149 926 läst ·
270 svar
150k läst
270 svar
Staketbygge 20 cm från tomtgräns
Kära granne! (detta är ju lite humoristiskt)
Kanske Jerry skulle berättat att han inte äger fastigheten, det gör nämligen jag, dvs grannen.
Jag ska kanske inte nämna allt jag gjort, för den blivande hyresvärden, jag köpte huset och hyrde ut det i ett så kallat hyrköp. Min granne hade inte finanserna till det då.
Häcken har jag planerat, i samspråk med min hyresgäst. Den gamla häcken fick min hyresgäst då då de hade ett hål att fylla på andra delar av tomten.
Kan också konstatera att de flesta svaren är fel, utom ett. Svaret går att söka på kommunens hemsida. Det är bara en knapptryckning bort.
Så nej, jag är ingen hemsk granne, men jag gillar att bli behandlad med vänlighet och uppriktighet. Inte med några hemmasnickrade förslag.
//Grannen
Kanske Jerry skulle berättat att han inte äger fastigheten, det gör nämligen jag, dvs grannen.
Jag ska kanske inte nämna allt jag gjort, för den blivande hyresvärden, jag köpte huset och hyrde ut det i ett så kallat hyrköp. Min granne hade inte finanserna till det då.
Häcken har jag planerat, i samspråk med min hyresgäst. Den gamla häcken fick min hyresgäst då då de hade ett hål att fylla på andra delar av tomten.
Kan också konstatera att de flesta svaren är fel, utom ett. Svaret går att söka på kommunens hemsida. Det är bara en knapptryckning bort.
Så nej, jag är ingen hemsk granne, men jag gillar att bli behandlad med vänlighet och uppriktighet. Inte med några hemmasnickrade förslag.
//Grannen
Utan att veta om ovanstående är sant så undrar jag varför man kommunicerar med lappar?480Mogge skrev:
Kära granne! (detta är ju lite humoristiskt)
//Grannen
Det finns fler fullt korrekta svar.
Enligt plan- och bygglagen krävs bygglov för att bygga plank och murar. För staket, spaljéer och stängsel (av typen Gunnebo) krävs inget lov. Det finns ingen nationell definition av vad som skiljer plank från staket, eller murar från kantstöd. Miljö- och stadsbyggnadsnämnden har därför fastslagit följande:
• Staket är en lätt avskärmning som är max 1,1 meter. Bygglov krävs inte. (Observera dock att staket ska vara trafiksäkra och hålla måttet max 0,8 meter över vägbanan vid korsningar och utfarter. Läs mer under trafiksäkerhet.)
• Ett plank är en lätt avskärmning högre än 1,1 meter. Bygglov krävs.
• Staket är en lätt avskärmning som är max 1,1 meter. Bygglov krävs inte. (Observera dock att staket ska vara trafiksäkra och hålla måttet max 0,8 meter över vägbanan vid korsningar och utfarter. Läs mer under trafiksäkerhet.)
Det saknas en del i denna förklaring.C cekstr skrev:Enligt plan- och bygglagen krävs bygglov för att bygga plank och murar. För staket, spaljéer och stängsel (av typen Gunnebo) krävs inget lov. Det finns ingen nationell definition av vad som skiljer plank från staket, eller murar från kantstöd. Miljö- och stadsbyggnadsnämnden har därför fastslagit följande:
Jonatan79 skrev:
Jonatan79 skrev:
Plätt Fia skrev:
Jonatan79 skrev:
Plätt Fia skrev:
Om han springer på min ena tomt eller den andra gör mig inget, fundera på varför min granne lagt upp detta här och inte pratat med mig.Plätt Fia skrev: