stigen stigen skrev:
”Att svarva eller inte svarva” - det är frågan?

För många år sedan hade jag en stor Solberga svarv men intresset svalnade och utrymmet fylldes med något annat roligt.
Nu har det börja rycka lite i svarvnerven igen!
Jag har ju min lilla Unimat 3 metallsvarv men dubbhöjden är låg och 50mm är max som kan svarvas i den.
Någon stor gammal gjutjärnssvarv finns det inte plats till men kanske skull en lite mindre bordsmodell kunna få plats.

Har forskat runt lite och hittat en modell som verkar stabil men inte alltför stor. Jag har under resans gång hittat samma modell hos ett antal leverantörer. Det som skiljer är färgen och priserna!

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Lägsta pris är 3995kr och högsta pris 6450kr för likvärdig produkt.
Väldigt stor prisskillnad!
Är det någon här på BH som har den här modellen och kan dela med sig lite +/- erfarenheter?

Dag
Skulle denna gå att kapa ner så den passar dina mått? Eller förvara på högkant? Eller det kanske finns andra med mer tillbehör för samma pris?

https://www.facebook.com/share/p/1SwLE4jJEc/

Hej @OverAndOut!

Har kollat på den men den blir för stor.
Har beställt en mindre.

Dag

• Gilla
OverAndOut
  • Laddar…
Från sliphörna till svarvhörna

Så här såg det ut innan rensningen.

Arbetsbänk med verktyg och förvaringslådor, inklusive en bänkslip, hörselskydd och olika maskiner i en organiserad verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arbetsbänk i verkstad med en grön och silver Bosch pelarborrmaskin, omgiven av verktyg och trädetaljer på ett träbelagt golv.
Skapa konto

Arbetsbänk med en Unimat 3 metallsvarv och verktyg. Förvaringslådor syns under bänken. Omgiven av verktyg, smärgel och tillbehör.
Skapa konto

Efter en tids forskning gjorde jag slag i saken.
Träsvarven Wiltec från Amazon klickades hem. Prisspannet på denna svarven är från 4000kr - 6500kr. Samma maskin men olika färger.
Dom nya mobila arbetsbänkarna gjordes klara innan svarven kom. Bänkarna är väldigt stabila. Jag byggde stommarna med Byggmax 120 x 45 x 2500 ekonomireglar som är av hoplimmade reglar. Väldigt raka och exakta i måtten.

Ett stycke hoplimmat träregel i nära bild på ett arbetsbord med hål.
Skapa konto

Enkel slipning och två lager svart färg ger ett robust utseende.
Fyra låsbara länkhjul gör det lätt att förändra framöver.
Hyllorna under bänkarna är bra förvaringsutrymmen i plastlådor med lock.

Bänk 1 huserar den nya träsvarven och den lilla bänkslipen samt dom olika tillbehören. Det är nästan 30 år sedan jag gjorde mig av med min stora Solberga svarv så det blir att ta det piano i början. I stället för traditionella svarvjärn har jag skaffat ett sett med olika karbidstål. Min Tormekperiod är ju över sen många år. Vi kom aldrig riktigt överens. Troligtvis SBS bakom spakarna från min sida.

Bänk 2 är för den lilla Unimat 3 metallsvarven med alla tillbehören och den tillhörande fräsen som jag har satt på ett externt korsbord.

Givetvis har jag gjort det obligatoriska belastningstestet av bänk och svarv!

Wiltec träsvarv med en burk Arboga öl placerad på svarvens bädd, omgiven av verktyg och bänkar i ett hobbyverkstadsmiljö.
Skapa konto

”Ordning och reda - Pelarborr på freda”

Trevlig Helg! 🍺
Dag

• Gilla
Rickard. och 10 till
  • Laddar…
Spridda skurar

Sommaren 2025 tycks var växlande sommar med spridda skurar.
Familjen från ”Framsidan” är på besök och ”Snickerboa” får öppnas för att lösa lite problem.

Yngsta barnets loppisfynd klarade inte många minuter av ständiga hjulbyten.
Även dörren klarade inte av att den något hårdhänta behandlingen.
Men med lite Supepoxi för gångjärnet och några popnitar med brickor från farmarskruv kanske den överlever några dagar till. Troligtvis på återvinningen innan veckans slut.

