”Slasken”

Under året som har gått blir det alltid en massa skruv/bult och andra detaljer över när man hållet på med olika projekt.

Min rutin numera är att lägga det i ”Slasken”. En låda fylld med skruvar, bultar, muttrar och övrigt. När så hösten infinner sig och vädret gör det mindre trevligt att vara ute så är det dags att starta projektet ”Slasken”.

En plastlåda fylld med blandade skruvar, bultar och små metallföremål för sorteringsprojektet "Slasken".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är ett sorteringsprojekt. I ”Slasken” ligger allt det som blivit över under året som gått.
Bara bra saker men nästan omöjligt att använda utan sortering.

Plastlåda fylld med olika skruvar, muttrar och bultar för sorteringsprojektet "Slasken".
Skapa konto

Så i stället för att lägga pussel sorterar jag ”Slasken”!
Dag

• Gilla
Nilstyko och 10 till
  • Laddar…
K
Väntar med spänning på slutresultatet för hur pusslet i snickeboa blir 😄

Superbra låda, har räddat en otaliga gånger, framförallt när det kommer till mindre eller kortare skruv.

• Gilla
stigen
  • Laddar…
K kniv skrev:
Väntar med spänning på slutresultatet för hur pusslet i snickeboa blir 😄

Superbra låda, har räddat en otaliga gånger, framförallt när det kommer till mindre eller kortare skruv.
Väntar på regnet.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
”Jag trivs bäst i öppna landskap, nära havet vill jag bo”….

Arbetsbänk med hålmönstrad yta i en snickarverkstad, redo för höst- och vinterprojekt med nya verktyg och material.
Skapa konto

Snart är ”Snickerboa” klar för ännu en höst/vinter.
Som vanligt inför en ny säsong har vissa spelare avyttrats och nya tillkommit.
Nästa vecka blir det ”Kick of” för den nya ensemblen.

Dag

• Gilla
Rickard. och 3 till
  • Laddar…
Transfer

Så hämtades det sista paketet med AEG-fräsbasar och tillbehör.

AEG fräsbaser och tillbehör, inklusive bottenplattor och monteringsverktyg, placerade mot en ljus bakgrund.
Skapa konto

En medlem på BH, @Taren43, såg möjligheterna och svängde förbi och hämtade upp. Två av dom gamla trotjänare som hamnat på transferlistan fick också följa med till Åland.

Två gröna slipmaskiner med bänkslip- och bälteslipfunktioner står på en arbetsbänk i en verkstad.
Skapa konto

En ny medlem i ”Snickerboa” kommer förhoppningsvis i veckan innan Kick Off på fredag.

Dag

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Transfer

Så hämtades det sista paketet med AEG-fräsbasar och tillbehör.

[bild]

En medlem på BH, @Taren43, såg möjligheterna och svängde förbi och hämtade upp. Två av dom gamla trotjänare som hamnat på transferlistan fick också följa med till Åland.

[bild]

En ny medlem i ”Snickerboa” kommer förhoppningsvis i veckan innan Kick Off på fredag.

Dag
Tack för pratstunden! Du har en riktigt trevlig snickarboa.

Nu ska jag hem med färjan och dra igång 3D-printern så jag får en adapter till fräsen 👌

• Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
”This is number one and the fun has just begun”

Plastlådor och högar med skruvar och muttrar på ett bord, redo att sorteras.
Skapa konto

Hittade några slasklådor till.
13kg ”Gott och Blandat” att sortera.
Dag

• Gilla
trycklös och 2 till
  • Laddar…
Halvvägs

Dom 13kg i Slasken har reducerats till hälften.
Många specialsaker har åter placerats på rätt ställe.
Den fasen gick rätt fort.

Men nu återstår den svåraste högen som är 6,7kg skruv blandad i en salig röra.

Plastlåda med 2671 g skruvar på en våg.
Skapa konto
Plastlåda med blandade skruvar på en våg som visar 3998 gram.
Skapa konto

Första sorteringen blir i 3 olika högar.
Kullriga, försänkta och sexkantsskalle.
Passar bra med en regnig helg just nu!

