42 054 läst ·
229 svar
42k läst
229 svar
”Stigens verkstadstråd 2025”
”Vagnmakare”
Vår lilla snipa ”Grodan” kommer att hamna på transferlistan till våren.
Vi har haft den sedan den var ny för 17 år sedan. Fin liten snipa men känner nu med stigande ålder att arbetsinsatsen för att hålla den i skick börjar bli för mycket.
Vi vill inte helt ge upp möjligheterna att färdas på vattnet så jag började söka efter något nytt. Det blev en trampbåt, Pioner Trio, av den större sorten 3,75m lång och nästan 2m bred med en vikt på 175kg. Verkar vara ett gediget norskt bygge.
Köpte den för 14 dagar sen och fick hjälp att ta hem den på släpet.
Men där kan den inte stå hela vintern så jag började kolla på någon form av vagn till den. Vagnar för trampbåtar tycks vara obefintlig. Kom fram till två vägar att gå.
Köpa ny eller begagnad båtvagn som då hade behövts byggas om eller bygga en egen.
Jag valde att bygga en egen.
Följande mål sattes upp.
Hela vagnen skulle göras i tryckimpregnerat.
Måttanpassad så att båten passade exakt.
Enkel sjösättning och upptagning med en fästpunkt på vagnen av en person.
Minimalt underhåll.
Vagnens dragstång skulle enkelt, en låspunkt, kunna föras in i vagnen när den inte användes för att spara på utrymme.
I morgon är målet att få över trampbåten på den nya vagnen.
Har även en fin BIC-kajak för två vuxna och tvåbarn som hamnar på transferlistan till våren.
Nu är det läge för en ”Pelarborr” efter dagens vagnmakeri!
Trevlig helg!🍺
Dag
Vår lilla snipa ”Grodan” kommer att hamna på transferlistan till våren.
Vi har haft den sedan den var ny för 17 år sedan. Fin liten snipa men känner nu med stigande ålder att arbetsinsatsen för att hålla den i skick börjar bli för mycket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill inte helt ge upp möjligheterna att färdas på vattnet så jag började söka efter något nytt. Det blev en trampbåt, Pioner Trio, av den större sorten 3,75m lång och nästan 2m bred med en vikt på 175kg. Verkar vara ett gediget norskt bygge.
Köpte den för 14 dagar sen och fick hjälp att ta hem den på släpet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men där kan den inte stå hela vintern så jag började kolla på någon form av vagn till den. Vagnar för trampbåtar tycks vara obefintlig. Kom fram till två vägar att gå.
Köpa ny eller begagnad båtvagn som då hade behövts byggas om eller bygga en egen.
Jag valde att bygga en egen.
Följande mål sattes upp.
Hela vagnen skulle göras i tryckimpregnerat.
Måttanpassad så att båten passade exakt.
Enkel sjösättning och upptagning med en fästpunkt på vagnen av en person.
Minimalt underhåll.
Vagnens dragstång skulle enkelt, en låspunkt, kunna föras in i vagnen när den inte användes för att spara på utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I morgon är målet att få över trampbåten på den nya vagnen.
Har även en fin BIC-kajak för två vuxna och tvåbarn som hamnar på transferlistan till våren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är det läge för en ”Pelarborr” efter dagens vagnmakeri!
Trevlig helg!🍺
Dag
Båtvagnen klar!
Fixade till dragstångens olika fästpunkter på förmiddagen och sedan flyttades trampbåten över från släpet till sin nya båtvagn med hjälp av grannarna. I veckan skall jag återmontera det stora skovelhjulet och rodret. Sen blir det uppställning och vintertäckning.
Intressant projekt med båtvagnen. Mycket funderande och mätande för dom olika funktionerna. Många delar har plockats från ”braochha” hörnan. Totalkostnaden för den måttanpassade båtvagnen hamnade runt 3000kr.
Nu väntar vi på våren och provturen i Skärgården.
Trevlig Helg!🍺
Dag
Här är lite detaljbilder från bygget.
