Nytt år = Ny tråd

”Alla goda ting är tre”

Fick hem sista minuten köpet på Tradera

Work Sharp WS2000 verktygsslipmaskin, gul, objektinfo och kostnader från Tradera, inklusive frakt och köparskydd.

och som tur var fanns det en ledig plats för slipen!

Tre slipmaskiner från Work Sharp, varav två är WS-2000-modeller, placerade på en arbetsbänk i en verkstad med belysning ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har använt dom andra två sliparna regelbundet under hösten och för mig känns det helt perfekt med den här slipmetoden.
Dom två WS-2000 sliparna har nu olika grid på tallrikarna vilket gör det lättare att nå rätt resultat. Olika slipmaterial finns det gott om!

Dag

Förvaringsställ med slipmaterial i olika grits, märkt 400 till 1000, i en röd hållare med handtag.
Skapa konto

Röd hållare med flera slipskivor av olika gritstorlekar, märkta 240-320, 400-600, 800-1000, och 3000.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 8 till
  • Laddar…
”Kärt barn har många namn”

Jag hade en plan, men det bidde inte riktigt som jag hade planerat.
Som ersättning för dom två oscillicerande slipmaskinerna beställde jag en kombislip som ersättning.

Wiltec oscillerande spindelslip 500 W med bandslip och 5 sliphylsor, visad med produktbeskrivning och pris, för närvarande inte tillgänglig.
Skapa konto

Men det visade sig att vara en återvändsgränd. Maskinen var defekt och vibrerade så mycket att den flyttade på hurtsen där den var fäst. Så det blev retur och tillbaks på ruta ett.

Den stora bandslipen kommer som tidigare bestämt att hamna i Varberg hos @pysslaren.
Den mindre spindelputsen får stanna kvar tills landet klarnar.

Som ersättning för den stora slipen började jag kolla på mindre alternativ. Ett spår var en liten 75mm bandslip med slipram precis som Festool BS 75 E-Set men priset fick mig på andra tankar.

Festool BS 75 E-Set bandslipmaskin med tillbehör, inklusive bordsfästen, vinkelanhåll och slipram, visas med förvaringslåda.
Skapa konto

Men efter mycket forskande på nätet klarnade bilden.
Bandslipen är en tysk konstruktion av Tooltechnic från 90-talet och tycks ha funnits hos många tillverkare i olika färger Festool, Milwaukee, Holz-Her, Bosch, Atlas-Copco och AEG. Samma grundmaskin och samma tillbehör och delar.

Bilden visar flera olika märken av bandslipar, inklusive Holz Her, Festool, och Metabo. Maskinerna är olika färger och visas i närbild.
Skapa konto

Röd bandslipmaskin HBSE 75 S från Milwaukee, med kabel och handtag, använd för sliparbete i trä och andra material.
Skapa konto

Det vidgade sökfältet. Maskinen är tydligen en gedigen konstruktion som fortfarande produceras av Festool.
Som vanligt så ökar chansen att hitta något om man skannar nätet på många olika sätt.

Plötsligt dök det upp ett intressant objekt i närheten!
En AEG-variant komplett med bordsfästen, vinkelanhåll, slipram och utsugningsanordning för 1250kr!
Nu står slipsystemet i ”Snickerboa” och nya tankar och lösningar är möjliga.

AEG bandslipmaskin med bordsfästen och tillbehör som slipram och utsugningsslang, placerad på en arbetsbänk.
Skapa konto

AEG HBSE 75 bandslipmaskin med monterad slipram och bordsfästen på en arbetsbänk.
Skapa konto

AEG HBSE 75 S bandslipmaskin med bordsfästen och svart handtag, placerad på en verkstadsbänk.
Skapa konto

AEG-bandslipmaskin med bordsfästen och slipram, sedd uppifrån, uppställd på ett arbetsbord i ett hantverksmiljö.
Skapa konto

Den gamla devisen ”De som söker skola finna” tycks fortfarande gälla! 🔭

Trevlig Helg! 🍺
Dag

• Gilla
  • Älska
FredrikR och 6 till
  • Laddar…
Tänkte först skriva ”Grattis!” Men det är ju gedigen research och ingen slump att maskinen står hos dig nu.
Snyggt jobbat! 👍
Och tack för en lärorik post — igen. 😊
//Ronnie

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
T
Ser ut som en vacker och bra maskin, och fler tillbehör än jag visste fanns :)

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Synd att kombislipen var defekt för när de funkar är de smidiga om man har det trångt.

