149 926 läst ·
270 svar
150k läst
270 svar
Staketbygge 20 cm från tomtgräns
Ja det kan man undra men han ville väl ha några råd av folk vad lagen säger då han handlat i god tro. Men jag förstår att han vill hägna då han vill ha kolla på ungen. Tänk om den går igenom din tomt och kommer ut på en väg på andra sidan och blir skadad. Jag hade gjort lika dant under sådana ev.förutsättningar.Satt upp staket.480Mogge skrev:
Jodå, det finns regler för det. Lättast är att kontrollera vilka regler som finns hos kommunen. (Ni kan få en ledtråd, nej det är inte kopplat till bygglov)D Daniel 109 skrev:
God tro och stora skor. Nej, det går ingen trafik, jag bor i mitten.Plätt Fia skrev:
Ja det kan man undra men han ville väl ha några råd av folk vad lagen säger då han handlat i god tro. Men jag förstår att han vill hägna då han vill ha kolla på ungen. Tänk om den går igenom din tomt och kommer ut på en väg på andra sidan och blir skadad. Jag hade gjort lika dant under sådana ev.förutsättningar.Satt upp staket.
Vad jag kan utläsa av "grannens" inlägg är att du hyr fastigheten och inte äger den. Även om du planerar att köpa den senare. Som hyresgäst behöver du uppfylla hyresavtalet. Och jag kan tänka mig att det inte står nåt där om att du får sätta upp staketstolpar med nät.
Du lär inte hitta regler hos kommuner om vad man får och inte får göra på en fastighet man hyr. Att det är okej att sätta upp ett staket på det här viset på egen fastighet är inget att fundera över. Jag vill mena att det är okej även om man hyr. Men då får man återställa om man slutar hyra.
Det är bra gissat, men inte rätt. Hyresavtalet reglerar nog detta egentligen, men det är inte där jag lägger mitt fokus.R Rutred skrev:
Jodå, jag har kollat. Står klart och tydligt, så nej det är inte okej. Det handlar inte om själva hyresavtalet eller hyresformen.D Daniel 109 skrev:
Det har jag mycket svårt att tro på.