13 032 läst ·
111 svar
13k läst
111 svar
Stämmer det att detta inte går att lösa utan avvikelse/notering?
Det är mängder med saker som inte finns i regelverken men som görs av erfarenhet och med tanke på kundernas ekonomi..Krilleman skrev:
Det enkla svaret juridiskt är gjuter du upp en klack så anses det inte längre som golv..
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Beroende på varifrån rören kommer så kan ni kanske hugga upp och frilägga en bit av dem så de blir långa nog för att bocka upp in i väggen för att sen få dem att komma ut ur väggen, helst då där t.ex kommoden ska sitta så ni kan ha synliga fördelare i kommoden sen.
Klack är i branschreglerna ingen accepterad lösning som går under fackmässigt utförande men jag kan samtidigt hålla med någon som skrev att det minimerar ju iaf att läckage nere på golvet kommer åt rörgenomföringarna.
Klack är i branschreglerna ingen accepterad lösning som går under fackmässigt utförande men jag kan samtidigt hålla med någon som skrev att det minimerar ju iaf att läckage nere på golvet kommer åt rörgenomföringarna.
Resonerar man så så måste allt alltid göras om efter dom senaste regelverken och blir ohyggligt dyrt för kunderna..
Jag gissar att Krilleman och Paul är företagare som tjänar grova pengar på att allt görs med hängslen och livrem i renoveringar, och det kanske inte är fel om kunden har ekonomi samt vill lägga en massa pengar på att göra allt efter konsten alla regler..
Jag gissar att Krilleman och Paul är företagare som tjänar grova pengar på att allt görs med hängslen och livrem i renoveringar, och det kanske inte är fel om kunden har ekonomi samt vill lägga en massa pengar på att göra allt efter konsten alla regler..
Är klack ett problem vid rör i rör som på bilden?Krilleman skrev:
Det känns som att man redan är skyddad från lekage från röret, genom det dubbla röret,
och klacken skyddar genomföringen från vatten som kommer från annan plats
(Kanske att det blir problem om något sprutar på väggen ovanför)
Besserwisser
· östergötland
· 2 658 inlägg
Fast med tanke på att vattenskadade badrum är på försäkringsbolagens topplistor så skulle inte jag heller vilja avvika från regler..J Jansson69 skrev:Resonerar man så så måste allt alltid göras om efter dom senaste regelverken och blir ohyggligt dyrt för kunderna..
Har kunden råd att göra om det 2 gånger för att någon genat lite?
Sen säger jag inte att det inte funkar..
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Tjänar knappast grova pengar på att lämna korrekt utförda jobb bakom mig men jag vill att både jag och mina kunder ska kunna sova gott om nätterna så i den mån det går så JA, vi följer reglerna så mycket det bara går när det är rimligt.J Jansson69 skrev:Resonerar man så så måste allt alltid göras om efter dom senaste regelverken och blir ohyggligt dyrt för kunderna..
Sitter heller knappast och tipsar om lösningar som inte är fackmässigt OK för det är ganska oseriöst !
Jag hade själv ett liknande problem som TS i mitt hus ena badrum där det var orimligt att dra om nya matningar så jag högg bara fram och lyckades böja in rören i väggen.
Dock nådde de bara upp strax över syllen men jag kletade tätskiktsmassa inne i väggen och satte inspektionslucka från utsidan.
Skvallerröret kommer dock bara ut 20mm från golvet under kommoden.
Inte många rätt där inte men i min värld det bästa jag kunde göra då och jag ansvarar själv för det i mitt eget hus.
Efter som det enbart är plattan under detta så finns det inte direkt något som skulle kunna ta allvarlig skada av ett läckage kring rören här.
Men ska ni i alla fall bila upp golvet för att byta avloppstammar och golvbrunnar så kan det ju vara värt att dra om även dessa så att de kommer upp och ut ur väggen, annars skit i det. Ta en avvikelse, hade varit en annan sak om det var övervåningen i huset vi pratade om.
Men ska ni i alla fall bila upp golvet för att byta avloppstammar och golvbrunnar så kan det ju vara värt att dra om även dessa så att de kommer upp och ut ur väggen, annars skit i det. Ta en avvikelse, hade varit en annan sak om det var övervåningen i huset vi pratade om.
Jag skulle aldrig lagt dom dolt i en vägg det är ju galet om något om ingett vattenskåp kan monteras..Paul-Staffanstorp skrev:
Tjänar knappast grova pengar på att lämna korrekt utförda jobb bakom mig men jag vill att både jag och mina kunder ska kunna sova gott om nätterna så i den mån det går så JA, vi följer reglerna så mycket det bara går när det är rimligt.
Sitter heller knappast och tipsar om lösningar som inte är fackmässigt OK för det är ganska oseriöst !
Jag hade själv ett liknande problem som TS i mitt hus ena badrum där det var orimligt att dra om nya matningar så jag högg bara fram och lyckades böja in rören i väggen.
Dock nådde de bara upp strax över syllen men jag kletade tätskiktsmassa inne i väggen och satte inspektionslucka från utsidan.
Skvallerröret kommer dock bara ut 20mm från golvet under kommoden.
Inte många rätt där inte men i min värld det bästa jag kunde göra då och jag ansvarar själv för det i mitt eget hus.![]()
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Det är inte galet överhuvudtaget om man gör det på rätt sätt och tätar det och som sagt... I MITT EGET HUS så jag ansvarar själv för det och skulle aldrig gjort det hos en kund utan friskrivning där kunden informeras om risker som alltid kan finnas kontra extrakostnaderna för att göra det "by-the-book" och sen hade de själva fått välja.J Jansson69 skrev:
I din värld är det kanske galet men tror inte heller du är i branschen och har någon erfarenhet ?
Redigerat:
Oj oj kom ned ifrån dina höga hästar min vän!Paul-Staffanstorp skrev:
Det är inte galet överhuvudtaget om man gör det på rätt sätt och tätar det och som sagt... I MITT EGET HUS så jag ansvarar själv för det och skulle aldrig gjort det hos en kund utan friskrivning där kunden informeras om risker som alltid kan finnas kontra extrakostnaderna för att göra det "by-the-book" och sen hade de själva fått välja.
I din värld är det kanske galet men tror inte heller du är i branschen och har någon erfarenhet.
Att du gissar hej vilt visar bara hur oseriös du är!