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Nykomlingen har fått en första genomgång och service.
Damm och lite färgstänk har tagits bort. Slipramen har justerats och alla leder har fått lite WD-40.
Maskinen tycks vara i väldigt bra skick.

AEG HBSE 75 S bandslipmaskin på träbord, renoverad med justerad slipram och smorda leder, del av diskussionstråd om renovering och underhåll.
Skapa konto

Den främre bandrullen hade lite påväxt men Biltemas ”Label Off” löste det bra och nu ser rullen ut som ny.

Närbild av en bandslipmaskin med en justerad svart framrulle och slipband, omgiven av metallkomponenter.
Skapa konto

Har beställt en uppsättning nya slipband som kommer nästa vecka så tills dess får den vila.

Slipband 75 x 533 mm från STEBRUAM för bandslipmaskiner, visar paketering och information om pris och leverans på en produktsida.
Skapa konto

Maskinen har faktiskt reglerbar hastighet på bandet mellan 200 - 380 m/min vilket gör att det går att anpassa slipningen efter materialet. Har inte sett den funktionen på dagens bandslipar.

AEG bandslip HBSE 75 S med orange hastighetsvred, etiketter och detaljer synliga, inställd på arbetsbänk.
Skapa konto

Verkar vara ett bra komplement till mina andra slipmaskiner och hittills ”tittar allt bra ut”!

Dag 🍺

• Gilla
FredrikR och 6 till
  • Laddar…
”Ratten”

Att renovera eller inte renovera, det är frågan……..

Fick in en misskött båtratt som ägaren vill ha renoverad.

Träratt med metalldetaljer, visar tecken på fukt- och lackskador.
Skapa konto

Båtratt i trä med fuktskador och polyuretanlack på en brun bakgrund, metallinfästningar synliga runt omkretsen.
Skapa konto

Skrapade lite på polyuretanlacken för att se hur djupt fuktskadorna hade gått in i trävirket. Ganska djupt vid infästningen av rattekrarna.

Närbild av båtratt med fuktskadad och missfärgad träyta vid infästningen, synliga fuktsprickor i polyuretanlacken.
Skapa konto

Närbild på en båtratt med fuktskador och sprickor i träet vid infästningen till metallrattekrarna.
Skapa konto

Förutom missfärgade skador tycks även rattkransen fått fuktsprickor vid infästningarna som blir svåra att åtgärda samt fuktskador run hela kransen.

Närbild av båtrattens träkrans och metallinfästning, visar fuktskador och lackslitage.
Skapa konto

Närbild på en träbåtratt där lacken skrapats av för att visa fuktskador och sprickor i ratten runt infästningarna.
Skapa konto

Nära bild på en båtratt med synliga fuktskador och sprickor i träet vid infästningen.
Skapa konto

Närbild av en misskött träbåtratt med fuktsprickor och missfärgningar vid infästningen av metallrattekragen.
Skapa konto

Närbild av en båtratt i trä med synliga fuktskador och sprickor, placerad på en perforerad arbetsbänk.
Skapa konto

Känns som ett evighetsjobb av få av all lack, slipa den profilerade ramen till trärent och sedan x-antal nya strykningar med lack.
Det blir ÅVC på den. Det finns nya fina rattar ett klick bort!
Dag

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
K
Det låter som ratt beslut.. 😂

• Gilla
jayal1972 och 3 till
  • Laddar…
”I väntan på…….”

