Hep Hep skrev:
Tror nog det är ett rätt tryggt fynd. Svårt att se att det börjar glappa eller tappa laddning över tid. Fast om man tappar det är det nog rätt elakt mot ett trägolv. Eller tår.
Jodå, slår du på det med en hammare så får städet märken. Dvs lite för mjukt härdat. Duger för ett par timmars smide men sen vart det inte vackert..

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Rickard.
Hur ser det ut under? Ihåligt?
Kan detta vara ett nytt billigt sätt att få tag på gjutjärn för egna projekt :thinking:

Det förstår jag städet kan inte vara "hart wie Kruppstahl" för det priset men jag tänker inte smida utan använda det som bättre mothåll än MFT-bordet.

Massivt och betydligt tyngre än den andra modellen.

En massiv grön städ på ett arbetsbord, tyngre än en annan modell enligt användarens beskrivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
Intressant, värt ett test om den finns på den lokala.(Vilket det sällan gör)

Fågel - Fisk, eller mittemellan?

I början av oktober såg jag ett tips här på BH att Amazon hade ett väldigt bra pris på Bosch 12v 6Ah batterier.
Jag har haft Bosch 1,8v/12v systemet i många år och är väldigt nöjd med dom små maskinerna. Alla batterier förutom ett fungerar fortfarande! Maskiner och batterier har fått slita hård under årens olika Trallcirkusar och batterierna behöver laddas allt oftare. Så jag beställde ett 6Ah batteri för 448kr. Väldigt bra pris jämfört med normalpriset.

Bosch Professional 12V 6,0Ah batteri produktbild med pris och beställningsdetaljer på Amazon-webbsida, inklusive leveransinformation.
Skapa konto

Efter ett tag så kom batteriet och mina gamla maskiner fick en ny vår!
Jag tyckte t.o.m att balansen i maskinerna blev bättre och började kolla lite på vad batteripriset låg på efter kampanjen. Ungefär dubbla priset!

Surfade runt lite och hamnade hos ”Alibaba och dom 40 rövarna” i österlandet.
Där fanns ett antal olika kopior och jag hittade ett paket med 5 stycken 12v 8Ah för 800kr med frakt!
Måste vara något fel som är trasigt med det priset! Men som man säger: Ingen minns en fegis, så jag slog till!

I dag landade paketet i ”Snickerboa”.

Sex laddningsbara batterier, varav ett Bosch 12V och fem 8.0Ah kopior, står uppradade på ett slitet träbord i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Alla batterier fungerade när jag testade och dom passade väldigt bra i maskinerna. Dom verkade halvt laddade och alla 5 fick en stund i laddstationen tills kontrollen lyste grönt.

Men var är felet som måste vara trasigt?
5 X 8Ah = 40Ah som jag betalt 800kr för verkar för bra att vara sant!

Svart Bosch 12v batteri med etikett "8.0Ah Lithium-Ion" på träyta, del av diskussion om batteriköp och prestanda.
Skapa konto

Två Bosch batterier visas sida vid sida, ett 12V 6.0Ah och ett 12V 8.0Ah, på en bakgrund av trä.
Skapa konto

8Ah batteri på en digital våg som visar 339 gram.
Skapa konto

Bosch 12V 6.0Ah batteri vägs på en köksvåg som visar 385 gram.
Skapa konto

Bilden visar ett svart ersättningsbatteri, modell BAT420, 12V 8000mAh, med etikett "Made in China" och olika varningssymboler.
Skapa konto

Etikett på ett Bosch 12V 6.0Ah litiumjonbatteri, tillverkat i Malaysia, med diverse märkningar och tillverkarens information.
Skapa konto

Troligtvis är dom inte på 8Ah och om verkligheten snarare visar 4Ah så är det tillräckligt bra för mig. Förhoppningsvis lite piggare än dom gamla batterierna och den lite större formen tilltalar mig. Nu behöver man inte lägga maskinerna ner utan dom kan stå upp med den nya batteriformen.
Framtiden får visa om dom är ”Fågel - Fisk eller mittemellan”.

Trevlig Helg! 🍺
Dag

• Gilla
VidarH och 2 till
  • Laddar…
Intet är som väntans tider!

Oljade trädelar torkar på ett arbetsbord, flaskor och verktyg i bakgrunden. En burk Arboga öl står bredvid på bordet.
Skapa konto

5 X Benar oljebehandling tar tiiiid!
Varje dagsavslut blir det en omgång.
I dag är det fredag med reflektion och stöttande ”Pelarborr”. Vardagar är väntan tråkigare.

