149 433 läst ·
270 svar
149k läst
270 svar
Staketbygge 20 cm från tomtgräns
Öppenhetsgrad kallar de det, det står ju exakt där:D Daniel 109 skrev:
”Du behöver inte bygglov för inhängnader av exempelvis trä, smide eller nät (staket) om inhängnaden
- är upp till 1,2 meter högt med valfri täthet eller
- i hela sin längd har en öppenhetsgrad på 50 procent eller mer.”
Aha, en punktlista där en punkt slutar med ett ”eller”.M Marcus-AA skrev:
Men nu var det länken till Huddinge jag tänkte på. Där fanns det inget eller.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 572 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 572 inlägg
Du skall kunna sköta det från din tomt men det finns ju inget att sköta om.A Asbestos skrev:Hej
Vi har påbörjat sätta upp ett lättare "staket"/ avskärmning på vår tomt ca 20 cm från tomtgränsen för och hålla vår son borta från från den häck som är planterad samt att han inte ska springa in till grannen var 3 min. Hittade inga riktiga regler för det här med staket och ser inget fel i det vi gjort. Bortsätt från att inte prata med grannen om det heller då det är på vår tomt.
Nu fick vi ett brev i lådan om att vi bröt mot lagar och förordningar och att det skulle tas bort från grannen. Har grannen rätt till sin skrivelse?
Gå in på din kommuns hemsida, som andra redan har sagt så är det olika regler i olika kommuner, höjd på staket vid olika procent luftigt i staketet. Ser inte att någon kommun kan ha åsikter på ditt nätstaket om inte höjden på nätet överstiger det kommunen säger.
Det står ju i klartext i den länken också?D Daniel 109 skrev:
”Det finns ingen egentlig övre gräns på hur högt man kan bygga ett gunnebostaket på grund av att det är så pass genomsiktligt.
Man ska dock beakta att man inte skapar en potentiell trafikolägenhet eller betydande olägenhet för sin omgivning. Får Bygglovsavdelningen in en tillsynsanmälan kommer de att göra en enskild bedömning av det aktuella fallet.
Med vänlig hälsning
Agnetha Servicecenter”’
/M
Hej!
inte läst igenom hela tråden men det finns en möjlighet att grannen faktiskt har rätt.
Det är om det strider mot detaljplan. Ibland kan det vara ”prickad mark” på vilken man inte får bygga. Men man får plantera.
dock nyfiken på vad byggnaden till höger är? Ert hus eller någon bod eller garage?
inte läst igenom hela tråden men det finns en möjlighet att grannen faktiskt har rätt.
Det är om det strider mot detaljplan. Ibland kan det vara ”prickad mark” på vilken man inte får bygga. Men man får plantera.
dock nyfiken på vad byggnaden till höger är? Ert hus eller någon bod eller garage?
A Asbestos skrev:Hej
Vi har påbörjat sätta upp ett lättare "staket"/ avskärmning på vår tomt ca 20 cm från tomtgränsen för och hålla vår son borta från från den häck som är planterad samt att han inte ska springa in till grannen var 3 min. Hittade inga riktiga regler för det här med staket och ser inget fel i det vi gjort. Bortsätt från att inte prata med grannen om det heller då det är på vår tomt.
Nu fick vi ett brev i lådan om att vi bröt mot lagar och förordningar och att det skulle tas bort från grannen. Har grannen rätt till sin skrivelse?
Ja, men kravet på staket var minst 50% genomsikt och 110cm. Men gunnebo fick vara hur högt som helst. Då undrade jag vilket genomsiktskrav som gällde för högre staket.M Marcus-AA skrev:Det står ju i klartext i den länken också?
”Det finns ingen egentlig övre gräns på hur högt man kan bygga ett gunnebostaket på grund av att det är så pass genomsiktligt.
Man ska dock beakta att man inte skapar en potentiell trafikolägenhet eller betydande olägenhet för sin omgivning. Får Bygglovsavdelningen in en tillsynsanmälan kommer de att göra en enskild bedömning av det aktuella fallet.
Med vänlig hälsning
Agnetha Servicecenter”’
/M
Det lyckas jag inte se.
Precis vad jag tänkte skriva. Den häcken ska väl vara 40 cm in på grannens tomt, så tror jag det är i min kommun iaf.B Bengt Svejdur skrev:
Redigerat:
Staket får man sätta upp på prickad mark men ingen "fast" byggnad. Asfalterad får du göra mm.L Lhoolkalle skrev:
Du har inte gjort något fel. Grannen däremot borde läsa på om rekomendationer när man planterar häck. En häck kan bli ganska bred, så det rekomenderas att man planterar en häck minst 60 cm från tomtgränsen. De bör vara medvetna om att du har rätt att kapa allt av häcken som hamnar på din sidan när den växer upp.
vart har du köpt staketet? Jag söker något dylikt för min hund.A Asbestos skrev:Hej
Mig veterligen finns ingen definition av staket/plank i PBL. Det där med 50% genomskinlighet är väl en tolkning många kommuner gör, men kanske inte alla. Finns fall där ett staket med minst 50% genomskinlighet trots det av kommunen bedömts som ett plank pga. Dess läge, intryck osv. Det tillför inte jättemycket till TS fråga men bra att ha med sig för de som ska bygga staket.
allt med mindre än 50% genomsiktlighet är ett ” plank”.wildeside skrev: