C Christian KJ skrev:
Nätet 20 cm in, fullt genomsiktligt, där har grannen inget att hämta, bara strunta i. Psykfall finns överallt.

Förutom att det står på HANS tomt, eftersom han äger tomten TS satt upp det på. Han är alltså TS hyresvärd. Så jo, han kan säga nej till det. Finns ingen rättighet att stängsla in en tomt man hyr.

• Gilla
480Mogge
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Att sätta upp ett enkelt staket som lätt kan tas bort är inte konstigt på en yta som man disponerar även om man inte äger den.
Jo, om ägaren säger nej så är det faktiskt jättekonstigt. Kan ju finnas massa anledningar, och hyr man så har man inte rättigheter på samma sätt som om man äger. I synnerhet inte i förhållande till hyresvärden.

M Moa.L skrev:
Om Mogge äger bägge fastigheterna och säger nej till staketet är det väl ändå rimligt att anta att han tänkt igenom hur han vill ha det med ett staket?
Det är inget staket, det är ett par pinnar.
Vill han inte att någon ska bo där borde han inte hyrt ut det.

• Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
M Moa.L skrev:
Om Mogge äger bägge fastigheterna och säger nej till staketet är det väl ändå rimligt att anta att han tänkt igenom hur han vill ha det med ett staket? Är ju jättekonstigt att som hyresgäst börja trilskas med hyresvärden om huruvida man får sätta upp ett staket eller ej. Ägaren av tomten bestämmer, punkt. Lär ju inte vara fråga om ett arrende på 50 år…
Men då får han ta det med ro när han använder sin tomt på sommaren och ligger i vilstolen, att ungen kommer med vattenkannan och ska vattna grannen - du vet ungar gillar att leka. ;)

• Gilla
steve5432 och 1 till
  • Laddar…
480Mogge 480Mogge skrev:
Dax att runda av för kvällen.
Först hyra sen köp, om jag var otydlig. Det är en fristående villa.

[länk]
Exakt vad i den foldern tycker du stöder din sak ? jag hittar ingenting.

Så att TS skulle bryta mot citat "mot lagar och förordningar" kan vi nog glömma i det här fallet. Kommunen lär INTE ha nåt emot det där, och att hota med det känns ganska löjligt.

Vad som gäller när man hyr en bostad med tomt kan jag inte ritkigt svara på dock..

• Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
D Dr.Mugg skrev:
Grannen mår inte bra. Om det hade varit jag så hade jag varit tacksam om grannen satt upp ett staket, just det där finns inget att störa sig på.

Du har full rätt att sätta upp det. skicka gärna en bild på brevet
Har du läst tråden? Nej, TS har inte rätt att sätta upp staketet, eftersom hen hyr av grannen - det är alltså uppsatt på grannens mark, även om det inte är på tomten grannen bor på. Finns överhuvudtaget ingen rätt att sätta upp staket på det sättet på någons mark när man hyr - och definitivt inte om ägaren klart och tydligt säger nej. Jag hade sagt upp TS omgående.

harry73 harry73 skrev:
@480Mogge Spelar ingen roll om det är din fastighet. Hyr grannen fastigheten, har han också rätt att stängsla in sin trädgård.

Var det du som la lappen i ts brevlåda? Och var den lika kryptiskt som dina inlägg här?

Visa GÄRNA lagstöd på det uttalandet - det finns ingen som helst rätt att stängsla in en tomt bara för att man hyr den. Det man möjligen kan säga är att hyresgästen har samma rätt att stängsla in gentemot kommunen som ägaren har - men säger ägaren nej så är det det som gäller.

M Moa.L skrev:
Om Mogge äger bägge fastigheterna och säger nej till staketet är det väl ändå rimligt att anta att han tänkt igenom hur han vill ha det med ett staket? Är ju jättekonstigt att som hyresgäst börja trilskas med hyresvärden om huruvida man får sätta upp ett staket eller ej. Ägaren av tomten bestämmer, punkt. Lär ju inte vara fråga om ett arrende på 50 år…
vem som äger är ju ovesäntligt.
Vem som innehar nyttjanderätten är däremot betydelsefullt. Och vad regelverk stipulerar.

• Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
M Moa.L skrev:
Har du läst tråden? Nej, TS har inte rätt att sätta upp staketet, eftersom hen hyr av grannen - det är alltså uppsatt på grannens mark, även om det inte är på tomten grannen bor på. Finns överhuvudtaget ingen rätt att sätta upp staket på det sättet på någons mark när man hyr - och definitivt inte om ägaren klart och tydligt säger nej. Jag hade sagt upp TS omgående.
Ingen förutom TS och ägaren känner till avtalet mellan dessa så vi ska inte spekulera om vem som har rätt till vad ännu…

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Det är inget staket, det är ett par pinnar.
Vill han inte att någon ska bo där borde han inte hyrt ut det.
Det spelar ingen roll vad definitionen är. Säger hyresvärden nej så är det det som gäller. Folk verkar tro att hyresgäster har samma rättigheter som en ägare till en fastighet. Så är det inte - i synnerhet inte om det är en privatperson som hyr ut. Hade ALDRIG accepterat att ha kvar hyresgäster som uppför sig så, hade sagt upp omedelbart. Och jag har hyrt ut i måååånga år, så det har också hänt.

• Arg
  • Gilla
Uwe H och 1 till
  • Laddar…
heisiandiishe
T TypRätt skrev:
Ett staket får inte ha en genomskinlighet på mindre än 50% dvs minst hälften ska vara luft och det får inte heller vara högre än ca 1.20m just höjden kan vara värd att dubbelkolla för olika kommuner gör olika tolkningar. Är det högre eller tätare räknas det som plank och kräver bygglov.

Edit: då du gav förtydligande medans jag skrev. NÄTET!? Wtf haha nej det har din granne inget att göra med. Trodde det rörde sig om planket.
Såg också planket och tänkte att det kan ju vara problematiskt. Men nätet

Be vet inte vilka reglar ni har i ert kommun men upp till 110 eller 120 behöver man ingen bygglov eller grannens godkännande, staket som är nät ,glas eller armeringsjärn behöver man inte heller bygglov eller grannens godkännande och där spelar ingen roll hur högt du bygger staketet!

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A Asbestos skrev:
Nätet
Herregud..

Plätt Fia Plätt Fia skrev:
Men då får han ta det med ro när han använder sin tomt på sommaren och ligger i vilstolen, att ungen kommer med vattenkannan och ska vattna grannen - du vet ungar gillar att leka. ;)

Föräldrar har tillsynsansvar över sina barn. Så nej, det finns ingen sådan skyldighet att acceptera heller. Det kan kännas skit att man inte har råd att köpa sitt boende - men så länge man inte har det så är det bara att inse fakta: Som hyresgäst HAR du inte samma rättigheter som ägaren till fastigheten. Det är bara att tugga i sig. Jag hoppas för hyresvärdens skull att han avslutar hyresförhållandet och slipper trasslet så får väl TS köpa sin egen tomt och sätta upp hur många lagenliga staket han vill.

• Gilla
Uwe H och 1 till
  • Laddar…
M Moa.L skrev:
Det spelar ingen roll vad definitionen är. Säger hyresvärden nej så är det det som gäller. Folk verkar tro att hyresgäster har samma rättigheter som en ägare till en fastighet. Så är det inte - i synnerhet inte om det är en privatperson som hyr ut. Hade ALDRIG accepterat att ha kvar hyresgäster som uppför sig så, hade sagt upp omedelbart. Och jag har hyrt ut i måååånga år, så det har också hänt.
Du låter lite krigisk! Går inte att få en hyresgäst uppsagt pga detta, släpp sargen!

• Gilla
MONTREAL och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.