46 956 läst ·
245 svar
47k läst
245 svar
”Stigens verkstadstråd 2025”
”Slasken”
Under året som har gått blir det alltid en massa skruv/bult och andra detaljer över när man hållet på med olika projekt.
Min rutin numera är att lägga det i ”Slasken”. En låda fylld med skruvar, bultar, muttrar och övrigt. När så hösten infinner sig och vädret gör det mindre trevligt att vara ute så är det dags att starta projektet ”Slasken”.
Det är ett sorteringsprojekt. I ”Slasken” ligger allt det som blivit över under året som gått.
Bara bra saker men nästan omöjligt att använda utan sortering.
Så i stället för att lägga pussel sorterar jag ”Slasken”!
Dag
Under året som har gått blir det alltid en massa skruv/bult och andra detaljer över när man hållet på med olika projekt.
Min rutin numera är att lägga det i ”Slasken”. En låda fylld med skruvar, bultar, muttrar och övrigt. När så hösten infinner sig och vädret gör det mindre trevligt att vara ute så är det dags att starta projektet ”Slasken”.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ett sorteringsprojekt. I ”Slasken” ligger allt det som blivit över under året som gått.
Bara bra saker men nästan omöjligt att använda utan sortering.
Logga in
Skapa konto
Så i stället för att lägga pussel sorterar jag ”Slasken”!
Dag
”Jag trivs bäst i öppna landskap, nära havet vill jag bo”….
Snart är ”Snickerboa” klar för ännu en höst/vinter.
Som vanligt inför en ny säsong har vissa spelare avyttrats och nya tillkommit.
Nästa vecka blir det ”Kick of” för den nya ensemblen.
Dag
Logga in
Skapa konto
Snart är ”Snickerboa” klar för ännu en höst/vinter.
Som vanligt inför en ny säsong har vissa spelare avyttrats och nya tillkommit.
Nästa vecka blir det ”Kick of” för den nya ensemblen.
Dag
Transfer
Så hämtades det sista paketet med AEG-fräsbasar och tillbehör.
En medlem på BH, @Taren43, såg möjligheterna och svängde förbi och hämtade upp. Två av dom gamla trotjänare som hamnat på transferlistan fick också följa med till Åland.
En ny medlem i ”Snickerboa” kommer förhoppningsvis i veckan innan Kick Off på fredag.
Dag
Logga in
Skapa konto
En medlem på BH, @Taren43, såg möjligheterna och svängde förbi och hämtade upp. Två av dom gamla trotjänare som hamnat på transferlistan fick också följa med till Åland.
Logga in
Skapa konto
En ny medlem i ”Snickerboa” kommer förhoppningsvis i veckan innan Kick Off på fredag.
Dag
Tack för pratstunden! Du har en riktigt trevlig snickarboa.stigen skrev:
Transfer
[bild]
[bild]
Dag
Nu ska jag hem med färjan och dra igång 3D-printern så jag får en adapter till fräsen 👌
Halvvägs
Dom 13kg i Slasken har reducerats till hälften.
Många specialsaker har åter placerats på rätt ställe.
Den fasen gick rätt fort.
Men nu återstår den svåraste högen som är 6,7kg skruv blandad i en salig röra.
Första sorteringen blir i 3 olika högar.
Kullriga, försänkta och sexkantsskalle.
Passar bra med en regnig helg just nu!
Trevlig Helg! 🍺
Dag
PS. Dagens planerade Kick-Off i ”Snickerboa” har tyvärr flyttats till nästa fredag på grund logistikstrul.
Dom 13kg i Slasken har reducerats till hälften.
Många specialsaker har åter placerats på rätt ställe.
Den fasen gick rätt fort.
Men nu återstår den svåraste högen som är 6,7kg skruv blandad i en salig röra.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Första sorteringen blir i 3 olika högar.
Kullriga, försänkta och sexkantsskalle.
Passar bra med en regnig helg just nu!
Trevlig Helg! 🍺
Dag
PS. Dagens planerade Kick-Off i ”Snickerboa” har tyvärr flyttats till nästa fredag på grund logistikstrul.
”I väntan på….”
I morgon tycks nyförvärvet komma så testade att göra ett tillbehör under dagen. Inte helt lätt att få till ett centrerat 1/2” hål (12,7mm) när man bara har metriska borr.
Har ingen aning om det är rätt mått så det blir spännande att se om det passar i morgon.