En rosa leksaksvagn formad som en prinsessvagn med dekorationer av vita blommor och kronor, står på ett bord i en verkstad.
Skapa konto

Närbild av ett rosa plastgångjärn och detaljer av en sprucken leksaksdel från ett loppisfynd, med synliga popnitar.
Skapa konto

Ett rosa plasthjul med en vit mutter i centrum, en del av en barnleksak som behöver repareras.
Skapa konto

Sonen skall ha en spelhelg om en månad. Strategispel som körs dygnet runt.

Twilight Imperium: Fourth Edition spelsida, visar betyg och detaljer som spelardetaljer och speltid. Ranking och komplexitet poäng inkluderade.
Skapa konto

Sju kompisar siktar på att bli härskare. Lär ta ett par dygn innan kampen är över.
En ny spelplan 120cm X 120cm skall tillverkas och kläs med ”Den gröna sidan upp”.
Den skall ha en form som påminner om spelet och få inklädd sarg med LED-belysning.
Valet står mellan Oktagon och Hexagon. Testar med lite skitvirke innan det blir skarp läge.

Dag

Råträstruktur för att testa modell av spelplan i oktagonform på en arbetsbänk.
Skapa konto

En skiva märkt med tejp i en oktagonform, förberedd för att tillverka en spelplan.
Skapa konto

MDF-skiva med ritade linjer och vinklar, tejp markerar hörn och vinklar på 45° och 22,5°, del av plan för spelbordsprojekt.
Skapa konto

En träskiva med markerad oktagonal form och gradtal skrivet på tejpen, placerad på ett plankgolv i verkstadsmiljö.
Skapa konto

Spånskiva med inritad form för spelplan, markerad med måttband och tejpade linjer, ligger på arbetsbänk i träverkstad.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 9 till
  • Laddar…
En dag!

Renoveringen av vagnshjulen höll en dag.

Rosa leksaksvagn med trasiga hjul. Blommor dekorerar kanterna på vagnen. Ett hjul har en synlig skruv i mitten.
Skapa konto

Man skall inte underskatta kraften hos det växande släktet!
Nu blir det Superepoxi i hjulnaven. Håller kanske två dagar? 🤔

Dag

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Spridda skurar

Sommaren 2025 tycks var växlande sommar med spridda skurar.
Familjen från ”Framsidan” är på besök och ”Snickerboa” får öppnas för att lösa lite problem.

Yngsta barnets loppisfynd klarade inte många minuter av ständiga hjulbyten.
Även dörren klarade inte av att den något hårdhänta behandlingen.
Men med lite Supepoxi för gångjärnet och några popnitar med brickor från farmarskruv kanske den överlever några dagar till. Troligtvis på återvinningen innan veckans slut.

[bild]

[bild]

[bild]

Sonen skall ha en spelhelg om en månad. Strategispel som körs dygnet runt.

[bild]

Sju kompisar siktar på att bli härskare. Lär ta ett par dygn innan kampen är över.
En ny spelplan 120cm X 120cm skall tillverkas och kläs med ”Den gröna sidan upp”.
Den skall ha en form som påminner om spelet och få inklädd sarg med LED-belysning.
Valet står mellan Oktagon och Hexagon. Testar med lite skitvirke innan det blir skarp läge.

Dag

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Bara en tanke: om det är sju spelare är det väl bäst om de får varsin sida att sitta vid, så en oktagon med en extra plats blir nog bättre än en hexagon.
Å andra sidan är ju en heptagon rätt för uppgiften 🤔
MvhMagnus

• Gilla
Testarn och 1 till
  • Laddar…
M maxel skrev:
Bara en tanke: om det är sju spelare är det väl bäst om de får varsin sida att sitta vid, så en oktagon med en extra plats blir nog bättre än en hexagon.
Å andra sidan är ju en heptagon rätt för uppgiften 🤔
MvhMagnus
Idealet är ett justerbart bord efter antal spelare.

Ni kan tacka mig för hjärnspöken senare. :D

• Älska
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
”Känslan”

Jag fick en sådan där skön känsla när jag stod och tillverkade sargerna till sonens stora strategispel.
Allting bara flöt på. Uppsågning och hyvlingen av ämnena fungerade perfekt.

