Fyrverkeri med texten "Gott Slut och Ett Gott Nytt År".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Peter #11 och 11 till
  • Laddar…
Gott nytt år!

• Gilla
stigen
  • Laddar…
T
Gott nytt år, Dag!

Ska bli spännande att se utvecklingen av verkstaden under året. 👍

• Gilla
stigen
  • Laddar…
”What a mess”

God fortsättning!
Som synes så vänder jag just nu på alla stenar. Men det finns en tanke och en röd tråd öven om det är svårt att förstå.

Trång verkstad full av verktyg, maskiner och förvaringslådor, med diverse material och en arbetsbänk, på ett träinspirerat golv.
Skapa konto

Saknar ännu några avgörande bitar för att sätta igång. Paketleveranserna har en viss fördröjning under julhelgen.
Förhoppningsvis återgår logistiken till normalläge under veckan. Men först till helgen blir det verkstadstid.
Barnbarnsaktiviteter fyller dom närmaste dagarna.

Dag

• Gilla
Testarn och 3 till
  • Laddar…
Äntligen!

Efter en intensiv decembermånad börjar vardagens rytm åter komma in i livet. ”Snickerboa” har legat i ide under denna intensiva tid. Att få möjlighet att dela dessa stunder med barn och barnbarn skapar sköna minnen för det kommande året.

I dag har jag börjat på allvar med bygga version (2.1) av ”Snickerboa”. Tre kompletta fristående fräsbord samt en stor AEG-fräs har fått nya hem. Även två av mina olika bänkslipar har gjort samma resa. X-antal kvadratmeter golvyta har frilagts och nu gäller det att bygga tillbaka funktionerna utan att åter belägga golvytan.
Nu är det nytänk som gäller och då kommer mitt stora MFT-bord att bli den hub där funktionerna kommer att finnas. Dagens uppgift var att integrera två långa 160cm T-spår längs hela långsidan.

Första tanken var att fräsa ner aluminiumlisten längs kanten i bordet men lösningen blev en kopia av andra långsidan. Där använder jag samma lösning för spännanordningen från Rali.

Workbench with integrated T-tracks and clamps, in a woodworking shop setup with tools and AEG router visible in the background.
Skapa konto

T-spåren fästes på en lång ekregel i samma liv som bordsytan och hela paketet är fäst i den kraftiga ekregel som jag kantade bordet när det byggdes. Tre försänkta rampamuffar i listenT-spår och motsvarande tre försänkta insexbultar gör det hela flexibelt för framtida förbättringar. Det fallerande T-spåret lär dyka upp under veckan.

Närbild av monterad T-spårskena i aluminium på ett träbord i en verkstad, med förborrade hål och synlig ekregel.
Skapa konto

Träregel med aluminium T-spår monterad längs kanten av ett arbetsbord i en verkstad, del av en träsnickeriprocess.
Skapa konto

Arbetsbord med T-spår och hålad yta för fräsar i verkstadsmiljö på trägolv.
Skapa konto

Arbetsbord med nyinstallerat 160 cm T-spår längs kanten, fastsatt i en ekregel, del av snickeriprojekt i verkstad.
Skapa konto

Nu blir det reflektion och ”Pelarborr” över den vita ytan som skall husera två olika fräslyftar och försöka få till deras anhållsfästen så dom kan dela på dessa.

Ett arbetsbord med snickarverktyg, inklusive en röd markör, en aluminiumvinkel och en röd T-skena, placerade på en vit yta.
Skapa konto

Tanken är att alla jiggar och tillbehör skall fungera tillsammans med den nya långa T-listen.Två olika spånsystem kommer också att konstrueras för bättre arbetsmiljö. Många lösningar finns bara i tanken och som vanligt blir det säkert behov av några ordentliga lappkast under resans gång. Det tycker jag är kul!

Fortsättning följer…………..
Dag

Redigerat:
  • Gilla
saiter och 13 till
  • Laddar…
”The First Cut Is the Deepest”

Mycket att processa innan det första snittet i MFT-bordet.
Anhållet och olika tillbehör skall kunna användas till bägge fräsarna.

MFT-bord med montering av fräsverktyg, inkluderande anhåll och tillbehör för två fräsmaskiner, på en verkstadsyta med verktyg och mätverktyg.
Skapa konto

Avståndet mellan den långa T-profilen och fräscentrum?
Bägge frässpindlarna i samma liv?
MFT-bordets yta måste vara plant när fräsarna är i viloläge?
Byta plats? Mindre fräsen först?
Få moment för mindre ställtid?
?
?

Många beslut att ta innan spånen börjar yra i luften.
Hur har ni tänkt när ni gjort era fräsbord?
Tips tas gärna emot!