Dag
I morgon tycks nyförvärvet komma så testade att göra ett tillbehör under dagen. Inte helt lätt att få till ett centrerat 1/2” hål (12,7mm) när man bara har metriska borr.
Logga in
Skapa konto
Har ingen aning om det är rätt mått så det blir spännande att se om det passar i morgon.
Dag
Allvetare
· Västra götaland
· 10 916 inlägg
Jag har köpt stegborrar i tumstorlekar på Amazon för knappt några pengar alls.. ingen superkvalitet, men för nått enstaka hål så..
Ettan kom, tvåan kommer så småningom!
Att underhålla och slipa sina eggverktyg är viktigt. Det finns ju många olika åsikter vilken metod eller teknik som är bäst. Jag har genom åren testa en del olika och idag kör jag med min stora bandslip och avslutar med blöta japanska stenar.
Fungerar över förväntan men visst är det lite meck/blask med hela processen,
Att hitta en teknik som är enklare och framför allt snabbare finns alltid i bakhuvudet.
Att lägga timmar för att slipa fram en fin egg på ett stämjärn är inget för mig.
Då är det roligare att snickra enstycks saker med många utmaningar.
Några slipmaskiner som jag länge har kollat på är dom numera nerlagda torrsliparna från Work Sharp, WS2000 och WS3000. Finns många intressanta Youtube klipp på hur enkelt/snabbt man får fram en klart godkänd egg utan en massa plaskande med vatten. Men bägge modellerna är tagna ur produktion sedan länge, WS2000 år 2010 och WS3000 år 2024, och dom dyker inte upp på andrahandsmarknaden så ofta. Speciellt inte i Sverige.
Men skam den som ger sig! Förra veckan dök det upp en WS2000 på Tradera.
”Köp nu” knappen lyste på skärmen. Jag köpte direkt! Fick hem ”fyndet” idag.
Efter en avblåsning med tryckluft och tvätt ser den ut som ny! Alla originaltillbehör var med samt en extra jigg som gör att man kan köra slipband för knivar/saxar på den också. Verkar vara den delen som använts på slipen. Dom runda sliprondellerna var helt oanvända!
Och ”ketchupeffekten” höll i sig!
Hittade en helt ny WS3000i originalkartong hos en maskinhandlare nere i södra Bayern. Det blev ett klick till!
Samma grundfilosofi i bägge maskinerna men väldigt olika möjligheter med respektive slip.
Det finns många tips på nätet hur man kan öka funktionen och kapaciteten på dessa slipsystem.
Det blir en spännande höst i ”Snickerboa”!
Dag
Att underhålla och slipa sina eggverktyg är viktigt. Det finns ju många olika åsikter vilken metod eller teknik som är bäst. Jag har genom åren testa en del olika och idag kör jag med min stora bandslip och avslutar med blöta japanska stenar.
Fungerar över förväntan men visst är det lite meck/blask med hela processen,
Att hitta en teknik som är enklare och framför allt snabbare finns alltid i bakhuvudet.
Att lägga timmar för att slipa fram en fin egg på ett stämjärn är inget för mig.
Då är det roligare att snickra enstycks saker med många utmaningar.
Några slipmaskiner som jag länge har kollat på är dom numera nerlagda torrsliparna från Work Sharp, WS2000 och WS3000. Finns många intressanta Youtube klipp på hur enkelt/snabbt man får fram en klart godkänd egg utan en massa plaskande med vatten. Men bägge modellerna är tagna ur produktion sedan länge, WS2000 år 2010 och WS3000 år 2024, och dom dyker inte upp på andrahandsmarknaden så ofta. Speciellt inte i Sverige.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Men skam den som ger sig! Förra veckan dök det upp en WS2000 på Tradera.
”Köp nu” knappen lyste på skärmen. Jag köpte direkt! Fick hem ”fyndet” idag.
Efter en avblåsning med tryckluft och tvätt ser den ut som ny! Alla originaltillbehör var med samt en extra jigg som gör att man kan köra slipband för knivar/saxar på den också. Verkar vara den delen som använts på slipen. Dom runda sliprondellerna var helt oanvända!
Och ”ketchupeffekten” höll i sig!
Hittade en helt ny WS3000i originalkartong hos en maskinhandlare nere i södra Bayern. Det blev ett klick till!
Samma grundfilosofi i bägge maskinerna men väldigt olika möjligheter med respektive slip.
Det finns många tips på nätet hur man kan öka funktionen och kapaciteten på dessa slipsystem.
Det blir en spännande höst i ”Snickerboa”!
Dag