Fixade till dragstångens olika fästpunkter på förmiddagen och sedan flyttades trampbåten över från släpet till sin nya båtvagn med hjälp av grannarna. I veckan skall jag återmontera det stora skovelhjulet och rodret. Sen blir det uppställning och vintertäckning.
Intressant projekt med båtvagnen. Mycket funderande och mätande för dom olika funktionerna. Många delar har plockats från ”braochha” hörnan. Totalkostnaden för den måttanpassade båtvagnen hamnade runt 3000kr.
Nu väntar vi på våren och provturen i Skärgården.
Trevlig Helg!🍺
Dag
Här är lite detaljbilder från bygget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
”Det bidde en fingertutt”
Vårens renovering av Bertram båtens teakdetaljer behöver göras om.
Testet med Osmo hårdvaxolja blev ingen hit.
Teaken blev ganska fort grå och det var det den inte skulle vara.
Ägaren vill försöka ned en ny olja och Benarolja blir det denna gången.
Två strykningar med 50% spädning och därefter två strykningar outspätt.
Blir lång behandlingstid men vi har ju hela vintern på oss!
Men först måste teaken slipas trären igen. Testade dom två slipklossarna som Lidl säljer denna veckan för 30kr styck för att komma ner i hålkälen på fotstegen. Fungerade väldigt bra! Klossarna är lite mjuka så dom formas efter hålkälen och slipningen gick över förväntan. Åkte upp och köpte 2 till av varje så jag slipper byta kornstorlek hela tiden. Med 3 av varje sort 60,120,240 går slipningen fort! 6 klossar och 108 slippapper för 180kr är ett fynd!
Har också fått en hel del inredning till båten som skall åtgärdas eller göra ny.
Skönt att kunna göra detta i ”Snickerboa” och slippa vara i båten.
Trevlig Helg🍺
Dag
Vårens renovering av Bertram båtens teakdetaljer behöver göras om.
Testet med Osmo hårdvaxolja blev ingen hit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teaken blev ganska fort grå och det var det den inte skulle vara.
Ägaren vill försöka ned en ny olja och Benarolja blir det denna gången.
Två strykningar med 50% spädning och därefter två strykningar outspätt.
Blir lång behandlingstid men vi har ju hela vintern på oss!
Men först måste teaken slipas trären igen. Testade dom två slipklossarna som Lidl säljer denna veckan för 30kr styck för att komma ner i hålkälen på fotstegen. Fungerade väldigt bra! Klossarna är lite mjuka så dom formas efter hålkälen och slipningen gick över förväntan. Åkte upp och köpte 2 till av varje så jag slipper byta kornstorlek hela tiden. Med 3 av varje sort 60,120,240 går slipningen fort! 6 klossar och 108 slippapper för 180kr är ett fynd!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har också fått en hel del inredning till båten som skall åtgärdas eller göra ny.
Skönt att kunna göra detta i ”Snickerboa” och slippa vara i båten.
Trevlig Helg🍺
Dag
Olja ofta men slipa sällan är det som funkat bäst för mig till teak på båtar och möbler när färgen känts viktig. Och lite varsamt med kemiska produkter a la avlutning när det byggdes upp för tjock och tråkigt lager olja. Med slipning vare säsong är snart inget trä kvar 😅
Instämmer! Har fått in många sönderslipade detaljer tidigare på båtar.
Benarolja UVR kommer att strykas på 4-5 gånger. Första två med 50% / 50% ola och förtunning. Därefter två strykningar outspädd Benar. Den sista får ägaren bestämma om yta skall mattas ner med vanlig Benar.
Benarolja UVR kommer att strykas på 4-5 gånger. Första två med 50% / 50% ola och förtunning. Därefter två strykningar outspädd Benar. Den sista får ägaren bestämma om yta skall mattas ner med vanlig Benar.
”Undersidan”
Teakbordet som var ”överoljat” är nu mellanslipat och behöver få en ny bättre täckning undertill istället för den trasiga tunna melaminplasten som hade börjat falla i bitar.