Dag

(The First cut Is the Deepest)

Nu har vi en plan, som Sickan säger!

Efter många om och men blev det dags att ta bort testpappret på bordet, rulla ut ett nytt och sammanfatta dagens tankeövningar.

Bild föreställer en arbetsstation för träbearbetning med två fräshållare på ett MFT-bord och justerbara anhåll med mätskala, markerade platser för fräsar.
Skapa konto

Resultat:
Den lilla fräslyften hamnar först. Det är väl den fräsen som kommer att användas mest och med den placeringen hamnar den längs bort ifrån min snickarhörna på MFT-bordet. Den behöver kanske inte vevas ner mellan gångerna. Framtiden får utvisa.
Bägge fräsarna sitter på samma centrumavstånd från T-spåret.
Fräsarna placeras ganska nära bordskanten. Om behov av större bordsyta dyker upp går det säkert att göra en bit som snabbt kan monteras temporärt med hjälp av T-spårsskenan på långsidan.

Ritning med röda markeringar och rektangulära former som visar placering för fräsen på ett MFT-bord, med fokus på T-spår och anhåll.
Skapa konto

För det stora anhållets T-skenor kommer jag att ta ut 3 rektangulära hål 300mm x 45mm. Skenorna kommer inte att slutmonteras i bordsytan utan följer med anhållet när det inte används. Infästningen i bordet bli två rampamuffar i respektive hål. Fyra M5 insexbultar med platt huvud håller hela anhållet på plats när det används. När anhållet inte används täcks dom tre rektangulära hålen med passbitar så att bordsytan blir plan. Troligtvis magnetfäste på dom.
Kommer även att göra ett enklare anhåll och använda samma rampamuffar/skruvar till det.

Under bordsytan blir det två separata 50mm sugsystem med snabbkoppling till den stora spånsugen och varje fräsenhet får separat säkerhetsbrytar monterad på rätt höjd om ifall att…..

Två säkerhetsbrytare med röda "OFF" skydd på en ritad monteringsplats för ett projektbord.
Skapa konto

Nu får dagens resultat vila under natten så får vi se vad morgondagen bjuder på. Skulle inte förvåna mig om det dyker upp något nytt under natten!
Dag

• Gilla
saiter och 4 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Nu har vi en plan, som Sickan säger!

Efter många om och men blev det dags att ta bort testpappret på bordet, rulla ut ett nytt och sammanfatta dagens tankeövningar.

[bild]

Resultat:
Den lilla fräslyften hamnar först. Det är väl den fräsen som kommer att användas mest och med den placeringen hamnar den längs bort ifrån min snickarhörna på MFT-bordet. Den behöver kanske inte vevas ner mellan gångerna. Framtiden får utvisa.
Bägge fräsarna sitter på samma centrumavstånd från T-spåret.
Fräsarna placeras ganska nära bordskanten. Om behov av större bordsyta dyker upp går det säkert att göra en bit som snabbt kan monteras temporärt med hjälp av T-spårsskenan på långsidan.

[bild]

För det stora anhållets T-skenor kommer jag att ta ut 3 rektangulära hål 300mm x 45mm. Skenorna kommer inte att slutmonteras i bordsytan utan följer med anhållet när det inte används. Infästningen i bordet bli två rampamuffar i respektive hål. Fyra M5 insexbultar med platt huvud håller hela anhållet på plats när det används. När anhållet inte används täcks dom tre rektangulära hålen med passbitar så att bordsytan blir plan. Troligtvis magnetfäste på dom.
Kommer även att göra ett enklare anhåll och använda samma rampamuffar/skruvar till det.

Under bordsytan blir det två separata 50mm sugsystem med snabbkoppling till den stora spånsugen och varje fräsenhet får separat säkerhetsbrytar monterad på rätt höjd om ifall att…..

[bild]

Nu får dagens resultat vila under natten så får vi se vad morgondagen bjuder på. Skulle inte förvåna mig om det dyker upp något nytt under natten!
Dag
Kan du inte fräsa ner lite längre 'skenor' för anhåller? Isf kan du bara fästa det åt andra hållet när du behöver mer bordsyta som stöd

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Varför inte ha anhållsskenorna permanent i bordet? Toppen behöver ju inte vara helt plan när det används till annat än fräsning, det viktiga är att inget sticker upp. Skenorna är ju försänkta o borde inte orsaka nåt större trubbel.

Jag hade kanske satt iaf ena fräsen längre in. Det tippar snabbt över kanten om man kör en "breddfräsning" eller frihandsfräsning med kullager när fräsen sitter så nära kanten.

Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Kan du inte fräsa ner lite längre 'skenor' för anhåller? Isf kan du bara fästa det åt andra hållet när du behöver mer bordsyta som stöd
Skenorna är 30cm långa. Jag tycker det räcker. Längre skenor kommer att hamna på det området som jag änvänder mest.