Dag

Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Intet är som väntans tider!

[bild]

5 X Benar oljebehandling tar tiiiid!
Varje dagsavslut blir det en omgång.
I dag är det fredag med reflektion och stöttande ”Pelarborr”. Vardagar är väntan tråkigare.

Dag
Värmefläkt? Det brukar jag använda till det mesta jag målar

• Gilla
stigen
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Värmefläkt? Det brukar jag använda till det mesta jag målar
Då blir ju pelarborren varm? :S

• Haha
  • Gilla
  • Wow
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Då blir ju pelarborren varm? :S
Ja, det blir en svår avvägning.

The same procedure as last night, James!

Varje kväll avslutas med en Benar-behandling.
I kväll är det första strykningen med 100% Benar av däckstolarnas armstöd och den nya ekbiten som skall sitta under bordet.
Ekbiten har förborrats inför monteringen.
Det gamla ärgade bordsfästet är slipat och polerat med Biltemas ”guakamole” och ser klart bättre ut med sin proveniens.

Väloljade träarmstöd till däckstolar och en förborrad ekbit ligger på en arbetsbänk efter behandling med Benar-olja. Verktyg syns i bakgrunden.
Skapa konto

Polerat och slipat bordsfäste av metall monterat på en ny ekbit, förberedd med förborrade hål, placerad på en arbetsbänk.
Skapa konto

I väntan på att torka av dom Benar-indränkta bitarna blir det reflektionstid med lite ”Pelarborr”.

Lackerade trästycken på arbetsbänk med verktyg i bakgrunden, Arboga ölburk bredvid.
Skapa konto

Trevlig Helg! 🍺
Dag

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Köpte lite magneter men kanske gjorde bort mig lite...
Vill sätta in lite hyllplan i ett plåtskåp (vapenskåp) , köpte rektangulära magnet med ca 1.5kg kraft.
Men det kanske blir på tok för lite även om jag har en i varje hörn av hyllplanet? Tänkte att då kan jag iaf lägga på 5kg men frågan är om dom inte kommer kana ner?
Du har ju gjort mycket med magneter så du kanske vet?

”K-dagen”

Idag kom den nya kondensatorn till min Ulmia tallriksslip.
Väldigt stor skillnad på storlek!

Ny kondensator monterad på Ulmia tallriksslipmotor, med synliga ledningar.
Skapa konto

Ny, svart kondensator monterad på grön Ulmia tallriksslip, visar skillnad i storlek från gammal kondensator, båda synliga på bilden.
Skapa konto

Att den gamla stora original startkondensatorn ännu fungerar till viss del efter 69 år är verkligen anmärkningsvärt!

Metallskylt på grön yta med text som anger typnummer, fabriksnummer, byggår och vikt för en maskin. Skyltens hörn är fästade med skruvar.
Skapa konto

Att byta var en baggis. Två trådar i kopplingsdosan sen var det klart!

Kopplingsdosa på Ulmia tallriksslip med anslutna kablar och anslutningar för ny kondensator.
Skapa konto

Den nya lilla kondensatorn placerade jag på motorn och den gamla trotjänaren får sitta kvar som ett ”industriminne”.

Grön motor med ny svart kondensator monterad på en vintage Ulmia tallriksslip, märkplatta med "DIETZ".
Skapa konto

Den personen som jag köpte maskinen har verkligen gjort en väldigt noggrann renovering av denna gamla maskin.
Alla sidoplåtar har plastbrickor på skruvarna för att ta bort vibrationsljud! Maskinen är i nyskick!

Grön sidoplåt av en Ulmia tallriksslip med monterade skruvar och plastbrickor mot ett trägolv.
Skapa konto

När jag startade maskinen med den nya kondensatorn märktes en stor skillnad. Motorn gick upp i rätt varvtal betydligt snabbare och av någon anledning så stannar den snabbare också. Nästan som en motorbroms.

Med elen i ordning och helt nytt slippapper monterat kommer slipen att användas betydligt oftare framöver.

Stort tack till @GK100 som ännu en gång hjälpte mig att hitta rätt kondensator till en maskin!

Trevlig Helg! 🍺
Dag

• Gilla
HSP och 14 till
  • Laddar…
”Trampbåten har gått i ide”

I helgen blev många av delarna till grannens båt klara.
5X Benar-behandling låser verkligen upp verksamheten i ”Snickerboa”.
24 - 36 timmars torktid gör att andra projekt får vänta.

