42 067 läst ·
230 svar
42k läst
230 svar
”Stigens verkstadstråd 2025”
Never Ending Story
Jakten på spån och damm fortsätter. Köpte två av Dewalt’s cykloner för att få bättre inomhusklimat i ”Snickerboa”.
För ett och ett halvt år sedan hade Jula kampanj på Dewalt grovsugar och då passade jag på att köpa två för halva priset.
Grovsugen och cyklonen har bägge 50mm slangar och passar perfekt ihop.
Dessa två sugstationer kommer att få dubbla maskiner anslutna med två kulventiler precis som min tidigare installation för kap/ger-stationen och den stora skivputsen. Den är jag mycket nöjd med!
Dessutom är det ganska enkelt att få till en bra installation med 50mm avloppsrör.
Fördelen med en cyklon är att grovsugen behöver inte ha någon bromsande påse samt att Hepafiltret inte blir igensatt.
Fullt sug hela tiden!
Väntar nu på några fler kulventiler så systemen kan sättas ihop.
Dag
Jakten på spån och damm fortsätter. Köpte två av Dewalt’s cykloner för att få bättre inomhusklimat i ”Snickerboa”.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För ett och ett halvt år sedan hade Jula kampanj på Dewalt grovsugar och då passade jag på att köpa två för halva priset.
Logga in
Skapa konto
Grovsugen och cyklonen har bägge 50mm slangar och passar perfekt ihop.
Dessa två sugstationer kommer att få dubbla maskiner anslutna med två kulventiler precis som min tidigare installation för kap/ger-stationen och den stora skivputsen. Den är jag mycket nöjd med!
Dessutom är det ganska enkelt att få till en bra installation med 50mm avloppsrör.
Logga in
Skapa konto
Fördelen med en cyklon är att grovsugen behöver inte ha någon bromsande påse samt att Hepafiltret inte blir igensatt.
Fullt sug hela tiden!
Väntar nu på några fler kulventiler så systemen kan sättas ihop.
Dag
Stämmer! Öppnar helt och stänger helt. Kräver lite kraft att vrida men det blir inte sämre efter hand.
Använde dom tidigare i min slipstation. Rörklammer 50mm från Biltema.
https://www.amazon.se/dp/B07ZGN1XCX?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title
Använde dom tidigare i min slipstation. Rörklammer 50mm från Biltema.
https://www.amazon.se/dp/B07ZGN1XCX?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title
Utökat ”lågtryck” i Snickerboa
Kampen för en bättre miljö i Snickerboa fortsätter.
Sex maskiner delar numera på tre kraftiga grovsugar kompletterade med tre mindre cykloner. Fördelen med cykloner är att enligt spec. så avskiljs 99,5% och hamnar i kärlet under cyklonen. Grovsugarna kan nu köras utan påse och extrafilter för bästa luftflöde och behåller sin optimala sugförmåga.
Samtidigt som jag byggde om dom olika sugstationerna märkte jag att den stora spånsugen hade tappat effekt. Den cyklonen har 4 dammsugarmotorer och en hade slutat fungera. Misstänkte att kolen var slut på en motor och det stämde. Nytt kol monterades och så blev sugkraften återställd.
Beställde 6 nya kol för att ha på hyllan. Snart börjar väl dom andra närma sig slutet och då går det snabbare att lösa problemet.
Dag
Kampen för en bättre miljö i Snickerboa fortsätter.
Sex maskiner delar numera på tre kraftiga grovsugar kompletterade med tre mindre cykloner. Fördelen med cykloner är att enligt spec. så avskiljs 99,5% och hamnar i kärlet under cyklonen. Grovsugarna kan nu köras utan påse och extrafilter för bästa luftflöde och behåller sin optimala sugförmåga.
Samtidigt som jag byggde om dom olika sugstationerna märkte jag att den stora spånsugen hade tappat effekt. Den cyklonen har 4 dammsugarmotorer och en hade slutat fungera. Misstänkte att kolen var slut på en motor och det stämde. Nytt kol monterades och så blev sugkraften återställd.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Beställde 6 nya kol för att ha på hyllan. Snart börjar väl dom andra närma sig slutet och då går det snabbare att lösa problemet.
Dag
”Att svarva eller inte svarva” - det är frågan?
För många år sedan hade jag en stor Solberga svarv men intresset svalnade och utrymmet fylldes med något annat roligt.
Nu har det börja rycka lite i svarvnerven igen!
Jag har ju min lilla Unimat 3 metallsvarv men dubbhöjden är låg och 50mm är max som kan svarvas i den.
Någon stor gammal gjutjärnssvarv finns det inte plats till men kanske skull en lite mindre bordsmodell kunna få plats.
Har forskat runt lite och hittat en modell som verkar stabil men inte alltför stor. Jag har under resans gång hittat samma modell hos ett antal leverantörer. Det som skiljer är färgen och priserna!
Lägsta pris är 3995kr och högsta pris 6450kr för likvärdig produkt.
Väldigt stor prisskillnad!
Är det någon här på BH som har den här modellen och kan dela med sig lite +/- erfarenheter?
Dag
För många år sedan hade jag en stor Solberga svarv men intresset svalnade och utrymmet fylldes med något annat roligt.
Nu har det börja rycka lite i svarvnerven igen!
Jag har ju min lilla Unimat 3 metallsvarv men dubbhöjden är låg och 50mm är max som kan svarvas i den.
Någon stor gammal gjutjärnssvarv finns det inte plats till men kanske skull en lite mindre bordsmodell kunna få plats.
Har forskat runt lite och hittat en modell som verkar stabil men inte alltför stor. Jag har under resans gång hittat samma modell hos ett antal leverantörer. Det som skiljer är färgen och priserna!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Lägsta pris är 3995kr och högsta pris 6450kr för likvärdig produkt.
Väldigt stor prisskillnad!
Är det någon här på BH som har den här modellen och kan dela med sig lite +/- erfarenheter?
Dag
”Gevaliabesök”
Akutslakt av inkräktaren mitt i stormen.
Batteridriven ”slaktmaskin”
blev räddningen då totalt strömavbrott rådde.
Dag
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Akutslakt av inkräktaren mitt i stormen.
Batteridriven ”slaktmaskin”
Logga in
Skapa konto
blev räddningen då totalt strömavbrott rådde.
Dag