Ola C Ola C skrev:
Varför inte ha anhållsskenorna permanent i bordet? Toppen behöver ju inte vara helt plan när det används till annat än fräsning, det viktiga är att inget sticker upp. Skenorna är ju försänkta o borde inte orsaka nåt större trubbel.

Jag hade kanske satt iaf ena fräsen längre in. Det tippar snabbt över kanten om man kör en "breddfräsning" eller frihandsfräsning med kullager när fräsen sitter så nära kanten.
Anhållet är ett Enjoywood från Banggood. Om skenorna fastmonteras måste rätt mycket utrymme fräsas i bordet för att montera anhållet och dess finjustering på grund av dess konstruktion. Montering och borttagning av anhållet blir betydligt omständigare (klyddigt). Med dom 4 insexskruvarna/rampamuffarna kommer montering/borttagning gå betydligt fortare oberoende vilken fräs det skall användas på. När ingen fräs är uppe kommer hålen att fyllas med en täckbit i samma storlek.
När det gäller fräsarnas placering gentemot långsidan är det utifrån min erfarenhet för det mesta smalare material som bearbetas. En extra bordsskiva för dom få tillfällen med bredare arbetsstycken ser jag inga problem att bygga. Har redan några idéer som snurrar på kontoret!

Dag

• Gilla
Ola C
  • Laddar…
Jag har just det anhållet. Det första jag gjorde var att använda längre skenor. Jag valde 50 cm, men har insett att jag borde kört på ännu längre. Fast det hjälper inte dig om du inte har plats.

Anhållet är trevlig som du redan vet, men stoppen sviktar alldeles för mycket. Jag har två träbitar och tvingar liggande inom räckhåll och så snart jag ställt in stoppen (vilket går väldigt smidigt) låser jag dem med en träbit bakom. Det hade såklart varit smidigare om stoppen varit helt stumma, men det har jag aldrig sett på annat än vertikalfräsar och annat stort.

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Får man förresten fråga varför du ska ha två fräsar i bordet?

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Får man förresten fråga varför du ska ha två fräsar i bordet?
Bra fråga!

Det enkla svaret är väl vanan. Min första bordsmonterade fräs var en Festool i deras gamla bordsmodul. Otroligt omständigt att ställa in och justera. Då bestämde jag mig för att göra några egna fräsbord för att underlätta der hela. Har vant mig vid att köra dom tidigare fräsborden samtidigt. Det lilla fräsbordet användes mest med ett vinklat fast stål för snabbt bryta kanter. Det större bordet användes till lite tyngre fräsningar.
Horisontalfräsen kördes endast då vinkling äv frässtålet behövdes.
Så tanken med en liten och en lite större fräs i bordet är väl någon form av bekvämlighet. Med den lilla fräslyften startklar i motsatta hörna av arbetsbordet kommer den att användas ofta.
Men jag får se hur arbetsflödet blir framöver.
Dag

stigen stigen skrev:
Bra fråga!

Det enkla svaret är väl vanan. Min första bordsmonterade fräs var en Festool i deras gamla bordsmodul. Otroligt omständigt att ställa in och justera. Då bestämde jag mig för att göra några egna fräsbord för att underlätta der hela. Har vant mig vid att köra dom tidigare fräsborden samtidigt. Det lilla fräsbordet användes mest med ett vinklat fast stål för snabbt bryta kanter. Det större bordet användes till lite tyngre fräsningar.
Horisontalfräsen kördes endast då vinkling äv frässtålet behövdes.
Så tanken med en liten och en lite större fräs i bordet är väl någon form av bekvämlighet. Med den lilla fräslyften startklar i motsatta hörna av arbetsbordet kommer den att användas ofta.
Men jag får se hur arbetsflödet blir framöver.
Dag
Med separata bord förstår jag vinsten, men med båda fräsarna på samma bord o med samma anhåll som ska flyttas mellan dom har jag svårare att se det.

Som alternativ, med en fräs, kan man se det som att du alltid har storfräsen startklar med ett bryta kanter stål o ska det fräsas större saker byter man stål. Beror ju helt på hur fräsarna är skapta men på min fräs byter jag nog stål fortare än att flytta ett anhåll som sitter med 4 skruvar. O ska storfräsen användas i ny operation är det antagligen ändå stålbyte på den innan den körs igång, även med två fräsar? En vinst med bara en fräs är att det bara blir hälften så många kanter tvärs matningsriktningen som ämnet ska passera över.

Men är lillfräsen mer lättrattad o snabbare att jobba med än storfräsen kan jag se vinsten med två fräsar.

Jaja, bara lite funderingar.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.