När sakerna hämtats blev det focus på att få den nya trampbåtens rostfria räcken på plats innan vintern. En vecka tidigare hade kapat dom rostfria rören till rätt mått och testat dom nya räckesdelarna på båten med anslutningsklossarna som jag gjort i ek. Fästena fungerade perfekt men ytorna vid båtens fästpunkterna höll inte måttet. Det blev för kraftig hävstångseffekt i plasten. Installationen hade inte klarat en ”Pelarborr-test”!

Det blev till att fundera på olika lösningar. Stabilt, enkelt och underhållsfritt var målet.
Efter mycket funderande blev det att göra en kraftig förstärkning runt dom fyra fästpunkterna. En 4mm aluminiumprofil, L-formad 120mm x 40mm klickades hem från Amazon. Rostfria rampamuffar M5 med försänkt skruv samt två ledstångsfästen i rostfritt åkte med i samma beställning.

En klar fördel med aluminium är att jag har verktyg och maskiner i ”Snickerboa” att bearbeta det med. Järn/stål kräver helt andra redskap.
Dom två fästena i fören fick identiska mindre L- plattor och dom bakre som svajat mest fick en längre för bägge fästena. Dom fyra ekfästena kortades 4mm.
Tre 22mm hål borrades ut i L-profilen kring båtens ingjutna fästena och försänkta hål för dom nya M5 skruvarna borrades. Dom tre 22mm hålen i den 4mm tjocka L-profilen jämnade ut dom ojämnheter som fanns.

25 rostfria rampamuffar senare var det bara att montera ihop alla delar och se om verkligheten stämde mot planen.
Nu var räckena stabila! Ett moment, att limma ihop rören vid 90˚ hörnen får vänta tills värmen kommer tillbaka i vår. Superepoxi fungera inte i minusgrader.

Original räckena i 20mm rostfritt kostar 8000kr. Mina i 42,4mm rör gick på ca.3000kr för allt.
Trampbåt och båtvagn är nu täckta inför den vita perioden men snart vänder det och vi går åter mot ljusare tider!

Dag

L-formad aluminiumprofil med borrade hål ligger på en arbetsbänk omgiven av verktyg, används för att förstärka en trampbåts räcken.
Skapa konto

Aluminiumprofil i L-form med borrade hål, placerad på en arbetsbänk med trä- och tygdetaljer i bakgrunden.
Skapa konto

Två runda träskivor med hål, placerade på ett metallbord i en snickarmiljö.
Skapa konto

Rostfritt räcke monterat på en blå trampbåt med aluminiumfäste, omgiven av en veranda med utemöbler och dekorationer.
Skapa konto

Rostfritt rör monterat på trampbåt med L-formad aluminiumprofil i förgrunden mot en frostig bakgrund.
Skapa konto

Blå plastyta på en båt med synliga inbäddade metalldelar och hål för montering av rostfria räcken.
Skapa konto

Närbild av blå plastyta med isbildning och metallfästen, från en trampbåt under vinterförvaring.
Skapa konto

Förstärkning av aluminiumprofil med skruvar på en blå trampbåt.
Skapa konto

Aluminiumprofil med tre borrade hål och skruvar, monterad på blå båt som del av förstärkning för trampbåtens rostfria räcken.
Skapa konto

Rostfri aluminiumprofil med hål på en blå båt; delar av förstärkt fästsystem syns.
Skapa konto

IMG_9671.jpeg
Skapa konto

Blå trampbåt med två rostfria räcken, ståendes på trästöd utomhus, vinterförberedd.
Skapa konto

Stålräcken monterade på en blå trampbåt, med aluminiumfäste och skruvdetaljer synliga.
Skapa konto

Rostfritt stålräcke monterat på blå plastbåt med förstärkning i aluminium, synliga skruvar och ledstängsfästen.
Skapa konto

Nya rostfria räcken monterade på en blå trampbåt, med tydliga metallfästen och en utomhusbakgrund av altan och utemöbler.
Skapa konto

Rostfria räcken monterade på blå trampbåt, fästa vid aluminiumplattor. Bakgrund: träd och hus.
Skapa konto

Trampbåt täckt med grön presenning på frostig mark, bredvid en båtvagn. Hus och vinterlandskap i bakgrunden.
Skapa konto
Stålräcken monterade på en blå trampbåt, med aluminiumfäste och skruvdetaljer synliga.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
FredrikR och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.