I stället kommer jag att kontaktlimma ett aluminiumblad 0,5mm och göra en ny kraftigare fästplatta för bordsstångens konade fäste.
För att få en någorlunda exakt passning på aluminiumbladets form behövdes en mall. Med hjälp av grövre papper, maskeringstejp och ett enkelt pennmått blev mallen dom eftersträvade 28mm från bordsskivans ytterkant.
Nästa moment blir att klippa plåten så exakt som möjligt efter mallen.
Men det får vänta. Nu är det höstlov och banbarn som gäller framöver.
Dag
Teakbordet som var ”överoljat” är nu mellanslipat och behöver få en ny bättre täckning undertill istället för den trasiga tunna melaminplasten som hade börjat falla i bitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I stället kommer jag att kontaktlimma ett aluminiumblad 0,5mm och göra en ny kraftigare fästplatta för bordsstångens konade fäste.
För att få en någorlunda exakt passning på aluminiumbladets form behövdes en mall. Med hjälp av grövre papper, maskeringstejp och ett enkelt pennmått blev mallen dom eftersträvade 28mm från bordsskivans ytterkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nästa moment blir att klippa plåten så exakt som möjligt efter mallen.
Men det får vänta. Nu är det höstlov och banbarn som gäller framöver.
Dag
”Omväxling förnöjer”
För att inte tröttna på allt slipande växlar jag ibland focus till den nya trampbåten.
Motorfästet i bockad/svetsad aluminium som följde med satt bara med två rostiga vagnsbultar. Med endast två fästpunkter var det väldigt mycket spel i fästet.
Efter många svordomar lyckade jag få bort dom. Rosten hade gjort det nästan omöjligt att skruva av dom rostiga muttrarna då det platta vagnsbulthuvudet bara snurrade runt och det var trångt för verktyget.Men svårigheter är till för att övervinnas.
Svikten i fästet berodde till stor del av att plåtens veckade form inte var sluten så två nya stag i aluminium böjdes till rätt form. 4 nya fästpunkter med rostfria M6 rampamuffar i skrovet och två måttanpassade gängstänger M8 gjorde motorfästet helt stumt. Två nya stora fästöglor monterades på motorfästet för att slippa göra fler hål i skrovet.
Passade också på att integrera ett nytt vinkelfäste i aluminium för elmotorns batterilåda.
I båten för finns det förberedda hål och fästpunkter till två rostfria räcken.
Verkar vara ett bra tillbehör förutom priset. 8000kr för två enkla räcken! Extra delar till båtar kostar!
Jag kommer att göra egna räcken!
Dag
För att inte tröttna på allt slipande växlar jag ibland focus till den nya trampbåten.
Motorfästet i bockad/svetsad aluminium som följde med satt bara med två rostiga vagnsbultar. Med endast två fästpunkter var det väldigt mycket spel i fästet.
Efter många svordomar lyckade jag få bort dom. Rosten hade gjort det nästan omöjligt att skruva av dom rostiga muttrarna då det platta vagnsbulthuvudet bara snurrade runt och det var trångt för verktyget.Men svårigheter är till för att övervinnas.
Svikten i fästet berodde till stor del av att plåtens veckade form inte var sluten så två nya stag i aluminium böjdes till rätt form. 4 nya fästpunkter med rostfria M6 rampamuffar i skrovet och två måttanpassade gängstänger M8 gjorde motorfästet helt stumt. Två nya stora fästöglor monterades på motorfästet för att slippa göra fler hål i skrovet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Passade också på att integrera ett nytt vinkelfäste i aluminium för elmotorns batterilåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I båten för finns det förberedda hål och fästpunkter till två rostfria räcken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkar vara ett bra tillbehör förutom priset. 8000kr för två enkla räcken! Extra delar till båtar kostar!
Jag kommer att göra egna räcken!
