I morgon vänder det!

Ljuset återvänder och våren kommer en dag närmare!
När jag köpte trampbåten fick jag en ”elvisp”, trollingmotor av en granne.
Fick även två blybatterier 75Ah och 65Ah men dom hade passerat bäst före datum så dom är lämnade på återvinning.
Satsade på en något modernare och betydligt kraftigare krafkälla för sommaren båt/bad-turer. Det blev ett 170Ah litiumbatteri med blåtandsövervakning i mobilen.

Att hitta en batterilåda för det nya batteriet blev en utmaning. Det nya batteriet är någon cm högre än dom traditionella blybatterierna. Till slut hittade jag en naken låda hos Batteriexperten. Lite sladdrig som de flesta så jag fick bygga om lådan så den skulle passa våra behov.

Ett kraftigt centrerat handtag på lådans lock monterades. Underlättar hantering när batteriet skall monteras på båten.
Två anslutningsplintar för motorn samt en huvudbrytare för att säkerställa att ingen kan starta motorn vid bad.
Extra uttag för olika USB-anslutningar och slutligen 4 rostfria spännen som säkert håller ihop lådan då den hanteras.

Ett svart batterifodral med handtag, anslutningsplintar och huvudbrytare, anpassat för ett 170Ah litiumbatteri, på en arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden visar en nära bild av en batterilåda med ett robust svart handtag monterat ovanpå och en röd huvudbrytare på sidan.
Skapa konto

Röd huvudbrytare på en batterilåda med skruvar och handtag. Symbol för batterianslutningar synlig på knappen.
Skapa konto

Batterilåda med monterade USB-uttag och robust handtag, modifierad för att passa ett 170Ah litiumbatteri.
Skapa konto

Svart batterilåda med två rostfria lås i metall för säker förslutning, monterad på toppen.
Skapa konto

Svart batterilåda med två rostfria spännen framtill, ombyggd för att passa ett 170Ah litiumbatteri med blåtandsövervakning.
Skapa konto

Snart är det vår! Längtar!
Dag

• Gilla
nino och 11 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
”Jag har en plan……………..”

Det börjar bli lite bättre ordning i ”Snickerboa” nu.
Dom stora bitarna har fått sina platser så nu går jag ner på nästa nivå.
Jag har hela tiden flera olika projekt på gång, både interna och externa.
Det jag tydligt märker när jag jobbar är att dom bitar som är sorterade och ligger på rätt plats är dom jag använder mest frekvent. Sen finns det en ganska stor ”gråzon” med verktyg, skruv/bult och tillbehör som sällan används på grund av att jag inte vet att jag har dom eller så kan jag inte snabbt hitta det och då blir det hyll/låd-värmare som bara tar upp plats.
Jag har redan ett stort antal Racco lådor men saknar något system för alla lådor i mina hurtsar.

Plötslig idag när jag var inne på Lidl, givetvis för att köpa den ”obligatoriska mjölken”, så hittade jag en tänkbar lösning.
20 stycken modulaskar i olika storlekar för 100kr. Klart intressant! Köpte ett paket och åkte hem och provade i olika lådor. Upptäckte att med dom olika storlekarna gick det väldigt bra att få en bra ordning.

Så det blev en ny vända till Lidl och där tömde jag hyllan på dom 4 satserna som var kvar. Nu har jag 100 stycken askar i 5 olika storlekar att laborera med för att få ordning på dom mindre sakerna.
500kr för en bra lösning på ett problem tycker jag är billigt! Helgen är räddad!

Dag

[bild]

[bild]
Kör budget varianten från tetrapack. Diska ur klipp upp åt det hållet som ger formatet man behöver. Håller förvånansvärt bra över tid. Ett tips till er som inte han förbi Lidl.

• Gilla
BengtH och 3 till
  • Laddar…
Ettan kom WS2000, tvåan kom WS3000 och plötsligt kom trean WS2000!

Kollade på Tradera under lunchen och hittade denna Work Sharp 2000 80 sekunder innan auktionen tog slut.
Fick den till ett rövarpris!

Gul Work Sharp WS2000 verktygsslipmaskin på en vit bakgrund med prisuppgifter och information om köp och frakt.

Har nu två två stycken WS 2000 och kan i fortsättningen köra medel och finslip på maskinerna och slippa byta skivor.
På WS 3000 maskinen blir det bara eggverktyg.
Det blir kanon!

Dag

• Gilla
Tule54 och 9 till
  • Laddar…
Jag köper ena för 325!

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Gott Slut & Ett Gott Nytt År önskar 'Snickerboa'", med en illustration av en raket under texten.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
YuGi och 16 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.