Trevlig Helg! 🍺
Dag

PS. Dagens planerade Kick-Off i ”Snickerboa” har tyvärr flyttats till nästa fredag på grund logistikstrul.

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Rond tre klar

Nu förstår jag varför lådan med montageskruv har verkat så lätt!

Sorterade skruvar i en låda med olika fack, samt skruvar som ligger utspridda på ett bord.
Skapa konto

Färdig med skruvsorteringen för idag. Nu blir det en ”Pelarborr”🍺

• Gilla
GEGS och 5 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Nu blir det en ”Pelarborr”🍺
Välförtjänt! 🥳

• Gilla
trycklös och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Välförtjänt! 🥳
”This is number one 🍺 and the fun has just begun”

• Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
”I väntan på….”

I morgon tycks nyförvärvet komma så testade att göra ett tillbehör under dagen. Inte helt lätt att få till ett centrerat 1/2” hål (12,7mm) när man bara har metriska borr.

Metallskiva fastklämd på en träyta i verkstad med borr och slipmaskin i bakgrunden.
Skapa konto

Har ingen aning om det är rätt mått så det blir spännande att se om det passar i morgon.
Dag

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jag har köpt stegborrar i tumstorlekar på Amazon för knappt några pengar alls.. ingen superkvalitet, men för nått enstaka hål så..

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Ettan kom, tvåan kommer så småningom!

Att underhålla och slipa sina eggverktyg är viktigt. Det finns ju många olika åsikter vilken metod eller teknik som är bäst. Jag har genom åren testa en del olika och idag kör jag med min stora bandslip och avslutar med blöta japanska stenar.
Fungerar över förväntan men visst är det lite meck/blask med hela processen,

Att hitta en teknik som är enklare och framför allt snabbare finns alltid i bakhuvudet.
Att lägga timmar för att slipa fram en fin egg på ett stämjärn är inget för mig.
Då är det roligare att snickra enstycks saker med många utmaningar.

Några slipmaskiner som jag länge har kollat på är dom numera nerlagda torrsliparna från Work Sharp, WS2000 och WS3000. Finns många intressanta Youtube klipp på hur enkelt/snabbt man får fram en klart godkänd egg utan en massa plaskande med vatten. Men bägge modellerna är tagna ur produktion sedan länge, WS2000 år 2010 och WS3000 år 2024, och dom dyker inte upp på andrahandsmarknaden så ofta. Speciellt inte i Sverige.

Work Sharp WS2000 slipmaskin i gult med svart och silver detaljer, använd för slipning av verktyg.
Skapa konto

Work Sharp slipmaskin med glasöverdrag, märkt "The Wood Tool Sharpener," har ett rött på- och av-knapp.
Skapa konto

Men skam den som ger sig! Förra veckan dök det upp en WS2000 på Tradera.
”Köp nu” knappen lyste på skärmen. Jag köpte direkt! Fick hem ”fyndet” idag.
Efter en avblåsning med tryckluft och tvätt ser den ut som ny! Alla originaltillbehör var med samt en extra jigg som gör att man kan köra slipband för knivar/saxar på den också. Verkar vara den delen som använts på slipen. Dom runda sliprondellerna var helt oanvända!

Och ”ketchupeffekten” höll i sig!
Hittade en helt ny WS3000i originalkartong hos en maskinhandlare nere i södra Bayern. Det blev ett klick till!
Samma grundfilosofi i bägge maskinerna men väldigt olika möjligheter med respektive slip.
Det finns många tips på nätet hur man kan öka funktionen och kapaciteten på dessa slipsystem.
Det blir en spännande höst i ”Snickerboa”!

Dag

• Gilla
saiter och 11 till
  • Laddar…
Rickard.
Så det var de den var till för men vad exakt ska du använda plattan till? Är det bara mdf med alu plåt på?

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.