Dag
”En tribut för Bosch PBD -40”
I stället för att köpa 2 mindre rostfria bågar för 8000kr till den nya trampbåten bestämde jag mig för att göra en egen lösning.
Hittade på Amazon ett system för altanräcken i rostfritt som såg lovande ut.
Istället för 20mm rör är dessa 42,4mm med 2mm gods. Färdiga 90˚ böjar med fals för att få jämna skarvar och kraftigare fästplattor.
På båten finns redan 3 ingjutna bronsfästen M6 vid var och ett av dom 4 fästpunkterna. Dom 3 fästena sitter med en diameter på 50mm.
Första tanken var att skippa dessa och sätta 3 nya rostfria rampamuffar i skrovet för dom nya fästena på 65mm diameter.
Men varför göra 12 nya hål i båten? Det måste gå att använda dom gamla fästpunkterna på något sätt. Efter ett antal olika idéer landade jag i att det behövdes någon form av adapter där dom nya rörändarna 42,4mm kunde säkert anslutas till båtens färdiga skruvfästen.
Då jag inte har utrustningen för att göra dessa adaptrar i metall i ”Snickerboa” så var det trä som gällde. Ek är ju ett stabilt och tåligt träslag som använts till båtar sedan urminnes tider. Wasa skeppet byggdes ju av ek.
En tjock 2” ekbit hyvlades ner till 40mm för att bli till ämne för dom nya adaptrarna. Jag ritade in 6 stycken för det är ju bra att ha några extra under resans gång.
Med ett körschema med olika typer av borrar i en bestämd ordning skulle hela bearbetningen kunna göras i den lilla Bosch PBD-40 bänkborrmaskinen.
En viktig sak var att dom flesta borrmomenten skulle göras i var och en av dom 6 markerad adaptrarna med samma inställning av borr, hastighet och djup efter varandra för att adaptrarna skulle bli exakt lika.
Alltså vilken liten men otroligt mångsidig denna lilla pelarborr är!
Stark nog att hålsåga 83mm 40mm ek och den digitala hastighets och djupinställningen var guld värt! Maskinen leverade perfekta borrningar utan någon som helst protest. Dessutom gör det lilla formatet på maskinen att den är lätt och snabb att jobba med.
Körschema.
A: Centrum och dom 3 fästpunkterna borrades med 4mm för exakt styrning för senare borrar.
B: Dom tre fästpunkterna borrade ut till 20mm med ett 12mm borr.
C: Därefter vändes biten och dom utgående hålen försänktes 5mm för att ta bort ojämnheter vid dom ingjutna fästplattorna i båten.
D: Slutligen borrades fästhålen 7mm för dom kommande 6mm fästskruvarna.
Nu var dom tre fästpunkterna klara och det var dags för dom lite större hål/dos-borrarna.
Man har ju samlat på sig ett antal olika storlekar genom åren.
Hittade en för 43mm hål och tänderna tog 2,4mm så med den skulle det nya röret passa perfekt.
E: Borrade 20mm ner i adaptern med den mindre hålsågen
D: Sista borrningen för att få loss adaptern blev med 80mm hålborr. Den borrades från bägge sidorna med hjälp av styrhålet i centrum.
F: Slutligen markerades 3 borrpunkter på adapterns sida 10mm ner från ovansidan för dom 3 stoppskruvar som skall säkra röret i den nya adaptern.
G: Ytterligare tre hål måste borras när den nya fästplattan skall fästas på adapterns ovansida.
Tack PBD-40 för ett utmärkt arbete!
På måndag kommer rördelarna. Det blir spännande att se om alla borrningar passar direkt!
Trevlig Helg! 🍺
Dag
I stället för att köpa 2 mindre rostfria bågar för 8000kr till den nya trampbåten bestämde jag mig för att göra en egen lösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittade på Amazon ett system för altanräcken i rostfritt som såg lovande ut.
