Robert Sorby ProEdge

Hep Hep skrev:
Robert Sorby ProEdge
Var ger du den för betyg?

B Bomba skrev:
Var ger du den för betyg?
Än så länge högsta betyg. Mer om det i den här tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/aer-det-jag-eller-tormeken-eller-bada.499007/

Jag gissar att stigen kommer få samma resultat som jag om han använder samma korn. Mitt i processen är mina repor raka och hans böjda, men med finaste korn syns det nog inte. Jag slipar troligen lite snabbare på bandslipen, men han slipper kyla stålen för att inte överhetta.

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Kylskåp med drycker och andra föremål redo för ett spelhelgsevenemang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
breakman och 3 till
  • Laddar…
Är du med och spelar stigen/dag ?

Nej! Inte min Cup of Tea!

Vi passar barnbarnen på Värmdö.

Dag

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…

”Den som gör en resa har något att berätta……..”​

Screenshot av ett meddelande från Snälltåget om tåget 3941 från Stockholm C till Malmö med uppdaterad avgångstid 11:00 på grund av spårändring.
Skapa konto

En tecknad bild av två personer som granskar en kaotisk VVS-installation med läckande rör och en toalett på väggen.
Skapa konto

• Gilla
  • Ledsen
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Slipnörderiet fortsätter……….

Den sista modellen WS3000 hade ett extra tillbehör som gjorde det möjligt att på ett enkelt sätt att slipa sina eggverktyg med hjälp av en bryningsjigg ovanifrån.

Delar till ett justerbart extrabord för slipmaskin, inklusive aluminiumskiva, vinkelstöd och monteringsverktyg, ligger på ett vitt bord.
Skapa konto

Work Sharp verktygsslip med extrabord och bryningsjigg ovanpå, vid sidan ligger en vinkelguide för slipning.
Skapa konto

Tyvärr är extrabordet omöjligt att få tag på idag. Har bevakning ”World Wide” men det ser mörkt ut på den fronten.
Bryningsjiggen som används för att hålla verktyget plant på bordet mot slipskivan går att ersätta med andra som finns tillgängliga idag.

Till den tidigare modellen WS2000 fanns inte detta extra tillbehörspaket.
Om det inte går att köpa idag så återstår det bara att själv knåpa ihop någonting med samma funktion resonerade jag. Det här spåret är alldeles för intressant för att inte prova när det gäller att hitta rätt slipmetod för mig.
Målet är en slipprocess som går fort, enkel, torr, repeterbar och med ett bra resultat i slutändan.

Jag började med extrabordet till den äldre maskinen WS2000. Målet var att skapa ett litet justerbart extrabord som enkelt kunde monteras vågrätt med maskinens roterande slipskiva. Med bord och slipskiva i samma plan blir det enkelt att slipa verktyget i den valda vinkeln med jiggen. Att den äldre maskinen WS2000 snurrar 3X fortare än den nyare gör nog att grovslipningen får köras på den och på den långsammare kommer slutslipning/polering att ske. Vi får se om verkligheten stämmer överens med tanken.

Först tillverkades en stabil bas för maskinen och extrabordets fäste. Sedan utgick jag från en liten bit 10mm plywood.

Slipmaskin WS2000 med anpassat extrabord av plywood och aluminium för verktygsslipning, med vantskruv och vinkellänkar för stabilisering.
Skapa konto

Mallade av anslutningen till maskinen och dom två fasta fästpunkterna på maskinens sida. Fästpunkterna höggs ut med ett skarp stämjärn i plywooden för att extrabordet skulle komma så nära som möjligt mot den roterande skivan. Därefter limmades en 1mm aluminiumplåt på ovansidan som då täckte urtagen för fästena. Två 90˚ små vinkelfästen filades fram för anslutningen mellan extrabordet och maskinen skulle bli stabil. Skivan med aluminiumplåten monterad slipades sedan till rätt form med god passning.

