42 190 läst ·
230 svar
42k läst
230 svar
”Stigens verkstadstråd 2025”
”Mobility”
Inför planerna att skaffa någon form av träsvarv så gör jag om en fast arbetsyta till två mobila arbetsbänkar.
Två rejäla underreden som kommer att få låsbara länkhjul snickras ihop. Snart är hela ”Snickerboa” mobilt och det kommer att underlätta framtida omorganiseringar.
Trevlig Helg! 🍺
Dag
Inför planerna att skaffa någon form av träsvarv så gör jag om en fast arbetsyta till två mobila arbetsbänkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två rejäla underreden som kommer att få låsbara länkhjul snickras ihop. Snart är hela ”Snickerboa” mobilt och det kommer att underlätta framtida omorganiseringar.
Trevlig Helg! 🍺
Dag
”I väntan på………”
Andra underredet gick betydligt fortare att tillverka. Det var bara att göra en kaplista efter det första och skruva ihop.
Bänkarna skall hjälpa till att få ordning i svarv/sliphörnan. Som det nu är så ligger saker lite hur som helst och det är svårt att överblicka.
Två strykningar med färg får räcka. Den gamla 30mm Valchromat skivan kapas och får bli arbetsyta på bänkarna. Någon form av hyllplan kommer att monteras i underredena.
Men nu är det väntans tider på länkhjulen. Kommer på tisdag. Sen blir det till att anpassa/fylla dom nya rullborden. Förhoppningsvis ett skithörn mindre i ”Snickerboa” framöver.
Dag
Andra underredet gick betydligt fortare att tillverka. Det var bara att göra en kaplista efter det första och skruva ihop.
Bänkarna skall hjälpa till att få ordning i svarv/sliphörnan. Som det nu är så ligger saker lite hur som helst och det är svårt att överblicka.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Två strykningar med färg får räcka. Den gamla 30mm Valchromat skivan kapas och får bli arbetsyta på bänkarna. Någon form av hyllplan kommer att monteras i underredena.
Logga in
Skapa konto
Men nu är det väntans tider på länkhjulen. Kommer på tisdag. Sen blir det till att anpassa/fylla dom nya rullborden. Förhoppningsvis ett skithörn mindre i ”Snickerboa” framöver.
Dag
Hej @roli!R roli skrev:
Länkhjul är alltid en chansning. Som vanligt finns det både +/- i omdömena.
Jag komme inte belasta bänken med 4x200=800kg så jag testar.
Funkar det inte så får jag leta vidare.
Dag
T
trycklös
Trädgårdsfixare
· Blekinge
· 414 inlägg
trycklös
Trädgårdsfixare
- Blekinge
- 414 inlägg
Hade de sålts på amazon hade de "klarat" 200kg stycket, men rimligt med de hjulen borde vara 50-80 kg per styck. Varianten med dubbla hjul är den jag brukar använda och de har hållt hittills till min användning.R roli skrev:
Vanskligt ändå att bara gå på antal hjul i chassit. Finns ju inget som säger att fler hjul klarar mer belastning, beror ju snarare på kvalité och vad de är tillverkade avT trycklös skrev:
T
trycklös
Trädgårdsfixare
· Blekinge
· 414 inlägg
trycklös
Trädgårdsfixare
- Blekinge
- 414 inlägg
så är det ju så klart, anledningen till att jag väljer de med dubbla hjul är att jag tycker de blir stabilare och står bättre på ojämna golv, inte att de skulle ha bättre hållfasthet.K kniv skrev: