480Mogge 480Mogge skrev:
Det saknas en del i denna förklaring.

Om han springer på min ena tomt eller den andra gör mig inget, fundera på varför min granne lagt upp detta här och inte pratat med mig. ;)
Ja det kan man undra men han ville väl ha några råd av folk vad lagen säger då han handlat i god tro. Men jag förstår att han vill hägna då han vill ha kolla på ungen. Tänk om den går igenom din tomt och kommer ut på en väg på andra sidan och blir skadad. Jag hade gjort lika dant under sådana ev.förutsättningar.Satt upp staket.

• Gilla
senap
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Att sätta upp ett enkelt staket som lätt kan tas bort är inte konstigt på en yta som man disponerar även om man inte äger den.
Jodå, det finns regler för det. Lättast är att kontrollera vilka regler som finns hos kommunen. (Ni kan få en ledtråd, nej det är inte kopplat till bygglov)

• Arg
senap
  • Laddar…
Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Ja det kan man undra men han ville väl ha några råd av folk vad lagen säger då han handlat i god tro. Men jag förstår att han vill hägna då han vill ha kolla på ungen. Tänk om den går igenom din tomt och kommer ut på en väg på andra sidan och blir skadad. Jag hade gjort lika dant under sådana ev.förutsättningar.Satt upp staket.
God tro och stora skor. Nej, det går ingen trafik, jag bor i mitten.

• Gilla
  • Arg
Incoog och 1 till
  • Laddar…
Vad jag kan utläsa av "grannens" inlägg är att du hyr fastigheten och inte äger den. Även om du planerar att köpa den senare. Som hyresgäst behöver du uppfylla hyresavtalet. Och jag kan tänka mig att det inte står nåt där om att du får sätta upp staketstolpar med nät.

480Mogge 480Mogge skrev:
God tro och stora skor. Nej, det går ingen trafik, jag bor i mitten.
Varför störs du av staketet egentligen?

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Hur skall grannen kunna klippa häcken om ett par år? Från vems tomt?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Du lär inte hitta regler hos kommuner om vad man får och inte får göra på en fastighet man hyr. Att det är okej att sätta upp ett staket på det här viset på egen fastighet är inget att fundera över. Jag vill mena att det är okej även om man hyr. Men då får man återställa om man slutar hyra.

• Gilla
Heidina och 8 till
  • Laddar…
R Rutred skrev:
Vad jag kan utläsa av "grannens" inlägg är att du hyr fastigheten och inte äger den. Även om du planerar att köpa den senare. Som hyresgäst behöver du uppfylla hyresavtalet. Och jag kan tänka mig att det inte står nåt där om att du får sätta upp staketstolpar med nät.
Det är bra gissat, men inte rätt. Hyresavtalet reglerar nog detta egentligen, men det är inte där jag lägger mitt fokus.

• Arg
senap
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du lär inte hitta regler hos kommuner om vad man får och inte får göra på en fastighet man hyr. Att det är okej att sätta upp ett staket på det här viset på egen fastighet är inget att fundera över. Jag vill mena att det är okej även om man hyr. Men då får man återställa om man slutar hyra.
Jodå, jag har kollat. Står klart och tydligt, så nej det är inte okej. Det handlar inte om själva hyresavtalet eller hyresformen.

• Arg
senap
  • Laddar…
480Mogge 480Mogge skrev:
Det är bra gissat, men inte rätt. Hyresavtalet reglerar nog detta egentligen, men det är inte där jag lägger mitt fokus.
Och var lägger du ditt fokus, till skillnad från hyresgästens?

• Haha
  • Gilla
Kromo och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför störs du av staketet egentligen?
Nu närmar vi oss pudelns kärna. Nej, det är inte staketet i sig.

• Gilla
  • Arg
Incoog och 1 till
  • Laddar…
Det har jag mycket svårt att tro på.

• Gilla
senap
  • Laddar…
R Rutred skrev:
Och var lägger du ditt fokus, till skillnad från hyresgästens?
Det får du fråga hyresgästen!

• Arg
senap
  • Laddar…
480Mogge 480Mogge skrev:
Nu närmar vi oss pudelns kärna. Nej, det är inte staketet i sig.
Du kan släppa på trycket nu och berätta , detta blir 1000 frågor annars.

• Gilla
Chr3 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.