Istället för 20mm rör är dessa 42,4mm med 2mm gods. Färdiga 90˚ böjar med fals för att få jämna skarvar och kraftigare fästplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På båten finns redan 3 ingjutna bronsfästen M6 vid var och ett av dom 4 fästpunkterna. Dom 3 fästena sitter med en diameter på 50mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Första tanken var att skippa dessa och sätta 3 nya rostfria rampamuffar i skrovet för dom nya fästena på 65mm diameter.
Men varför göra 12 nya hål i båten? Det måste gå att använda dom gamla fästpunkterna på något sätt. Efter ett antal olika idéer landade jag i att det behövdes någon form av adapter där dom nya rörändarna 42,4mm kunde säkert anslutas till båtens färdiga skruvfästen.
Då jag inte har utrustningen för att göra dessa adaptrar i metall i ”Snickerboa” så var det trä som gällde. Ek är ju ett stabilt och tåligt träslag som använts till båtar sedan urminnes tider. Wasa skeppet byggdes ju av ek.
En tjock 2” ekbit hyvlades ner till 40mm för att bli till ämne för dom nya adaptrarna. Jag ritade in 6 stycken för det är ju bra att ha några extra under resans gång.
Med ett körschema med olika typer av borrar i en bestämd ordning skulle hela bearbetningen kunna göras i den lilla Bosch PBD-40 bänkborrmaskinen.
En viktig sak var att dom flesta borrmomenten skulle göras i var och en av dom 6 markerad adaptrarna med samma inställning av borr, hastighet och djup efter varandra för att adaptrarna skulle bli exakt lika.
Alltså vilken liten men otroligt mångsidig denna lilla pelarborr är!
Stark nog att hålsåga 83mm 40mm ek och den digitala hastighets och djupinställningen var guld värt! Maskinen leverade perfekta borrningar utan någon som helst protest. Dessutom gör det lilla formatet på maskinen att den är lätt och snabb att jobba med.
Körschema.
A: Centrum och dom 3 fästpunkterna borrades med 4mm för exakt styrning för senare borrar.
B: Dom tre fästpunkterna borrade ut till 20mm med ett 12mm borr.
C: Därefter vändes biten och dom utgående hålen försänktes 5mm för att ta bort ojämnheter vid dom ingjutna fästplattorna i båten.
D: Slutligen borrades fästhålen 7mm för dom kommande 6mm fästskruvarna.
Nu var dom tre fästpunkterna klara och det var dags för dom lite större hål/dos-borrarna.
Man har ju samlat på sig ett antal olika storlekar genom åren.
Hittade en för 43mm hål och tänderna tog 2,4mm så med den skulle det nya röret passa perfekt.
E: Borrade 20mm ner i adaptern med den mindre hålsågen
D: Sista borrningen för att få loss adaptern blev med 80mm hålborr. Den borrades från bägge sidorna med hjälp av styrhålet i centrum.
F: Slutligen markerades 3 borrpunkter på adapterns sida 10mm ner från ovansidan för dom 3 stoppskruvar som skall säkra röret i den nya adaptern.
G: Ytterligare tre hål måste borras när den nya fästplattan skall fästas på adapterns ovansida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack PBD-40 för ett utmärkt arbete!
På måndag kommer rördelarna. Det blir spännande att se om alla borrningar passar direkt!
Trevlig Helg! 🍺
Dag
”Surt sa räven”……
Satt i dag nere vid vår strand och reflekterade över livet när denna stackars krabat kravlade fram.
En liten rävunge full med skabb.
Viltvårdare kom snabb och befriade honom från plågor.
Livet är tufft för oss alla! R.I.P
Dag
Satt i dag nere vid vår strand och reflekterade över livet när denna stackars krabat kravlade fram.
En liten rävunge full med skabb.
Viltvårdare kom snabb och befriade honom från plågor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Livet är tufft för oss alla! R.I.P
Dag
”I väntan på rören”
Vid lunchtid var huset åter tomt på barn och barnbarn så då blev det lite tid i ”Snickerboa”.
