Det förklarar det hela.

Kontakten är märkt med 32 A. Jag frågade dock specifikt säljaren om den gick köra på 16 A och det skulle inte vara några problem.

Finns tyvärr ingen märkplåt på maskinen gällande effekt/ström.

Hemma har jag abonnemang på 20 A. Är det helt kört att kunna koppla in denna maskin nu eller går det byta till en 16 A kontakt och se om säkringen löser?

Svårt att tolka det här på bilder i telefonen men jag uppfattar det som om att det saknas manöverspänning, det borde väl komma in spänning från trafon på plintarna 1,3,6 och det gör det ju inte. Då kommer inga funktioner fungera men motorn går om kontaktorn trycks till manuellt.
Du ska ju kunna prova allt utan ström till motorn genom att manuellt påverka och mäta med multimetern.

H hc77 skrev:
Det förklarar det hela.

Kontakten är märkt med 32 A. Jag frågade dock specifikt säljaren om den gick köra på 16 A och det skulle inte vara några problem.

Finns tyvärr ingen märkplåt på maskinen gällande effekt/ström.

Hemma har jag abonnemang på 20 A. Är det helt kört att kunna koppla in denna maskin nu eller går det byta till en 16 A kontakt och se om säkringen löser?
Om man ser på motorskyddet verkar det vara en 5.5 kW motor eller åtminstone i det häradet. Den drar runt 10 A i drift och med normal last så när den väl är igång är 16 A säkring inget problem.

Däremot startströmmen kan vara ett problem men i tvätten finns inga massor att dra igång så det är positivt. Är den avlastad i tomgång som det ofta är på såna bör du klara dig. Det är bara att byta handsken och
testa i de flesta fall bör det funka som du har det. Om du har dvärgbrytare, automatsäkringar kan det vara lite känsligare just med startströmmar vanliga proppar oftast lite mer förlåtande.

J jan_martinsson skrev:
Svårt att tolka det här på bilder i telefonen men jag uppfattar det som om att det saknas manöverspänning, det borde väl komma in spänning från trafon på plintarna 1,3,6 och det gör det ju inte. Då kommer inga funktioner fungera men motorn går om kontaktorn trycks till manuellt.
Du ska ju kunna prova allt utan ström till motorn genom att manuellt påverka och mäta med multimetern.
Det går att se på en av bilderna att trafon får matning från plintens R och S. Trafon är rostig men det brukar inte vara något hinder.

Nu var den äntligen provkörd.

Det man får göra för at få motorn att gå är att hålla inne knappen på kontaktorn hela tiden, se bild nr 2, sida 1. Dvs svarta delen märk 1-6 vilket jag antar är en kontaktor?

Någon som har en ide om någon lösning på detta? Är det ev fel på själva kontaktorn eller har de kopplat förbi denna på något vis?

För övrigt hade jag hoppats att den skulle ge lite högre tryck än vad mätaren visar med tanke på motorns storlek och tyngd. Maskinen väger nog närmare 100 kg. Mätaren visar cirka 130 bar.

Det känns som om det är för många "ändringar" utförda för att det ska vara lätt att ge råd. Nästan som om någon gjort upprepade misslyckade ändringar för att få det att funka utan flödesvakten.

Möjligen är det så enkelt att kontaktorns manöver har fått fel spänning i samband med detta och inte orkar dra. Det som talar emot detta är att den likväl borde fastna när du trycker in den manuellt (krävs lägre spänning att hålla den kvar). Du hade ju en multimeter - kan du inte mäta över kontaktorns manöverspole och se om det är 0, 12 eller 24V över den?

Förresten -vad menar du med "knappen på sida 1"? Den röda knappen på motorskyddet gissar jag är till för att manuellt återställa detsamma. Kanske är det trasigt så att det inte fastnar i återställt läge? Eller menar du att trycker mitt på kontaktorn, den svarta rörliga delen?

Redigerat:
Menar ”den svarta rörliga delen”.

Får hålla in den hela tiden.

Utan mätningar är det svårt att avgöra något. Det kan vara fel på:
- Manöverspolen till kontaktorn
- Motorskyddet (manicken som är dockad på kontaktorn)
- Transformatorn
- Felkopplad vid ändringen
Egentligen inte så svårt att mäta sig till om man kan.

Men: Jag börjar luta åt @prototypen förslag att helt enkelt ersätta råttboet med en enkel motorskyddsbrytare.

Tänker TS verkligen köra pumpen utan automatisk start/stopp så kan ju hela startapparaten bytas till ett kontaktormotorsskydd. Hos Malmbergs kostar ett komplett med kapsling under 500:- + moms. Men jag skulle skaffa en flödesvakt och ev en ny kontaktor. Men det kostar lite mera.
Anläggningen mår inte så bra av att köras mot stängd "ventil" utan flöde.

Jag har tyvärr inte haft möjlighet att provköra pumpen kontinuerligt eftersom jag inte för tillfället har tillgång till 380v i garaget. Men det skall ordnas i veckan så då skall jag se om jag kan göra lite mer ingående provkörning och mätningar.

Någon som har en aning om vad det är som ser ut som en slanganslutning som sitter kopplat precis innan slanganslutning på högtrycksdelen respektive vad plastbehållare har för funktion? Dessa två olika grejor kan ses på de 2 sista bilderna?
Min fundering är att slanganslutningen skulle kunna vara för tillsatsmedel av ex. tvättmedel men kan vara helt fel ute.

Provkörde den igår igen. Pumpen går bra när man väll håller inne kontaktorn. Mätte dock inget. Har helt enkelt för dålig kunskap för att veta var jag skall mäta.

Avfettade den ordentligt och lyckades hitta en märkning där det stod "Gerni" vilket var positivt. Nu vet jag märke på pumpen. Sökte på nätet men hittade sparsamt med info. Fann dock denna tråd och kunde där se att pumpen ser ut att vara av samma konstruktion som min:

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=202&t=292989&p=3824671&hilit=gerni#p3824671

Håller jag inne kontaktorn och släpper handtaget går trycket ner till noll direkt fast motorn fortsätter och gå fortfarande. Trycker jag sedan in handtaget igen så ökar trycket precis som det borde. Är det så det skall fungera när man har återcirkulation via bypass?

Då kan du skaffa ett vanligt motorskydd med nollspänningsutlösare som nämndes tidigt i tråden och ersätta allt det gamla på en gång. Funktionen för avlastning funkar bra som du testat, verkar styras av flödet ut från pumpen.

Gamla skyddet var enligt bilden ställd på runt 13 A det verkar rimligt i övrigt också så då får du i så fall välja 10-13 A typen.

Kan man vara säker på att det länkade motorskyddet inte kräver nolla in? TS har ingen nolla i inkommande ledning vad jag kan se. Är det alltid 400V spole i kompletta skydd?

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.