T trycklös skrev:
Köge pakkecenter är ett stort svart hål, saker kommer in och saker kommer ut, vad som händer däremellan vet ingen, allra minst postnord :D

Men det är sällan det tar mer än 3-4 dagar innan det helt plötsligt dyker upp i sverige.

(men det är fullt normalt med en paus i Köge, tyvärr)
Du hade rätt @trycklös!
Paketet dök plötsligt upp dagen efter. 👍

• Gilla
trycklös
  • Laddar…
Ny valuta i Dalen för grannära tjänster.

Låda med Stella Artois och staplade Arboga-ölburkar utanför en dörr med larmskylt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"Pelar-Coin" & "Stella-Coin"

• Gilla
  • Älska
Peter #11 och 8 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
"Pelar-Coin" & "Stella-Coin"
Vilken är växelkursen mellan dem?

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Jag tycker bilden förklarar det tydligt! 🍺

• Haha
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Never Ending Story

Jakten på spån och damm fortsätter. Köpte två av Dewalt’s cykloner för att få bättre inomhusklimat i ”Snickerboa”.

Dammavskiljare från DeWalt, modell DXVCS003, på hjul med kampanjpris 899 kr hos Jula. Gäller till 2025-06-30.
Skapa konto

För ett och ett halvt år sedan hade Jula kampanj på Dewalt grovsugar och då passade jag på att köpa två för halva priset.

Dewalt grovdammsugare 30L 1050W från Jula med 50mm slang, använd för att förbättra inomhusklimat i snickeriverkstad.
Skapa konto

Grovsugen och cyklonen har bägge 50mm slangar och passar perfekt ihop.

Dessa två sugstationer kommer att få dubbla maskiner anslutna med två kulventiler precis som min tidigare installation för kap/ger-stationen och den stora skivputsen. Den är jag mycket nöjd med!
Dessutom är det ganska enkelt att få till en bra installation med 50mm avloppsrör.

Två grå rörsystem med röda kulventiler monterade på en trävägg. Används för anslutning till en Dewalt cyklon och grovsug.
Skapa konto

Fördelen med en cyklon är att grovsugen behöver inte ha någon bromsande påse samt att Hepafiltret inte blir igensatt.
Fullt sug hela tiden!
Väntar nu på några fler kulventiler så systemen kan sättas ihop.

Dag

• Gilla
Solvskaftet och 7 till
  • Laddar…
K
Vad är det för kulventiler du kör och slangklämmor? Gissar du hittat de på amazon?

Så kan det gå när ”haspen” tycks vara på!

Ett mejlutdrag med en konversation om en försenad varuleverans från Toolab och beslut om att avbryta ordern med återbetalning.
Skapa konto

Kompetensöverföring

Den nya generationen ”trallar” sitt första projekt!
🙌

Upptäcktsprocess av att bygga en trätrall, med verktyg som skruvdragare och hammare. Grönska och staket syns i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 10 till
  • Laddar…
T
Tjusigt!
Bra att säkra återväxten! 😁

Utökat ”lågtryck” i Snickerboa

Kampen för en bättre miljö i Snickerboa fortsätter.
Sex maskiner delar numera på tre kraftiga grovsugar kompletterade med tre mindre cykloner. Fördelen med cykloner är att enligt spec. så avskiljs 99,5% och hamnar i kärlet under cyklonen. Grovsugarna kan nu köras utan påse och extrafilter för bästa luftflöde och behåller sin optimala sugförmåga.

Samtidigt som jag byggde om dom olika sugstationerna märkte jag att den stora spånsugen hade tappat effekt. Den cyklonen har 4 dammsugarmotorer och en hade slutat fungera. Misstänkte att kolen var slut på en motor och det stämde. Nytt kol monterades och så blev sugkraften återställd.

Grovsug med cyklon och dammsugarmotorer i snickerboa, omgiven av slangar och utrustning, på trägolv.
Skapa konto

Motorer med kablar och elektronikkomponenter i en dammsugarenhet, synliga spiraler och kopplingar.
Skapa konto

Kolborste för dammsugarmotor på vit bakgrund, del av reparation av spånsug för att förbättra sugkraft i verkstadsprojekt.
Skapa konto

Två utbytbara motorborstar, en i svart hölje och en i gult, ligger på en arbetsbänk, används för att förbättra sugkrafterna i en snickerboa.
Skapa konto

Beställde 6 nya kol för att ha på hyllan. Snart börjar väl dom andra närma sig slutet och då går det snabbare att lösa problemet.

Dag

• Gilla
  • Älska
Tule54 och 9 till
  • Laddar…
”Att svarva eller inte svarva” - det är frågan?

För många år sedan hade jag en stor Solberga svarv men intresset svalnade och utrymmet fylldes med något annat roligt.
Nu har det börja rycka lite i svarvnerven igen!
Jag har ju min lilla Unimat 3 metallsvarv men dubbhöjden är låg och 50mm är max som kan svarvas i den.
Någon stor gammal gjutjärnssvarv finns det inte plats till men kanske skull en lite mindre bordsmodell kunna få plats.

Har forskat runt lite och hittat en modell som verkar stabil men inte alltför stor. Jag har under resans gång hittat samma modell hos ett antal leverantörer. Det som skiljer är färgen och priserna!

En produktbild av en Wiltec trä- och metallsvarv med variabel hastighet, prislistad på Amazon, visas på en vit bakgrund.
Skapa konto

HBM 450 x 300 variabel träsvarv på en verktygsguide-webbsida med priset 6450,62 kr och fri frakt till Sverige.
Skapa konto

NOVA MC450VD minisvarv i webbutik med pris 6 394,50 kr. Steglös hastighet, 450 mm mellan dubbar, motor på 550 W. Finns i lager hos Koneita.com.
Skapa konto

Svarv D460FXL Holzmann för trä visas med ett 16% webbrabatt erbjudande på GlobalTools hemsida, pris 5493,43 SEK.
Skapa konto

Holzmann D460FXL svarv på Hornbachs hemsida, pris på 5195 kr, med specifikationer som märkeffekt 500 W och centrumhöjd 153 mm. Verktyg syns bredvid.
Skapa konto

Scheppach DM 460T bordsvarv i blått med vit och svart detaljer, visas i en onlinebutik för 4,998 kr.
Skapa konto

Lägsta pris är 3995kr och högsta pris 6450kr för likvärdig produkt.
Väldigt stor prisskillnad!
Är det någon här på BH som har den här modellen och kan dela med sig lite +/- erfarenheter?

Dag

”Gevaliabesök”

Kvinna håller i en omkullvält studsmatta nära ett hus under en storm.
Skapa konto

Stormskadad studsmatta med ram och nät på en gräsmatta, omgiven av trädgårdsmöbler och växter, framför vit träbyggnad.
Skapa konto

Akutslakt av inkräktaren mitt i stormen.
Batteridriven ”slaktmaskin”

Batteridriven vinkelslip från AEG med två batterier, användbar vid strömavbrott för akuta reparationer eller slakt av inkräktare i storm.
Skapa konto

blev räddningen då totalt strömavbrott rådde.

Dag

• Wow
  • Gilla
Solvskaftet och 3 till
  • Laddar…
Hur långt "flög" den? Och vad tyckte ägaren om slakten?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.