Hej
Vi har påbörjat sätta upp ett lättare "staket"/ avskärmning på vår tomt ca 20 cm från tomtgränsen för och hålla vår son borta från från den häck som är planterad samt att han inte ska springa in till grannen var 3 min. Hittade inga riktiga regler för det här med staket och ser inget fel i det vi gjort. Bortsätt från att inte prata med grannen om det heller då det är på vår tomt.
Nu fick vi ett brev i lådan om att vi bröt mot lagar och förordningar och att det skulle tas bort från grannen. Har grannen rätt till sin skrivelse?
Vi har påbörjat sätta upp ett lättare "staket"/ avskärmning på vår tomt ca 20 cm från tomtgränsen för och hålla vår son borta från från den häck som är planterad samt att han inte ska springa in till grannen var 3 min. Hittade inga riktiga regler för det här med staket och ser inget fel i det vi gjort. Bortsätt från att inte prata med grannen om det heller då det är på vår tomt.
Nu fick vi ett brev i lådan om att vi bröt mot lagar och förordningar och att det skulle tas bort från grannen. Har grannen rätt till sin skrivelse?
Är det nätet, eller planket i bakgrunden som är problemet?
Nätet
Ledsen att säga men grannen mår nog inte så bra. Om stängslet sitter inne på er tomt och att ni är 100 % säkra kan ni fullständigt strunta i grannens patetiska brev. Om man som granne inte törs prata öga mot öga är det illa…
Ett staket får inte ha en genomskinlighet på mindre än 50% dvs minst hälften ska vara luft och det får inte heller vara högre än ca 1.20m just höjden kan vara värd att dubbelkolla för olika kommuner gör olika tolkningar. Är det högre eller tätare räknas det som plank och kräver bygglov.
Edit: då du gav förtydligande medans jag skrev. NÄTET!? Wtf haha nej det har din granne inget att göra med. Trodde det rörde sig om planket.
Edit: då du gav förtydligande medans jag skrev. NÄTET!? Wtf haha nej det har din granne inget att göra med. Trodde det rörde sig om planket.
Förstår jag rätt att brevet kommer från din granne?
Utifrån din beskrivning kan jag inte se att du gjort något fel. Jag undrar vilka lagar och förordningar det hänvisas det till i brevet?
Utifrån din beskrivning kan jag inte se att du gjort något fel. Jag undrar vilka lagar och förordningar det hänvisas det till i brevet?
De framkommer inte.
90 cm högt när jag kapat av topparna på stolparna.Ett staket får inte ha en genomskinlighet på mindre än 50% dvs minst hälften ska vara luft och det får inte heller vara högre än ca 1.20m just höjden kan vara värd att dubbelkolla för olika kommuner gör olika tolkningar. Är det högre eller tätare räknas det som plank och kräver bygglov.
Om grannen protesterar och kallar det staket så kan du påtala att det är en spalje. vet ingen kommun som kräver bygglov för spalje.
Men det finns säkert någon avvikande kommun.
Läs på bygg o miljö på din kommun brukar stå vad som kräver bygglov m.m. vad gäller staket m.m.
Men det finns säkert någon avvikande kommun.
Läs på bygg o miljö på din kommun brukar stå vad som kräver bygglov m.m. vad gäller staket m.m.
Så grannen påstår att ni gjort fel men kan inte hänvisa till vilken lagstiftning hen baserar detta på?
Nej, var vänlig ta net.
Det är inte ens i närheten av att vara en fråga för bygglov så TS kan sova gott, de undantag som kan finnas är om detta är i en BRF där det finns stadgar som stipulerar att alla tomter skall vara öppna mellan sig eller om gräsmattorna var en gemensamhetsanläggning med regler på hur de ska användas o skötas men det senare upplägget har jag inte ens hört talas om.
Ingen anledning till varför? Knepigt.
Vems är häcken, grannens? Isåfall borde denne vara glad att ni gör vad ni kan för att hindra åverkan på den.Hej
Nej han hänvisar till regler och förordningar. Inget mer
Han har anlagt häcken i tomtgränsen och den kommer skötas av han. Detta "staket" ska stå i 1,5 år max till framför allt son vet bättre.