Staplade träbitar med grönmärkta ändar på en arbetsbänk i en verkstad, omgivna av verktyg och utrustning.
Skapa konto

Nästa moment var att rundfräsa tre kanter på varje bit. Körde med den lilla fräsen i fräsbordet och ställtiden för den operationen gick snabbt tack vare modultänket för dom bägge fräsarna i MFT-bordet. Väldigt stadigt och säkert med den lilla fräsen infällt i MFT-bordet..

En fräsmaskin med en röd bärbar borrmaskin och en dammsugarslang på ett MFT-bord i en snickeriverkstad.
Skapa konto

Jag har också byggt om sugporten över arbetsbordet så nu räcker den betydligt längre 50mm sugslangen över hela bordet och alla tillbehör passar direkt. 50mm är numera standard på alla mindre suganslutningar.
Kap/ger-sågens nya spånhuv med dubbla sugportar till sin cyklon samt den förstorade suganslutningen 50mm från klingskyddet till Festoolsugaren under kapbänken klarar verkligen att hålla rent från spån och damm.
Kap/ger-sågen börjar bli riktigt rumsren!
En ny grund sughuv från Amazon kopplas snabbt till slangen på bordet och hjälper till att fånga slipdammet vid MFT-bordet när bitarna slipas.

Verkstad med verktyg och utrustning inklusive sugportar, fräsbord och kappsåg; arbetskläder hänger på väggen och olika trädelar ligger på bordet.
Skapa konto

Arbetsbänk med elverktyg, sugslang och träbitar, omgiven av verktygslådor och snickeriverktyg i en verkstad.
Skapa konto

Det känns att dom små ständiga uppdateringarna av ”Snickerboa” ger resultat.
Allting kan bli ett snäpp bättre! Processen fortsätter!

Verkligheten infann sig precis när jag skulle sätta igång med listerna.
Det visade sig att 120 x 120 skulle bli för litet för det stora spelet så det blev till att öka oktagonens ytan till 150 x 150 och därmed göra listerna längre.
Nu är alla delar kapade i exakt rätt mått med 22,5˚ i varje ända samt målade två gånger. I falsen kommer en LED-list monteras.

Svartmålade träramar och lister ligger på ett arbetsbord, redo för montering till ett stort strategispel. Verktyg och material syns i bakgrunden.
Skapa konto

Svarta träramar i en oktagonal form på ett arbetsbord, med en påse skruv och en måttstock i närheten.
Skapa konto

Svarta, nylackade träbitar i vinkel, placerade på ett grovslipat träbord, redo för montering i ett strategispelprojekt.
Skapa konto

I morgon åker bitarna till ”Framsidan”.
Stort blir det!

Octagonformad träram för strategispel, byggd av målad trälist, placerad på ett trädäck.
Skapa konto

Trevlig Helg! 🍺
Dag

• Gilla
FredrikR och 6 till
  • Laddar…
Tillfälle - för den som ser möjligheterna 🥸

Efter ett antal ”fräs-turer” har jag nu 2 motorenheter av AEG MF 1400 KE samt 3 kompletta sett av dubbelbasar och tillbehör.
Den ena motorenheten sitter fastmonterad i fräsbordet med en stabil fräslyft från Wnew-Banggood.
Den andra enheten har jag för grövre frihandskörning.
Så jag har 3 kompletta bas-paket med alla tillbehör. Behöver bara ett.

AEG MF 1400 KE fräsmotorer med dubbelbas-system, komplett med tillbehör som passar PalmRouter, inklusive monteringsdetaljer och justeringsverktyg.
Skapa konto

Ett sådant här dubbelt baspaket med innerdiameter 92mm på basarna kan ganska enkelt anpassa till en PalmRouter med 65mm diameter.
Den ena basen är en ”dykenhet” d.v.s fräsmotorn kan sänkas/höjas.
Den andra är statisk.

Att svarva eller skriva ut en passring med slits i 3D från 92mm - 65mm eller annan specifik diameter (Bosch) kostar inte många kronor.

Svart och grå passring med slits för anpassning från 92mm till 65mm, på betongunderlag.
Skapa konto

Den ena basen kan monteras fast i ett fräsbord och stålet justera med nyckel från ovansidan och den andra kan användas till frihandskörning med alla tillbehör som ingår.
För den som ser möjligheterna och har behovet är 500kr per set ett bra tillfälle att göra den lilla PalmRoutern betydligt mer stabil och användningsbar med alla dom olika tillbehören som ingår i paketen.

Intresserad?
Skicka PM!

Trevlig Helg!🍺
Dag

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Plötsligt………..

Plötsligt så händer det och man blir lika överraskad när det händer.

För 10 år sedan köpte vi 2 stora skjutpartier med isolerglas från Willab Garden.
Specialbeställning med 200mm högre dörrar och alla 4 dörrar i partierna lika breda för att fylla dom bägge hörnöppningarna.
Monteringen gick bra och vi har varit väldigt nöjda med dörrarna under åren.

Tyvärr sprack rutan på en av dörrarna innan midsommar.

Sprucken glaspanel i skjutdörr med utsikt över terrass och trädgård. Inomhus syns stolar och dekorerat bord.
Skapa konto

Ingen synlig orsak. Troligen p.g.a spänning.
Säkerhetsglaset fungerade perfekt. Inte många glasflisor på golvet. Säkrade den splittrade rutan med plastfolie och började fundera på att beställa ett nytt säkerhetsglas hos glasmästaren.

Men först ringde jag Willab Garden kundservice. Dom kunde inte leverera ett nytt glas men en ny glasad dörr gick bra! Kundtjänsten plockade fram den 10 år gamla specialbeställningen och jag fick ett pris på 4600kr inklusive frakt. Bingo!
Vilken kundservice!

Hade räknat med betydligt högre kostnad för att få det hela fixat. Leverans på utlovad dag och väldigt bra transportembalage.

Inplastad glasad dörr levererad av Willab Garden, står på en träpall utomhus, redo för montering efter kundservicehantering.
Skapa konto

Det tog en timme att byta ruta.

Skjutdörrar i glas från Willab Garden som vetter mot en terrass, med sittgrupp i rotting och matta synliga genom dörrarna.
Skapa konto

Deras kundservice håller Festool-klass!
Den har jag också fått uppleva!
Tyvärr är det inte ofta man får detta bemötande hos dom flesta leverantörer när man behöver hjälp.

🎩 av för ”Willab Garden”🙌

Trevlig Helg! 🍺
Dag

• Gilla
  • Älska
Putte G... och 22 till
  • Laddar…
Chipstillverkning

• Gilla
Jormen
  • Laddar…
”Reclaim the Garden”

För många år sedan fick vi en ett infall att göra en liten bäck på tomten.
Sluttningen upp i vildmarken fick en trappa som utökades varefter barnbarnen ville komma högre upp för att bygga sina kojor i det vilda.
Så trappen blev lite av ett ”Nimis” bygge i slänten. Bäckfåran fick följa trappans olika utbyggnad i vinklar.

Förra året hade tidens tand hunnit ifatt vårt vattenfall. Duken höll inte tätt och en större ombyggnad krävdes. Så det har blivit årets trädgårdsprojekt.
Nu har vi kommit en bit på vägen med den grundläggande förbättringen och nu återstår detaljarbetet. Många tankar, ideer och för att få lite hjälp i att visualisera dessa så har vi testa Chat GPT bildhantering.

Spännande verktyg att testa!

Grundbilder.
Svartmålad trätrappa med rep-ledstång, omgiven av grönska och stenar. Trappan leder upp till en sittplats med stolar.
Skapa konto

Trappa i trä i en trädgård, omgiven av buskar och stenar i en bäckfåra, med trädgårdsstolar i bakgrunden.
Skapa konto

Resultat.
Svartmålad trappa i trädgård med rep som ledstång och en bäck av stenar bredvid, omgiven av grönska och utemöbler på avsatsen.
Skapa konto

Trevlig Helg! 🍺
Dag

• Gilla
  • Wow
Bylow och 9 till
  • Laddar…
”Älgfallet”
Vers. 2:1

Sommarens stora trädgårdsprojekt har blivit nästan klart!
Än återstår det lite detaljarbeten men dom stora tunga bitarna har fallit på plats.

Trevlig Helg! 🍺
Dag

• Gilla
ARJU och 10 till
  • Laddar…
”A Walk In the Park”

• Gilla
  • Älska
nanowire och 4 till
  • Laddar…
Jättefint!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.