Fyra fästen till trampbåten gjordes helt klara och fick ett par omgångar färg. Nu kommer dom att smälta bättre in ihop med dom rostfria rören som kommer i morgon.
Hann också med en fösta behandling av teakdetaljer till grannens båt. Benar UVR utspädd med 50% lacknafta rikligt pålagt.
Överflödet avtorkat efter en stund. Torktid 24h. Därefter en lika dan behandling. Sen blir det 3 behandlingar outspädd innan det hela är klart.
Trasorna fick brinna upp. Säkrast så.
Dag
Vid lunchtid var huset åter tomt på barn och barnbarn så då blev det lite tid i ”Snickerboa”.
Fyra fästen till trampbåten gjordes helt klara och fick ett par omgångar färg. Nu kommer dom att smälta bättre in ihop med dom rostfria rören som kommer i morgon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hann också med en fösta behandling av teakdetaljer till grannens båt. Benar UVR utspädd med 50% lacknafta rikligt pålagt.
Överflödet avtorkat efter en stund. Torktid 24h. Därefter en lika dan behandling. Sen blir det 3 behandlingar outspädd innan det hela är klart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trasorna fick brinna upp. Säkrast så.
Dag
I dag kom dom efterlängtade rördelarna. Verkar vara bra kvalitutta på på delarna.
Provade en rörända i en av adaptrarna och kända att centrumet i adaptern klämde väldigt mycket på rörets insida.
Jag fattade ett snabbt beslut att borra ut centrumbiten. Annars blir det nog för tight när det hela skall monteras.
Knackade en träplugg i centrumhålet för styrning av 40mm forstnerborret och borrade ut det hela.
Dom 3 låsskruvarna i adaptern kommer att hålla röret på plats.
Använde ett Lidl-fynd (@Hep) för att blåsa rent i borrhålet under tiden jag borrade. Fungerade utmärkt!
Som avslutning blev det en ny omgång utspädd Benar på teakbitarna samt några nya armstöd till båtens möbler.
Dag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Provade en rörända i en av adaptrarna och kända att centrumet i adaptern klämde väldigt mycket på rörets insida.
Jag fattade ett snabbt beslut att borra ut centrumbiten. Annars blir det nog för tight när det hela skall monteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Knackade en träplugg i centrumhålet för styrning av 40mm forstnerborret och borrade ut det hela.
Dom 3 låsskruvarna i adaptern kommer att hålla röret på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Använde ett Lidl-fynd (@Hep) för att blåsa rent i borrhålet under tiden jag borrade. Fungerade utmärkt!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som avslutning blev det en ny omgång utspädd Benar på teakbitarna samt några nya armstöd till båtens möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dag
“If I had a hammer
I’d hammer in the morning
I’d hammer in the evening
All over this land”………..
Valde 10kg städet i gjutjärn utan hammare format som smidesstäd för 299kr.
Klarar ”Pelarborr” testet med råge!
och passar perfekt i utrymmet mellan MFT-bordet och underredet
Ett typiskt Lidl-fynd @Hep!
Dag
I’d hammer in the morning
I’d hammer in the evening
All over this land”………..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Valde 10kg städet i gjutjärn utan hammare format som smidesstäd för 299kr.
Klarar ”Pelarborr” testet med råge!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och passar perfekt i utrymmet mellan MFT-bordet och underredet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett typiskt Lidl-fynd @Hep!
Dag
Tror nog det är ett rätt tryggt fynd. Svårt att se att det börjar glappa eller tappa laddning över tid. Fast om man tappar det är det nog rätt elakt mot ett trägolv. Eller tår.stigen skrev:
“If I had a hammer
I’d hammer in the morning
I’d hammer in the evening
All over this land”………..
[bild]
Valde 10kg städet i gjutjärn utan hammare format som smidesstäd för 299kr.
Klarar ”Pelarborr” testet med råge!
[bild]
och passar perfekt i utrymmet mellan MFT-bordet och underredet
[bild]
Ett typiskt Lidl-fynd @Hep!
Dag