Gör nu ett tredje försök att skaffa en ersättare till dom avyttrade slipmaskinerna. Många stickspår men nästa vecka kanske något dyker upp.
Under tiden gör jag en slipjigg till en av mina satineringsmaskiner.
Lidl gängsats med tillhörande borrsats är verkligen användbara!

Grön slipjigg monterad på bord med Lidl gängsats i verkstadsmiljö.
Skapa konto

Verktygsbord med gängsats och slipmaskin i grön och silver.
Skapa konto

Trevlig Helg! 🍺
Dag

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Jag trodde att du tyckte om lidl-verktyg, men när du får chansen garrotterar du en stackars vinkelslip. Vad har den gjort dig?

• Haha
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Garrotterings-jiggen klar!

Satineringsmaskin används inte så ofta. Men att slipa eller borsta en större mängd virke då kommer den till sin rätt. Köpte min första på Jula för många år sedan och den har slipat ett antal trallmeter under åren. Kompletterade med en Lidl för något år sedan då den gamla började tackla av.
När Jula tog bort maskinen ur sitt sortiment såldes tillbehören för -75% eller mindre.

Olika typer av sliphylsor och borsttillbehör för en satineringsmaskin, placerade på ett arbetsbord i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

Fick en ide om att göra en liten jigg och börja använda maskinen med alla tillbehören i stället för att bara ha sakerna liggande i skåpet. Jag använde Lidl-maskinen då den har en bättre skyddshuv med utsug.

En hemmabyggd jigg av trä med metallbeslag för en satineringsmaskin, placerad på en bänk i arbetsverkstad.
Skapa konto

En satineringsmaskin för träbearbetning med blå sliprulle monterad på arbetsbänk i ett verkstadsmiljö.
Skapa konto

Garrotteringsjigg med putsrulle installerad på arbetsbänk, omgiven av verktygsförvaring och skåp i ett verkstadsutrymme.
Skapa konto

Garrotterings-jigg med satineringsmaskin på arbetsbänk, använd för slipning av virke, skapad med olika tillbehör från Lidl och Jula.
Skapa konto

Garrotterings-jiggen med en satineringsmaskin monterad på ett arbetsbord, omgiven av verktyg och tillbehör.
Skapa konto

Satineringsmaskin med hemmagjord jigg av träblock och metallklämmor, med verktyg och skyddshuv med utsug, på en arbetsbänk.
Skapa konto

Garrotterings-jigg byggd av trä med satineringsmaskin monterad, visad på arbetsbänk i verkstad.
Skapa konto

Så i stället för att ligga i skåpet och samla damm har jag nu en stabil och kraftig putsrulle med många tillbehör.
Allting är byggt med ”bra-och-ha” bitar!

Dag

• Gilla
Uffe A och 17 till
  • Laddar…
T
och vi andra fick en sak till på projektlistan :)

Snyggt jobbat.

• Haha
  • Gilla
saiter och 3 till
  • Laddar…
@stigen

Alltid kul att se dina lösningar när du har tänkt ett varv till; den där mackapären ser väldigt användbar ut! 👍
Extra plus för det stora, rejäla bordet!

Snyggt jobbat!
//Ronnie

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Tredje gången gillt!

Den första maskinen hade drabbats av ”Romerska darran” och flyttade hurtsen där den var fäst. Retur och återbetalning!

En oscillerande spindelslipmaskin från Wiltec med bandslip och fem runda sliphylsor, visas på ett försäljningsfoto.
Skapa konto

Den andra maskinen kunde inte levereras på grund av Tritons konkurs. Återbetalning!

Orange och svart slipmaskin från Triton, använd i träbearbetning, med synlig sliprulle monterad.
Skapa konto

Det tredje försöket fungerade. Paketet kom, maskinen monterades, startades utan fastsättning och absolut ingen tendens till ”Romerska darran”. Målgång!

