149 926 läst ·
270 svar
150k läst
270 svar
Staketbygge 20 cm från tomtgräns
C Christian KJ skrev:
Förutom att det står på HANS tomt, eftersom han äger tomten TS satt upp det på. Han är alltså TS hyresvärd. Så jo, han kan säga nej till det. Finns ingen rättighet att stängsla in en tomt man hyr.
Jo, om ägaren säger nej så är det faktiskt jättekonstigt. Kan ju finnas massa anledningar, och hyr man så har man inte rättigheter på samma sätt som om man äger. I synnerhet inte i förhållande till hyresvärden.D Daniel 109 skrev:
Men då får han ta det med ro när han använder sin tomt på sommaren och ligger i vilstolen, att ungen kommer med vattenkannan och ska vattna grannen - du vet ungar gillar att leka.M Moa.L skrev:Om Mogge äger bägge fastigheterna och säger nej till staketet är det väl ändå rimligt att anta att han tänkt igenom hur han vill ha det med ett staket? Är ju jättekonstigt att som hyresgäst börja trilskas med hyresvärden om huruvida man får sätta upp ett staket eller ej. Ägaren av tomten bestämmer, punkt. Lär ju inte vara fråga om ett arrende på 50 år…
Exakt vad i den foldern tycker du stöder din sak ? jag hittar ingenting.480Mogge skrev:
Så att TS skulle bryta mot citat "mot lagar och förordningar" kan vi nog glömma i det här fallet. Kommunen lär INTE ha nåt emot det där, och att hota med det känns ganska löjligt.
Vad som gäller när man hyr en bostad med tomt kan jag inte ritkigt svara på dock..
Har du läst tråden? Nej, TS har inte rätt att sätta upp staketet, eftersom hen hyr av grannen - det är alltså uppsatt på grannens mark, även om det inte är på tomten grannen bor på. Finns överhuvudtaget ingen rätt att sätta upp staket på det sättet på någons mark när man hyr - och definitivt inte om ägaren klart och tydligt säger nej. Jag hade sagt upp TS omgående.D Dr.Mugg skrev:
harry73 skrev:
Visa GÄRNA lagstöd på det uttalandet - det finns ingen som helst rätt att stängsla in en tomt bara för att man hyr den. Det man möjligen kan säga är att hyresgästen har samma rätt att stängsla in gentemot kommunen som ägaren har - men säger ägaren nej så är det det som gäller.
vem som äger är ju ovesäntligt.M Moa.L skrev:Om Mogge äger bägge fastigheterna och säger nej till staketet är det väl ändå rimligt att anta att han tänkt igenom hur han vill ha det med ett staket? Är ju jättekonstigt att som hyresgäst börja trilskas med hyresvärden om huruvida man får sätta upp ett staket eller ej. Ägaren av tomten bestämmer, punkt. Lär ju inte vara fråga om ett arrende på 50 år…
Vem som innehar nyttjanderätten är däremot betydelsefullt. Och vad regelverk stipulerar.
Ingen förutom TS och ägaren känner till avtalet mellan dessa så vi ska inte spekulera om vem som har rätt till vad ännu…M Moa.L skrev:Har du läst tråden? Nej, TS har inte rätt att sätta upp staketet, eftersom hen hyr av grannen - det är alltså uppsatt på grannens mark, även om det inte är på tomten grannen bor på. Finns överhuvudtaget ingen rätt att sätta upp staket på det sättet på någons mark när man hyr - och definitivt inte om ägaren klart och tydligt säger nej. Jag hade sagt upp TS omgående.
Det spelar ingen roll vad definitionen är. Säger hyresvärden nej så är det det som gäller. Folk verkar tro att hyresgäster har samma rättigheter som en ägare till en fastighet. Så är det inte - i synnerhet inte om det är en privatperson som hyr ut. Hade ALDRIG accepterat att ha kvar hyresgäster som uppför sig så, hade sagt upp omedelbart. Och jag har hyrt ut i måååånga år, så det har också hänt.M Mortsken skrev:
heisiandiishe
Medlem
· stockholms
· 345 inlägg
heisiandiishe
Medlem
- stockholms
- 345 inlägg
Såg också planket och tänkte att det kan ju vara problematiskt. Men nätetT TypRätt skrev:Ett staket får inte ha en genomskinlighet på mindre än 50% dvs minst hälften ska vara luft och det får inte heller vara högre än ca 1.20m just höjden kan vara värd att dubbelkolla för olika kommuner gör olika tolkningar. Är det högre eller tätare räknas det som plank och kräver bygglov.
Edit: då du gav förtydligande medans jag skrev. NÄTET!? Wtf haha nej det har din granne inget att göra med. Trodde det rörde sig om planket.
Be vet inte vilka reglar ni har i ert kommun men upp till 110 eller 120 behöver man ingen bygglov eller grannens godkännande, staket som är nät ,glas eller armeringsjärn behöver man inte heller bygglov eller grannens godkännande och där spelar ingen roll hur högt du bygger staketet!
Medlem
· Gullspång
· 233 inlägg
Plätt Fia skrev:
Föräldrar har tillsynsansvar över sina barn. Så nej, det finns ingen sådan skyldighet att acceptera heller. Det kan kännas skit att man inte har råd att köpa sitt boende - men så länge man inte har det så är det bara att inse fakta: Som hyresgäst HAR du inte samma rättigheter som ägaren till fastigheten. Det är bara att tugga i sig. Jag hoppas för hyresvärdens skull att han avslutar hyresförhållandet och slipper trasslet så får väl TS köpa sin egen tomt och sätta upp hur många lagenliga staket han vill.
Du låter lite krigisk! Går inte att få en hyresgäst uppsagt pga detta, släpp sargen!M Moa.L skrev:Det spelar ingen roll vad definitionen är. Säger hyresvärden nej så är det det som gäller. Folk verkar tro att hyresgäster har samma rättigheter som en ägare till en fastighet. Så är det inte - i synnerhet inte om det är en privatperson som hyr ut. Hade ALDRIG accepterat att ha kvar hyresgäster som uppför sig så, hade sagt upp omedelbart. Och jag har hyrt ut i måååånga år, så det har också hänt.