar
19k läst
72 svar
Stoppa buskörning på enskild väg?
Vi hade problem med en kille som körde moped fram och tillbaka på "vår" väg. Jag ställde mig vid vägkanten med kameran och drog iväg några blixtar när han åkte förbi. Sedan dess har vi aldrig sett honom.
Tro mig. Skyltarna skiter dem i. Oavsett om det är mopedister eller bilförare. Dessutom så har tyvärr inte polisen resurser till att ta hand om sånna här saker. Utredningen kommer till 99% säkerhet att läggas ner.
Ni kommer att få ta saken i egna händer.
Ni kommer att få ta saken i egna händer.
"riskzonen" är överträdd för länge sen då flera av "förslagen" är direkt brottsliga och ofredande är det minsta man behöver bry sig om...både knivlagen och vapenlagen går in.jenhul skrev:
haavard: Har allt tänkt tanken, men det blir för besvärligt för de två grannarna som har med sig sina lastbilar med släp hem... det finns ingenstans att vända och det är ganska långt att backa...
jenhul och tjaboo: Paintball och luftgevärsalternativen var mest ett skämt.... man måste ju fantisera lite över tillfredställelsen dock över att få sätta en färgklick mitt i visiret på dem... :-D Spruta vatten har jag dock funderat på, men inte direkt på dem utan genom att sätta trädgårdsslangen att spruta över vägen i säg 1m höjd redan när jag hör dem komma så får de skylla sig själva om de åker igenom strålen...
Nä.. det får bli till att försöka stoppa dem och prata med dem och sen får polisen ta över när vi lyckats identifiera dem till 100%... en av dem har ju regskylt iaf. Har redan talat med polisen och de säger att det bara är att ringa men det är bra ju mer info vi har att ge dem.
jenhul och tjaboo: Paintball och luftgevärsalternativen var mest ett skämt.... man måste ju fantisera lite över tillfredställelsen dock över att få sätta en färgklick mitt i visiret på dem... :-D Spruta vatten har jag dock funderat på, men inte direkt på dem utan genom att sätta trädgårdsslangen att spruta över vägen i säg 1m höjd redan när jag hör dem komma så får de skylla sig själva om de åker igenom strålen...
Nä.. det får bli till att försöka stoppa dem och prata med dem och sen får polisen ta över när vi lyckats identifiera dem till 100%... en av dem har ju regskylt iaf. Har redan talat med polisen och de säger att det bara är att ringa men det är bra ju mer info vi har att ge dem.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Fartgupp hjälper inte alls mot mopeder för då tävlar dom bara om vem som hoppar längst.
Omväda fartgupp som är en håla i form av ett fartgupp är mycket effektiva mot både bilar och mopeder.
Eller kanske ett sånt här gupp http://www.youtube.com/watch?v=_5ZwbDj7sQMhttp://www.youtube.com/watch?v=_5ZwbDj7sQM&feature=player_embedded#at=57 :wow:
Omväda fartgupp som är en håla i form av ett fartgupp är mycket effektiva mot både bilar och mopeder.
Eller kanske ett sånt här gupp http://www.youtube.com/watch?v=_5ZwbDj7sQMhttp://www.youtube.com/watch?v=_5ZwbDj7sQM&feature=player_embedded#at=57 :wow:
Hehe.. ja, den sortens fartgupp skulle vara kul... kanske fjärrkontrollerade så att vi kan ha tävlingar i "kast med liten mopedist" ut på åkern som på sina ställen går precis bredvid vägen... ;-)
Fixa en grop i vägen med lera? Påverkar normalt inte den som kör lugnt och sansat, men den som kommer och blåser på i hög fart får en hel del stänk på sig och kör man tvåhjuligt är risken för sladd rätt stor.
Självklart sätter ni en varningsskylt för halka före.
(En nackdel är såklart att det även stänker rejält åt sidorna när nån kör fort igenom, men det går kanske att placera den så sånt stänk inte gör så mycket.)
Självklart sätter ni en varningsskylt för halka före.
(En nackdel är såklart att det även stänker rejält åt sidorna när nån kör fort igenom, men det går kanske att placera den så sånt stänk inte gör så mycket.)
Hehe... den var bra också! Men vägen är av modellen *grov* asfalt, med stora stenar i, och det känns lite halvjobbigt att bryta upp den för att skapa en lergrop.
Eftersom vi inte har några som helst statliga eller kommunala bidrag på vägen så försöker vi i största möjliga mån att undvika åverkan på själva vägen eller dess beläggning som kan bli kostsamma.
Även om ni har satt upp 30 km skylter, så är det 70 km i timmen som gäller, så länge det inte finns ett officiellt beslut från Trafikverket, men ni kan dela ut flygblad i grannområdet och säga att ni tänker förbjuda allt obehörig motortrafik om folk inte håller hastigheten (30 km i timmen).
Det borde också hjälpa mot moppegänget eftersom deras föräldrar säkert inte vill att ni stänger av vägen
Det borde också hjälpa mot moppegänget eftersom deras föräldrar säkert inte vill att ni stänger av vägen
Och har dom trimmat så skiter dom nog i vilket fall....
Det stämmer inte riktigt enligt Trafikverkets hemsida:harry73 skrev:
http://www.trafikverket.se/Privat/R...a-vag/Nya-hastighetsgranser/Fragor-och-svar1/
Så det är troligen kommunen man skall prata med. Det kan ju vara så att kommunen faktiskt redan har nån sån föreskrift.04. Jag bor vid en enskild väg. Kan den också få ändrad hastighet? Om jag vill ha sänkt hastighet på min enskilda väg, hur gör jag då?
Trafikverket ser inte över hastighetsgränserna på enskilda vägar eftersom Trafikverket inte har mandat att besluta om hastighetsgränser på det enskilda vägnätet. De enskilda vägarna har i grunden en bashastighet på 70 km/tim. Kommunen eller länsstyrelsen kan besluta om lokala hastighetsgränser på det enskilda vägnätet.
Stämmer, men då stämmer det också att man som vagsamfällighet inte ensidig kan bestämma vilken max-hastighet gäller. Och sålänge polisen inte kommer och kontrollerar hastigheten, spelar det ingen roll om det finns ett beslut eller ej.Nerre skrev:
Det jag funderar på är var man drar gränsen mellan enskild väg och t.ex. en infart?
Eller är det 70 som gäller även på t.ex. en garageinfart? (Eller räknas det som tätort inom ett visst avstånd från huset så det är 50?)
Det står ju på Trafikverkets sida där att på privata områden kan ägaren ha satt hastighetsgränser under 30...
Eller är det 70 som gäller även på t.ex. en garageinfart? (Eller räknas det som tätort inom ett visst avstånd från huset så det är 50?)
Det står ju på Trafikverkets sida där att på privata områden kan ägaren ha satt hastighetsgränser under 30...