Bordsmonterad bandslipmaskin med tillbehör på en vit bakgrund, redo för användning i träbearbetning och gör-det-själv-projekt.
Skapa konto

Många stickspår men sådant är ju livet.

Gjorde ett antal lite större tjockare serveringsunderlägg i ek med en mjuk form som prov till oss själva.

Ekbord med salt- och pepparkvarnar samt servetthållare på rektangulära serveringsunderlägg i trä.
Skapa konto

Närbild på ett tjockare serveringsunderlägg i ek med mjuka kanter, placerat på ett träbord.
Skapa konto

Serveringsunderlägg i ek med mjuk form på ett trägolv.
Skapa konto

Två tjocka serveringsunderlägg i ek med mjuka former ligger på ett träbord.
Skapa konto

Var tydligen något som fler ville ha så nu blir det produktion.

Dag

• Gilla
13th Marine och 8 till
  • Laddar…
Klar = Färdig?

Garrotterings-jiggen blev klar förra helgen, men helt färdig lär den aldrig bli.
Så i veckan har jag fixat till lite detaljer på bygget som skall förenkla användandet.

Dom olika verktygsrullarna har olika diametrar. Från 120mm ner till <90mm.
Jag har valt att göra uttaget i putsbordet för 90mm som dom homogena gummirullarna är. Då blir det tätt mellan bordet och rullen samt det känns säkert att inget fastnar i mellanrummet. För att förhindra att 90mm slipcylindrarnas hylsor vandrar uppåt, vilket dom gärna gör, så har jag gjort ett 92mm lock i masonit som förhindrar vandringen.

Verktygsjigg med sandpapperrulle och dammsugaranslutning på arbetsbänk, med borste för att underlätta användning i garrotteringsprojekt.
Skapa konto

Verktygsrullar och brickor på en garrotterings-jigg i en verkstad, med varierande diametrar och materialtexturer.
Skapa konto

Först hade jag lite tankar om att ha olika bord med olika uttag men jag fastnade för en annan lösning. För att få dom större rullarna till att gå fria från putsbordets uttag på 90mm så shimsar jag axeln med lite grövre brickor så att rullarna precis börjar ovanför putsbordet. Framtida användning får avgöra om det är en smart lösning.

Verktygsrulle med röda borst och garrotterings-jig från pågående byggprojekt i verkstadsmiljö.
Skapa konto

Verktygsrullar med olika diametrar för garrotterings-jigg; en grov beige rulle och en röd borstliknande rulle visas.
Skapa konto

En garrotterings-jigg med röd borstvals och verktygshållare i en verkstadsmiljö. Olika verktygsrullars diameter visas.
Skapa konto

Verktygsrullar med grövre och finare borst på en metallisk yta, från ett hembygge av garrotterings-jigg.
Skapa konto

Två borstlister har monterats lodrätt på skyddet för att lättare fånga upp slipdammet samt en gumminippel 40-50 från Biltema löser anslutningen till spånsugens 50mm.

Svart verktygsrulle med flera spår och märkningar "50 40", använd i en garrotterings-jigg för byggprojekt.
Skapa konto

Slutligen har samtliga tillbehör och verktyg fått en förvaring på bottenplattan och dom två fästanordningarna hålls på plats av två magneter.

Verktygslåda med metallskivor, skruvnyckel och olika tillbehör på ett träbord, del av ett garrotterings-jiggprojekt.
Skapa konto

Verktyg på arbetsbänk med en slipmaskin och metallklämmor för garrottering, inzoomat på detaljer och handtag.
Skapa konto

Garrotterings-jigg med olika verktygsrullar och dammsugarslang i verkstadsmiljö.
Skapa konto

Nu är lite fler detaljer klara men färdig? Tror inte det!

Trevlig Helg! 🍺
Dag

• Närbild av en garrotterings-jigg med verktygsrulle och borste, detaljer för förbättrad användning visas.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Tule54 och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.