För att stabilisera bordet i bakkant användes en vantskruv där ändfästena byttes ut mot två gängade vinkellänkar. Två mindre vinkellister fixerar vantskruven. Alla fästpunkter har rampamuffar och M6mm/in-sexbult.
Väldigt enkelt att justera skiva/bord så dom ligger i samma plan.
Här är lite bilder på dom olika delarna i processen. Alla komponenter till extrabordet fanns i ”Bra och ha” lådorna.

Roterande slipskiva på en WS2000 slipmaskin med specialtillverkat extrabord i aluminium för verktygsslipning.
Skapa konto

Närbild av en anpassad extrabordsanslutning i metall för slipmaskinen WS2000, med vinkelfästen och monterade skruvar.
Skapa konto

Närbild av en monteringsdel på ett extrabord, med metallplatta och skruvar, från ett slipmaskinsprojekt enligt beskrivning.
Skapa konto

Närbild på en metallfäste till ett justerbart extrabord, med bult och mutterfäste på slipmaskinens sida.
Skapa konto

Slipmaskin med roterande skiva för verktygsslipning, med röd bryningsjigg ovanpå aluminiumextrabordet för att hålla verktyget plant.
Skapa konto

Gul slipmaskin med extrabord placerad på en arbetsbänk; justerbar lampa och röd jiggsupport synlig bredvid.
Skapa konto

När det gäller den modernare maskinen WS3000 har jag lite andra planer för det extrabordet. Mer om det framöver.

Trevlig Helg!🍺
Dag

PS. Glömde det obligatoriska belastningstestet. Klarar lätt tyngden av en ”Pelarborr”!

En slipmaskin med gult hölje, monterad på ett arbetsbord med ett extrabord, en ölburk med texten "Arboga" placerad ovanpå.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
FredrikR och 12 till
  • Laddar…
”UT - IN”

Testslipade ännu ett stämjärn i veckan och upptäckte att jag nog borde ha en lägre slipjigg med hjulet centrerat i mitten.
Den gamla jiggen var lite högre och det medförde att jag inte nådde tillräckligt in mot centrum på slipskivan.

Satte ihop ett paket med överskottsprylar till Blocket.

Slipjigg med två slipstenar, ett stämjärn och en slipguide för olika vinklar. Märkta som 400# och 1200# på arbetsbord.
Skapa konto

Det tog 20 minuter så var det sålt!

Klickade sedan hem en ny jigg från Banggood.

Hongdui HD29 slipjigg med mätanvisningar och komponenter, inklusive skärverktyg och instruktioner, på arbetsbänk.
Skapa konto

Verktyg för slipning av stämjärn, inklusive en slipjigg och skala. Manual med komponentdiagram i bakgrunden.
Skapa konto

Hongdui HD29 som kommer att fungera bättre till dom roterande slipskivorna.

En Metrisk måttsats slank också med i farten!

Röda metallblock från Enjoywood med olika mått, ligger i en vadderad väska. Organiserade i storleksordning med vit text.
Skapa konto

Lite högre än en ”Pelarborr” men saknar tyngden!

Röda måttsatsblock från Enjoywood i olika storlekar, bredvid en burk Arbogabrygd öl, på ett verkstadsbord.
Skapa konto

Dom röda färgerna i bilden gifter ihop sig ganska bra!

Trevlig Helg! 🍺
Dag

Redigerat:
  • Gilla
4774 och 12 till
  • Laddar…
Kan man få en länk eller i alla fall tips på sökord om man skulle vilja köpa en sån där måttsats?

stigen stigen skrev:
Hej!

Här den länk jag beställde från.
Tänk på att välja Europa lagret!
Går betydligt fortare.

Dag

[länk]
Fick du låda till din?? Jag fick mina i en enkel pappkartong.

Fint plastetui.

Rött plastetui innehållande olika storlekar av metallbitar med märkningen "ENJOYWOOD".
Skapa konto

• Gilla
Gunnar Gran
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Fint plastetui.

[bild]
Nu ser jag att vi beställde kit med olika många delar. Då behöver jag inte känna mig lika kränkt.

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.