Hejsan.
Har då och då dragit ur sladden till frysarna när mitt timpris på el stuckit iväg. Det skiljer ibland väldigt mycket från en timme till en annan.

Den ena är säkert tjugo år gammal och helt utan en massa finesser. Så den tror jag inte tar skada alls av min spariver.
Men den andra är endast några år gammal och fullpackad med Wi-Fi och självavfrostning. Framförallt grubblar jag över avfrostningen ifall den kan ta skada av för lång stillaståendetid.

Är jag helt ute och cyklar?

Redigerat:
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
Beje.B och 20 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Ja. En modern frys drar väl runt 250 kWh per år och en äldre kanske det dubbla. Dvs i snitt 25-50 Watt. Om elpriset drar iväg till 10:- per kWh sparar du 50 öre i timmen på att stänga av den gamla frysen (under förutsättning att elen är näst intill gratis de följande timmarna när du slår på den igen).

• Gilla
  • Älska
  • Wow
Anna_H och 76 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Just det är nog en fråga om tycke och smak. Om besparingen är värd ansträngningen alltså.

Visst är det ett sätt att spara pengar.
Kylar och frysar är isolerade. Ju nyare ju bättre. Att vara utan spänning en timme eller ett par klarar de, speciellt om man inte öppnar dörren under tiden.

• Gilla
Rocky McQueen och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja. En modern frys drar väl runt 250 kWh per år och en äldre kanske det dubbla. Dvs i snitt 25-50 Watt. Om elpriset drar iväg till 10:- per kWh sparar du 50 öre i timmen på att stänga av den gamla frysen (under förutsättning att elen är näst intill gratis de följande timmarna när du slår på den igen).
Skall man vara riktigt petnoga så drar inte kyl/frys ström(kyler) kontinuerligt. De styrs av termostater och drar (kyler) inget alls i perioder. Dvs om man stänger av strömmen till dem sparar man inte ett dyft om den inte skulle kyla just då.

Så med lite otur sparar man inget. Men i praktiken sparar man alltid något om man avstår konsumera el när den är dyr.

• Gilla
Erinra och 22 till
  • Laddar…
Är det för att spara pengar så tror jag det finns bättre sätt, sänk värmen inne med någon tiondels grad, duscha några sekunder kortare.

• Gilla
Anna_H och 49 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Framförallt grubblar jag över avfrostningen ifall den kan ta skada av för lång stillaståendetid.
Du kan ju höja temperaturen på termostaten i några timmar istället för att stänga av den. Borde nog ge ungefär samma besparing.

• Gilla
Anna_H och 19 till
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Du kan ju höja temperaturen på termostaten i några timmar istället för att stänga av den. Borde nog ge ungefär samma besparing.
Det var ju en tanke. Då är strömmen inkopplad ifall det nu har någon betydelse över huvud taget 😀.
Risken finns att jag uppfinner ett problem ingen tidigare kände till.

Så här ser etiketten ut på frysen ifall det kan vara till någon vägledning.

Etikett på frys med texten: "Inverter Linear Compressor, 10 Year Warranty" och "Total No Frost, Multi Airflow".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett på frys med ThinQ, temperatur, eco, wi-fi och lås-funktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

B
En inverter kompressor går ju konstant mer eller mindre, och får då en ökad elförbrukning om den står i några h, eftersom när den "jobbar ikapp" går med högre temp på kondensorn och lägre temp på evaporatorn, jämfört med jömna last hela tiden.

Men framförallt så drar ju en inverterkompresdor rejält lite el, så det känns helt fel att överväga att stänga av den.

Skippa en skiva skinka på frukostmackan då och då så sparar du 10x så mycket...

• Gilla
  • Älska
Erinra och 41 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
En inverter kompressor går ju konstant mer eller mindre, och får då en ökad elförbrukning om den står i några h, eftersom när den "jobbar ikapp" går med högre temp på kondensorn och lägre temp på evaporatorn, jämfört med jömna last hela tiden.
Det är ju det som är hela idén. Ingen elförbrukning när det är dyrt. Stor förbrukning när det är billigt. Kanske till och med minuspris.

• Haha
  • Gilla
Huddingebo och 3 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det är ju det som är hela idén. Ingen elförbrukning när det är dyrt. Stor förbrukning när det är billigt. Kanske till och med minuspris.
I så fall borde du uppfinna något så det är helt automatiskt, dvs en dator håller koll på elpris och reglerar kyl/frys därefter. Ska du göra det själv så tror jag du har högre timpenning på att samla tomburkar. Kanske en uppfattning som kan göra dig rik? Eller det finns säkert redan något som skulle gå att använda?

• Gilla
  • Haha
Huddingebo och 10 till
  • Laddar…
Fairlane
Frysen drar så lite så jag skulle inte orka bry mig. Kan man spara 20 kr på ett år så får man nog vara nöjd. Det räcker att man missar att ansluta en gång så har man förstört mat för bra mycket mer.

• Gilla
  • Älska
ulfem och 38 till
  • Laddar…
Purre
DE73 DE73 skrev:
I så fall borde du uppfinna något så det är helt automatiskt, dvs en dator håller koll på elpris och reglerar kyl/frys därefter. Ska du göra det själv så tror jag du har högre timpenning på att samla tomburkar. Kanske en uppfattning som kan göra dig rik? Eller det finns säkert redan något som skulle gå att använda?
Men då kommer en dator behöva stå igång och förbruka el så då är det säkert ±0 efter det.

Vinsten är på tok för liten skulle jag säga för att vinna något på det. Möjligen att sänka elektrisk golvvärme de tider det överstiger en del pengar, sänka temperaturen inne, inte laga mat när det är som högst utan då kanske laga matlådor när det är billigt och bara tina en sådan när det är dyrt osv. Finns bra mycket fler saker som sparar betydligt mer pengar.

• Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
B
Intet Intet skrev:
Du får sämre snitt cop/verkningsgrad om man kör som du tänker. Visst sparar på spotpris genom att flytta last, men nätavgift och elskatt blir högre. Men korvören i vilket fall.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Men då kommer en dator behöva stå igång och förbruka el så då är det säkert ±0 efter det.

Vinsten är på tok för liten skulle jag säga för att vinna något på det. Möjligen att sänka elektrisk golvvärme de tider det överstiger en del pengar, sänka temperaturen inne, inte laga mat när det är som högst utan då kanske laga matlådor när det är billigt och bara tina en sådan när det är dyrt osv. Finns bra mycket fler saker som sparar betydligt mer pengar.
Men datorn ska styra hela husets elförbrukning ;-)
Spisen går tex inte att starta när elen är dyr och inget varmvatten i kranen.

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
emilvikstrom och 10 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Du får sämre snitt cop/verkningsgrad om man kör som du tänker. Visst sparar på spotpris genom att flytta last, men nätavgift och elskatt blir högre. Men korvören i vilket fall.
Om totala elförbrukningen blir högre så känns det dumt även om den enskilda kan spara pengar. Om alla gjorde samma så skulle tex elförbrukningen öka och det är sämre för miljön.

• Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.